Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö IT-alalla ole muita kuin koodaustöitä?

Vierailija
20.02.2016 |

Opiskelen alaa viimeisiä vuosia ja olen turhaan yrittänyt hakea alalta töitä. Kaikki työpaikat haluavat vain koodaajia ja nekin työpaikat, mitkä eivät sisällä koodausta, niihinkin vaaditaan koodaustaustaa. Olen käynyt koulun pakolliset koodauskurssit, mutta minua ei vaan kiinnosta koodata pätkän vertaa. Se on älyttömän tylsää! Aina on vakuuteltu, että on IT-alalla muitakin töitä kuin koodausta, mutta eipä näköjään ole, jos niihinkin vaaditaan koodaustaustaa. Jos olisin heti ensimmäisenä opiskeluvuotenani tiennyt, etten tule työpaikkaa alalta saamaan, niin olisin jo silloin luovuttanut, kun ei ensimmäiset koodauskurssit tuoneetkaan mukanaan innostusta koodaamiseen. Nyt täytynee sitten vain alkaa miettiä uutta koulutusta toiselle alalla :(

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodaus on vain pieni osa IT-alaa.

Vierailija
2/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, mutta ne on hyville jätkille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Mutta hakijoita on aina vähintään 200 ja vaaditaan yli 10v työkokemus

Vierailija
4/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä projektipäälliköitä ja scrummastereita ja testaajia tarvitaan.

Ehkä ei kannata sanoa haastattelussa että koodaus ei yhtään kiinnosta.

Vierailija
5/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas haen vain koodaustöitä ja ärsyttää kun joka hommassa pitäisi konsultoida ja myydä ja pestä toimiston ikkunat tai jotain.

Vierailija
6/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koodaus on vain pieni osa IT-alaa.

Totta, mutta lähes ainoa osa, johon olisi paljon paikkoja auki. Perus-IT -työ on pitkälle ulkoistettua (esim. It-tukipalvelut) ja suomalaisissa firmoissa noissa tehtävissäkäynyt läpi monituiset yt-kierrokset. Sovellus- tms. osaajia ja konsultteja sitten tarvitaan paljon vähemmän.

Vierailija
7/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia tyypille koodausduunit ovat? Mitä kieltä käytetään?

Vierailija
8/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusia työpaikkoja syntyy erityisesti koodaustehtäviin. Noissa muissa tehtävissä olevat eivät vaihda työpaikkaa yhtä helposti ja usein kuin vielä 10 vuotta sitten ja tämän vuoksi paikkoja ei tule auki. It-alalla on siis paljon muitakin töitä, mutta näissä ei ole tällä hetkelllä avoinna olevia paikkoja ja jos onkin, niihin on isojen firmojen yt-kierrosten jälkeen hakemassa paljon pitkän työkokemuksen omaavia konkareita. 

Vierailija
9/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän koodaajia juurikaan missään ole, poislukien it-talot. Itse työskentelen monituhatpäisessä teollisuusyrityksessä eikä meillä ole palkkalistoilla ainuttakaan koodaajaa it-osastolla.

Vierailija
10/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän koodaajia juurikaan missään ole, poislukien it-talot. Itse työskentelen monituhatpäisessä teollisuusyrityksessä eikä meillä ole palkkalistoilla ainuttakaan koodaajaa it-osastolla.

Tämä on aivan totta. Jos yrityksen toimiala ei ole sovelluskehitys vaan jokin muu, niin ei niissä yleensä koodareita tarvita. Koodaus ostetaan it-taloista.

Vierailija
11/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sinänsä ole IT-sektorin ammattilainen, mutta todella monella alalla se eka duuni on aika perusduunia ja siitä jatketaan sitten eneenpäin. Aivan niin kuin ap sanoi, niihin muihin hommiin on hyvä olla koodaustaustaa. 

Vierailija
12/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodaajalle on hyvät palkat. Mieheni on käynyt AMK:n, koodaa ja palkka 4200 e/kk. Saa tehdä etätöitä ja muutenkin työilmapiiri rento. Kollegat on suurimmaksi osaksi rentoja ja sosiaalisia, harvassa ovat semmoiset hiljaiset silmälasipäät, joita sarjakuvissa näkyy :)

Vierailija
13/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh, millaisia töitä ap sitten haluaisi tehdä? Helpdeskiä :D? ...Itse en ihan ymmärrä miksi kukaan lähtee opiskelemaan IT-alalle, jos niinkin peruskaura kuten koodaus ei innosta? Miksei sitten lähtisi esim. kauppikseen tai tutaan? Mun mies on jonkinlainen IT-puolen teoreetikko, data scientist tai joku sellainen. Ja kuule on ihan webbikoodarina aloittanut ja edelleenkin tykkää koodata ihan hulluna. 

Vierailija
14/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä häsääviä projareita ja scrummastereita tai vastaavia on jo vähän joka nurkan takana. Ei niille kaikille tahdo enää riittää töitä. IT-ala on lopulta tiivistettynä koodausta, tietoliikenneyhteyksien ja laiteympäristöjen suunnittelua ja toteuttamista. Substanssiosaaminen on arvokkainta ja vaikeinta hankkia. Toki tukitehtäviin ja esimiehiksi palkataan myös soveltuvasti alalle sopivat, mutta tällä hetkellä taloudellinen tilanne on niin heikko ettei näitä paikkoja tule lisää.

Vierailija
15/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäpäin olet hakenut ap töitä? Sillä on merkitystä onko se paikkakunta Lappi vai Helsinki.

Vierailija
16/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyopaikat.oikotie.fi-osoitteesta löytyy 465 ilmoitusta it-alan työpaikoista ja monsteri.fi-sivulta 417 kpl it-alan työpaikkailmoitusta. Ei ne kaikki koodaamispaikkoja olleet.

Vierailija
17/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaamista ei käytännössä ole, jos ei ole koodannut assemblerilla isoja sovelluksia, tai tehnyt omia ohjelmistokielten kääntäjiä ja käyttöjärjestelmiä tai tekoälysovelluksia C:lla/C+:lla. Joku Ajax/php/javascript-osaaminen on ihan humpuukia.

Vierailija
18/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä horiset? T. koodari pankkisektorilla

Vierailija
19/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. Vähän samanlainen kysymys, kuin että mua kiinnostaa lääkärintyö mutta kun joka paikassa vaaditaan anatomiaa ja fysiologiaa. Oon kyllä jotain kursseja suorittanut, mutta ei vähempää vois kiinnostaa, miten sydän toimii tai mitä nivelsiteitä jossain nilkassa on. Eikö oo mitään hommia lääketieteessä, jossa ei tarvis anatomiaa ja fysiologiaa?

Vierailija
20/51 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodaaminenhan on kivaa! Siihen kun uppoutuu, menee päivä nopeasti ja työn tulokset on helposti nähtävissä. Kaikki projektipäällikön, scrummasterin yms. testauspäällikön tehtävät on ihan hirveetä kuraa. Selvittelet päivät pitkät, miksi ihmiset eivät ole tehneet hommiaan, ratkot ongelmia, huolehdit aikataulusta, toimit puun ja kuoren välissä jne. Ihan hirveetä. Olen siis tehnyt sekä projektipäällikön että suorittavia työtehtäviä ja jälkimmäiset on ihanan leppoisia.