Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Välttele negatiivisia ihmisiä"

Vierailija
18.02.2016 |

Mitä mieltä olette kyseisestä ohjeesta? Löytyy monista positiivisuusoppaista. Minusta jotenkin hämmentävä. Välit poikki, jos ystävällä menee huonosti?

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihminen joka esim työkaverin neg.kommenteista ja asenteesta uupuu. Itse oikeasti onnellinen ja tasapainoinen vai nii suggestioherkkä, että omat ja toisen tunteet menee sekaisin ja upottaa hyvän mielialan.

Vierailija
22/92 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä neuvo. Tosin miten ihmeessä pystyy välttelemään itseään? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, olen ihmetellyt ihan samaa. Kun miettii esimerkiksi omaa itseä, niin jossain vaiheessa on kyllä ollut aika negatiivinen, ja toisina hyvin positiivinen. Juurikin työttömyys, sairaus, epävarmuus jne. ovat niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat ihmisiin negatiivisesti. On älytöntä edes ajatella, että ihmisen pitäisi jaksaa kaikki isot pahat asiat ilman negatiivisten tunteiden sallimista. Epäinhimillistä. Ei se ole yhteiskunnankaan puolelta positiivista. Voi vain kuvitella, että ystävien hylkääminen aiheuttaa lisää turhautumista ja jossain vaiheessa mitta tulee täyteen. Ihminen on ihminen, vaikka joka hetki ei menisi hyvin elämässä ja aina ei menestyisi. Mihin on kadonnut yhteisvastuullisuus?

Ei negatiivisten ihmisten poissulkeminen tarkoita sitä, että negatiivisia tunteita ei sallittaisi. Päinvastoin - ne ovat osa tunneskaalaa ja niillä on oma sijansa siinä, että ei muutu negatiiviseksi ihmiseksi. Jos surun, pettymyksen, kiukun, vihastuksen jne. osaa ja uskaltaa näyttää ja purkaa heti, ne eivät "varastoidu". Valitettavan usein näkee ihmisiä, jotka eivät uskalla kohdata aidosti negatiivisia tunteitaan ja ovat siksi kovin kateellisia tai pelokkaita ja siksi reagoivat muiden tekemisiin ärhäkkäästi ja voimakkaasti sellaisinakin hetkinä, kun se tuntuu yliampuvalta tai tarpeettomalta. Negatiiviset ihmiset ovat niitä, joille on hankala sanoa olevansa onnellinen parisuhteessaan, koska he eivät kestä kuulla toisen onnea, jos eivät itse ole onnellisessa parisuhteessa. Negatiiviset ihmiset ovat niitä, jotka kysyvät neuvoa ja asiaa pyöritellessä mikään konkreettinen ratkaisu ei voi onnistua, ei tunnu hyvältä, ei ole mahdollinen. Negatiiviset ihmiset ovat niitä, joita päätyy itse lohduttamaan, kun on kertonut olevansa sairas tai menettäneensä jotakin. Negatiiviset ihmiset ovat energiasyöppöjä - pohjattomia huomiokuiluja. 

Vierailija
24/92 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain positiivisilla ihmisillä menee touhu ihan ylitiöpositiiviseksi, ja silloin on hyvä tuntea joku negatiivinenkin ihminen, niin saa ajatteluunsa vähän realistisuutta. Eli itse olen siis sitä mieltä ettei negatiivisia ihmisiä pidä liikaa vältellä. Ei aina ole hyväksi kulkea vaaleanpunaiset lasit silmillä.

Miksi ei ole? Mitä haittaa siitä on? En keksi kuin etuja!

Mua ärsyttää tuollaiset ihmiset, jotka katkeruuksissaan pudottelee onnellisia "maan pinnalle."

Kyllä me todellisuus tiedetään varsin hyvin, sen näkee jo vaikka uutisista.

Että jos nyt kerran vuoteen on huippu hyvällä tuulella niin voisiko sen suun pitää silloin kiinni!?

Koitapa nyt päättää: kuljetko aina vaaleanpunaiset lasit silmillä, vai vain kerran vuodessa?

Yltiöpositiivisuus on asioiden yksinkertaistamista, sillä kaikessa on erilaisia tasoja. Siksi ne pinkit kakkulat on huonot, ne vääristää todellisuutta. Negatiivisuudessa ei tarvitse velloa, mutta huonoilta puolilta silmien sulkeminen on tyhmää.

Päätän mitä päätän, se on tasan mun asiani.

Ja tuo on kyllä mustavalkoistamista, että positiivinen ei näkisi realistisesti asioita!

