Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auchwitchin reissu omatoimimatkana, kokemuksia? mistä, mihin, miten jne?

Vierailija
17.02.2016 |

Majoituitteko Krakovassa johonkin hotelliin tms, entäpä sieltä ja siellä?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on Auszwich.

Vierailija
2/46 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut haukuttiin täällä suurinpiirtein natsiksi ja kieroutuneeksi kun joskus kyselin aiheesta. Suosittelen etsimään tietoa palstan sijaan googlettamalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin!

Oltiin Krakovasda ja sieltä varattiin hotellin kautta 1 vrk aiemmin. Tuntui vaivattomalta ja sujui helposti!

Olisi saanut halvemmalla keskustan turistipaikoista ja kuulemma nekin hyviä!

Koko päivä meni reissussa!

Vierailija
4/46 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luitko Hesarista artikkelin 3-lapsisen perheen matkasta sinne? En matkareittiä sen enempää osaa neuvoa, tulipahan vaan mieleen.

Vierailija
5/46 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krakovassa oltiin, sieltä junalla Oświęcimiin josta käveltiin ensin Auswitch I ja sieltä ilmaisella bussilla Birkenauhun. Sieltä taas kävellen asemalle. Koko päivä kannattaa aikaa varata ja eväitä myös. Todellakin kannattaa omatoimisesti mennä, juna maksaa muutaman hassun euron (ja matkaa kuitenkin se +60km)

- toissajouluna puolassa

Vierailija
6/46 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on Auszwich.

Eikä ole. Se on Auswitch. Tai puolaksi  Oświęcim.

Vierailija
7/46 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ennen kaikkea miksi.

Vierailija
8/46 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ennen kaikkea miksi.

Sehän on yleisölle avoin turistikohde? Sehän olisi jo suljettu jos siellä ei kukaan kävisi, kaipa sinne joku vetää.

Vierailija
9/46 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka, 

Itse olen ollut kahdesti siellä. Toinen reissu oli omatoimimatka, jolloin majoituttiin Krakovassa ja otettiin paikallinen bussi auschwitziin. Suottelen aiheeseen tutustumista etukäteen esim. lukemalla aiheesta kirjoja. Lisäksi paikasta saa enemmän irti ohjatuilla kierroksilla (kannattaa ottaa jos on tarjolla). Krakova on myös hieno kaupunki.  Hyvää reissua!

Vierailija
10/46 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ennen kaikkea miksi.

Siksi, että Eurooppassa tapahtui miljoonien ihmisten joukkomurha vain 70 vuotta sitten. Tavalliset ihmiset tiesivät, mitä tapahtui ja antoivat sen tapahtua. Paikka on muistuttamassa siitä, mitä on tapahtunut ja miksi. Ihmisten pitää muistaa ja ymmärtää miksi asiat tapahtuivat, jotta sellaista ei tapahtuisi enää koskaan.

Omat lapseni ajattelin viedä aikaan sinne, jotta he oppisivat näkemään oikean ja väärän ja puolustamaan omia näkemyksiään silloinkin kun koko yhteiskunta ympärillä on paha.

Vierailija
11/46 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaanpa joka ikistä tähän mennessä kirjoittanutta: se on Auschwitz ja vieläpä isolla A:lla.

Vierailija
12/46 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ottamaan ns. valmismatkan, näitä on paljon tarjolla, esim. hotellista saanee suoraan tilattua.

Bussi hakee hotellin edestä (tai vastaavasta paikasta), ensin Auszwichiin ja sitten Birgenauhun (miten kirjoitetaankin!), molemmissa voi valita kulkeeko oppaan perässä vai kulkeeko itsenäisesti, aikaa oli ainakin meidän reissulla todella hyvin, ns. koko päivän reissu.

Tuossa hyvä asia helppous (pääsee ns. ovelta ovelle), jos tulee kysyttävää opas paikalla, eikä hintakaan päätä huimannut, joitakin vuosia sitten parikymppiä/hlö (noille leirillehän ei ole sisäänpääsymaksuja muutenkaan).

Vierailija
13/46 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on AUSCHWITZ! Herranjestas, mitä torveloita.

