Itähelsinkiläinen poikani sanoo, että maalla teinien elämä on hurjempaa
Meillä on tuttavaperhe pirkanmaalla. Molempien Pojat ovat yläasteella. Minun poikani Itäkeskuksen liepeillä, tuttavaperheen poika kyläkoulussa.
Kaikenmoista säätöä kuulen maanseudun teinien harrastavan. En ole koskaan sellaisiata sekoiluista kuullut. Haastattelin siksi ysiluokkalaistani ja hän sanoi, että paljon " hurjempaa ja vastuuttomampaa " on meno siellä maalla. Hän analysoi yksityiskohtaisesti eroja.
Mutta av:lla pelotellaan Itä-Helsingillä....
Kommentit (72)
Poikani kiemurteli eikä suostunut palastamaan ja bustaamaan kaveriaan, mutta sen sanoi, että isot veljet hankkivat alkoholia eri tavalla kuin täällä. Täällä pitää itse ostaa muualta, jos haluaa. Täällä nuoret juovat pitääkseen hauskaa, siellä saadakseen pään sekaisin. Ja varastetaan kaupoista enemmän. Näin esimerkiksi.
En nyt tarkoita tässä väittää, että kaikki ovat samanlaisia, vaan naureskelen sitä, kuinka av:lla pelätään itä-helsinkiä...eräskin maaseudun opettaja sanoi kerran, ettei ikipäivänä tulisi tänne töihin, koska on niin levotonta, mutta sitten kävi ilmi kaikki ne häiriintyneet tapaukset omalta luokalta...hupaisaa kerrassaan.
Ap
Pikkupaikkakunnilla on usein todella suuria päihdeongelmia. Alkoholin kulutus suurta, päälle huumeita ja lääkkeitä. Monet vanhemmat sulkevat silmänsä, koska "eihän täällä maalla vaan kaupungeissa".
T: ex-pikkupaikkakuntalainen
Ap. perustaa kaiken tietonsa kuulopuheisiin ja panettelee kehä III ulkopuolella asuvia. Antakaamme jutulle sen ansaitsema arvo.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuttavaperhe pirkanmaalla. Molempien Pojat ovat yläasteella. Minun poikani Itäkeskuksen liepeillä, tuttavaperheen poika kyläkoulussa.
Kaikenmoista säätöä kuulen maanseudun teinien harrastavan. En ole koskaan sellaisiata sekoiluista kuullut. Haastattelin siksi ysiluokkalaistani ja hän sanoi, että paljon " hurjempaa ja vastuuttomampaa " on meno siellä maalla. Hän analysoi yksityiskohtaisesti eroja.
Mutta av:lla pelotellaan Itä-Helsingillä....
No kaikki on niin suhteellista. Asun pääkaupunkiseudulla kehyskunnassa. Pienehkö keskus, rauhallista asua. En muuttaisi Itä-Helsinkiin, käyn siellä usein, en pidä.
Tiedän yleisen elämänkokemuksen kautta, että meno pienissä maalaiskunnissa voi olla hurjaa, viina virtaa ja touhut on teineillä hurjempia kuin esim omassa kunnassani. Ajetaan kännissä ja ilman korttis ym. Ei ole vissiin muuta tekemistä.
Heh, minäkin asun tässä lintukodossa Itäkeskuksen kupeessa. Kyllä jo oma lapsuuteni ja nuoruuteni pikkukylässä vuonna miekka ja kypärä oli paljon rajumpaa.
Tottahan ap:n pojan muutama kaveri tarkoittaa kaikkea muuta Suomea kuin Itäistä Helsinkiä...
No jos mä omieni perusteella sanon, niin hurjaa on: kasiluokkalaiset istuu meillä (okt:n yläkerta) laumana, tytöt ja pojat sekaisin. Kuuluu naurua, kiljumista, välillä tömähtelyjä. Sitten ne ryntää nauravana laumana alakertaan ja kysyy, onko popcornia, voisitko äiti tehdä. Kesällä ne myös viettää aikaa trampoliinilla.
Ja jopa muutaman energiajuomapullon olen siivotessani löytänyt. Joo, tarpeetonta ja turhaa -ja tästä olen myös sanonut, mutta että ihan energiajuomaa, on ne hurjia ja tuhmia.
