Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lahjojen pyytäminen raivostuttaa (tällä kertaa eläkkeelle lähtevän työkaverin lahja)

Vierailija
18.02.2016 |

En tiedä, olenko ainoa meillä töissä joka pitää tilannetta hieman eriskummallisena ja kiusallisena enkä kehtaa siellä avautua, joten avaudun täällä kun ärsyttää niin paljon.
Työkaveri, entinen esimieheni, ihan hyväpalkkainen siis, on jäämässä eläkkeelle. Meillä on ollut töissä tapana kerätä työkavereille 50v ja 60v sekä eläköitymislahjarahaa, millä on sitten hankittu jotain, joskus ihan vaan lahjakortteja. Näin nuorimpana työntekijänä olen maksellut näitä lahjoja nyt 15 vuotta ja omaan ekaan lahjaan olisi vielä 10v jäljellä... joten se ehkä hieman lisää kismitystäni. Työnantaja maksaa läksiäiskahvit + kakut ja muuta tuskin juhlakalu tällä(kään) kertaa tarjoaa.
Nyt kuitenkin työkaveri ilmoittaa etukäteen, että "jos olette keräämässä lahjarahaa, niin toivoisin saavani lahjan rahana, jotta voisin hankkia puhelimen" (ei saa lähtiessään pitää työpuhelintaan). Minusta lahjan pyytäminen on aina törkeää ja tässä tapauksessa vielä kummallisempaa kun ihmisellä varmaan olisi varaa itsekin ostaa puhelimensa (on velaton uusi asunto, auto ja vene yms.).
Mikä on av-raadin tuomio: saako mua vituttaa? Osallistun kyllä keräykseen, mutta pienemmällä summalla kuin jos olisi jättänyt lahjatoiveen tekemättä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttais muakin. 

Vierailija
2/20 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistu koskaan näihin.  

Ei ole vaikuttanut asemaani työyhteisössä mitenkään. Tai en ainakaan ole huomannut, joten mitä väliä. Sitähän saa koko ajan olla kymppi kourassa valmiina isossa talossa, jos sille tielle lähtee. 

Totta kai oletan, ettei minullekaan mitään kerätä sitten kun aika koittaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moukkamaista on. En tiedä osallistuisinko lainkaan.

Vierailija
4/20 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestä sun pitäisi olla vihainen työpaikkanne tavalle, ei tuolle henkilölle, jos asia kismittää.

Vierailija
5/20 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ko. herra on ollut sen verran hyvä työkaveri minulle, etten kehtaa jättää kokonaan osallistumatta. Ainoastaan niissä tapauksissa olen jättänyt osallistumatta, etten oikeasti ole ollut henkilön kanssa missään tekemisissä (niitäkin riittää isossa tiimissä). 

Vierailija
6/20 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mun mielestä sun pitäisi olla vihainen työpaikkanne tavalle, ei tuolle henkilölle, jos asia kismittää.

Koska kuulun nelikymppisenä "nuorisoon", en pysty lopettamaan tapaa. Enkä kehtaa edes ehdottaa. Ärsyttävää. Mutta meillä on siis paljon tätä vanhempaa porukkaa, jotka ovat koko 30-40v työuransa tehneet samassa paikassa ja ovat tosi läheisiä keskenään. AP

Vierailija
7/20 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ennen ei minun aikanani ole koskaan kukaan kehdannut ehdottaa tällaista, että ottaisin rahaa kiitos. AP

Vierailija
8/20 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on typerää esittää lahjatoive tollasessa tilanteessa mutta kuten sanoit, jos sillä on jo kaikkea niin ehkä siksi. Saa vituttaa.

Vierailija
9/20 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis yhdeltä kantilta mä tämän homman ymmärrän. Ja se on se, että eläkkeelle jääjä tietää että joku keräys kuitenkin järjestetään ja sitä tavaraa on nurkat täynnä niin hän haluaisi mieluummin sijoittaa ne johonkin fiksuun eikä ottaa vastaan jotain puolitarpeetonta.

Fiksuinta olisi kuitenkin ollut, että tässä tapauksessa eläkkeelle jääjä olisi ilmoittanut, ettei mitään rahakeräystä, hän haluaa kiittää ihania työkavereitaan työurastaan. Eläke riittää "palkkioksi".

Minuakin ottaisi kyllä päähän. Senkin takia, että tässä ei itsellä ole hirveästi tuota eläkekertymää, ei perintöä eikä omaisuutta. Joten saatte kestää mua työkaverina vielä sen kolmisenkymmentä vuotta, tai ehkä kannatte jalat edellä ulos sitten toimipisteeltä. Minä en tule eläkkeelle vapaaehtoisesti jäämään, koska ei ole varaa.

Tai jatkan lottoamista.

Vierailija
10/20 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi, että on joku tarpeellinen, jos jotain.

Meillä summa on 5€. Työkavereita on 100.

Onhan noihin saanut osallistua. Itse olen N41.

