paljon saat/sait äitiyspäivärahaa kuussa?
Kommentit (14)
Tämä asia on ihan rasistista Suomessa. Sama homma, ja noin erilainen " palkka" . Minä opiskelin ammatin ennen äidiksi tuloa, joten en saa enempää. Kuitenkin mulla on kohta neljä muksua hoidettavana ja samaan aikaan yhden lapsen äidit hengaavat kahviloissa niillä tuhannen euron äitiyspäivärahoilla.
EPÄREILUA!
Sinulla olisi varmaan ollut samaan mahdollisuus, mutta sen sijaan valitsit suurperheen äidin " uran"
terv. yksilapsinen nettikahvilasta
Vierailija:
Tämä asia on ihan rasistista Suomessa. Sama homma, ja noin erilainen " palkka" . Minä opiskelin ammatin ennen äidiksi tuloa, joten en saa enempää. Kuitenkin mulla on kohta neljä muksua hoidettavana ja samaan aikaan yhden lapsen äidit hengaavat kahviloissa niillä tuhannen euron äitiyspäivärahoilla.EPÄREILUA!
Ja todella ihmettelen miten minimillä tulee toimeen. Nosta hattua äideille jotka sillä pärjää. Toivottavasti isä tienaa enemmän. Meillä iskä on opiskelija ja saa käteen reilu 200¿ et vähemmällä tullaan nykysin toimeen kaikki 3 ku mihhin olen aikasemmin yksin tottunu...=( No onnex lasta ja miestä ei voi rahalla mitata=)
Moni on harmitellut pieniä äitiysrahojaan. Mielestäni on kuitenkin aivan oikeudenmukaista, että ne jotka ovat maksaneet enemmän veroja kuin toiset, saavat myös mammalomalle jäädessään enemmän vastinetta äitiyspäivärahan muodossa.
Itselläni äitiyspäiväraha bruttona n. 2.400 EUR.
Ensimmäisen lapseni sain 35-vuotiaana, sitä ennen töissä 9 vuotta (yliopistosta valmistuttuani). Työssä ollessani olen tietenkin maksanut koko ajan veroja. Viimeisimpien vuosien aikana maksoin veroja noin 1.600 EUR/kk, eli noin 10.000 mummon markkaa per kuukausi.
äidit/perheet saavat ehkä lisäksi harkinnanvaraisia avustuksia ja sosiaalitukia, esim. asumislisää, jotka myös maksetaan näistä verorahoista.
Ja jotenkin olisin taipuvainen uskomaan, että juuri nämä minimirahaäidit, mollaavat herkimmin äitejä, jotka palaavat töihin heti äitiysloman jälkeen, eivätkä ole 3 vuotta kotona... Palaavat töihin maksamaan heidän kotonaoloaan - voisi vaikka KÄRJISTÄÄ
sillä pärjää, kun mies tienaa suht hyvin. Tämä kulutustaso ei kyllä kelpaisi useimmille. Ei muuten ihme, että kotihoidontuki tuntuu mitättömältä, jos on tottunut tonnin tai parin äitiyspäivärahaan.
Se oli juhlaa verrattuna tähän kotihoidontukeen...Mutta kaikkea ei voi mitata rahassa!
Vierailija:
Moni on harmitellut pieniä äitiysrahojaan. Mielestäni on kuitenkin aivan oikeudenmukaista, että ne jotka ovat maksaneet enemmän veroja kuin toiset, saavat myös mammalomalle jäädessään enemmän vastinetta äitiyspäivärahan muodossa.Itselläni äitiyspäiväraha bruttona n. 2.400 EUR.
Ensimmäisen lapseni sain 35-vuotiaana, sitä ennen töissä 9 vuotta (yliopistosta valmistuttuani). Työssä ollessani olen tietenkin maksanut koko ajan veroja. Viimeisimpien vuosien aikana maksoin veroja noin 1.600 EUR/kk, eli noin 10.000 mummon markkaa per kuukausi.
samaa rahaa kuin sellainen joka maksanut enemmän veroja? TUskin on epäreilua! Minä sain käteen 960e kuussa. Olin puolet vuodesta opiskelija.
Aikasta pieni on tuo minimi äitiyspäiväraha.. Itsellä jää käteen n. 900e kuussa.
Vaikka nyt siihen suunnitellaan jotain kattoa - ihan kuin olisi tavoitteenakin, että vain pienituloiset lisääntyvät. Suurituloisilla ei ole sitten enää varaa, kun elintaso romahtaa vanhempainloman myötä. Jos pienituloinen saa 80 prosenttia palkastaan, mutta suurituloinen 50 % palkastaan, saa suurituloinen tietysti enemmän kuin pienituloinen, mutta suurituloinen joutuu mahdollisesti säästämään vuosia etukäteen, jotta hän voi maksaa asuntolainansa ja elinkulunsa myös vanhempainloman aikana.