Sijainti: pikkukunta Itä-Suomessa.
Mitä oon kuullu noista landebileistä nii teinit panee siellä ihan yleisesti, vetää pään täyteen ja örveltää muutenkin. Ite vietin nuoruuteni Itä-Vantaalta ja kyllähän siellä dokattiin, mutta ei bileissä ollut normaalia harrastaa seksiä! Ainakaan niin että kaikki läsnäolijat tietää. Mututuntumalla sanoisin myös, että örvellys alkaa maaseudulla nuorempana.
Eivätkö itähelsinkiläiset lapset enää peesaa busseja ja ryöstele spurguja?
Toisaalta, maalaispoika se ajaa traktorilla ensin saunan nurin ja sitten järveen ja päällisiksi polttaa koko talon, siinä jää lähiönuori kyllä kakkoseksi.
Maalla tuskin tarvitsee kadulla kävellessään pelätä tulevansa ryöstetyksi tms. Hurjuus on sitä omaa ja kamujen kanssa örvellystä, jossa toki siinäkin voi sattua, mutta silloin se on enemmän omaa syytä.
Kaupungeissa taas paljon ulkopuolelta tulevaa uhkaa, johon ei aina itse voi vaikuttaa.
Mun sukua asuu pienellä paikkakunnalla Pohjois-Pohjanmaalla. Nuoret ajelee tosi paljon moottoriajoneuvoilla, tosin eivät yleisillä teillä. Juovat kyllä jonkin verran, seksistä en tiedä. Huumeongelma oli 10-15v sitten paikkakunnalla, nuoret vaikuttais olevan aika vastaan. Monella sukulaisia kuollut huumeisiin.
Mutta onpa niillä kovasti työtäkin, pojat eteenkin teke tosin paljo piha- ja peltotöitä, korjaustöitä ja rakentelevat autoja.
Tuossa on totuuden siemen voin vahvistaa maaseutua tarkkaileena.
Vierailija kirjoitti:
Mitä oon kuullu noista landebileistä nii teinit panee siellä ihan yleisesti, vetää pään täyteen ja örveltää muutenkin. Ite vietin nuoruuteni Itä-Vantaalta ja kyllähän siellä dokattiin, mutta ei bileissä ollut normaalia harrastaa seksiä! Ainakaan niin että kaikki läsnäolijat tietää. Mututuntumalla sanoisin myös, että örvellys alkaa maaseudulla nuorempana.
No jo on mutu-tuntuma. Olen pikkupaikkakunnalta, enkä ole kenenkään nähnyt tai kuullut harrastavan seksiä missään bileissä. Olisikohan jotain rehentelyä? Itse olin neitsyt 19-vuotiaaksi ja ensimmäisen kerran join omppuviiniä kotibileissä 17-vuotiaana.
Pohjois-Pohjanmaalla on pahimmat huume- ja alkoholiongelmat 95%:sti lestadiolaisnuorilla.
Mikä on pikkupaikkakunta? Olen Joensuusta syntyisin, ja aika kiltisti me oltiin. Penkkaripäivänä juotiin ja riehuttiin, mutta kotibiletys oli ihan kilttiä touhua. Asuin kerrostalossa lähiössä, ja naapurustossa oli paljon omakotitaloja, mutta ei niissäkään koskaan ollut hurjaa menoa. Itä-Helsingissä kävin töissä 6 vuotta, ja olihan tuolla porukka eri tavalla "sekaisin" keskellä kirkasta päivää kuin Joensuussa.
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Pohjanmaalla on pahimmat huume- ja alkoholiongelmat 95%:sti lestadiolaisnuorilla.
Ei muuten ole. Vaan niillä nuorilla jotka on mahdollisesti 2. tai jopa 3. sukupolven syrjäytyneitä, teinivanhempien lapsia. Näin ainakin Oulussa, jossa alkaa olla hyvin yleinen ilmiö tietyillä alueilla.
