Mitä tekisit tässä tilanteessa? Pieni juttu sinänsä.
Pitkäaikainen kaveri ilmoitti olevansa menossa päiväreissulle Tallinnaan. Kysyin häneltä, voisiko hän tuoda tietynmerkkistä tupakkaa yhden kartongin (10 askin loota). En ole koskaan ennen pyytänyt. Asia ok, hän tuo.
Tallinnasta tultuaan hän ilmoitti, että tupakat ovat hänellä. Pyytämääni merkkiä ei hänen kertomansa mukaan näkynyt, joten hän otti toista tupakkamerkkiä kartongin verran.
Pyysin häntä palauttamaan rahat ja myymään tuon kartongin jollekin muulle, koska tupakoissahan on makueroja, kuten hänkin tupakkaa joskus maistaneena tietää, tai pitäisi ainakin tietää. Kartongin saa helposti myytyä, koska hintaero Suomen ja Viron välillä on niin suuri. Mitään vastausta ei ole kuulunut. Kerran sen jälkeen olen vielä muistuttanut.
Lisäksi se tupakka jota tuttava toi on puolet halvempaa kuin pyytämäni merkki. Olen maksanut hänelle tämän kalliimman mukaisesti.
Mitä tekisitte jos olisitte minä?
Kommentit (21)
Olisin varmaan ottanut kartongin ja pyytänyt ylijäämärahan takaisin. Näkihän kaveri kuitenkin vaivaa. Mutta saatan olla joskus liian kiltti niin en tiedä.
Polttaisin röökit ja pyytäisin "ylimääräiset" rahat takaisin.
Ota tupakat,anna kaverin pitä'ä vaihdot vaivan palkkana ja myy itte tupakat kalliimmalla pois.Menetetty peli minkäs teet mutta aika harmitonta ja pennipeliä...
Vierailija kirjoitti:
Olisin varmaan ottanut kartongin ja pyytänyt ylijäämärahan takaisin. Näkihän kaveri kuitenkin vaivaa. Mutta saatan olla joskus liian kiltti niin en tiedä.
Sama. En missään nimessä ehdottaisi että kaveri palauttaisi rahat ja myisi itse röökit. Tupakoimaton varmaan kuvitteli tekevänsä palveluksen eikä todennäköisesti tajunnut ettei muu kelpaa jos sitä ei erikseen korostettu. ( siis älä tuo mitään jos tuota ei ole) toki olettaisin, että tupakoiden hintaero mulle palautettasi.
Pitäisin tupakat ja pyytäisin ylimääräiset rahat takaisin.
Ilmeisesti olen jotenkin erikoinen. Minun mielestäni jos joku kysyy voinko tuoda Fazerin sinistä, ja toinen tuo rahoilla minttukrokanttisuklaalevyn, niin kyse on aivan eri asiasta.
Jos olisin pyytänyt tuomaan "jotain suklaata" tai "jotain tupakkaa", niin sitten tuttu olisi toiminut asianmukaisesti.
Mielestäni jos kerran pyytämääni laatua ei ollut saatavilla, niin hän ei tuo mitään (tai ehkä ottaa riskin mutta maksaa mutisematta rahat takaisin jos merkki ei kelpaa). Ideaali tietysti on että hän tekstaa Tallinnassa ostoksilla ollessaan, että käykö xx, kun pyytämääsi merkkiä ei ole saatavilla.
ap
Et kai sä nyt tosissasi pyytänyt kaverin myymään tupakat jollekin toiselle ja antamaan rahat takaisin? Aika törkeyden huippu. En voi sanoa, että välejä laittaisin poikki tuollaisen takia, mutta kyllä pitäisin moukkamaisena ja törkeänä hyypiönä sinua tuollaisen jälkeen. Ja aivan varmasti olisi viimeinen kerta kun toisin yhtään mitään tuollaiselle tyypille...
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti olen jotenkin erikoinen. Minun mielestäni jos joku kysyy voinko tuoda Fazerin sinistä, ja toinen tuo rahoilla minttukrokanttisuklaalevyn, niin kyse on aivan eri asiasta.
Jos olisin pyytänyt tuomaan "jotain suklaata" tai "jotain tupakkaa", niin sitten tuttu olisi toiminut asianmukaisesti.
Mielestäni jos kerran pyytämääni laatua ei ollut saatavilla, niin hän ei tuo mitään (tai ehkä ottaa riskin mutta maksaa mutisematta rahat takaisin jos merkki ei kelpaa). Ideaali tietysti on että hän tekstaa Tallinnassa ostoksilla ollessaan, että käykö xx, kun pyytämääsi merkkiä ei ole saatavilla.
ap
No, yleensä tervakeuhkoille ei ole väliä millä merkillä sitä itsensä ja ympäristönsä saatuttaa, kunhan sen voi tehdä halvalla, joten mistäpä ystäväsi olisi voinut tietää, että olet merkkitietoinen saastuttaja.
