Täällä lestadiolainen. Onko kysyttävää ?
Onko jotain mieltä askarruttavaa lestadiolaisuudesta ?
Kommentit (24)
No sellainen tuli mieleen että miksi käytät internetiä, kun olen ymmärtänyt että lestat ei saa televisiotakaan katsoa eikä varmaan radiotakaan kuunnella...
Kuunnellaanko teillä musiikkia, meikataanko, tanssitaanko?
Vierailija kirjoitti:
No sellainen tuli mieleen että miksi käytät internetiä, kun olen ymmärtänyt että lestat ei saa televisiotakaan katsoa eikä varmaan radiotakaan kuunnella...
Varmaan perimmäinen syy on se, että netissä voi itse valita, mitä sieltä katsoo toisin kuin televisiosta. Radiota todellakin saa kuunnella, tosin monet jättävät musiikkikanavat kuuntelematta klassista lukuunottamatta.
Nykyään monet lestadiolaiset muuten katsovat ohjelmia netistä, meikkaavat ja kuuntelevat musiikkia. Ei koeta, että televisiota tarvittaisiin, kun kaiken saa netistäkin. Varsinkin nuoret (ainakin omalla paikkakunnallani) ovat hyvinkin "maallistuneita" mutta silti saattavat kokea olevansa lestadiolaisia.
T. ei-ap, ex-vl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan perimmäinen syy on se, että netissä voi itse valita, mitä sieltä katsoo toisin kuin televisiosta. Radiota todellakin saa kuunnella, tosin monet jättävät musiikkikanavat kuuntelematta klassista lukuunottamatta.
Nykyään monet lestadiolaiset muuten katsovat ohjelmia netistä, meikkaavat ja kuuntelevat musiikkia. Ei koeta, että televisiota tarvittaisiin, kun kaiken saa netistäkin. Varsinkin nuoret (ainakin omalla paikkakunnallani) ovat hyvinkin "maallistuneita" mutta silti saattavat kokea olevansa lestadiolaisia.
T. ei-ap, ex-vl
Ja lapsuudenkodissani pikkusisaruksillani on muuten televisio, vaikka vanhempani ovatkin aika konservatiivisia. Antavat lasten toteuttaa itseään, vaikkeivat itse tahdokaan esimerkiksi kuunnella musiikkia. Televisiota nykyään katselevat ja nettiä käyttävät sen verran kuin katsovat itselleen sopivaksi.
Sori ap, kun tungin sun tontille, koetan nyt olla hiljaa. :)
T. sama
Mikä ihme sai valitsemaan tuollaisen elämäntyylin?
Miten pukeudut seuroihin? Kuinka vanha olet? Monta lasta?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme sai valitsemaan tuollaisen elämäntyylin?
Minulle ainakin se on tuonut onnea, rauhaa ja tyytyväisyyttä enemmän kuin se niin sanottu tavallinen elämäntyyli.
Miksi saatte tupakoida ja juoda kaljaa? Miksi ette opeta lapsille että ei saa kiroilla? Naapurin alakouluikäiset lestaperheen lapset käyttää tosi rumaa kieltä ime k....pä, hiekkap..u yms.
Jos joku lihoo niin käskeekö hoitokokous hänet laihduttamaan? Onko lihavuus synti?
Käykö lestadiolaiset miehet/ naiset vieraissa? Tai onko yleistä?
Uskotko, että lapsia synnyttämällä (ja sillä, että ET käytä ehkäisyä) on jotain tekemistä pelastumisen kanssa?
Se on minun silmissäni kamala harhaoppi. Raamattu ei missään tuota vaadi ja Raamatun sanoma pelastumisesta on kristallin kirkas.
Jos uskot, että pelastumiseesi vaikuttaa se, ettet käytä ehkäisyä, et meikkaa jne. niin yrität itse pelastaa itsesi. Kuvittelet siis voivasi elävän Jumalan edessä tiettyjä tekoja tekemällä ja tiettyjä tekoja tekemättä jättämättä pelastuvasi.