Vierailija
14/46 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolla Helsinkiin, aamulaivalla yli, Viron, Latvian ja Liettuan läpi, yöpyminen pohjois-Puolassa ja aamulla eteenpäin. Varsovan kautta Krakovaan ja sieltä Osviecimiin illaksi. Matkalla oli stoppi suolakaivoksilla Wieliczkassa. Yksin ajoin, en pitänyt kiirettä. Hotelli oli Auschwitzin porttia vastapäätä, auto parkissa hotellin pihalla koko päivän, aamulla tosin olisi leirilläkin ollut tilaa hyvin.

Menin klo kahdeksan portista sisään, sai vapaasti vaeltaa tuolla. Ruuhka-aikaan (olisko ollut klo 10-14) tulevat joutuvat kulkemaan isoissa porukoissa. Porukkaa oli "riittävästi", totesin että tuo omatoimivaeltelu oli huomattavasti miellyttävämmän oloista. Puolen päivään jälkeen (about klo 13.30) nappasin auton alle, ajoin Birkenauhun (kesti muuten 20 min. kun eksyin, älyttömän huonot opasteet ja mun kirjoitustyyli vs. Puolalainen paikannimi eivät aina täysin kohdanneet...). Syy miksi menin omalla autolla oli se että turkasen täynnä oleva bussi ja 30 astetta lämpöä eivät houkutelleet... Birkenaussa pari tuntia vaeltelua (sai kulkea ominpäin, ympäristönä hieman erilainen kuin itse Auschwitz), iltapalalle Tsekkeihin ja takas hotellille. Aamulla matka jatkui.

Suosittelen kaiken kaikkiaan käymään, tuon reissun muistaa lopun elämää verrattuna "Thaikkuihin/Kreikkaan/Las Palmasiin ja rannalla löhöilyä" joita mahtuu yleensä 13 tusinaan.

Vierailija
15/46 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auschwitz on Krakovan lähellä (n. 70 km Krakovasta länteen) ja koostuu siis kahdesta paikasta. "Pääpaikka" Auschwitz-I:stä joka on pienempi kooltaan mutta jossa on enemmän nähtävää, ja Auschwitz-II:sta joka on paljon isompi, pellolla sijaitseva alue, jossa on parakkeja ja erilaisia muistomerkkejä etc. sekä se kuuluisa junarata ja -asema. Näiden kahden paikan välillä menee säännöllisin ajoin ilmainen bussi. 

Koko Auschwitz on sen verran nuijalla lyöty huhtikuun alusta lokakuun loppuun, että jos menet Auschwitz-I:ssä käymään, sinun ON PAKKO kiertää siellä ryhmän mukana jos olet siellä klo 10-15 välillä. (Auschwitz-II:ssa saat kiertää ihan yksin halutessasi). Yksin saat kiertää Auschwitz-I:ssä vain jos olet siellä noiden kellonaikojen ulkopuolella, paikka on huhtikuussa auki klo 8-17, toukokuussa 8-18, kesä,-heinä,- ja elokuussa 8-19. (Tosin itse kyllä sanoisin, että joku 2-3 tuntia Auschwitz-I:ssä on tosi lyhyt aika). Auschwitzissa starttaa tasatunnein ryhmävierailu/kiertokäynti jossa käydään Auschwitz-I ja II läpi (kesto yht. 4 tuntia) jonka mukana yksittäiset matkailijat menevät. Opastus on tuossa englanniksi. (Muun kielisiä ryhmävierailuja on jokunen/päivä, ei tosin suomeksi. Tarvittaessa sen saa ruotsiksi). Nykyään nuo ryhmävierailut suositellaan varaamaan etukäteen netistä (linkki löytyy tekstini lopusta), vain varaamalla etukäteen taataan, että pääsee mukaan haluttuna päivänä ja kellonaikana. Hintaa tuollaisella ryhmävierailulla on 11 euroa/pää (sis. pakollisen kuulokevuokran), opiskelijoilta 8.50 euroa/pää (sis. kuulokevuokran). 

Auschwitziin on tosi helppo mennä ihan itse paikallisbussilla (tai junalla), itse olen mennyt bussilla. Bussi lähtee linja-autoasemalta Krakovan keskustasta ja maksaa +-3 euroa/suunta riippuen menetkö minibussilla vai tavallisella bussilla. Matka kestää n. 1h20min/suunta ja bussi pysähtyy Auschwitz-I:n ulkopuolella. Turisti-infosta saa kätevän pienen lapun johon on merkattu Aushwitziin menevien ja sieltä tulevien bussien aikataulut.

Auschwitziin pääsee myös paikallisten firmojen järjestämillä retkillä, hinta liikkuu n. 25-35 euron hujakoilla riippuen firmasta ja siitä mitä retkeen sisältyy. Jos tuollaiselle menee, kannattaa katsoa tarkkaan mitä hintaan sisältyy ja kuinka kauan ollaan paikan päällä. Usein hintaan mainostetaan sisältyvän matkat, sisäänpääsymaksut, englanninkielinen opas bussissa sekä opastus paikan päällä. Käytännössä tämä (useimmiten) tarkoittaa sitä, että firmat vain kuskaavat sinut bussilla Krakovasta Auschwitziin, Aushwitz-I:n ja II:n välin + takaisin Krakovaan ja paikan päällä menet tuollaisen Aushwitzin oman ryhmävierailun mukana. Eli firmalla ei ole mitään omaa opastusta tai ryhmävierailua tai muuta ekstraa paikan päällä. Mitä sisäänpääsymaksuun tulee, niin tuo sisäänpääsymaksujen mainostus on vain mainoskikka koska Auschwitziin EI ole koskaan mitään sisäänpääsymaksua! Eli yhteenvetona voisi sanoa, että aika paljon tuossa maksetaan sille firmalle kun halvemmallakin pääsee.

Itse olen käynyt Auschwitzissa kaksi kertaa ja mennyt sinne ihan omatoimisesti paikallisbussilla ja kiertänyt ihan itse paikan päällä. Haluan katsella ja tutkia ja valokuvata ihan rauhassa enkä ravata jonkun opastetun turistilauman mukana joten tämä yksinkiertely opaskartan kanssa sopii minulle. Aikaa omatoimiseen kiertelyyn on mennyt n. 7-8 tuntia/kerta. (Yksinkiertelyyn tosin on rajoitetut mahdollisuudet huhtikuu-lokakuu välillä kuten jo aiemmin todettu).

Mitä ajankohtaan tulee niin itse en menisi Auschwitziin "sesonkiaikaan" juurikin väenpaljouden takia. Ensimmäisen kerran olin Auschwitzissa joulukuussa, muutama päivä ennen jouluaattoa, jolloin siellä oli lähes tyhjää (yksi opastettu ryhmä ja muutamia yksittäisiä kävijöitä tuli nähtyä) joten siellä sai ihan rauhassa kierrellä ja katsella ja ajatella ilman mitään hässäkkää. Toisen kerran olin siellä maaliskuun alussa, jolloin ei siis vielä ole sesonkiaika, mutta siellä oli todella paljon porukkaa jo silloin. (Miltähän siellä näyttää sesonkiaikaan...). Menin paikalle heti aamulla kun paikka avautui ja kerkesin kiertää jonkun aikaa Auschwitz-I:ssä ennen kuin turistibussit vyöryivät paikalle ja opastetut kierrokset alkoivat. Itseäni väenpaljous haittasi kyllä ja pilasi fiilistä, mutta jos ei väentunku haittaa niin sitten sinne voi mennä sesonkiaikaan. 

Auschwitzin infosivut kävijöille, varaukset etc (englanniksi): http://auschwitz.org/en/visiting/

Vierailija
16/46 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätään edelliseen kirjoittajan kattavaan pakettiin vielä että sieltä paikanpäältä saa myös pieniä esitteitä jopa Suomeksi (käännösten taso about lukioenglantia), englanniksi toki huomattavasti enemmän materiaalia, mm. siellä kirjakaupassa. Lisäksi tuolla on kyltit eri kohdissa jossa on tekstiä, Englanti ja Puola olivat muistaakseni kielet. Eli jos enkku i tuota ongelmia niin infoa on myös paikan päällä kivasti. Muualla Puolassa tuo "kansainvälinen" kieli olekaan ihan itsestäänselvyys...