Olisit itse sanonut kaverille, ettei tarvitse tuoda mitään, jos ei tiettyä merkkiä löydy. Minun mielestäni kaveri on ollut kiltti, kun on raahannut sinulle syöpärullia, ja sinä kiittämätön, kun kehtaat nyt niistä kieltäytyä. Ihme porukkaa.
Outoa, ettei kaveri laittanut esim. tekstaria " ei oo Camel Activatea, otatko Marlboroa?"
Ottaisin väärät tupakat, pyytäisin takaisin ylimääräiset rahat (tai jättäisin vaivanpalkkaa), ja myisin itse tupakat eteenpäin. Enkä enää pyytäisi tältä kaverilta vastaavia palveluksia. Siinä se.
Mä en tuo ikinä mitään mistään kenellekään. Vituttaa nuo pyytelijät, hoitaisivat itse omat asiansa.
Mä olen kyllä ap:n kanssa samaa mieltä. Ei voi tuoda Jaffaa jos toinen pyytää Spritea. Kaverin olisi tietenkin pitänyt lähettää reissusta viesti että hei en löydä sitä tupakkaa jota pyysit, tuonko jotain muuta. Kilttinä ihmisenä saattaisin ottaa tuodut tupakat mutta sillä hinnalla mitä ne maksoivat jos alunperinkin oli puhe että ei maksella mitään hakupalkkaa.
Ap, olet oksettava. Otat tupakat vastaan ja myyt itse ne eteenpäin. Äläkä enää koskaan pyydä ketään tuomaan sulle tupakkaa. Ota videolle pätkä kun poltat tupakkaa ja katsele sitä muutama kerta. Näet, miten typerältä näytät.
Vihreää norttia ei saa joka paikasta.
Vierailija kirjoitti:
ap
Se on eri asia, mutta silti sinun (tai tuon kuvitteellisen suklaaihmisen) tilanteessa ei ole kohteliasta/sosiaalisesti taitavaa tehdä muuta kuin ottaa saatu juttu hymyillen vastaan, kuitata rahat menetetyiksi ja olla pyytämättä tältä ihmiseltä enää vastaavaa.
Taidan tuntea AP:n, ainakin kaveripiirissä on yksi samanlainen. Oikeastaan uskon, että jokaisella on yksi tälläinen tuttu, jolle välillä naureskellaan. Tällainen "Se mitä hän sanoo, on totta, mutta se ei ole oikein" tyyppi.
Tämä tuttuni ramppaa Tallinnassa yhtenään jonkun kaverinsa kanssa, ja minulla on se käsitys että hän ansaitsee vähän ylimääräistä rahaa juuri tuomalla sieltä halvempaa viinaa ja tupakkaa. Totta kai olin laskenut että hänelle menee jonkinlainen hakupalkkio.
Ilman muuta haluan että merkki on sitä mistä tykkään tai sitten ei ollenkaan. Kukaan ei halua saastuttaa keuhkojaan jollain joka omasta mielestään on pahanmakuista, tupakkahan on nautintoaine!
Ja juu se on harvinaisen selvä että tähän tyyppiin en luota enää vastaavissa asioissa.
ap
En minä kyllä pyytäisi ketään satunnaista tuttavaa tuomaan mulle mitään matkaltaan. En kehtais kyllä vaivata vain sen takia, etä saisin jotain halvemmalla. Voisin tällaista palvelusta pyytää joltain läheiseltä. Sellaiselta, jolle voisin joskus tehdä saman.
Tunnettu tosiasia on, että laivoilla ei todellakaan ole kauhean suurta merkkivalikoimaa tupakkatuotteissa, varsinkaan kartongeissa myytävien suhteen, joten tietenkään en suuttuisi siitä, että kaveri tuo väärää merkkiä, kun sitä pyydettyä ei ole ollut. Suurin osa minun tuntemistani tupakoitsijoista kelpuuttaa myös muun kuin sen oman merkin edullisen hinnan vuoksi.
Minä siis kiittäisin kaveria kauniisti ja ottaisin tupakat ilomielin vastaan. Pyytäisin kyllä liikaa antamaani rahan takaisin siltä osin, kuin se ei vastaisi kohtuullista vaivanpalkkaa. Jos tupakka ei itselleni kelpaisi, myisin sen itse pois, todellakaan en pyytäisi kaveria tekemään sitä. Minusta on törkeää edes ehdottaa, että sen lisäksi, että kaveri näkee vaivaa tuomalla sitä röökiä, hänen pitäisi nähdä myös vaivaa myydä se eteenpäin. Itse en ainakaan tuollaista ehdottavalle suostuisi jatkossa tuomaan laivalta mitään.
Kaveri olisi tietysti voinut laittaa viestiä, tosin avomerellä on monesti puhelin katveessa. Siis viestin laittaminen ei välttämättä olisi edes onnistunut.
Lopettaisin tupakoimisen.