Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin sairaala varmistaa, että vauvat eivät vaihdu

17.02.2016 |

Milloin vastasyntyneen ranneke kiinnitetään? Voiko se irrota? Ylihoitaja Marjaana Hanhirova Hyksistä vastaa.
http://www.vauva.fi/artikkeli/raskaus/nain_sairaala_varmistaa_etta_vauv…

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidanpa pyytää että tulevalle lapselleni tehdään isyystesti - isyydestä ei ole epäselvyyttä mutta samalla saan varmuuden että minä olen äiti. Sen verran epäluetettavalta kuulostaa sairaaloiden systeemit. Terv. Esikoista odottava.

Vierailija
42/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä väittäisin, että ne vauvat jotka teholle kärrätään, ovat juurikin niitä jotka kaikkein varmimmin eivät missään nimessä vaihdu. Heitä kun ei hoideta jossain hoitajien kopissa rivissä muiden vauvojen kanssa. Jokaisella on oma tehohoitopaikkansa, josta häntä ei todellakaan liikutella yhtään mihinkään. Eivätkä hoitajat hoida useampaa vauvaa yhtä aikaa, etteivät pöpöt liikkuisi lapsesta toiseen. Eikä sinne teholle kärrätä lapsia yhtä aikaa niin isoa määrää, että siinä mitään sekaannuksen mahdollisuutta kuljetuksen aikana tulisi. Minä en olisi välttämättä tunnistanut omaani vielä viikkojenkaan päästä, minun mielestäni kaikki pikkukeskoset on aika saman näköisiä. En tiedä tunnistaisinko sellaisen täysiaikaisen vauvan sitten alusta asti, mutta minun kasvomuistini ei ole koskaan ollut erityisen hyvä.

Kyllä liikutellaan! Kuopus joutui teholle, koska sektio jouduttiin tekemään 36+4 eikä keuhkot olleet vielä kehittyneet. Hänet vietiin sinne suoraan synnytyssalista. Isä ei ollut mukana, koska oli hoitamassa kahta isompaa lasta. Minä olin vuodeosastolla ja sieltä käsin kävin katsomassa vauvaa (välissä 4 kerrosta). Kun tulin yhden kerran, vauvan "sänky" oli tyhjä! Ihmettelin, että mihin on joutunut. Minulle kerrottiin, että on viety maanalaista tunnelia pitkin lastenklinikan puolelle aivojen magneettikuvaukseen. Tämä siis tapahtui NKL:lla.

Tyttö on nyt 16v ja aina kun näen hänen todistuksensa, minulle tulee mieleen, että onko vaihtunut sairaalassa.

No liikutellaan tietenkin toimenpiteisiin jotka tehdään muualla, mutta ei yhdessä muiden vauvojen kanssa! Mihin vauvaan se voisi sekoittua, kun yksi hoitaja sen otaa syliinsä, kantaa magneettiin ja kantaa takaisin? Ei hän siinä välillä piipahda hoitajien kahvihuoneessa kaffella vauva kainalossaan ja nosta kahvin kaatamisen jälkeen väärää vauvaa kainaloonsa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kotoa tuoda vauvalle jonkun lisänä kiinnitettävän tunnisteen? Voinko tuoda vaikka kangassuikalaan tai villanarua, jonka laitan lisäksi vauvalle?

Vierailija
44/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappeenrannassa ei laitettu vauvalle lainkaan ranneketta.

Vierailija
45/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt kahdessa eri sairaalassa (2009 ja 2012), joissa kummassakaan ei laitettu lapselle ranneketta. Sen sai kyllä erikseen mukaan, mutta ei se ollut vauvassa mitenkään kiinni. Siinä se oli sairaalasängyn vieressä yöpöydällä, kun hoitaja kävi välillä yöllä hakemassa vauvan sokeriseurantaan.

Vierailija
46/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko kotoa tuoda vauvalle jonkun lisänä kiinnitettävän tunnisteen? Voinko tuoda vaikka kangassuikalaan tai villanarua, jonka laitan lisäksi vauvalle?

Tietenkin voi, sun vauvahan se on. Kyllä meilläkin vauvalla oli esim. omat vaatteet ihan alusta saakka, ei siihen kukaan mitenkään puuttunut. 

Vierailija
47/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaa ehkä tulla isona yllärinä, mutta suurimmalla osalla meistä äideistä ei ole ollut minkäänlaista hajua siitä, millainen meidän vauva on, ennen kuin sen vauvan on nähnyt. :D

Synnytyksen jälkeen kyllä huomasi, että vauvan piirteet ultrakuvassa oli tismalleen samanlaiset, kuin synnyttyään.

Vierailija
48/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oys:ssa oli ranneke ainakin 2010: synnytyssaliin mennessä jo oli vauvan ranneke mukana ja laitettiin ranteeseen synnytyssalissa. Pois otin vasta kotona. Ja todellakin tarkistin siitä, että se oli paikallaan ja oman niminen, monta kertaa.

Vierailija
49/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ,kun mietin noita muksuja nyt, olisi vaikka saanut vaihtuakin. On noista sen verran murheita ollut?

Vierailija
50/66 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna SatKs:ssa tunnisteranneke laitettiin nilkkaan. Eipä kyllä heti olisi pois luiskahtanut, vaikka jalka turvoksissa olisikin ollut.

Vauva syntyi sektiolla, ja tunnisteläpyskä läimästiin punnituksen yhteydessä.

Kotiinlähtöpäivänä miestä odotellessani nappasin läpyskän irti.

Ihmettelen kyllä kuinka joku ei muka tunnistaisi omaa vauvaansa? Toki kasvonpiirteet saattaa muuttua (ja muuttuukin) pienessäkin ajassa, mutta kyllä sen vauvan naaman peruspiirteet pysyy samana.