Vierailija
11/20 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta lahjan toivominen ei ole törkeää, varsinkin kun tietää että sieltä on joku lahja tulossa. Voi olla että kyseisellä tyypillä on varakkuuden takia kertynyt roinaa elämän aikana kaappeihin aika paljon, joten ihan fiksua että pyytää jotain käytännöllistä (voisi toki pyytää suoraan puhelinta, mutta nytpä voi valita mieluiten itee). Ehkä teillekin on kivempi, kun saa antaa lahjan, jolle on oikeasti käyttöä, eikä lahjakorttia joka jää käyttämättä tai viinilaseja joita on jo kaappi pullollaan. :)

Vierailija
12/20 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta lahjan toivominen ei ole törkeää, varsinkin kun tietää että sieltä on joku lahja tulossa. Voi olla että kyseisellä tyypillä on varakkuuden takia kertynyt roinaa elämän aikana kaappeihin aika paljon, joten ihan fiksua että pyytää jotain käytännöllistä (voisi toki pyytää suoraan puhelinta, mutta nytpä voi valita mieluiten itee). Ehkä teillekin on kivempi, kun saa antaa lahjan, jolle on oikeasti käyttöä, eikä lahjakorttia joka jää käyttämättä tai viinilaseja joita on jo kaappi pullollaan. :)

Joku Stockan lahjakortti ei varmasti jää käyttämättä kolmen (täysi-ikäisen) lapsen isällä! Aina joku perheessä tarvii jotain. Perinteisesti lahjan saajaa on ajateltu varsin hyvin näissä lahjoissa, esimerkiksi ulkoiluharrastajien lahjakortit on ollu Partioaittaan, veneilijöiden Maritimiin jne.

Ei siis ole tapana ollutkaan antaa mitään turhia lasilintuja tai maljakoita! AP

Vierailija
13/20 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että työntekijöitä halutaan välillä muistaa jotenkin, mutta mielestäni esimerkiksi kortti ja kukka tms. pienempikin muistaminen riittäisi. Olin aikoinaan myös itse työpaikalla, jossa kerättiin rahaa milloin kenellekin ja milloin mistäkin syystä. Oli syntymäpäiviä, äitiyslomia, naimisiinmenoja, läksiäisiä jne.. Silloin tein pienipalkkaista työtä osa-aikaisena ja rahat eivät meinänneet riittää omiinkaan tarpeisiin ja ahdisti kun tuli töihin niin jatkuvat oltiin pyytämässä rahaa milloin mihinkin keräykseen. 

Minusta on siis mukavaa muistaa ihmisiä, mutta pitääkö muistamisen olla aina niin suurieleistä. Itselleni ainakin riittäisi ihan kortti ja kukka tai jokin pieni muistoesine. En koskaan tee mitään numeroa lähdöstäni tai juhlisani, joten kaikissa paikoissa minua ei ole muistettu mitenkään ja en ole siitä loukkaantunut. En todellakaan oleta saavani mitään puhelimia tai lahjakortteja, yhteiset kahvit ja kiitos riittää. 

Minua ei haittaa jos minua ei mitenkään muisteta, koska itseasiassa koen tuollaiset tilanteet hieman kiusallisena. Joskus olen kuitenkin kiinnittänyt huomiota siihen, että muistamiset ei todellakaan aina mene tasan. Joskus muutaman viikon työharjoittelijoille ostellaan läksiäislahjoja ja joillekin pidempiaikaisille työntekijöille ei välttämättä mitään. Ja tosiaan joillakin paikoilla on näitä innokkaita rahankeräilijöitä ja näitä työharjoittelijoitakin saattaa vuoden aikana olla paljon, jotta kyllä sitä on saanut sievoisen summan lahjuksiin laittaa...Pakollistahan osallistuminen ei tietenkään ole, mutta ei sitä kuitenkaan kehtaa olla osallistumattakaan. 

Vierailija
14/20 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta rahan antaminen (etenkin pyydettynä) itseään varakkaammalle ei ole missään määrin kivaa. 

Vierailija
15/20 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun noin vituttaa, nii ehota, että lahjakortti HMlle. Ihan vaan vittuillakses! Tai toy r usiin..

Sitten kikattelet pikku sievästi kämmeneesi.

Vierailija
16/20 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ennen ei minun aikanani ole koskaan kukaan kehdannut ehdottaa tällaista, että ottaisin rahaa kiitos. AP

No onhan toi vähän kyseenalaista, mutta toisaalta, jos hän ei halua mitään mitä olettaa saavansa? Jos hänellä ei ole tarvetta muulle, kuin sille puhelimelle? Ihan järkevää siksi, vaikka vähän herättää ihmetystä ja ärsytystä.

Vierailija
17/20 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni 50v, 60v ja eläköityminen on työnantajan lahjottavia juttuja. Jotkut läksiäiset, häät ja lapsen saannit on sitten tuollaisia kolehtihommia. Ei en tajua miksi osallistut ollenkaan...

Vierailija
18/20 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen osallistunut lukuisiin keräyksiin, mutta lähtiessäni minua ei ole muistettu mitenkään, vaikka mitään riitoja tms. ei ole koskaan missään ollut. Hiljaisemmat ja sellaiset jotka eivät tee itsestään mitään numeroa jäävät usein huomioimatta. Tai heidät huomioidaan kyllä pyytämällä rahaa muiden keräyksiin, mutta muuten heitä ei muisteta. 

Vierailija
19/20 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälle sitten lahjakortti puhelimia myyvään liikkeeseen....

Vierailija
20/20 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta firman kuuluu maksaa nää läksiäis yms muut lahjat!!