Vierailija
17/46 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auschwitz on Krakovan lähellä (n. 70 km Krakovasta länteen) ja koostuu siis kahdesta paikasta. "Pääpaikka" Auschwitz-I:stä joka on pienempi kooltaan mutta jossa on enemmän nähtävää, ja Auschwitz-II:sta joka on paljon isompi, pellolla sijaitseva alue, jossa on parakkeja ja erilaisia muistomerkkejä etc. sekä se kuuluisa junarata ja -asema. Näiden kahden paikan välillä menee säännöllisin ajoin ilmainen bussi. 

Koko Auschwitz on sen verran nuijalla lyöty huhtikuun alusta lokakuun loppuun, että jos menet Auschwitz-I:ssä käymään, sinun ON PAKKO kiertää siellä ryhmän mukana jos olet siellä klo 10-15 välillä. (Auschwitz-II:ssa saat kiertää ihan yksin halutessasi). Yksin saat kiertää Auschwitz-I:ssä vain jos olet siellä noiden kellonaikojen ulkopuolella, paikka on huhtikuussa auki klo 8-17, toukokuussa 8-18, kesä,-heinä,- ja elokuussa 8-19. (Tosin itse kyllä sanoisin, että joku 2-3 tuntia Auschwitz-I:ssä on tosi lyhyt aika). Auschwitzissa starttaa tasatunnein ryhmävierailu/kiertokäynti jossa käydään Auschwitz-I ja II läpi (kesto yht. 4 tuntia) jonka mukana yksittäiset matkailijat menevät. Opastus on tuossa englanniksi. (Muun kielisiä ryhmävierailuja on jokunen/päivä, ei tosin suomeksi. Tarvittaessa sen saa ruotsiksi). Nykyään nuo ryhmävierailut suositellaan varaamaan etukäteen netistä (linkki löytyy tekstini lopusta), vain varaamalla etukäteen taataan, että pääsee mukaan haluttuna päivänä ja kellonaikana. Hintaa tuollaisella ryhmävierailulla on 11 euroa/pää (sis. pakollisen kuulokevuokran), opiskelijoilta 8.50 euroa/pää (sis. kuulokevuokran). 

Auschwitziin on tosi helppo mennä ihan itse paikallisbussilla (tai junalla), itse olen mennyt bussilla. Bussi lähtee linja-autoasemalta Krakovan keskustasta ja maksaa +-3 euroa/suunta riippuen menetkö minibussilla vai tavallisella bussilla. Matka kestää n. 1h20min/suunta ja bussi pysähtyy Auschwitz-I:n ulkopuolella. Turisti-infosta saa kätevän pienen lapun johon on merkattu Aushwitziin menevien ja sieltä tulevien bussien aikataulut.

Auschwitziin pääsee myös paikallisten firmojen järjestämillä retkillä, hinta liikkuu n. 25-35 euron hujakoilla riippuen firmasta ja siitä mitä retkeen sisältyy. Jos tuollaiselle menee, kannattaa katsoa tarkkaan mitä hintaan sisältyy ja kuinka kauan ollaan paikan päällä. Usein hintaan mainostetaan sisältyvän matkat, sisäänpääsymaksut, englanninkielinen opas bussissa sekä opastus paikan päällä. Käytännössä tämä (useimmiten) tarkoittaa sitä, että firmat vain kuskaavat sinut bussilla Krakovasta Auschwitziin, Aushwitz-I:n ja II:n välin + takaisin Krakovaan ja paikan päällä menet tuollaisen Aushwitzin oman ryhmävierailun mukana. Eli firmalla ei ole mitään omaa opastusta tai ryhmävierailua tai muuta ekstraa paikan päällä. Mitä sisäänpääsymaksuun tulee, niin tuo sisäänpääsymaksujen mainostus on vain mainoskikka koska Auschwitziin EI ole koskaan mitään sisäänpääsymaksua! Eli yhteenvetona voisi sanoa, että aika paljon tuossa maksetaan sille firmalle kun halvemmallakin pääsee.

