Äitiyspäivärahahakemus, työnantaja ei toimita tarvittavia tietoja Kelaan
Onko kellään tietoa mitä tapahtuu, jos työnantaja ei toimita tarvittavia tietoja Kelaan? Hylätäänkö hakemus ja jään rahatta? Tilanne on se, että olen tehnyt ajallaan äitiys- ja vanhempainpäivärahahakemuksen ja olen oikeutettu äitiysloman ajalta palkkaan. Työnantaja on täyttänyt y17-lomakkeen, mutta jättänyt kaikki olennaiset tiedot täyttämättä ja näin ollen päätöstä ei voida tehdä. Olen ollut yhteydessä Kelaan ja työnantajaan lukemattomia kertoja ja jostain syystä ta ei saa täytettyä puuttuvia tietoja. Kela on ollut myös yhteydessä ta:han ja itse alan olla aika voimaton tämän suhteen. Mitään ei tapahdu. Kohta pitäisi maksaa jo ensimmäinen palkka, mutta ei kai ne voi maksaa, jos päätöstä ei ole tehty. Onko kellään kokemusta mitä tällaisessa tilanteessa tehdään?
Kommentit (15)
Koetan vielä kerran hiillostaa työpaikkaa, otin yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun ja nyt alkoi jotain tapahtumaankin. Kelaan ottivat yhteyttä ja varmistivat vielä multakin asioita. Periaatteessa pystyisin itsekin täyttämään lomakkeen, mutta haluaakohan Kela lomakkeen nimenomaan työnantajan täyttämänä. Kela on ollut yhteydessä suoraan palkanlaskijaan puhelimiste ja kirjeitse, mutta silti ei saanut tarvittavia tietoja.. Pitääkö tässä seuraavaksi mennä henk.koht. paikan päälle ja istua vieressä niin kauan, kunnes lomake on täytetty!
Voi miten paskamainen työnantaja! Laita vaan firman nimi tänne että tietää jatkossa välttää!!
Kaiken huippuhan tässä on se, että Kela ei ollut yhteydessä työnantajaan (eikä minuun) vaikka olivat saaneet puutteellisen hakemuksen ja mä sitten jossain vaiheessa ihmettelin miksi päätöstä ei ole vielä tehty. Sama juttu työnantajan puolelta, jos eivät käsittäneet mikä kohta hakemuksesta puuttui, niin jättivät asian hoitamatta ja taas sai ihmetellä. Käskin niitä olemaan suoraan Kelaan yhteydessä, jos epäselvyyttä, mutta ei. Palkanlaskija vitkutteli aluksi ja kysyi multa lisätietoja vaikka ehdottomasti niitä olisi pitänyt kysyä Kelasta, koska enhän mä voi tietää mikä kohta lomakkeesta on täyttämättä. Kela ja työnantaja eivät olleet yhteydessä keskenään, kun vasta sitten kun olin soittanut Kelaan ties miten monetta kertaa ja kerroin että en pysty tekemään asian suhteen enää mitään. Sitten alkoivat lähetellä kirjeitä työpaikalle, tiedä sitten liekö edes luettu. Joulukuusta lähtien on tätä härdelliä saanut pyörittää ja asialla on kuitenkin kiire.
Sattu vaan kohdalle osaamattomia ihmisiä. Toivon, että nyt saisivat hommansa hoidettua. Enpä tiedä mitä seuraavaksi, jos ei taaskaan onnistu. Liittoon en valitettavasti kuulu. Luulisi, että Kelalla olis joku kiristyskeino tällaisten tapausten varalle. Mulla ainakin alkaa olla mitta ihan täynnä ja vauvan syntymän jälkeen ei todellakaan kiinnosta enää vääntää tästä asiasta.
Ap
Liittoon kannattaa kuulua muutenkin, mutta ehdottomasti kannattaa liittyä välittömästi, jos on tuollainen työnantaja. Jos hoitaa noin huonosti ja välinpitämättömästi työnantajavelvoitteensa, tämä tuskin on viimeinen kerta, kun liittoon kuuluminen olisi kullan arvoista.
Minulle kävi myös niin, ettei työnantaja ollut täyttänyt kaikkia kohtia tai toimittanut tarvittavia tietoja. Kelasa olivat vain jääneet odottamaan tietoja. Mutta palkkaa sain kuiteskin ihan normaalisti 3 ekaa kuukautta työnantajalta, ja lopulta useiden puhelinsoittojen jälkeen sain äitiyspäiväraha päätöksen. Tosin päätöken tullessa vauva oli jo viisi viikkoa vanha, ja oli vielä syntynyt yliajallla, 40+ 6.:-)
Minulla on kerran käynyt niin, että ilmoitin palkansaajan tulot myöhässä Kelalle. Oli miljoona tuhat muutakin kiireellistä asiaa hoidettavana samaan aikaan, ja kun ylitöistä ei makseta niin minkäs teet... Kela hyväksyi kuitenkin asian ja palkansaaja sai rahansa.
