Teinipojan finnit - milloin lääkäriin?
Vähän epäselvää, missä vaiheessa puhutaan aknesta ja milloin kyseessä on "normaali" murkkuikäisen finninen iho. Minusta seiskaluokkalaisellani on tosi paljon otsassa, nenässä ja leuassa finnejä ja mustapäitä. On puhdistusgeeli ja kasvovesi käytössä, mutta mielestäni eivät auta yhtään.
Kosmetologin ihonpuhdistukseen ei olisi oikein yksinhuoltajana varaa, koska se pitäisi tehdä sarjahoitona muutaman kuukauden välein ja hinta on 50-60 euroa ellei enemmänkin. Ja kun olen itse joskus näissä käynyt, niin eipä niistä ole kuin muutaman päivän hyöty. Sitten on naama taas entisenlainen.
Sitten taas joku Roaccutan on a-vitamiinijohdannaisena erittäin riskaabeli nuoren ihmisen maksalle.
Miten itse toimisitte?
Kommentit (47)
Tulee tosi surullinen olo kun näkee nuoria poikia joiden iho on niin tulehtuneen näköinen että omiakin kasvoja alkaa sattua. Miksi ei vanhemmat auta lastaan ja vie lääkäriin.
Oma lapseni kärsi aknesta yläasteelta lähtien, siihen osaltaan vaikutti myös jo ala-asteikäisrnä todettu adrenarke. Kokeiltiin kaikkea mahdollista, välillä yksi keino auttoi ja kohta taas ei. Basiron oli hyvä ja auttoi alkuun hyvinkin.
Toisin kuin tuolla ylempänä väitetään, kosmetologin tekemästä puhdistuksesta on hyötyä ja ruokavaliolla on merkitystä.
Sitten löytyi fiksu ja osaava ihotautilääkäri joka määräsi Lymecycline-nimisen antibioottikuurin ihon rauhoittamaan. Minun sydämeni laulaa ilosta, kun näen kuin onnelliseksi ihon paraneminen tekee lapseni.
Ja vielä edelliseen, jos lähellä on kosmetologikoulu, siellä ihon puhdistus maksaa huomattavasti hoitoloita vähemmän. Eikä tarvitse käydä missään sarjahoidoissa, kerran pari vuodessakin riittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalle pojalle tuli akne ja kärsi siitä kun kaverit alkoi kuittailla. Onneksi tajusin viedä ihotauti lääkäriin ja saatiin kunnon lääkkeet! Nyt iho ok. Tulee surullinen olo jos nään nuoria joilla paha akne. Mietin että miksi vanhemmat eivät ole vieneet nuorta lääkäriin?
Minun poikani on syönyt Roaccutan jo vuoden ja vieläkin finnejä, mutta paljon vähemmän. Jos sinun lapsesi iho on nyt ok, ei se tarkoita, että muut finninaamat eivät ole päässeet ihotautilääkäriin.
Oikeesti? Eikö roaccutan ole vain kuurina otettava?
Lääkäri Niilo Kivirinta. Hänen pakeille voin lämpimästi suositella akne-asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Sitähän voi käydä kysymässä ihotautilääkäriltä. Itsellä kävi nuorena poikana niin, että finnitautiani hoidettiin ensin varmaan puolitoista vuotta ihoa ärsyttävillä ja vahvasti kuorivilla voiteilla, joissa vaikuttavana aineena saattoi olla vaikka sitruunahappo (tämä oli 90-luvulla). Meinasin saada silmävaurion niistä ennen kuin naislääkäri suostui vihdoin uskomaan, etteivät ne sovi minulle. Vasta sen jälkeen sain Roaccutane-kuurin, eli mitähän se nyt on käytännössä, jotain talineritystä hillitsevää sisäisesti käytettävää lääkettä, joka on niin vahvaa, että pitää käydä säännöllisesti verikokeissa (maksa-arvot) koko kuurin ajan. Iho puhdistui mustapäitä myöten parissa viikossa, ja rasvoittuminen väheni niin dramaattisesti, ettei hiuksiakaan tarvinnut pestä kuin kerran viikkoon.
Hauskinta tässä oli se, että pian sen jälkeen siskoni meni samalle naislääkärille, joka määräsi hänelle saman tien Roaccutanea ja sanoi
Mielenkiintoisempi kysymys: _miten_ Roaccutan vähentää talineritykseen vaikuttavia hormoneita? Kuinka pitkäksi aikaa? Mitä kaikkia muita hyödyöllisiä vaikutuksia näillä lamattavilla hormoneilla olisi myöhemmin elämässä?
Lääkärin reseptillä määräämä Skinoren voide on tehokas. Sitä ei saa käyttää yhtäjaksoisesti kuin pari kk, mutta tuo selvän avun jo siinä ajassa.
Ihonpuhdistus kosmetologilla on hyvä, ei välttämättä tarvitse kuurina käydä vaan edes pari kertaa vuodessa.
Sokeri pois ja hiilareiden raju vähennys.