Itse asuneena molemmissa lapsuutta, nuoruutta ja aikuisenakin. Maaseudulla joo tosiaan nuo harrastukset ovat aika tasan nollissa jos puhutaan alle 10tkm asukkaan kunnista. On autoilijoita, kännissä autoilijoita, mopoilijoita jne jne mutta onpahan niitä kaupungissa joka ikäluokassa. Maaseudulla kun sattuu jotain tapahtumaan niin yleensä kyseinen tapahtuma kiertää ihmisten suussa niin pitkään ennen kuin tapahtuu seuraava erikoisuus. Suhteessa asukaseroihin niin ihan yhtä paljon tapahtuu ja sattuu. Maalla on vaan niin vähän tekemistä. Kaikissa edellisissä vastauksissa on kyllä totuutta mutta kaikkihan me nuoria ollaan oltu ja muistelkaapa niitä aikoja.
No huhhuh, kuulostaapa hurjalta! En kiellä, etteikö ongelmia ole maaseudullakin, mutta kyllä tuo kuvailu aika vieraalta kuulostaa. Meillä on 18, 16 ja 13-v nuoret, koulu menee hyvin, vapaa-ajalla pojat harrastavat mm. kalastusta, sulkapalloa, kuntosalia, lenkkeilyä, uintia, pyöräilyä, opiskelevat koodausta ja tietysti pelaavat ja nörttäävät. Tyttö harrastaa tanssia, käsitöitä, joogaa. Kavereiden kanssa tietysti viettävät aikaa, mutta oikeastaan aina jonkun kotona ja kaverit lähtevät kotiinsa viikonloppunakin viimeistään klo 22. Esikoinen on käynyt pari kertaa baarissa, ei tykännyt ja ei ole vielä ekaa känniäkään kokenut. Kotona ottaa ruuan kanssa lasillisen viiniä silloin tällöin, keskimmäinen on absolutisti, eikä aio koskaan juoda, ei siis ota kotonakaan tarjottua viinitilkkaa. Kuopus nyt tietenkään ei käytä alkoholia. Kukaan ei myöskään tupakoi, huumeista nyt puhumattakaan. Meillä (eikä naapurustossa kellään) ole traktoreita, yhdessä talossa on mönkijä, jolla talon isäntä ja poika ajavat polttopuita metsästä. Aniharvoin näen mönkijöitä täällä liikenteessä. Traktoreitakin on perin vähän, kun eihän niitä maatilojakaan enää juuri ole.
Omassa nuoruudessani kaupungilla oli perjantai-iltaisin nuoria hengailemassa, mutta ei ole enää, kadut ovat ihan autiot. Nykyään nuorilla on parempaakin tekemistä; ovat kotona ja nörttäävät tai viettävät aikaansa nuorisotilassa. Täällä on erinomainen nuorisotila, siellä on ohjaajat paikalla ja ehdoton kielto alkoholille ja tupakalle. Siellä on myös kaikkea kivaa tekemistä nuorille: teemailtoja jonkin asian ympärillä, leipomista, pelejä, askartelua, kursseja + iltapalaa.
Meillä on sukulaisia isommissa kaupungeissa ja kyllä minusta meno siellä kuulostaa paljon pahemmalta, jo koulujutut ovat lähinnä järkyttäviä; oppilaat haistattelevat opettajille, poliisit vierailevat koulussa tuon tuostakin mm. huumeiden takia ja sellainenkin tapaus, että toisen oppilaan takana istunut oppilas oli sytyttänyt edessä istuvan hupparin hupun palamaan tunnilla. Kyllä täälläkin on koulussa häiriöitä, mutta ihan järkiään opettajat jotka tulevat tänne esim. Helsingistä, sanovat, että on kuin lomalle tulisi.
Landeen ero on se, että Itä-Helsingissä ja muiden paikkojen huonoilla alueilla on niiden päihdeongelmien lisäksi pahoja sosiaalisia ongelmia, kuten työttömyyttä, teiniäityittä, yksinhuoltajuutta ym. Maatalojen lapset taas on ns. hyvistä perheistä, ainoat yksinhuoltajat ovat leskiä. Ovat saaneet ihan erilaisen arvokasvatuksen, ja yleensä päätyvät duuniin niiden kolmen amisvuoden jälkeen siinä missä kaupunkilainen syrjäytyy yksiöönsä ja taistelee traumojaan vastaan vielä 15v myöhemmin.
No on ainakin moottoriajoneuvoilla hurjastelu on tavallista: ajellaan mopoilla, mönkijöillä, traktoreilla, jäällä ja pelloilla myös autoilla jopa alle teini-ikäisenä. Sattuuhan noissa tapaturmiakin usein.