Raamatun totuus pelastumisesta on aivan toinen. Mikään muu ei pelasta kuin Jeesus ja hänen sovitustyönsä. Turvaa siihen. :) Omat teot eivät pelasta ketään. Ne kyllä kumpuavat itsessään ponnistelematta, kun on elävässä uskossa, kaiken anteeksi saaneena <3
Uskotteko oikeasti, että me vl-syntyiset liikkeestä nuorena lähteneet haikailemme takaisin, ja/tai että elämämme on paheellista ja synkeää, eikä meillä ole oikeita aitoja ihmissuhteita? Siis ihan vakavissanne?
En ole ollut juuri mistään elämässäni niin onnellinen kuin siitä, että sain sanottua, että en ole vl enkä ole halunnut kuulua siihen porukkaan sitten hyvin nuoren iän. Rakkautta, kumppaniin ja lapsiin ja ystäviin ja perheeseen on paljon. Mutta osa sukulaisista on sitä mieltä, että turmiolla ollaan.
Lisäksi, mitä olet mieltä siitä havainnostani, että välkyimmät lähtevät yleensä pois, sellaiset joilla on kyky laaja-alaiseen kriittiseen ajatteluun. Eivät aina, ja se toki hämmentää. :) Mutta sellaiset ei-niin-ajattelevat pullantuoksuiset mammat tuntuvat jäävän herkemmin kuin akateemiseksi päätyneet.
T.25 vuotta sitten lähtenyt 40v.
Jos haluan kysyä, kysyn silmätysten työkaverilta, meillä on hyvät ja avoimet välit vaikka maailmankatsomuksemme on aivan erilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. ei-ap, ex-vl
Tuo televisio-kielto on outo, ihankuin toosaa ei saisi kiinni tai kanavaa vaihdettua. Paljon pahempaa löytyy netistä, niinkuin tämä AV-palsta esimerkiksi :D
Naiset eivät saa olla pappeja tai puhujia, naiset eivät saa meikata, naiset ovat lapsikoneita, naiset ovat kotona.. Miten lestadiolaisuus vaikuttaa miesten elämään, ne käy seuroissa niinkuin myös naiset, ne ei meikkaa joten niihin toi meikkaus ei mitenkään liity, miehet eivät voi saada lapsia ja miehet ovat töissä. Mitä opimme?
Vierailija kirjoitti:
Naiset eivät saa olla pappeja tai puhujia, naiset eivät saa meikata, naiset ovat lapsikoneita, naiset ovat kotona.. Miten lestadiolaisuus vaikuttaa miesten elämään, ne käy seuroissa niinkuin myös naiset, ne ei meikkaa joten niihin toi meikkaus ei mitenkään liity, miehet eivät voi saada lapsia ja miehet ovat töissä. Mitä opimme?
En voi saada lapsia ja käyn töissä enkä meikkaa ja käyn seuroissa = olen siis mies???
Joo, olen uskonnon opettaja ja olen pohdiskellut, että mistä lestadiolaispoikien tavattoman huono käytös tunneillani oikein johtuu. Mikään ei niinku kiinnosta paitsi kännykät ja juoruuminen. Tytöt ovat yleensä ihan ok. Heistä löytyy sekä ihan huippuja että semmosia vähän pihalla olevia ja levottomia, mutta ei pahoja. Olen ollut useassa koulussa ja kaikkialla sama ilmiö. KAIKKI lestadiolaisiksi tietämäni pojat ovat olleet sellaisia. Toki on jotkut kiltit voineet jäädä tiedostamatta :)
Minulla ei ole mitään lestadiolaisia vastaan, joten ei voi johtua siitä että vaikka haukkuisin heitä tunneilla. Ihmettelen vaan kovasti tätä ilmiötä, enkä ole kehdannut ottaa puheeksi poikien itsensä kanssa :D
Lars Leevi Lestadius oli ruotsalainen. Miltä tuntuu elää jonkun ruotsalaisen hihhulin keksimien ns oppien mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin opin nuorena, että tuollaisia kyselevä tyttö saa hyvin nopeasti kuulla kyselevänsä tyhmiä. Naisillahan on oma tärkeä paikkansa. :) Kun sittten kysyin, että mitäs kun se paikka ei ole mitä haluan ja pidän sitä epäreiluna ja suorastaan kauheana, vika oli minussa.
Ihme, että minusta tuli ihan normaali-ihminen enkä tunne mitään kaunaa liikkeeseen jääneitä vanhempiani kohtaan. Säälin kyllä vähän.
Ei.