Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka te jaatte ruoka yms. kustannukset?

Vierailija
16.02.2016 |

Meillä käytössä se, että mies maksaa kaikki yhteiset ruuat ja minä siirtelen rahoja laskemalla kuiteista. Mies kun syö paljon enemmän kuitenkin niin ollaan sovittu että maksan 1/3 hinnoista.. Aina välillä mietin että onko tämä ihan tyhmää ja mikä olisi fiksumpi keino? Pilkuntarkkoja ei olla, maksan usein vähän enemmän kuin tuo 1/3. Mutta kuittien selailu kyllästyttää. Toimisko yhteinen tili? T.nainen aviossa, ei lapsia

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhteinen tili jonne molemmat siirtää kerran kuussa samanverran rahaa jotka käytetään ruokiin + myös muuhun kuten hygieniatuotteisiin ym... mies maksaa vastikkeet sähköt ym omalta tilillään, siirrän oman puolikkaan miehen tilille (miehen kämppä).

Meillä ei pidetä mitään tarkkaa kirjanpitoa siitä kuka käyttää yhteisistä rahoista enemmän milloinkin omiin juttuihin, mutta maksan kyllä kalliimmat omat ostot miehelle takaisin.

Vierailija
22/45 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maksanut 90% kaikesta viimeiset 10 vuotta, enkä ole välittänyt asiasta vaikka vaimo vastaavasti käyttää omista ansioistaan 90% omiin juttuihinsa. Mitä väliä rahalla niin kauan kun kumpikin tuntee ettei tarvitse enempää? Ei mulla ole mitään mitä erityisesti haluaisin enää niin ostakoot vaimo juttujaan. Matkarahat menee sitten yhdessä kuitenki, matkalle täytyy joka vuosi mennä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamponeihin menee euro kuussa ja en meikkaa. Tosin mieheni on oikea mies ja meillä on yhteiset rahat. Saan palkkaa vuodessa 15 000 enemmän kuin mies mutta se ei häiritse meitä eikä onneamme.

Vierailija
24/45 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan avopari, meillä on yhteinen tili. Simple and easy.

Vierailija
25/45 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet laskenut kuiteista, sinulla on varmaan tiedossa kuinka paljon suunnilleen tuo kolmanneksen osuutesi kuukausittain on. Ala maksaa yhteisiä kauppakäyntejä sen edestä, esim jos osuutesi olisi 100 euroa ja viikonloppuina ruokalaskunne on usein ollut 50 euroa, niin sitten ostat kahtena viikonloppuna teille safkat. Jos oikein pilkuntarkkoja yritätte olla, tuollaisilla kerroilla mies ei ostaa tupakkaa tai maksaa sen itse. Tai sitten et vaan jaksa sitäkään enää viilata vaan maksat ostoskertoja suunnilleen sen verti kuin osuutesi on yleensä ollut.

Vierailija
26/45 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen S-Visa, jota käytetään yhteisiin kodin ostoksiin. Ei tarvitse pähkäillä, kuka käy kaupassa tai mitä on ostettu. Lasku maksetaan yhteiseltä tililtä, jonne siirretään sovitut summa kuukaudessa.

Omat tilit ja rahat on myös tärkeää. Niillä saa ja voi tehdä aivan mitä haluaa, ilman mitään raportointivelvoitetta tai lupien kysymisiä.

Vierailija
27/45 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla on oma tili ja ruokakaupassa maksaa se, joka siellä sattuu käymään. Ei ole vuoroja. Ja siellä kaupassa käydään sen mukaan kumman tilillä sattuu olemaan enempi rahaa. Minä maksan laskut siltä tililtä jolla on enemmän rahaa.

Vierailija
28/45 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan nostettu samanverran käteistä joka käytetään kuukauden aikana. Me ollaan kyllä nyt aikeissa avata tili johon laitamme käteisen sijaan.

Vierailija
29/45 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli hetken aikaa käytössä systeemi jossa laitettiin yhteiselle S-tilille rahaa yhtä paljon (melkein samansuuruiset liksat), mutta homma kaatui vaivalloisuuteen. Kummallakin melko sama tyyli käyttää rahaa, ikinä ei ole tullut riitaa rahankäytöstä ja se maksaa laskut tai kaupassakäynnit kellä on enemmän rahaa tilillä. Välillä kinastellaan kassalla kumpi maksaa ja kumpi pakkaa 😄

Vierailija
30/45 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan kaiken. Miehellä on paljon pienempi palkka jonka senkin minä maksan.

Vierailija
31/45 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan on budjetoitu tietty summa ja se maksetaan käytännössä puoliksi. Minä hoidan shoppailut, joten maksan sen budjetin verran vähemmän yhteisiä laskuja. Mitä plussa- ja bonusyhteenvetoja joskus laskeskelen, niin budjetti pitää melko hyvin paikkansa. Kaupasta tuon mitä kukakin on listaan kirjoittanut tarvitsevansa.

Yhteiset pyritään maksamaan puoliksi, mutta ei lasketa satasen parin päälle, samoin tarkkailen että molempien säästöt kasvaa suunnilleen samaan tahtiin.

Vierailija
32/45 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käytössä ruokabudjetti 50€ per viikko (johon kuuluu myös pesuaineet ja paperit etc, mutta ei alkoholi). Käytännössä mennään siten, että kahden viikon välein molemmat laittaa 50€ ja ostetaan sillä rahalla kaikki kotona tarvittava. Jos jotain jää yli tuosta kahdesta viikosta se laitetaan talteen ja käytetään esim ravintolassa käymiseen. Sillä ei ole väliä, että mies syö enemmän. Omat menot ostetaan tietysti omilla rahoilla. Vuokran maksan minä, koska saan opintotukea, mutta ylijäävästä osuudesta mies maksaa osan ja matkustuskulut esim perheiden luo maksetaan puoliksi. Yhteistä tiliä ei vielä ole ja hankitaan luultavasti sitten kun sille tulee tarvetta.

Vierailija
33/45 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maksaa kumman luona ollaan. Tulija on maksanut bensat.

Vierailija
34/45 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maksaa se, jolla on tilillä enemmän rahaa. Aivan sama onko siellä mun mascara/huulipuna/siteet, mies maksaa jos hällä on enemmän rahaa. Sama toisin päin, minä maksan hänen deodorantin/shampoot mitä tarvitseekaan jos mulla on enemmän rahaa. Laskut maksaa mies (hän töissä, minä kotihoidontuella). Minun osuus vuokrasta on kelan asumistuki, joka menee suoraan vuokranantajalle, mies maksaa loput.

Koskaan ei olla riidelty rahasta.

Vierailija
35/45 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies käy säännöllisesti töissä, hänellä on myös kuukausipalkan lisäksi myynti- ja pääomatuloja. Olen kolmen lapsen kanssa kotihoidontuella ja käyn satunnaisesti töissä. Näin on mennyt pian 10v.

Minä maksan ruuan, kodinhoitoon liittyvät asiat, lasten vaatteet ja omat kuluni. Tähän riittää vallan mainiosti kotihoidontuki+lapsilisät+säästöt työssä olo ajoilta. Mies kaiken muun: asumisen, talon remontti-/ kunnossapitokulut, auton, vakuutukset, lainat (miehen nimissä), isommat tarvikehankinnat; polkupyörät, kodinkoneet ym. Paljon on myös sellaisia epäsäännöllisiä pieniä menoja, joita maksellaan milloin mitenkin; lasten harrastusmaksuja ym. Voi olla että minä nappaan laskunipun ja maksan pois, jos muistelen, että mies maksoi viimeksi tai mies kysyy, onko sulla jotain omia laskuja, että hän voi maksaa, kun tässä verkkopankki on auki. Ihan reilu peli, suhteutettu tuloihin.

Yhteiselle tilille ei ole ollut tarvetta, raha-asioista ollaan aina pystytty sopimaan joustavasti. Meillä ei ole myöskään koskaan puututtu toisen rahan käyttöön. Aika hillitysti elellään ja jos itsellemme ostetaan jotain kivaa, ei tarpeellista, niin se on aika harvinaista.

Vierailija
36/45 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimii yhteiset rahat. En jaksais miettiä, kenen vuoro maksaa ja sun pitää maksaa mulle sen ja sen verran. Se maksaa, joka sattuu kassalla olemaan. Jos omalta tililtä loppu rahat, voi vapaasti ottaa toisen tilit. Meillä ei kummallakaan ole kalliita harrastuksia tai paheita (tupakka, liika alkoholi tai biletys), joten luottamusta ja samantapainen rahan käyttö riittää.

Jossain toisessa ketjussa oli puhetta, että pitäisikö korvata avokin pilalle pyykätyt vaatteet. Meillä olisi ihan sama korvaisiko vai ei, koska yhteisestä pussista se menisi kuitenkin eikä varsinaisesti ole mitään omia rahoja. Toimii!

Vierailija
37/45 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä käytössä se, että mies maksaa kaikki yhteiset ruuat ja minä siirtelen rahoja laskemalla kuiteista. Mies kun syö paljon enemmän kuitenkin niin ollaan sovittu että maksan 1/3 hinnoista.. Aina välillä mietin että onko tämä ihan tyhmää ja mikä olisi fiksumpi keino? Pilkuntarkkoja ei olla, maksan usein vähän enemmän kuin tuo 1/3. Mutta kuittien selailu kyllästyttää. Toimisko yhteinen tili? T.nainen aviossa, ei lapsia

Kyllä on tyhmää hommaa. Yhteinen perhe yhteinen talous. Kyllä on pankissa virkailijoilla hauskaa kun katsovat kuinka pilkkua perheessä viilataan.

Vierailija
38/45 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytössä yhteinen S-tili, jonne siirretään sovittu summa rahaa kuukausittain. Sieltä maksetaan ruokaostokset, kodin käyttötavarat, sähkölaskut, päivähoitomaksut, lastenvaatteet jne yhteiset jutut. Jos mies ostaa olutta itselleen, hän myös maksaa ne itse. Jos ostan meikkejä, maksan itse, jos shampoota, se maksetaan yhteiseltä tililtä. Arjen pyörittämisessä on riittävästi tekemistä ilman kuittirumbaakin, raha-asioista ei myöskään ole tarvinnut koskaan kiistellä. Jos emme tekisi näin, mies varmaan unohtaisi kaiken maksamisen tai väittäisi aina maksaneensa "viimeksi".

Vierailija
39/45 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saa maksaa mitään, vaikka haluaisin kyllä. Mun mies on tarkka että käytän omat rahat vaan itselleni tuleviin kivoihin juttuihin, ei ruokaan.

Vierailija
40/45 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko joku jaksaa jossain avioliitossa syynätä kuitteja, että saa sieltä eriteltyä kaikki puolisoiden omat ostokset yhteistä ostoksista?