Työsuojelupiiriin ilmoitus ja he ottavat yhteyttä työnantajaan.
Ei se Kela sitä palkkaa maksa vaan työnantaja. Vitkuttelu on työnantajalle ongelma, koska Kela maksaa 3 kuukauden äitiyspäivärahan työnantajalle. Heiltähän se raha on pois, ei sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Ei se Kela sitä palkkaa maksa vaan työnantaja. Vitkuttelu on työnantajalle ongelma, koska Kela maksaa 3 kuukauden äitiyspäivärahan työnantajalle. Heiltähän se raha on pois, ei sinulta.
Riippuu ihan firmasta ja tapauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken huippuhan tässä on se, että Kela ei ollut yhteydessä työnantajaan (eikä minuun) vaikka olivat saaneet puutteellisen hakemuksen ja mä sitten jossain vaiheessa ihmettelin miksi päätöstä ei ole vielä tehty. Sama juttu työnantajan puolelta, jos eivät käsittäneet mikä kohta hakemuksesta puuttui, niin jättivät asian hoitamatta ja taas sai ihmetellä. Käskin niitä olemaan suoraan Kelaan yhteydessä, jos epäselvyyttä, mutta ei. Palkanlaskija vitkutteli aluksi ja kysyi multa lisätietoja vaikka ehdottomasti niitä olisi pitänyt kysyä Kelasta, koska enhän mä voi tietää mikä kohta lomakkeesta on täyttämättä. Kela ja työnantaja eivät olleet yhteydessä keskenään, kun vasta sitten kun olin soittanut Kelaan ties miten monetta kertaa ja kerroin että en pysty tekemään asian suhteen enää mitään. Sitten alkoivat lähetellä kirjeitä työpaikalle, tiedä sitten liekö edes luettu. Joulukuusta lähtien on tätä härdelliä saanut pyörittää ja asialla on kuitenkin kiire.
Sattu vaan kohdalle osaamattomia ihmisiä. Toivon, että nyt saisivat hommansa hoidettua. Enpä tiedä mitä seuraavaksi, jos ei taaskaan onnistu. Liittoon en valitettavasti kuulu. Luulisi, että Kelalla olis joku kiristyskeino tällaisten tapausten varalle. Mulla ainakin alkaa olla mitta ihan täynnä ja vauvan syntymän jälkeen ei todellakaan kiinnosta enää vääntää tästä asiasta.
Ap
Kelan virkailijan olisi tietysti heti pitänyt olla yhteydessä työnantajaan ja ilmoittaa tarkalleen, mitkä puuttuvat tiedot haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kerran käynyt niin, että ilmoitin palkansaajan tulot myöhässä Kelalle. Oli miljoona tuhat muutakin kiireellistä asiaa hoidettavana samaan aikaan, ja kun ylitöistä ei makseta niin minkäs teet... Kela hyväksyi kuitenkin asian ja palkansaaja sai rahansa.
Tuokin on osoitus työnantajapuolen piittaamattomuudesta työntekijöitään kohtaan. Tuossa kärsii sekä palkansaaja että palkanlaskija ja Kela. Jos töitä ei pystytä ajoissa hoitamaan, tulee palkata lisäporukkaa töihin. Ei myöskään voida vaatia, että joku tekee 12-tuntisia päiviä ihan hyvää hyvyyttään.
Ymmärrän kyllä, että kiireitä on, mutta kyllä tässä selkeästi oli saamattomuuttakin mukana. Tämä asiaa hoitava henkilö mm. jäi parin viikon lomalle, eikä delegoinut hommaa kellekään muulle vaikka asialla oli (ja on edelleen) kova kiire. Ja kun aloin taas tiedustelemaan asiaa, että missä mättää, niin tällöin kertoi olleensa lomalla ja palanneen töihin jo muutamia päiviä sitten loman jälkeen, eikä silloinkaan jatkanut tätä lomakkeen täyttämistä. Plus pari muutakin kertaa vakuutteli hoitavan homman heti miten, mutta ei sitten kuitenkaan syystä tai toisesta tehnyt. En ymmärrä miten tuollaisen asian voi vaan jättää tekemättä.
Mä jotenkin aattelin automaattisesti, että yritys tarvitsee Kelan päätöksen, ennen kuin maksaa palkkaa.. Tuota pitääkin tiedustella seuraavaksi, jos ei asia taaskaan etene.
Mulla kävi myös niin, että työnantaja ei täyttänyt kaikkia kohtia. Kela jätti hakemuksen käsittelemättä. Kelan täti soitti palkanlaskijalle ja sen jälkeen tämä suostui pitkin hampain lähettämään loput tiedot.
Voitko täyttää itse / lähettää itse puuttuvat tiedot?