2 yön matka kun lapsi 11 kk?
Äitini haluaisi tarjota minulle matkan Lontooseen siinä vaiheessa kun kuopuksemme olisi 11 kk. Hän ehdottaa, että vauva ja 5 v esikoinen jäisi 2 yön matkan ajaksi kotiin mieheni kanssa. Reissu olisi pe alkuillasta su iltaan. Lähtisittekö?
Olen vähän kahden vaiheilla. Toisaalta ajattelen, että 11 kk on liian pieni ollakseen erossa äidistä reilut kaksi vuorokautta. Mahdollisesti tuolloin on vielä kova eroahdistus päällä.
Toisaalta en ole nukkunut nyt 8,5 kuukauteen yhtään kokonaista yötä. Äitini on tästä huolissaan ja haluaisi, että saisin pari päivää kunnolla levätä. Äitini on myös pitkäaikaissairas, ja saattaa olla, että yhteiseen matkaan ei ole enää pitkään mahdollisuutta. Sen tiedän, että vuodenkin päästä äiti ei ehkä enää jaksa. Ja yhdeksi yöksi lähtisin kyllä, joten onko tuolla toisella vuorokaudella suurta merkitystä? Yhden yön reissu kun ei ole mitenkään mahdollinen.
Joudun palaamaan töihin kuin kuopus on 1 v 1 kk. Työhöni kuuluu, että joskus harvoin työpäivä voi venyä jopa 12 tunnin pituiseksi. Silloin käytännössä olisin erossa vauvasta kaksi päivää. Toisaalta, pitäisikö nyt sitten suuremmalla syyllä olla kotona vauvan kanssa tiiviisti?
Mieheni osaa kyllä hoitaa vauvaa, siitä ei huolta. Mutta toki olen vauvalle nyt se läheisin. En juuri ole ollut vauvasta erossa, ehkä kerran kuussa olen ollut muutaman tunnin omilla menoillani.
Ekan lapsen kohdalla en olisi edes harkinnut. Mutta nyt toisen kohdalla on kokemusta siitä, ettei lapsi mene lyhyestä erosta pilalle. Silti mietityttää. Ja pystyisinkö silloin ollenkaan relaamaan reissulla?
Kommentit (19)
Lontooseen lepäämään? Menkää vaikka johonkin kotimaiseen kartanohotelliin lepolomalle 1-2 yöksi.
No jos isä on kykeneväinen hoitamaan vauvaa ja vauva pärjää ilman sinua esim. ruokinnan suhteen niin tottakai lähdet.
Jos et luota mieheesi tuon vertaa, niin miksi lisäännyit hänen kanssaan?
Mene vaan ja nauti elämästä! :)
niin isot lapset jo eikä niille mitääntraumoi jää, älä kuuntele kiihkoilijoita vaan kuuntele nyt itseesi ja sää oot kyllä ansainnut loman arjesta!
Oltiin juuri kylpylälömalla miehen kanssa ja jätettiin 2 yöksi muksut mummille (4v, 2,5v ja 6kk), eikä kukaan lapsista ollut moksiskaan!
Eli lähde ihmeessä, rentoutunut äiti on parasta, mitä lapsella voi olla (rentoutuneen isän kanssa)! :D
Miksi et voisi? Äitimyyttiä ja marttyyrivalitusta. Mitäs jos sinulle sattuisi jotain ihan kotona?
Et lähtisi edes sairaalaan, koska äitimyytti?
Lähde! Lapsi jää isällensä hoitoon ja isosisaruskin on paikalla. Pieni irtiotto tekee hyvää ja kiva, jos pääset vielä äitisi kanssa reissuun, kun se on mahdollista!
Mä palasin töihin esikoisen ollessa 11kk ja mies oli kotona isäkuukauden +kesäloman. Ja olin poissa kahden yön työreissulla tuona aikana; 15 vuotta myöhemmin lapsi voi hyvin, menestyy koulussa, on terve jne.
Minä lähtisin sinuna reissuun, isä hoitaa lasta siinä missä äitikin
En ymmärrä miksi tällaista täällä edes kysyt? Mene nyt hyvä ihminen lomalle! Itselläni olisi laukut pakattu viiden minuutin sisällä...