Mä olen positiivinen, mutta totta helskutissa mä ymmärrän myös realiteetit.

En mä ole niin heikko, etten voisi olla samaan aikaan sekä positiivinen, että jalat maassa.

Niin, mietippä sitä! ;)

Vierailija
25/92 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ne vääristää todellisuutta"

Ei mulla vääristä tippaakaan, mutta kai mä sitten olen nykyään jo niin tasapainoinen.

Vierailija
26/92 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on hyvä tilaisuus kysyä tätä asiaa, kun näköjään on tietäväisiä paikalla...

Eli mitä tarkoitatte sanalla 'energia'? Esim. kun puhutaan 'energiansyöjistä'? 'Energiavampyyreistä'? Joku pilaa toisen 'energiat'?

Olen aina ihmetellyt sitä. Itselleni se on kuvainnollinen sana, 'fiilisten' synonyymi. Oletteko samaa mieltä?

On nimittäin olemassa myös new age -uskonnollisia, joille nämä ihmissuhteiden "energiat" on jotain fysiikkaan ja universumiin tai kosmokseen liittyviä asioita eikä siis fiilisten synonyymi ollenkaan :D

Itse en koskaan käytä sanaa 'energia' muutoin kuin liittyen fysiikkaan ja kemiaan, solujen aineenvaihduntaan yms.

Vierailija
27/92 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ihminen joka esim työkaverin neg.kommenteista ja asenteesta uupuu. Itse oikeasti onnellinen ja tasapainoinen vai nii suggestioherkkä, että omat ja toisen tunteet menee sekaisin ja upottaa hyvän mielialan.

Tästä on olemassa ihan tieteellistä tutkimusta että negatiivinen ihminen laskee työpaikan ilmapiiriä ja uuvuttaa työkaverit. Ei siis ole toisten suggestioherkkyydestä, vaan siitä että negatiiviset ihmiset ihan oikeasti ovat haitaksi toisten mielenterveydelle. Ja huom! Tutkimuksissa ei negatiivisella tarkoiteta ihmistä jolla menossa sellainen elämänvaihe jossa kaipaa enemmän tukea, vaan yleinen elämänasenne on se että kaikki on ainahuonosti ja valittaminen on kivaa.

Vierailija
28/92 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa sanoa, että "mieti minkälaista fiilistä jaat työympäristössäsi."

Entä jos työkaveri on vaikka masentunut ja silti on pakko jollain ne laskutkin maksaa?

Sain itse vuosia sitten burn outin ja pomo käski töihin tai potkut.

Vierailija
29/92 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli mitä tarkoitatte sanalla 'energia'? Esim. kun puhutaan 'energiansyöjistä'? 'Energiavampyyreistä'? Joku pilaa toisen 'energiat'?

Olen aina ihmetellyt sitä. Itselleni se on kuvainnollinen sana, 'fiilisten' synonyymi. Oletteko samaa mieltä?

On nimittäin olemassa myös new age -uskonnollisia, joille nämä ihmissuhteiden "energiat" on jotain fysiikkaan ja universumiin tai kosmokseen liittyviä asioita eikä siis fiilisten synonyymi ollenkaan :D

Hyvä kysymys! Eikö se ole vähän niinku vastaanottajan heikkoutta, jos ei osaa pitää omaa energiaa/fiilistään yllä muista huolimatta? Vai onko tuo mystinen energia tosiaan jokin "entiteetti", joka liikkuu vastaanottajien tahdosta riippumatta? Eli negatiiviset vibat hyppäävät tyypistä toiseen kuin täit? :D

Itse en koskaan käytä sanaa 'energia' muutoin kuin liittyen fysiikkaan ja kemiaan, solujen aineenvaihduntaan yms.

Vierailija
30/92 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain positiivisilla ihmisillä menee touhu ihan ylitiöpositiiviseksi, ja silloin on hyvä tuntea joku negatiivinenkin ihminen, niin saa ajatteluunsa vähän realistisuutta. Eli itse olen siis sitä mieltä ettei negatiivisia ihmisiä pidä liikaa vältellä. Ei aina ole hyväksi kulkea vaaleanpunaiset lasit silmillä.

Miksi ei ole? Mitä haittaa siitä on? En keksi kuin etuja!

Mua ärsyttää tuollaiset ihmiset, jotka katkeruuksissaan pudottelee onnellisia "maan pinnalle."

Kyllä me todellisuus tiedetään varsin hyvin, sen näkee jo vaikka uutisista.