Ja vaikka itse huomaisin vaihdoksen, mutta henkilökunta ei uskoisi, niin tasan tarkkaan vaatisin päästä tapaamaan kaikki vastasyntyneet vauvat ja niistä osoittaisin omani!

Vierailija
51/66 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei viimeksi kättärillä laitettu vauvalle ranneketta lainkaan. Ei käteen eikä jalkaan.

Vierailija
52/66 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

OYSissa 2010 laittoivat tunniste"rannekkeen" vauvalle nilkkaan ja minulle ranterseen jo ennen napanuoran leikkaamista. Piti vaan vauvalta ottaa se pois jo ekana pv:nä, kun hankasi ihon rikki :( Lupasivat tuoda uuden, mutta sitä ei koskaan näkynyt... noh, luotin siihen, että tunnistan oman mukulan eikä poju toisaalta henkilökunnan hoidettavana sitten ollutkaan.

Toiselle lapselle unohtivat kokonaan laittaa sen läpyskän.. Toisena päivänä hoitaja vei lapsen punnitukseen ja tuli takaisin todeten, että "tunnistenumero puuttui, katopa että tämä vauva oli varmasti sun". Tämä oli LPKS synnärillä.

Vierailija
53/66 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei viimeksi kättärillä laitettu vauvalle ranneketta lainkaan. Ei käteen eikä jalkaan.

Ei meilläkään kättärillä laitettu. Ehkä he luottavat siihen, että kaikki äidit haluaa imettää vierihoitaa. Mutta oli siellä kansliassa pienokaisia kolmekin kerrallaan, kun jotain kävin kysymässä.

Vierailija
54/66 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on jotenkin ihmeellisen alkeellisia näinkin tärkeät asiat (kuten kaikki muukin synnytyssairaalassa). Eikö tähänkin olisi voitu jo keksiä jotain uutta, pätevämpää systeemiä. Vaikka jotain myrkytöntä leimaa, mikä pysyy muutaman päivän tms. Ihan takuulla on muitakin vauvoja vaihtunut, kun on näin leväperäistä touhua, ettei joissakin paikoissa laiteta nauhaa ollenkaan.

Vierailija
55/66 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa oudolta ettei kaikkialla laiteta rannekkeita tai ne irtoilee. Kahdesta synnäristä kokemuksia ja kyllä molemmissa laitettu heti rannekkeet vauvan syntymän jälkeen. Olen heti vieressä pitänyt vauvat ensi hetkistä lähtien, mutta onhan niitä pikaisesti käytetty puntarilla toisessa huoneessa siitäkin huolimatta.

Vierailija
56/66 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

'omassa' sairaalassani ( ei suomessa) vauvalle laitetaan tunnistusranneke seka nilkkaan etta ranteeseen ja alle sellainen harsopehmuste jottei iho hankaudu. heti syntyman jalkeen rannekkeen medical record  -numero kirjataan myos kaavakkeeseen jonka aiti ja kotiuttava hoitaja sitten aikanaan allekirjoittavat, ja nain varmistavat viela etta oikea ipana menee kotiin vanhempien mukana.

vauvan tunnistusranneke laitetaan myos aidin seka isan/tukihenkilon ranteeseen, ja joka kerta kun vauva (vaikka olisi ainoa koko osastolla) palaa aidille hoitaja tarkistaa etta molempien rannekkeet matsaavat.

Vierailija
57/66 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä pitäisi velvoittaa äidit ja isät tsekkaamaan, että ottavat oikean vauvan mukaan. Mutta se on kai liikaa vaadittu. Eiväthän varmaan kaikki vanhemmat nykyään osaa edes lukea?  Tärkeämpää on muutenkin saada hoitohenkilökunta nalkkiin virheistä oikeudessa.

HYVIN kirjoitettu

Vierailija
58/66 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidanpa pyytää että tulevalle lapselleni tehdään isyystesti - isyydestä ei ole epäselvyyttä mutta samalla saan varmuuden että minä olen äiti. Sen verran epäluetettavalta kuulostaa sairaaloiden systeemit. Terv. Esikoista odottava.

Entäs jo ssiellä samaan aikaan syntyy samalle isälle useampi muksu..

Vierailija
59/66 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja höpöhöpö. Esikoiseni syntyi -99 ja sairaalassa laitettiin vauvan kaulaan ketju, jossa numero. Minulle annettiin myös ketju samalla numerolla.

Oma ketjuni oli milloin vessan lavuaarissa, milloin huoneen lattialla. Vauvan ketju oli yleensä roikkumassa vauvan kopan ulkopuolella tai irtaallaan kopan nurkassa. Se oli niin pitkä, että vauvan kaulassa se ei ollut koskaan.

Ihan hyvin olisi vauva voinut vaihtua esim. vauvalassa nukutun yön jälkeen. Sieltä minä sen kävin itse hakemassa pelkän ulkonäöstä tunnistamisen perusteella. Kukaan ei kysellyt eikä katsonut perään.

Lähtötarkastuksessa lääkäri keräsi ketjumme kourastani ja me lähdettiin vauvan kanssa kotiin.

Vierailija
60/66 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meilläkään kättärillä laitettu. Ehkä he luottavat siihen, että kaikki äidit haluaa imettää vierihoitaa. Mutta oli siellä kansliassa pienokaisia kolmekin kerrallaan, kun jotain kävin kysymässä.

Meilläkään ei viimeksi ollut Kättärillä ranneketta. Vauva ei ollut edes vierihoidossa vaan vauvalassa pääosin hoitajien hoidettavana.