Eikö IT-alalla ole muita kuin koodaustöitä?
Opiskelen alaa viimeisiä vuosia ja olen turhaan yrittänyt hakea alalta töitä. Kaikki työpaikat haluavat vain koodaajia ja nekin työpaikat, mitkä eivät sisällä koodausta, niihinkin vaaditaan koodaustaustaa. Olen käynyt koulun pakolliset koodauskurssit, mutta minua ei vaan kiinnosta koodata pätkän vertaa. Se on älyttömän tylsää! Aina on vakuuteltu, että on IT-alalla muitakin töitä kuin koodausta, mutta eipä näköjään ole, jos niihinkin vaaditaan koodaustaustaa. Jos olisin heti ensimmäisenä opiskeluvuotenani tiennyt, etten tule työpaikkaa alalta saamaan, niin olisin jo silloin luovuttanut, kun ei ensimmäiset koodauskurssit tuoneetkaan mukanaan innostusta koodaamiseen. Nyt täytynee sitten vain alkaa miettiä uutta koulutusta toiselle alalla :(
Kommentit (51)
En kyllä ymmärrä miten IT-alan töitä voisi tehdä jos ei osaa/halua koodata lainkaan. Vaikkei hommassa olisikaan päätoimenkuvana koodaus niin aina tulee tilanteita joissa sitä joutuu/saa tehdä, teki melkein mitä vain, varsinkin jos joutuu hoitamaan jotain jonkun toisen sijasta. Varmaan jotain löytyy, meinasin sanoa markkoininnista, mutta ei tarkemmin ajatellen sieltäkään. Ehkä IT-firman talonmiehenä tai vartiana.
Mites nuo konesalit joita Suomeen on tulossa. Mitä porukkaa sinne otetaan? Kiintolevyn vaihtajia koulutetaan missä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän koodaajia juurikaan missään ole, poislukien it-talot. Itse työskentelen monituhatpäisessä teollisuusyrityksessä eikä meillä ole palkkalistoilla ainuttakaan koodaajaa it-osastolla.
Mitä ihmettä horiset? T. koodari pankkisektorilla
Olet siis jossain isossa it-talossa? pankeilla voi toki olla omiakin koodareita mutta aika lailla nuo ostavat palvelua ulkopuolelta.
Olen töissä pankissa ja olen koodari. Näitä hommia ei ole ulkoistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän koodaajia juurikaan missään ole, poislukien it-talot. Itse työskentelen monituhatpäisessä teollisuusyrityksessä eikä meillä ole palkkalistoilla ainuttakaan koodaajaa it-osastolla.
Mitä ihmettä horiset? T. koodari pankkisektorilla
Olet siis jossain isossa it-talossa? pankeilla voi toki olla omiakin koodareita mutta aika lailla nuo ostavat palvelua ulkopuolelta.
Olen töissä pankissa ja olen koodari. Näitä hommia ei ole ulkoistettu.
... jatkan vielä. Jos olet yhtään seurannut aikaasi, niin olet huomannut, että esim. OP ja Nordea ainakin palkkaavat koko ajan lisää IT-alan työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Mites nuo konesalit joita Suomeen on tulossa. Mitä porukkaa sinne otetaan? Kiintolevyn vaihtajia koulutetaan missä?
Sähkö- tai LVI-alan väkeä tarvitaan jonkin verran, toimittajan koosta riippuen sitten onko omaa väkeä vai Caverion/YIT tms. Googlella taitaa ainakin olla omat sähkärit ja putkarit Haminassa.
Sitten ihan perus teknikkoa, tietoliikenneinssiä ym. sukankuluttajaa siellä niitä palvelimia paimentaa ja SRE:t sitten hoitaa sen homman operoinnista sieltä näppiksen takaa. Tosin SRE:t ja muut devops-ninjat saa kyllä koodata ihan siinä missä koodaajatkin, se on vaan enemmän sitä järjestelmätason skriptausta ja konffiksenhallintaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tietokoneet kun toimii koodin ansiosta. IT-alalla on paljon esim markkinointi ja myyntitöitä, mutta niihin sopii paremmin kaupallinen koulutus. Se on kyllä tosi, että suomessa koulutetaan liikaa yleisosaajia, jotka ei oikein sitten osaakaan mitään. Esim AMK-tason koodauskoulutus on ihan roskaa työntantajan näkökulmasta, jos ei ole aikaisempaa koodaustaustaa. Jos ei ole motivaatiota niin sitten asia on vielä pahempi.
En oikein tajua, miksi edes menee IT-alaa opiskelemaan jos koneiden sielunelämä ja koodaaminen ei kiinnosta yhtään. En ole itsekään koodannut 10+ vuoteen, mutta olihan se silti hauskaa puuhaa. Luovaa ja ongelmaa ratkovaa.
Nää taitaa olla osittain näitä joilla on hyvä yo-todistus ja jotka pääsee suoraan papereilla opiskelemaan tietojenkäsittelyä. Sitten mennään lahjoilla ja ulkoa opettelemalla tenteistä läpi ja valmistuu heppu jota ei kiinnosta koodaus tai koneet pätkääkään mutta onpa joku tutkinto ja lähdetään pyrkimään kohti sitä varsinaista maalia eli management-paikkaa jostain isommasta firmasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla edes puoletkaan täällä koodareita, kun kukaan ei edes osaa sanoa millä kielellä koodaa ja mitä.
