Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin sairaala varmistaa, että vauvat eivät vaihdu

17.02.2016 |

Milloin vastasyntyneen ranneke kiinnitetään? Voiko se irrota? Ylihoitaja Marjaana Hanhirova Hyksistä vastaa.
http://www.vauva.fi/artikkeli/raskaus/nain_sairaala_varmistaa_etta_vauv…

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lks:ssa oli ainakin minun synnyttäsessäni hopeinen kaulakoru, jossa numero. Koru laitettiin vauvan kaulaan synnytyssalissa ja sanottiin, että pitää muistaa numero. Todennäköisesti numero oli myös niissä lapuissa,  ettei ihan muistinvarassa, mutta koru ei ainakaan lähtenyt irti irroittamatta. Se otettiin vauvan kaulasta pois samalla hetkellä, kun äitiyskorttini palautettiin.

Vierailija
22/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taysissa myös vielä 2008 laitettiin se ketju vauvan kaulaan. Kaksi vuotta myöhemmin ei enää laitettu, tai ainakaan sitä ei näytetty minulle. Salissa ketju muistaakseni jo vaihdettiin rannekkeeseen. Oli kyllä älytöntä, kun heti synnytyksen jälkeen olisi se numero pitänyt muistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mediassahan oli muistaakseni jotain juttua jokin aika sitten siitä miten tietty osa lapsia kasvattavista isistä eivät ole lapsien biologisia isiä, mutta tulikohan kenellekään edes mieleen testailla että onko niiden äiditkään biologisia äitejä?

Vierailija
24/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt 15 vuotias vauva numero 212 ja 13 vuotias 405.

Eli Naistenklinikalla sai myös silloin hopeakorun kaulaan synnytyssalissa. Ei rannekkeita. Kumpikin oli mun kanssa koko sairaalavaiheen.

Vierailija
25/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olisin oman vauvani tunnistanut vaikka kymmenien muiden vauvojen keskeltä jos olisi tarvinnut, jo ihan heti silloin syntymän jälkeen. Ei vaan ole mahdollista että olisi sekoittunut, oli ranneketta tai ei. Siinä olisin semmoisen kohtauksen järjestänyt jos joku olisi yrittänyt väärää vauvaa mukaani sairaalasta lykätä että oksat pois :D Toki ehkä aina tilanne ei ole näin. Luulisi silti jokaisen silti tarkistavan sen rannekkeen varsinkin jos tuollaista epäilee, sitähän varten se on.

Vierailija
26/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miksei äidit vauvojaan tunne kasvoista yms?

Sektioäidit erikseen..

Vierailija
27/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapselle ei laitettu ranneketta lainkaan, ennen kuin reilu vuorokausi myöhemmin.

Meidän lapselle ei laitettu ollenkaan koko kolmen vuorokauden aikana. Kättärillä oltiin v. 2015. Että terve vaan, täällä saattaa olla jonkun toisen vauva.

Vierailija
28/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun vauvaltani myös luiskahti se ranneke kädestä useampaankin otteeseen. Eikä ollut mitenkään turvonnut lapsi.

Mutta en silti ymmärrä tätä vaihtumisriskiä. Oma lapsi oli ainakin niin erinäköinen kuin muut osaston vauvat, että olisin kyllä tunnistanut hänet. Jo itkusta tunnistin, kun kävin vessassa ja kuulin käytävälle usean vauvan itkun, niin kyllä erotin, oliko joukossa oman vauvan ääni vai ei.

Entä jos se vauva vaihtuu jo heti alussa? Esim keisarileikkauksessa, jossa äiti on heräämössä ja lapsi muualla.

Vierailija
29/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilöopistolla kuusi vuotta sitten ei laitettu ranneketta vauvalle vaan se laitettiin vauvan sänkyyn, jolla vaiva kärrättiin osastolle. Siinä se oli patjan päällä. Vauva oli vierihoidossa perhehuoneessa koko ajan. Mutta entäs jos olisi joutunut vaikka teholle?