Itse olen käynyt Auschwitzissa kaksi kertaa ja mennyt sinne ihan omatoimisesti paikallisbussilla ja kiertänyt ihan itse paikan päällä. Haluan katsella ja tutkia ja valokuvata ihan rauhassa enkä ravata jonkun opastetun turistilauman mukana joten tämä yksinkiertely opaskartan kanssa sopii minulle. Aikaa omatoimiseen kiertelyyn on mennyt n. 7-8 tuntia/kerta. (Yksinkiertelyyn tosin on rajoitetut mahdollisuudet huhtikuu-lokakuu välillä kuten jo aiemmin todettu).

Mitä ajankohtaan tulee niin itse en menisi Auschwitziin "sesonkiaikaan" juurikin väenpaljouden takia. Ensimmäisen kerran olin Auschwitzissa joulukuussa, muutama päivä ennen jouluaattoa, jolloin siellä oli lähes tyhjää (yksi opastettu ryhmä ja muutamia yksittäisiä kävijöitä tuli nähtyä) joten siellä sai ihan rauhassa kierrellä ja katsella ja ajatella ilman mitään hässäkkää. Toisen kerran olin siellä maaliskuun alussa, jolloin ei siis vielä ole sesonkiaika, mutta siellä oli todella paljon porukkaa jo silloin. (Miltähän siellä näyttää sesonkiaikaan...). Menin paikalle heti aamulla kun paikka avautui ja kerkesin kiertää jonkun aikaa Auschwitz-I:ssä ennen kuin turistibussit vyöryivät paikalle ja opastetut kierrokset alkoivat. Itseäni väenpaljous haittasi kyllä ja pilasi fiilistä, mutta jos ei väentunku haittaa niin sitten sinne voi mennä sesonkiaikaan. 

Auschwitzin infosivut kävijöille, varaukset etc (englanniksi): http://auschwitz.org/en/visiting/

Linkki ei toimi

Vierailija
18/46 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

MPA kirjoitti:

Lisätään edelliseen kirjoittajan kattavaan pakettiin vielä että sieltä paikanpäältä saa myös pieniä esitteitä jopa Suomeksi (käännösten taso about lukioenglantia), englanniksi toki huomattavasti enemmän materiaalia, mm. siellä kirjakaupassa. Lisäksi tuolla on kyltit eri kohdissa jossa on tekstiä, Englanti ja Puola olivat muistaakseni kielet. Eli jos enkku i tuota ongelmia niin infoa on myös paikan päällä kivasti. Muualla Puolassa tuo "kansainvälinen" kieli olekaan ihan itsestäänselvyys...

Hyvä lisäys! :) 

Tuolla kirjakaupassa kannattaa muuten käydä käväistä katsomassa jos aiheesta kertovat kirjat kiinnostaa ja englanti (tai esim. saksa) taipuu. Minä olen sieltä tuonut useamman englanninkielisen kirjan, sis. kirjasarja, ja ne on hyvin halpoja siellä. Paljon halvempia mitä samaiset kirjat olisi olleet jossakin nettikaupassa.

Vierailija
19/46 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka kirjoitit ettei linkki toimi. En tiedä miksei se toimi sinulla, minulla se toimii kyllä ihan hyvin kun klikkaan sitä tuosta alkuperäisestä viestistä. (Tuossa sinun lainauksessasi on perässä tuo [/quote] joka aiheuttaa sen ettei linkki toimi. Mutta siis alkuperäisen viestin linkki toimii ainakin minulla).

Vierailija
20/46 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskitysleirialueet ovat tosi laajoja. Ei ehkä kannata hukata panoksia kävelemällä asemalta kun ei ne opastetut kiertokäynnit, joita hotellit myy, maksa mitään maltaita. Birkenaukin on sen verran iso, että ei koskaan päästy kaasukammioihin asti. Tosin oli hellettä lähemmäs 40 astetta ja varjojahan siellä ei ole. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme