Työhakemusten kirjoittaminen on kamalan uuvuttavaa, en jaksa!
EN OSAA KIRJOITTAA MITÄÄN PAITSI GENEERISTÄ SONTAA! Hirveintä tässä on se tosiasia, ettei yksikään työ, johon minun olisi mahdollista päästä (kokemuksen ja koulutuksen puolesta), motivoi minua muuta kuin palkkansa puolesta. Pakko silti keksiä korulauseita ja suoranaisia valheita siitä, kuinka olen muka innostunut juuri tästä työstä, siksi koska a) olen luonteeltani sellainen ja tälläinen b) minulla on tällaista ja tällaista kokemusta c) olen muuten vain vailla vertaa. En jaksa enää, olen kirjoittanut yhden hakemuksen tänään ja olen niin uupunut ja masentunut, sillä en vain keksi mitään, mikä erottuisi joukosta (ainakaan positiivisella tavalla). Mistä saada taikavoimia mielettömien mieleenpainuvien hakemuskirjeiden kirjoittamiseen?
Kommentit (24)
Tee yksi hyvä hakemuspohja ja lisää sitten siihen tarvittavat muutokset/työhaku.
Hyvä hakemusrunko on pätevä ihan kaikkiin työhakemuksiin.
Nettilomakkeet on saatanasta! Meni koko päivä, kun tappelin sen kanssa, ja 6min. ennen haun päättymistä lähti hakemus, vaillinaisena. Vaillinaisena siksi, että lomakepohja oli suunniteltu vanhanaikaisen näkemyksen mukaan, että olet selkeissä töissä selkeitä päivämääriä. Mihinkään laatikkoon ei voinut laittaa äitiys-ja hoitovapaata, apurahoja, myöhempää opiskelua ja alanvaihtoa, epämääräisiä pätkä- ja silpputöitä. Arvatkaapa saanko kutsun haastatteluun, kun cv näyttää nyt olevan täynnä aukkoja?
Laita rennompi hakemus muutamaan paikkaan ja katso kuinka käy? Jos sä niitä lukuisia laittelet, niin haittaako vaikka muutama menisikin kokeilun vuoksi harakoille, ehkä riski kannattaa ottaa?
Kyllä mä nykyään uhraisin sen hakemuksen oikeanlaisuutta hiukan erottumisen aikaansaamiseksi kun tietää että jokaiseen paikkaan tulee tällä hetkellä niin hitsin paljon hakemuksia.
Laita hiukan huumoria, siis sellaista kepeyttä, ei mitään stand uppia.
Vierailija kirjoitti:
Tee yksi hyvä hakemuspohja ja lisää sitten siihen tarvittavat muutokset/työhaku.
Hyvä hakemusrunko on pätevä ihan kaikkiin työhakemuksiin.
Höpsis. Tämä pätee ehkä sitten, jos hakee jonkun tietyn tarkan ammatin töitä, esim. kampaajana, sairaanhoitajana tai putkimiehenä. Ap:n tilanteesta en tiedä, mutta esimerkiksi minä yhteiskuntatieteiden maisterina olen työskennellyt mm. assistenttina, erityyppisissä projektikoordinaatiotehtävissä, kääntäjänä, toimittajana, tiedottajana jne. Haen myös erityyppisiä tehtäviä, joissain monipuolista kielitaitoa kannattaa korostaa, toisessa taas jotain muuta.
Minä en jaksa edes lukea työpaikkailmoituksia, joissa kaikissa nykyään haetaan kovan luokan osaajia näköalapaikalle huipputiimiin. Mistähän puppugeneraattorista nuo lauseet pyöräytellään?
Minulle kun riittäisi että duuni on asiallinen, ja ihan tavis työkaverit.
Valtion lomakepohja on vanhanaikainen ja asenteellinen. Pohjaa ajatukselle, että koulutuksesi etenee portaittain "matalammasta" "korkeampaan" ja sitten selkeisiin töihin, joihin sinulla on laittaa selkeät päivämäärät ja siellä sitten putkessa etenet eläkkeelle.
Olen yliopistotutkinnon jälkeen opiskellut ammattitutkinnon. Lomake vaatii ruksaamaan "korkeimman" koulutuksen. En koe yliopistoa myöhempää tutkintoani "korkeammaksi", vaikka tätä tässä selvästi haetaan. Jälkimmäinen on omassa kehityksessäni korkeampi tai vain erilainen.
Ota työhaku vitsinä. Laitat humoristisen hakemuksen ja jos tuottaa tuloksen, olet päässyt oikeaan paikkaan. Kyllä vakka kantensa valitsee, eli sopiva työnantaja sopivan työntekijänsä. Tai jos et vain yksinkertaisesti jaksa hakea töitä, kannattaa silloin pitää tauko työhausta. Niin ja maapallo on pyöreähkö ja karhu paskoo metsään.
Mua ärsyttää kanssa täytellä näitä tarkkoja päivämääriä. Ihan kuin olisi mitään väliä aloitinko jossain aataminaikaisessa työssä 1.12.1994 vai 13.12.1994? Mulla on pari ihan hyvää pohjaa, tai no ei niillä pääse haastatteluun eli pitäisi varmaan alkaa suoltamaan parempaa potaskaa. Mä oon jo miettinyt että palkkaisinko jonkun ruuneperin kirjoittamaan hakemuksia joihin oma mielikuvitus ja lentävä kynä.
Vierailija kirjoitti:
EN OSAA KIRJOITTAA MITÄÄN PAITSI GENEERISTÄ SONTAA!
No mutta sehän on tämän päivän työmarkkinoilla mitä arvostetuin taito. Voit päästä vaikka kirjoittamaan työpaikkailmoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Ja kuka on keksinyt nämä netissä täytettävät hakemuslomakkeet?!?! Ihan sairasta kirjoittaa samat asiat kuin CV:ssä joka hiton kerta uudestaan eri hakemuksia varten ja sitten vielä lisätä CV liitteenä. Ja tämä päivämäärien etsiminen kalenterista! ap
Nopeempaa ja helpompaa seuloa läpi. Firmat käyttää sellasia järjestelmiä/ohjelmia, että voivat vaikka laittaa hakusanaksi "sosiaalinen"ja kaikki joiden hakemuksessa se on suodattuvat joukosta.
Ja vähäkö perseestä avata 200 meiliä liitteineen, kun ne voisi kaikki automaattisesti olla samassa järjestelmässä ...
Työnantajat tutkivat nykyään joillakin aloilla hakijan profiilin somesta ja vilkaisevat CV:n vain pintapuolisesti. Kannattaa pitä some-tilit asiallisina ja CV mieluummin tiivistetyn pelkistettynä, kuin kymmensivuisena liitteenä.
Vierailija kirjoitti:
Nettilomakkeet on saatanasta! Meni koko päivä, kun tappelin sen kanssa, ja 6min. ennen haun päättymistä lähti hakemus, vaillinaisena. Vaillinaisena siksi, että lomakepohja oli suunniteltu vanhanaikaisen näkemyksen mukaan, että olet selkeissä töissä selkeitä päivämääriä. Mihinkään laatikkoon ei voinut laittaa äitiys-ja hoitovapaata, apurahoja, myöhempää opiskelua ja alanvaihtoa, epämääräisiä pätkä- ja silpputöitä. Arvatkaapa saanko kutsun haastatteluun, kun cv näyttää nyt olevan täynnä aukkoja?
Tuossa tapauksessa et saa haastattelukutsua pääasiassa siksi koska hakemuksesi lähetit aivan liian myöhään, yleensä siinä vaiheessa kun haku on loppumaisillaan, on haastateltavat jo käytännössä valkattu. Ja vaillinainen hakemus on kyllä yhtä tyhjän kanssa, ts. tuhlasit aikaasi ja hermojasi.
En jaksanut lukea, mutta tiesitkö, että moni työnantaja on nimenomaan torpannut tällaiset kliseiset hakemukset, koska ne ovat vain niin... no, KLISEISIÄ ja helvetin tylsiä. Itse kirjoitan hakemukset hyvin neutraalisti, en esitä että työ on kaikkien aikojen unelmieni täyttymys, enkä toisaalta sano, että ei hirveesti huvittais. Siispä kerron vain missä asun, mitä teen tällä hetkellä, luonnetta kuvailen tyyliin avoin ja tunnollinen/avoin ja oma-aloitteinen ja kerron, että työ vaikuttaa mukavalta ja siksi olen kiinnostunut siitä. That's it... Ei tarvitse vetää show'ta työnhaussakaan.
Hakemuksen väsäämistäkin raskaampaa on se, että omalla alallani (viestintä) jokaisen vakavastiotettavan työnhakijan pitää luoda itselleen vakuuttava some-imago. Jossain twitterissä tai instassa pitäisi kuluttaa päivittäin aikaa kuukausien ajan, että itsestä jää sopiva somejälki. Some on toki työkalu, joka tulee työssä jokainen viestintäihmisen hallita. Mutta mitä tehdä, jos ei koe henkilökohtaista twitter-aktiivisuutta kaiken sen ajan hukan arvoiseksi? Kun mitä tahansa et voi twiittailla, vaan jokainen twiitti pitää punnita mahdollisen työnantajan näkökulmasta. Yhteen suuntaan kun kumarrat niin toiseen pyllistät?
Äitiyslomallakaan et saa olla offline, vaan päivittäin pitäisi olla ottamassa näppärästi kantaa ties mihin. Ja toki vain niin, että siitä on todellista lisäarvoa seuraajille. Ja mistä rouva nobodynä niitä seuraajia revit? Tähänkö kaatuu mun työnhakuni?
re kry kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tapauksessa et saa haastattelukutsua pääasiassa siksi koska hakemuksesi lähetit aivan liian myöhään, yleensä siinä vaiheessa kun haku on loppumaisillaan, on haastateltavat jo käytännössä valkattu. Ja vaillinainen hakemus on kyllä yhtä tyhjän kanssa, ts. tuhlasit aikaasi ja hermojasi.