Vierailija
30/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kätilöopistolla kuusi vuotta sitten ei laitettu ranneketta vauvalle vaan se laitettiin vauvan sänkyyn, jolla vaiva kärrättiin osastolle. Siinä se oli patjan päällä. Vauva oli vierihoidossa perhehuoneessa koko ajan. Mutta entäs jos olisi joutunut vaikka teholle?

Ihan sama kokemus minullakin. Ranneke oli sängyssä. Vauva oli minun kanssa pääasiassa koko ajan, lukuunottamatta paria tutkimusta. Silloinhan hän olisi voinut vaihtua. Miksi kätilöopistolla ei laiteta ranneketta? Ihmettelen kovasti. Ei silloin tullut mieleen, että laittaisin itse sitä. Ei tullut siinä pöpperössä mitään muutakaan mieleen tosin. Siksi olisi tärkeää, että käytäntö olisi yhdenmukainen ja hoitohenkilöistä lähtöisin.

Vierailija
31/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh, itselläni on molemmat sektiolla ja lapsen isä kyllä oli koko ajan vauvan luona. Eikä se synnytystapa sano tunnistaako lastaan, idiootti... (joo, otin itseeni)

Vierailija
32/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öh, itselläni on molemmat sektiolla ja lapsen isä kyllä oli koko ajan vauvan luona. Eikä se synnytystapa sano tunnistaako lastaan, idiootti... (joo, otin itseeni)

Kaikilla lapsilla ei ole isää mukana. Hätäsektio voi sekoittaa äidin päätä aika paljon. Ei minulla ainakaan ollut minkäänlaista hajua millainen minun vauva on, ennenkuin hänet näin ensimmäisen kerran. En olisi tunnistanut häntä esim viiden vauvan joukosta mitenkään. Kyllä se ranneke on tarpeellinen.

Vierailija
33/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kuopus syntyi sektiolla ja ehdin nähdä vain tukun mustia hiuksia, kun kärrättiin jo teholle reiluksi vuorokaudeksi. Isälle kerrottiin asiasta ja hän rynni sinne teholle ja kuvasi vauvaa minua varten . Missään vaiheessa vauvalla ei ollut viikon sairaalaoloaikana ranneketta tai mitään muutakaan tunnistetta, joten hyvin olisi voinut vaihtua. Miehelle vain jankutin, että se on se vauva, jolla on mustia hiuksia, mutta kun näin lopulta vauvan vuorokauden jälkeen, niin en tosiaan tunnistanut häntä. Teholla oli toinenkin vauva, jolla oli myös mustat hiukset.

Oikea vauva saatiin, kun on ihan isompien sisarusten näköinen, mutta taisi olla tuuria.

Vierailija
34/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektioäidit erikseen..

Kyllä minä ainakin oman vauvani tunnistin. Hassu olet :D

Terveisin sektioäiti

Vierailija
35/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän tämä tunnustus tapahtuu Kiinassa- ?

Entäs joku leimasysteemi joka näkyisi tietyssä valossa?

Miksi Kiinassa tunnistaminen olisi jotenkin erilaista kuin muualla?

Kiinalaisten mielestä kaikki länsimaiset ovat keskenään samannäköisiä, ihan samalla tavalla kuin meidän silmissä kaikki kiinalaiset ovat samannäköisiä keskenään 😊

Vierailija
36/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla lapsilla ei ole isää mukana. Hätäsektio voi sekoittaa äidin päätä aika paljon. Ei minulla ainakaan ollut minkäänlaista hajua millainen minun vauva on, ennenkuin hänet näin ensimmäisen kerran. En olisi tunnistanut häntä esim viiden vauvan joukosta mitenkään. Kyllä se ranneke on tarpeellinen.

Saattaa ehkä tulla isona yllärinä, mutta suurimmalla osalla meistä äideistä ei ole ollut minkäänlaista hajua siitä, millainen meidän vauva on, ennen kuin sen vauvan on nähnyt. :D

Vierailija
37/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektioäidit erikseen..

Esim. kasvosokeus. Et ole koskaan kuullut?

Vierailija
38/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä väittäisin, että ne vauvat jotka teholle kärrätään, ovat juurikin niitä jotka kaikkein varmimmin eivät missään nimessä vaihdu. Heitä kun ei hoideta jossain hoitajien kopissa rivissä muiden vauvojen kanssa. Jokaisella on oma tehohoitopaikkansa, josta häntä ei todellakaan liikutella yhtään mihinkään. Eivätkä hoitajat hoida useampaa vauvaa yhtä aikaa, etteivät pöpöt liikkuisi lapsesta toiseen. Eikä sinne teholle kärrätä lapsia yhtä aikaa niin isoa määrää, että siinä mitään sekaannuksen mahdollisuutta kuljetuksen aikana tulisi. Minä en olisi välttämättä tunnistanut omaani vielä viikkojenkaan päästä, minun mielestäni kaikki pikkukeskoset on aika saman näköisiä. En tiedä tunnistaisinko sellaisen täysiaikaisen vauvan sitten alusta asti, mutta minun kasvomuistini ei ole koskaan ollut erityisen hyvä.

Vierailija
39/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä väittäisin, että ne vauvat jotka teholle kärrätään, ovat juurikin niitä jotka kaikkein varmimmin eivät missään nimessä vaihdu. Heitä kun ei hoideta jossain hoitajien kopissa rivissä muiden vauvojen kanssa. Jokaisella on oma tehohoitopaikkansa, josta häntä ei todellakaan liikutella yhtään mihinkään. Eivätkä hoitajat hoida useampaa vauvaa yhtä aikaa, etteivät pöpöt liikkuisi lapsesta toiseen. Eikä sinne teholle kärrätä lapsia yhtä aikaa niin isoa määrää, että siinä mitään sekaannuksen mahdollisuutta kuljetuksen aikana tulisi. Minä en olisi välttämättä tunnistanut omaani vielä viikkojenkaan päästä, minun mielestäni kaikki pikkukeskoset on aika saman näköisiä. En tiedä tunnistaisinko sellaisen täysiaikaisen vauvan sitten alusta asti, mutta minun kasvomuistini ei ole koskaan ollut erityisen hyvä.

Kymmenen vuotta sitten ainakin tällä suunnalla teholle tarkkailuun menneet lapset olivat nätisti rivissä. Heillä ei siis ollut mitään akuuttia hätää mutta tarvitsivat silti tarkkailua. Omani kyllä tunnistin mutta muistan silti varmistaneeni sängystä nimen.

Nykyään systeemi on toinen. Jokaiselle vauvalle on oma huoneensa, jossa myös vanhemmat saavat yöpyä (tuota mahdollisuutta ei ollut kymmenen vuotta sitten).

Vierailija
40/66 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä liikutellaan! Kuopus joutui teholle, koska sektio jouduttiin tekemään 36+4 eikä keuhkot olleet vielä kehittyneet. Hänet vietiin sinne suoraan synnytyssalista. Isä ei ollut mukana, koska oli hoitamassa kahta isompaa lasta. Minä olin vuodeosastolla ja sieltä käsin kävin katsomassa vauvaa (välissä 4 kerrosta). Kun tulin yhden kerran, vauvan "sänky" oli tyhjä! Ihmettelin, että mihin on joutunut. Minulle kerrottiin, että on viety maanalaista tunnelia pitkin lastenklinikan puolelle aivojen magneettikuvaukseen. Tämä siis tapahtui NKL:lla.

Tyttö on nyt 16v ja aina kun näen hänen todistuksensa, minulle tulee mieleen, että onko vaihtunut sairaalassa.