Että jos nyt kerran vuoteen on huippu hyvällä tuulella niin voisiko sen suun pitää silloin kiinni!?

Olen itse positiivinen ihminen, mutta en yltiöpositiivinen. Tämä on hyvä asia siinä mielessä että osaan myös varautua siihen jos kaikki ei menekään nappiin. Tunnen muutaman tällaisen yltiöpositiivisen ihmisen, jotka ei ikinä tee varasuunnitelmia sen takia, koska uskovat kaiken aina menevän hyvin. Sitten kun asiat ei menekään kuten on uskottu,  ja pitäisi nopeasti keksiä jokin varasuunnitelma, niin sitä ei olekaan mietitty yhtään ja ollaan ongelmissa…siis muutkin ovat sitten liemessä entä vain kyseinen ihminen. Se siinä on huonoa uskoa aina vain kaiken menevän hyvin.

-5

Vierailija
31/92 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys! Eikö se ole vähän niinku vastaanottajan heikkoutta, jos ei osaa pitää omaa energiaa/fiilistään yllä muista huolimatta? Vai onko tuo mystinen energia tosiaan jokin "entiteetti", joka liikkuu vastaanottajien tahdosta riippumatta? Eli negatiiviset vibat hyppäävät tyypistä toiseen kuin täit? :D

Ups ^, kommentti upposi tuonne lainauksen sekaan, koittakaa pysyä silti mukana.

Vierailija
32/92 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin moni sekoittaa huonon elämäntilanteen tai negatiivisten tunteiden kokemisen negatiiviseen ihmiseen? Ihmisellä voi olla positiivinen asenne ja ote elämään, vaikka välillä menisi kuinka huonosti ja näyttäisi tunteitaan aidosti. Itse olen optimisti ja näytän tunteeni avoimesti, sekä hyvät että huonot. Jos minua harmittaa tai itkettää, en esitä ystävilleni muuta. Ero negatiiviseen ihmiseen minussa piilee kuitenkin siinä, että en valita ns valittamisen ilosta vaan olen ratkaisukeskeinen vaikeinakin hetkinä. En ajattele ja marmata tyyliin "Noniin kaikki meni taas päin persettä, olisihan tämä pitänyt arvata, miksi edes ikinä yritän mitään, älkää tulko mua neuvomaan tai tuputtamaan positiivista ajattelua kun näin nämä aina menee..." vaan totean suoraan: "Nyt harmittaa aivan valtavasti, tarvitsen tähän tukea. Tiedän kuitenkin että tämäkin tunne on vain väliaikainen ja tiedän, että voin vaikuttaa tilanteeseeni edes asenteen tasolla enkä lannistu tästä." En uhriudu, syytä muita vaan hyväksyn negatiiviset tunteet, koen ne ja päästän ne sitten menemään, teen sen mitä voitavissa on ja siirryn eteenpäin. Jos tilanne kestää pidempään, yritän silti nähdä myös valoisat puolet. Olen nykyään mestari keksimään positiivisia puolia jopa omasta työttömyydestä ja kokemastani masennuksesta. 

Vierailija
33/92 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle: ehkä sä et vain muista kuinka paljon valitit masentuneena?

Olisi aika erikoista jos masentunut ajattelisi positiivisia..

Vierailija
34/92 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun puhutaan energiasyöpöistä ihmisistä, tarkoitetaan henkilöitä, joiden seurassaolon jälkeen olet väsynyt, uupunut ja todellakin aiempi hyvä fiiliksesi on tipotiessään. Tällainen ihminen ottaa enemmän kuin antaa. Itse asiassa tälläinen ihminen ei anna toiselle (siis henkisesti) mitään, mutta ottaa toisesta kaiken, minkä vaan irti saa. Tällainen ihminen on peruspessimisti, jonka elämässä ja maailmassa ei ole koskaan mikään hyvin. Tällainen henkilö valittaa jatkuvasti kaikesta ja kaataa valituksensa toisen niskaan. Mikään, mitä hänelle ehdottaa asioiden parantamiseksi, ei ikinä kelpaa. Kun puhelin soi ja näkee tällaisen ihmisen nimen kännykän näytöllä, huokaisee mielessään "eih, mä en jaksa TAAS" ja mieluiten on vastaamatta koko puheluun. 

Vierailija
35/92 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä jopa se on sallittua, että joskus uhriutuu joksikin aikaa ja käy siellä pohjalla asti. Vaikkapa moni syöpään sairastunut on vittuuntunut ja pyörittelee kysymystä, että miksi just mä saan tän tikin, kun olen parhaani tehnyt ja en edes elä epäterveellisesti.