Valtion paikkaan haku, joten kyllä kaikki määräaikaan mennessä tulleet tulee huomioida. Ja kuule no shit Sherlock, tiedän vallan hyvin että tuhlasin hermojani, SITÄHÄN tässä JUURI valitin. Olin laittamassa hakemusta ensin meilillä, kunnes huomasin, että pakko hakea valmiilla lomakkeella, joka ei salli muita kuin selkeitä töitä selkeillä päivämäärillä. Ei olisi ollut edes aikaa kaivella todistuksia ja naputella aataminaikuisia päivämääriä lukemattomista silpputöistäni, apurahoistani jne. No, pistinpä vähän palautetta perään!
16: Haitko nyt ensimmäistä kertaa töitä pitkän ajan jälkeen? Tuliko jotenkin yllätyksenä, että aikaisempaa työhistoriaa kysytään?
Vähän ihmettelen, kuinka moni ilmeisesti jo kauemmin töitä etsinyt joutuu yhä kaivelemaan tietoja vanhoista todistuksistaan. Suosittelen, että jokainen työnhakija tekee jonkinlaisen taulukon, jossa on mainittu kaikki, mitä on aiemmin tehnyt. Siitä sitten valitsee kulloistakin työhakemusta varten olennaisimmat.
Vierailija kirjoitti:
16: Haitko nyt ensimmäistä kertaa töitä pitkän ajan jälkeen? Tuliko jotenkin yllätyksenä, että aikaisempaa työhistoriaa kysytään?
Vähän ihmettelen, kuinka moni ilmeisesti jo kauemmin töitä etsinyt joutuu yhä kaivelemaan tietoja vanhoista todistuksistaan. Suosittelen, että jokainen työnhakija tekee jonkinlaisen taulukon, jossa on mainittu kaikki, mitä on aiemmin tehnyt. Siitä sitten valitsee kulloistakin työhakemusta varten olennaisimmat.
Tuli yllätyksenä se, että valtion valmiissa lomakkeessa pitää ilmoittaa aiemmat työpaikat päivän tarkkuudella. Ja että ei ole mahdollista laittaa tietoja silpputöistä, hoitovapaasta, apurahoista yms. CV:ssäni olen niputtanut lukuiset pätkä- ja silpputyöni, eikä ne päivän tarkkuudella ole ja naurettavaa olisi laittaakaan jotain muutaman viikon työtä esim. kurssin vetoa päivälleen. Ja kyllä, olen hakemassa hoitovapaan ja uuden tutkinnon jälkeen nyt työtä.
Valtion ja kunnan paikat suuremmilta osin vain muodollisessa haussa. Joku siihen on kuitenkin jo valittu eli ihan sama mitä paskaa sinne hakemukseen laittaa.
T: katkeroitunut työtön paskakasa, joka on liian korkeasti koulutettu duunarihommiin ja varmaan makaa ikuisesti kotona tai kadulla, jos Suomen sosiaaliturvajärjestelmä joskus romahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Hakemuksen väsäämistäkin raskaampaa on se, että omalla alallani (viestintä) jokaisen vakavastiotettavan työnhakijan pitää luoda itselleen vakuuttava some-imago. Jossain twitterissä tai instassa pitäisi kuluttaa päivittäin aikaa kuukausien ajan, että itsestä jää sopiva somejälki. Some on toki työkalu, joka tulee työssä jokainen viestintäihmisen hallita. Mutta mitä tehdä, jos ei koe henkilökohtaista twitter-aktiivisuutta kaiken sen ajan hukan arvoiseksi? Kun mitä tahansa et voi twiittailla, vaan jokainen twiitti pitää punnita mahdollisen työnantajan näkökulmasta. Yhteen suuntaan kun kumarrat niin toiseen pyllistät?
Äitiyslomallakaan et saa olla offline, vaan päivittäin pitäisi olla ottamassa näppärästi kantaa ties mihin. Ja toki vain niin, että siitä on todellista lisäarvoa seuraajille. Ja mistä rouva nobodynä niitä seuraajia revit? Tähänkö kaatuu mun työnhakuni?
I feel you so effin much. Viestintäalalla itsekin ja pidän somettamisesta, mutta lähinnä joko henkilökohtaisena tekemisenä (jossa ei tarvi niin rakennella ja kiillotella brändiänsä) tai sitten toki työnantajan kautta, jolloin on toki ihan eri asiat fokuksessa. Mutta se, että tämän lisäksi pitäis jaksaa twiittailla menemään kaikesta akuutista ja tärkeästä sopivin hashtagein ja kasvattaa verkostoa... byää, minusta nämä vaan ovat eri asioita.
Ja kuka on keksinyt nämä netissä täytettävät hakemuslomakkeet?!?! Ihan sairasta kirjoittaa samat asiat kuin CV:ssä joka hiton kerta uudestaan eri hakemuksia varten ja sitten vielä lisätä CV liitteenä. Ja tämä päivämäärien etsiminen kalenterista! ap