Eikö IT-alalla ole muita kuin koodaustöitä?
Opiskelen alaa viimeisiä vuosia ja olen turhaan yrittänyt hakea alalta töitä. Kaikki työpaikat haluavat vain koodaajia ja nekin työpaikat, mitkä eivät sisällä koodausta, niihinkin vaaditaan koodaustaustaa. Olen käynyt koulun pakolliset koodauskurssit, mutta minua ei vaan kiinnosta koodata pätkän vertaa. Se on älyttömän tylsää! Aina on vakuuteltu, että on IT-alalla muitakin töitä kuin koodausta, mutta eipä näköjään ole, jos niihinkin vaaditaan koodaustaustaa. Jos olisin heti ensimmäisenä opiskeluvuotenani tiennyt, etten tule työpaikkaa alalta saamaan, niin olisin jo silloin luovuttanut, kun ei ensimmäiset koodauskurssit tuoneetkaan mukanaan innostusta koodaamiseen. Nyt täytynee sitten vain alkaa miettiä uutta koulutusta toiselle alalla :(
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän koodaajia juurikaan missään ole, poislukien it-talot. Itse työskentelen monituhatpäisessä teollisuusyrityksessä eikä meillä ole palkkalistoilla ainuttakaan koodaajaa it-osastolla.
Mitä ihmettä horiset? T. koodari pankkisektorilla
En minä mitään horise. Koodareita ei ole siellä missä koodareita ei tarvita. IT/teknologia-alalla, pankki- ja vakuutuspuolella ja jossain määrin teollisuuden tuotekehityksessä IOT-puolella niitä hyörii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän koodaajia juurikaan missään ole, poislukien it-talot. Itse työskentelen monituhatpäisessä teollisuusyrityksessä eikä meillä ole palkkalistoilla ainuttakaan koodaajaa it-osastolla.
Olet siis jossain isossa it-talossa? pankeilla voi toki olla omiakin koodareita mutta aika lailla nuo ostavat palvelua ulkopuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Hmmm. Vähän samanlainen kysymys, kuin että mua kiinnostaa lääkärintyö mutta kun joka paikassa vaaditaan anatomiaa ja fysiologiaa. Oon kyllä jotain kursseja suorittanut, mutta ei vähempää vois kiinnostaa, miten sydän toimii tai mitä nivelsiteitä jossain nilkassa on. Eikö oo mitään hommia lääketieteessä, jossa ei tarvis anatomiaa ja fysiologiaa?
Ihan vaan sivuhuomautuksena, että itse olen ollut IT-alalla ja IT-tehtävissä töissä vuodesta 1998 lähtien, eikä ole tähän mennessä vielä tarvinnut koodata.
Jos hommia on vain koodareille, opettele koodaamaan tai vaihda alaa. Simple as that. Valittamalla tää asia ei kummene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis jossain isossa it-talossa? pankeilla voi toki olla omiakin koodareita mutta aika lailla nuo ostavat palvelua ulkopuolelta.
Esim op-pohjolalla ja s-pankilla on melkoinen määrä koodareita ihan omassa talosaa. Samoin Iffillä, Fennialla, Varmalla, Ilmarisella, Elolla jne on todella paljon omia koodareita. Se ei tarkoita sitä, etteikö myös konsultteja käytetä.
Meillä itsellämme on helppari, lähituki ja infra omissa käsissä. Koodareita löytyy melkoinen määrä, samoin omat testaajat ja arkkitehdit. Meillä on kuitenkin niin isoja hankkeita, että omilla voimin niitä ei tehdä. Ja toisaalta tällä tavoin on helpompi säätää työvoiman määrää.
Itse osaan koodata, mutta teen lähinnä nykyään palvelupäällikön / projektipäällikön hommia.
Kyllä on. Niin kuin edellä mainittiin, koodaus on vain pieni osa IT-alaa.
Ja jos ei pelota etsiä myös ulkomailta töitä, niin silloin työllisyysmahdollisuudet paranevat huomattavasti. Tiedätkö, kuinka valtavan paljon enemmän ulkomailla on IT-alan töitä tarjolla kuin Suomessa? Ja vielä huomattavasti korkeammilla palkoilla. Esimerkiksi Saksassa IT-alan osaajista on monin paikoin huutavaa pulaa ja palkat sen mukaisia.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia tyypille koodausduunit ovat? Mitä kieltä käytetään?
Taitaville koodareille. Ja ennen kuin tulet taitavaksi koodariksi, se vaatii vähintään vuosien opettelun. Joko koulunpenkillä, yksityisopetuksessa tai sitten ihan itse itseopiskeluna. Kielenä voidaan käyttää melkein mitä tahansa ohjelmointikieltä.
Jos on siivoojana Fujitsun toimistolla, niin toimiiko silloin IT-alalla?
Helpdeskiä (hell desk) en suosittele kenellekään. Työ sinänsä on ihan kivaa, mutta kaikki se paska joka valuu alaspäin..
Vierailija kirjoitti:
Helpdeskiä (hell desk) en suosittele kenellekään. Työ sinänsä on ihan kivaa, mutta kaikki se paska joka valuu alaspäin..
Jep. Tuli tuotakin "uran" alkuvaiheilla kokeiltua. Ja varsinkin se ihan ensimmäisen tason tuki, joka ottaa vastaan käyttäjien puhelut on /C:stä.
- 6 ja 24
Vierailija kirjoitti:
Öh, millaisia töitä ap sitten haluaisi tehdä? Helpdeskiä :D? ...Itse en ihan ymmärrä miksi kukaan lähtee opiskelemaan IT-alalle, jos niinkin peruskaura kuten koodaus ei innosta? Miksei sitten lähtisi esim. kauppikseen tai tutaan? Mun mies on jonkinlainen IT-puolen teoreetikko, data scientist tai joku sellainen. Ja kuule on ihan webbikoodarina aloittanut ja edelleenkin tykkää koodata ihan hulluna.
No kyllähän tästä päätöksestä itseänikin saan syyttään. Mutta joku koulutus oli pakko hankkia enkä parempaakaan keksinyt. Ajattelin, että IT-ala soveltuisi täydellisesti kaltaiselleni introvertille, mutta kun ei tuo koodaus sitten ollutkaan mieleeni :( - ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh, millaisia töitä ap sitten haluaisi tehdä? Helpdeskiä :D? ...Itse en ihan ymmärrä miksi kukaan lähtee opiskelemaan IT-alalle, jos niinkin peruskaura kuten koodaus ei innosta? Miksei sitten lähtisi esim. kauppikseen tai tutaan? Mun mies on jonkinlainen IT-puolen teoreetikko, data scientist tai joku sellainen. Ja kuule on ihan webbikoodarina aloittanut ja edelleenkin tykkää koodata ihan hulluna.
No kyllähän tästä päätöksestä itseänikin saan syyttään. Mutta joku koulutus oli pakko hankkia enkä parempaakaan keksinyt. Ajattelin, että IT-ala soveltuisi täydellisesti kaltaiselleni introvertille, mutta kun ei tuo koodaus sitten ollutkaan mieleeni :( - ap
Jollei koodaus kiinnosta, niin sitten erikoistumaan tietoliikenteeseen.
Saisikin sitä koodaustyötä! Sellaista menin tekemään, mutta kokouksissa istuminen, erilaisten raportointilomakkeiden täyttäminen, oikeiden jostakin asiasta tietävien/päättävien ihmisten etsiminen, turhat sähköpostit ym. oheissälä täyttävät päivät.
Tuossahan tuo CGI:kin etsii vieressä vilkkuvalla mainoksella uusia asiakasneuvojia Lahteen.
Niin, tietokoneet kun toimii koodin ansiosta. IT-alalla on paljon esim markkinointi ja myyntitöitä, mutta niihin sopii paremmin kaupallinen koulutus. Se on kyllä tosi, että suomessa koulutetaan liikaa yleisosaajia, jotka ei oikein sitten osaakaan mitään. Esim AMK-tason koodauskoulutus on ihan roskaa työntantajan näkökulmasta, jos ei ole aikaisempaa koodaustaustaa. Jos ei ole motivaatiota niin sitten asia on vielä pahempi.
En oikein tajua, miksi edes menee IT-alaa opiskelemaan jos koneiden sielunelämä ja koodaaminen ei kiinnosta yhtään. En ole itsekään koodannut 10+ vuoteen, mutta olihan se silti hauskaa puuhaa. Luovaa ja ongelmaa ratkovaa.
Ei taida olla edes puoletkaan täällä koodareita, kun kukaan ei edes osaa sanoa millä kielellä koodaa ja mitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on siivoojana Fujitsun toimistolla, niin toimiiko silloin IT-alalla?
Just joo, ja imurin käytöstä sähköalan työkokemusta. Ai eivai, epistä !
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Niin kuin edellä mainittiin, koodaus on vain pieni osa IT-alaa.
Ja jos ei pelota etsiä myös ulkomailta töitä, niin silloin työllisyysmahdollisuudet paranevat huomattavasti. Tiedätkö, kuinka valtavan paljon enemmän ulkomailla on IT-alan töitä tarjolla kuin Suomessa? Ja vielä huomattavasti korkeammilla palkoilla. Esimerkiksi Saksassa IT-alan osaajista on monin paikoin huutavaa pulaa ja palkat sen mukaisia.
Saksassa on usein muuten systeemit melko vanhanaikaisia ja varsinkin management on kehnon ja surkean välimaastoa. Koskaan et myöskään etene urallasi ylöspäin jos talossa on samaa haluava saksalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Tuli tuotakin "uran" alkuvaiheilla kokeiltua. Ja varsinkin se ihan ensimmäisen tason tuki, joka ottaa vastaan käyttäjien puhelut on /C:stä.
- 6 ja 24
Niin on. Olen itse ensimmäisen tason tuki. Palkka on perseestä (alle kaikkien vertailujen), kuitenkin pitää osata kaikki, jatkuvasti siirretään kakkostason töitä ykköstasolle (ei näy palkassa), asiakkaat kitisee, kun eivät osaa käyttää heidän ohjelmiaan ja ohjelmien pääkäyttäjät itkee meille, kun joutuvat opastamaan alaisilleen heidän pääkäyttämiään ohjelmia (joutuvat joskus tekemään jotain!), esimiehet huutavat meille alaisille, kun puheluihin ei vastata tarpeeksi nopeasti, tikettejä ei kirjata tarpeeksi nopeasti... huoh.
Pikemminkin siten että joka hommassa halutaan sinun hoitavan potilaita kun sinä haluaisit esim. tutkijaksi biofirmaan tai vaikka lääkemyyjäksi tai johonkin jossa ei tarvitse tehdä käytännön hoitotyötä.