Vierailija
36/92 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin moni sekoittaa huonon elämäntilanteen tai negatiivisten tunteiden kokemisen negatiiviseen ihmiseen? Ihmisellä voi olla positiivinen asenne ja ote elämään, vaikka välillä menisi kuinka huonosti ja näyttäisi tunteitaan aidosti. Itse olen optimisti ja näytän tunteeni avoimesti, sekä hyvät että huonot. Jos minua harmittaa tai itkettää, en esitä ystävilleni muuta. Ero negatiiviseen ihmiseen minussa piilee kuitenkin siinä, että en valita ns valittamisen ilosta vaan olen ratkaisukeskeinen vaikeinakin hetkinä. En ajattele ja marmata tyyliin "Noniin kaikki meni taas päin persettä, olisihan tämä pitänyt arvata, miksi edes ikinä yritän mitään, älkää tulko mua neuvomaan tai tuputtamaan positiivista ajattelua kun näin nämä aina menee..." vaan totean suoraan: "Nyt harmittaa aivan valtavasti, tarvitsen tähän tukea. Tiedän kuitenkin että tämäkin tunne on vain väliaikainen ja tiedän, että voin vaikuttaa tilanteeseeni edes asenteen tasolla enkä lannistu tästä." En uhriudu, syytä muita vaan hyväksyn negatiiviset tunteet, koen ne ja päästän ne sitten menemään, teen sen mitä voitavissa on ja siirryn eteenpäin. Jos tilanne kestää pidempään, yritän silti nähdä myös valoisat puolet. Olen nykyään mestari keksimään positiivisia puolia jopa omasta työttömyydestä ja kokemastani masennuksesta. 

Nimenomaan! Ja kyllä masentunut ihminenkin voi olla temperamentiltaan positiivinen.

Vierailija
37/92 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan! Ja kyllä masentunut ihminenkin voi olla temperamentiltaan positiivinen.[/quote]

36 jatkaa: joku puhui yltiöpositiivisista. Tunnen ilmiön, mutta se ei ole minusta positiivisuutta, vaan naiiviutta/ sinisilmäisyyttä ja jonkinlaista välinpitämättömyyttä. Minusta erittäin positiivinenkin ihminen on useimmiten realisti. Ne eivät sulje toisiaan pois, eikä positiivinen ihminen kulje "ruusunpunaisin kakkuloin" niinkuin joku kirjoitti. Itse olen positiivinen ihminen ja siihen opetellut kaikkien vastoinkäymisten kautta, mitä ehkä on ollut enemmän verrattuna ihmisten enemmistöön. Se ei tarkoita silti, ettenkö olisi tarkkanäköinen ja epäilisi tiettyjen ihmisten motiiveja, kun se on aiheellista. Tai olisi perillä maailman epäoikeudenmukaisuudesta.

Vierailija
38/92 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa positiivisuudessa ärsyttää se, että aivan liian moni - kuten tässäkin keskustelussa - ymmärtää sen ikäänkuin sensuurin synonyymiksi: "Hys hys, ei saa puhua epäkohdista; täytyy hymyillen niellä kaikki mielettömyydetkin."

Vierailija
39/92 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Negatiivinen ihminen = ankeuttaja!  Take the money and RUN!

Vierailija
40/92 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni pahinta on miten naistenlehdet neuvovat irrottautumaan negatiivisista ihmisistä, tyyliin "jätä vastaamatta viesteihin äläkä ota enää yhteyttä". Saman neuvon voi lukea myös täältä lähes kaikista vaikeita ystävyyssuhteita käsittelevistä ketjuista. Usein tällaisen yksipuolisen välien katkaisun ajatellaan selventävän ihmiselle mitä mieltä hänen käytöksestään ollaan.

Reiluinta olisi kertoa kaverille, jonka kanssa ei halua enää olla tekemisissä, miksi tällainen päätös on syntynyt. Ihmiset ovat usein sokeita omalle käytökselleen ja jos kukaan ei sano asiasta suoraan, voi olla että joku, joka voisi helposti korjata epämiellyttävää käytöstään, miettii koko elämänsä mikseivät ystävyyssuhteet kestä.

En usko että kukaan negatiivinen ihminen tietää heti kun ystävät ottavat etäisyyttä että "se johtuu taas mun negatiivisuudestani". Jos tietäisi, eiköhän hän olisi silloin yrittänyt olla vähän positiivisempi sen sijaan että menettää ystävän toisensa jälkeen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme