Työhakemusten kirjoittaminen on kamalan uuvuttavaa, en jaksa!
EN OSAA KIRJOITTAA MITÄÄN PAITSI GENEERISTÄ SONTAA! Hirveintä tässä on se tosiasia, ettei yksikään työ, johon minun olisi mahdollista päästä (kokemuksen ja koulutuksen puolesta), motivoi minua muuta kuin palkkansa puolesta. Pakko silti keksiä korulauseita ja suoranaisia valheita siitä, kuinka olen muka innostunut juuri tästä työstä, siksi koska a) olen luonteeltani sellainen ja tälläinen b) minulla on tällaista ja tällaista kokemusta c) olen muuten vain vailla vertaa. En jaksa enää, olen kirjoittanut yhden hakemuksen tänään ja olen niin uupunut ja masentunut, sillä en vain keksi mitään, mikä erottuisi joukosta (ainakaan positiivisella tavalla). Mistä saada taikavoimia mielettömien mieleenpainuvien hakemuskirjeiden kirjoittamiseen?
Kommentit (24)
Minulla on tänä keväänä valmistuvana työnhaku käynnissä ja ei hyvältä näytä. Ei ole vielä kokemusta oikeanlaisista paikoista ja koska haen eri kaupunkiin kuin missä nykyään asun, niin sekin katsotaan ongelmaksi. Vaatisin pidemmän perehdyttämisen sen vuoksi, kun fyysinen työympäristö ei ole tuttu. Mistä sitä kokemusta voi muka saada, jos ei pääse mihinkään? Ja miten tässä kaupunkia vaihtaa, kun etusijalla ovat jo siellä asuvat ja harjoitteluissa olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee yksi hyvä hakemuspohja ja lisää sitten siihen tarvittavat muutokset/työhaku.
Hyvä hakemusrunko on pätevä ihan kaikkiin työhakemuksiin.
Höpsis. Tämä pätee ehkä sitten, jos hakee jonkun tietyn tarkan ammatin töitä, esim. kampaajana, sairaanhoitajana tai putkimiehenä. Ap:n tilanteesta en tiedä, mutta esimerkiksi minä yhteiskuntatieteiden maisterina olen työskennellyt mm. assistenttina, erityyppisissä projektikoordinaatiotehtävissä, kääntäjänä, toimittajana, tiedottajana jne. Haen myös erityyppisiä tehtäviä, joissain monipuolista kielitaitoa kannattaa korostaa, toisessa taas jotain muuta.
Hyvä havainto!
Juuri sen takia siinä lukee: ..." lisää sitten siihen tarvittavat muutokset/työhaku."
Käytännössä tuo tarkoittaa juuri sitä, että kirjoita joka paikkaan oma räätälöity hakemus. Mistään vanhasta pohjasta ei ole suurempaa hyötyä. Pitää lukea työpaikkailmoitus huolella ja vastata juuri niihin odotuksiin, joita siinä on. Ei se onnistu millään vakiohakemuksella, vaikka sitä joka kerta vähän muokkaisikin. Se on aia tehtävä kokonaan uusiksi.
Mä heitin ihan lekkeriksi ja annoin tulvia siihen hakemukseen just sen mitä oon. Enkä alkanut vähättelemään kielitaitoani esim ruotsin suhteen vaan laitoin tasan sen mitä jossain todistuksesssa on sen todettu olevan, vaikken oikeasti olekaan sillä hyvä-tasolla.
Ja luin jostain vinkin, ettei konditionaaleja kannata käyttää niin jätin ne pois. Luin hakemuksen läpi ja mietin "MIKSI MINUA EI PYYDETTÄISI HAASTATTELUUN" ja ne kohdat selitin auki jo hakemuksessa. Eli en jättänyt mitään kysymysmerkkejä hakemuksen lukijalle.
Suosittelen.
Hyvä havainto!
Juuri sen takia siinä lukee: ..." lisää sitten siihen tarvittavat muutokset/työhaku."