Vierailija kirjoitti:
Sano äidillesi, että odotettaisiinko vaikka vuosi. Ei se Lontoo sieltä mihinkään katoa.
Usko omiin tuntemuksiisi, älä muiden neuvoihin.
Lontoo ei katoa, mutta äitini sen sijaan saattaa kadota :(. Tietysti odottaisin itse yhtä hyvin vaikka puoli vuotta, vuoden. Mutta silloin äitini terveydentila ei ehkä anna myöden. Hänen kanssaan ei tiedä onko milloinkin menossa hyvä vai huono kausi. Ainoa mikä on varmaa on, että hänen tule koskaan parahtumaan.
Isään luotan, totta kai! Mutta hän ei tietysti ole se ensisijainen hoitaja lapselle. Ja meidät kaikkihan on neuvolassa aivopesty ajattelemaan, että lapsi unohtaa liian pitkässä erossa äitinsä ja kadottaa oman minuutensa. Joku reipas psykologihan joskus vertasi tätä kokemusta psykoosiin. Että tällaisten kommenttien kaikuminen korvissa mietityttää. Vaikka pari kuukautta myöhemmin lapsen on sitten ihan pakko pärjätä ilman äitiä joka arkipäivä.
Vierailija kirjoitti:
Lontooseen lepäämään? Menkää vaikka johonkin kotimaiseen kartanohotelliin lepolomalle 1-2 yöksi.
Kartanohotelliin pääsen perheen kanssa mikä tahansa viikonloppu. Tai sinne voisin mennä miehen kanssa kahdestaan yhdeksi yöksi. Vauvan kanssa en jaksaisi lähteä Lontooseen taidenäyttelyihin, musikaaleihin tai hienompaan ravintolaan syömään.
Ehdotan, että lähdet matkaan äitisi kanssa. Etenkin, kun hän on heikossa kunnossa.
Nautitte kauniista Lontoosta, saat nukkua hyvin ja vauva pärjää varmasti isänsä kanssa.
Hyvää matkaa! :)
Vierailija kirjoitti:
Miksi et voisi? Äitimyyttiä ja marttyyrivalitusta. Mitäs jos sinulle sattuisi jotain ihan kotona?
Et lähtisi edes sairaalaan, koska äitimyytti?
Toki voin vaikka kuolla kupsahtaa. Ja silloin tietysti on vain selvittävä. Mutta sairastuminen ja sairaalahoitohan ei ole oma valinta. Tämä reissu on. Työreissukin olisi jotenkin enemmän perusteltavissa, mutta huono omatunto lähteä vain itsekkäästi lomailemaan..Toisaalta huono omatunto jos en nyt mene ja matka jää äidin kanssa tekemättä.
No minä en ole halunnut olla erossa lapsista enempää kuin yhden yön kun ovat olleet alle 2v, se vaan on tuntunut väärältä (kyse ei ole siitä, etten luottaisi mieheeni). Mutta en todellakaan usko, että lapsesi kärsisi matkastasi ja kuulostaa siltä, että se voisi tehdä sinulle hyvää :)
Huvikseen en menisi, ehkä yhdeksi yöksi muutaman kuukauden kuluttua. Jos univaje krooninen, hoitaisin sen kuntoon, mutta en Lontoossa.
Sen sijaan huonokuntoinen äiti olisi minusta parempi syy lähteä juuri nyt, kun myöhemminkin vielä pääsee ja lapsen elämässä puolikin vuotta on pitkä aika (ja aikuiselle ei aika eikä mikään).
Hmm, lähtisin sillä perusteella että lapsi on isänsä kanssa tuon ajan. Itse olen lähdössä kahdeksi yöksi ja lapsi tuolloin reilun vuoden ja esikoinen kolme. Lapset jäävät isän huomaan ja isän kanssa kummallakin menee aivan superisti! Isä on verrannollinen täysin äitiin, kun alkuvaiheen imetys jne kuviot ovat jääneet taa. Minusta sata kertaa parempi että lapsella läheinen suhde myös isään!
Sano äidillesi, että odotettaisiinko vaikka vuosi. Ei se Lontoo sieltä mihinkään katoa.
Usko omiin tuntemuksiisi, älä muiden neuvoihin.