Ei täällä nyt voi ruveta kovin tarkkaan kertomaan mitä on tehnyt ja tekee, kun tietää että sitten joku yhdistää töissä, että jaha sitä on AV:ta käyty lukemassa ja kommentoimasta. Ei kiinnosta kuunnella *ttuilua siitä.
En tee työtä minkään yhden ison sovelluksen parissa enää. Automatisoin työtä säästäviä asioita REST ja SOAP kautta erilaisissa hallintaohjelmistoissa pythonilla, perillä ja shell skipteillä, rubyakin tulee käytettyä välillä.
Aiemmin hankkinut noin vuosikymmenen elantoni C:llä ja hieman C++:aa, sitä ennen Pascalilla, myöhemmin Javaan en halua koskea lippusalon mittaisella kepilläkään, Javascript on ok, mutta en ole tehnyt sillä mitään isompaa sovellusta (NodeJS:n kokeiluun ei ole ollut aikaa) lähinnä pienet javascipt viritykset on tullut tehtyä web-sivuille ja Greasemonkey hakkeja silloin kun joku sivusto sylettää niin että sitä ei voi käyttää verenpaineen nousematta. Relaatiotietokantoja yms -90 luvun alusta, sitä ennen lähinnä ISAM ja custom kantoja. ORB:t , RPC:t (Corba ym) on tuttuja samoin kuin kuvaus ja merkkauskieliä vaikka kuinka.
Niin ja joo, -80 luvun alusta lähtien assulla laiteohjelmia ja TSR:iä, assua ei tosiaan ole tullut paljon enää käytettyä 20v vuoteen, mitä nyt jonkun sulautetun kanssa ja tietty sen osaamisesta on ollut varsin paljon hyötyä myöhemmin kun ymmärtää exploittien koodia ja osaa itse välttää haavoittuvuuksia.
Tuossa siis vain ohjelmointikielet, joita olen käyttänyt enemmän kuin vain että olisin kokeillut jossain vähäsen ja tehnyt jonkun pienen jutun. Ne mitä olen kokeillut on liian pitkä tässä lueteltavaksi alkaen Lispistä ja viimeisimpänä Rust. Kokemusta erilaisista järjestelmistä ja käyttiksistä on 30v ajalta enemmän kuin kohtuudella jaksaa selittää aina Linux kernelistä ja *BSD ja Linux systeemiohjelmien lähinnä bugi-korjauksista ja POSIX yhteensopivuuden parantamisesta -90 luvulta.
Mutta kerropas sinä nyt vuorostasi mitä sinä olet koodannut.
Mä en osaa koodata. Ei ole edes halua. Olen koulussa joutunut pakosta opiskelemaan Visual Basicia, C++ ja Javaa. Pääsin varmaan säälistä läpi, kun ei kiinnosta.. Mä olen aina tykännyt touhuta laitteiden kanssa, rakennella koneita, kantaa asiakkaille tulostimia... olinkin aluksi lähitukena, eli kävin asiakkaiden luona kentällä korjaamassa niiden koneet ja ratkomassa verkko-ongelmat.
Sitten jouduin tuuraamaan ensimmäisen tason helppariin ja jäin siihen, koska olin hyvä siinäkin. No, kaikkeen tottuu, eka päivä hirressäkin on pahin. Olen hyvä asiakaspalvelija, mutta en haluaisi olla puhelintyössä. Onneksi olen päässyt "etenemään" käyttöoikeusvastaavaksi (oikeastihan minkäänlaista etenemismahdollisuutta ei ole), joten kaikki käyttäjätunnukset ja verkkoresot menevät mun kautta.
T. ensimmäisen tason helppari, joka vihaa puhelintyötä.
Älä huoli, ap! Et todellakaan ole ainoita ihmisiä, jotka ovat huomanneet opiskelevansa ihan väärää ammattia. Kyllä moni lopettaa opinnot kesken, kun huomaa, ettei ammatti kiinnostakaan tarpeeksi. Ei kaikilla ole sitä maagista haaveammattia 9-vuotiaasta lähtien. Eihän kaikki tiedä vielä viisikymppisenäkään, mitä oikeasti haluaisivat tehdä! Suosittelisin, että joko opiskelet loppuun asti, mikä valmistut jo kohta. Tai sitten vaan lopetat kesken. Kumpi vaan. Kannattaa ehkä tehdä jotain helppoja työtä, mihin palkataan "kuka tahansa". Siinä saa muutamia vuosia aikaa oikeasti miettiä, mikä ammatti miellyttäisi. Ongelmanahan usein on se, että kun ensin opiskellaan ja sitten vasta mennään työelämään eikä toisinpäin. Vaikka opiskelu olisikin mukavaa, niin voi olla, että vasta ensimmäisen työpaikan myötä tajuaa, ettei tykkääkään tästä työstä. Minulla kävi aikoinani niin, että opinnot sujuivat hyvin ja tykkäsin niistä kursseista, mutta työelämään päästyäni vihasinkin sitä työtä! Jouduin lopulta kouluttautumaan uudelleen täysin toiselle alalle.
Tietokonekorjaajat ja muut tukihenkilöt eivät kai koodaamista työssään tarvitse?
No minä olen mm. kääntäjiä koodannut C/C++ -koodari, enkä meinaa saada duunia. Harkitsen, että opiskelisin omin päin tuota humpuukia, niin jos sillä tärppäisi.
Muuten ihmettelen, miksi IT-alalla edelleen on niin vähän työtä, jonka saisi tehdä paikkakunnasta riippumatta. Tekniset välineet siihen olisi, silti työnantaja käskee istumaan jonnekin toimistolle avokonttoriin.