Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveydenhoitajaksi opiskeleminen

Vierailija
17.02.2016 |

Hei!
Haen tänä keväänä toisena vaihtoehtona terveydenhoitajaksi/sairaanhoitajaksi. Nimenomaan terveydenhoitajaksi siksi, koska en halua työskennellä esimerkiksi vanhustenhuollossa. Olen työskennellyt tämän tyyppisissä paikoissa ja tiedän ettei sellainen työ minulle loppuelämäksi sovi.
Joten sen vuoksi terveydenhoitajaksi. Minua kuitenkin mietityttää opiskelu. Tällä hetkellä jotkin hoitotoimenpiteet inhottaa. Pienet asiat, kuten katetrointi ja verensokerin mittaus sujuu hyvin vaikka aluksi nekin inhottivat. Tottuuko isompiin juttuihin? Ajattelin että esimerkiksi työterveyshoitajana/neuvolan tätinä ei törmää paljon suuriin toimenpiteisiin, mutta entä opiskeluaika?
Voitteko sh/th-opiskelijat kertoa opiskelusta ja harjoittelusta? Onko joku kirurginen työharjoittelu pakollinen, täytyykö leikkauksessa olla mukana?
Onko minun edes turha ajatella olevani sh/th kun nämä jutut mietityttää vai tuleeko se rohkeus myöhemmin? :)

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä

Vierailija
22/29 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis terveydenhoitajathan opiskelevat sen 2 vuotta sairaanhoitajien kanssa, ei 3,5v niin kuin joku edellä luuli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkkarina on kyllä riittänyt töitä ja olen tehnyt aika laajalla skaalalla myös esim. päivystävän sairaanhoitajan töitä, mikä on myös todella kiinnostavaa.

Itse lähdin alalle, koska ihmisen fysiologia oli niin kiinnostava aihe. Olen erikoistunut äityshuoltoon varsinaisten terkkariopintojen jälkeen ja rakastan työtäni. Tällä hetkellä teen asiantuntijatyötä kotoa käsin, joten en ole asiakas/potilastyössä.

En ole koskaan ollut herkkä eritteille ja leikkauksetkin on olleet vain mielenkiintoisia. Olen nähnyt yhtä ja toista, mutta vain kerran on tarvinnut ottaa tukea pöydänreunasta, kun on ruvennut heikottamaan :) (Olin parin päivän tutustumisjaksolla patologian laboratoriossa ja siellä näin metrin pätkän syövän runtelemaa, mustaksi mennyttä suolta).

Inhokkitoimenpiteet on poskiontelopunkteeraus (se rusahdus)  ja varpaankynnen poisto. Niissä olen ollut avustamassa vaikka kuinka monta kertaa, mutta en vaan totu. Muut toimenpiteet ei tee pahaa.

Hae vaan opiskelemaan! :) Kyllä siinä opintojen aikana saa kuvaa siitä, onko ala oikea.

Vierailija
24/29 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeks, pakko kysyä ihan mielenkiinnosta, miksi haluat hoitajaksi? Sun asenne on aika huono. Et halua hoitaa vanhuksia, et kestä verta... Eikö jokin toinen ala olis parempi? :D Mistä sait päähäs haluta hoitajaksi? Tuskin palkan takia ainakaan?

Vierailija
25/29 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä tuu terveydenhoitajan koulutukseen ees pääsemään jos ei oo sun eka vaihtoehto, sen verran hakijoita sinne on.

Vierailija
26/29 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeks, pakko kysyä ihan mielenkiinnosta, miksi haluat hoitajaksi? Sun asenne on aika huono. Et halua hoitaa vanhuksia, et kestä verta... Eikö jokin toinen ala olis parempi? :D Mistä sait päähäs haluta hoitajaksi? Tuskin palkan takia ainakaan?

Kestän nykyään paremmin verta kuin ennen, ja kysyinkin että tottuuko siihen. Totta, en halua koko elämääni hoitaa vanhuksia. Olen tehnyt sitä, ja tiedän etten haluaisi tehdä elämäntyötäni sairaalassa/hoivakodissa hoitajana, vaikka työ on sinänsä ollut ihan mukavaa. Mitä sitten? Ei kaikki lääkäritkään halua olla terveyskeskuksissa, tai opettajat eivät halua opettaa lukiossa vaan yläkoulussa. Minusta asenteeni ei ole huono.

Sanoin aloitusviestissä että ala olisi toinen vaihtoehtoni. 

Vierailija kirjoitti:

Et sä tuu terveydenhoitajan koulutukseen ees pääsemään jos ei oo sun eka vaihtoehto, sen verran hakijoita sinne on.

Olen huomannut että voi olla hankalaa, mutta varmaan kannattaa silti yrittää. Sairaanhoitajaksihan on kai helpompi päästä. Pienempään amkiin on varmasti myös helpompi päästä kuin vaikka Helsinkiin.

Vierailija
27/29 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kajaanin ammattikorkeaan pääsy on ainakin helppoa kuin heinänteko. Mutta tosiaan, ehkä kannattaisi olla tuo terkka ekana vaihtoehtona, jos nimen omaan sitä haluaa.

Vierailija
28/29 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuta osaa sanoa kuin että esim Tamkiin piti viime syksynä olla terveydenhoitajalla hakupisteitä yli 80 (en ihan tarkkaa lukua enää muista). Eli ei ihan joka jampalta ja jannikalta sisäänpääsy onnistu.

Vierailija
29/29 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan nyt näin, että kannattaa varautua ihan kaikkeen. Ensimmäisenä opiskeluvuotena olen saanut nyrkistä, päälleni on syletty ja minua on haukuttu huoraksi. Ällöttävintä mitä minun on joutunut tekemään, on ollut tuseeraus - eli siis kaivanut sormin ikäihmisen takapuolesta ulostetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä