Vauvat vaihtuivat Jyväskylän keskussairaalassa!!! Oliko av-mammoja paikalla ja osallisena?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1455506031988.html
Kukaan ei kuunnellut eikä uskonut äitiä, joka epäili, ettei hänen hoitoonsa Keski-Suomen keskussairaalassa Jyväskylässä annettu vauva ole hänen omansa.
Petäjävetinen nainen hoiti kätilöiltä saamaansa toisen äidin saamaa vauvaa liki puolitoista vuorokautta ja ehti viedä vieraan lapsen kotiinsa saakka ennen kuin virhe varmistui.
– Puhuin henkilökunnalle monta kertoo mieltäneeni vauvan vääräksi, nainen kertoi maanantaina Keski-Suomen käräjäoikeuden käsittelyssä.
Syytettynä on lastentautien erikoistuvana lääkärinä toiminut nainen, jolle syyttäjä vaatii Keski-Suomen käräjäoikeudessa sakkorangaistusta tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta. Syytteessä oleva teko tapahtui maaliskuussa 2013 Jyväskylässä.
– Mainitsin asiasta useille kätilöille, lastenhoitajille ja myös lääkärille, että joku olisi paneutunut asiaan, nainen muisteli poikkeuksellista äitiyskokemustaan.
Nainen ihmetteli lapsen hiusten värin muuttumista ja ”hassuja kasvonmuotoja”. Kummastusta lisäsi se, että lapsen paino oli noussut vuorokaudessa jopa 169 grammaa, vaikka normaalisti vastasyntyneen paino laskee heti synnytyksen jälkeen.
Petäjävetisen naisen lapsi syntyi perjantai-iltana kello 20.07. Toisen äidin lapsi syntyi keisarileikkauksella lauantain puolella kello 1.04.
Vauvat otettiin kolmen muun vastasyntyneen muassa yöksi hoitohenkilöstön kansliaan äitien yöunen turvaamiseksi. Töissä oli yöllä kaksi kätilöä ja yksi opiskelija.
Varmaa syytä vauvojen vaihtumiseen ei ole, mutta tutkimusten perusteella syyttäjä olettaa, että vauvoja ei laitettu kansliassa nukkumaan heidän nimellään merkittyihin sänkyihin. Aamulla vauvat vietiin sängyistään äideille tarkistamatta heidän ranteissaan olleita nimitietoja.
Lääkäri teki vuorokausi myöhemmin petäjävetisen äidin hoidossa olleelle lapselle ns. kahden päivän seurantatarkastuksen, jotta tämä voitaisiin kotiuttaa. Syyttäjän mukaan lääkärin olisi pitänyt tässä vaiheessa havaita lasten vaihtuneen.
Petäjävetinen äiti lähti sairaalasta aamupäivällä. Vaihtumisen vuoksi naisen mukaan lähteneelle lapselle ei voitu tehdä suunniteltua infektiotarkastusta ajallaan.
Kotonaan, vauvaa imettäessä äiti huomasi, että vauvan rannekkeessa oli väärä nimi. Nainen palasi takaisin sairaalaan lapsen kanssa viitisen tuntia lähdön jälkeen.
Sairaalassa vaihtuneet vauvat päätyivät takaisin omille äideilleen. Lääkäri tarkisti lapset, eikä kummallakaan ollut mitään ongelmia.
Molemmat äidit vaativat syyttäjän tapaan lääkärille rangaistusta. Äidit ovat sopineet korvauksista erikseen Keski-Suomen sairaanhoitopiirin kanssa.
Syytetty lääkäri kiistää rikoksen. Hänen asianajajansa Tero Lakan mukaan kyseessä oli onnettomien sattumien ja erehdysten sarja.
– Päämieheni on oikeudessa vain siksi, että hän on virkamies. Kätilöt ovat työsuhteisia, Lakka sanoi.
Vauvat olivat olleet sairaalassa useiden kätilöiden hoidossa eikä kukaan huomannut vauvojen vaihtumista.
Lääkäreille ei ollut tapahtuma-aikaan erillistä ohjeistusta vauvojen henkilöllisyyden varmistamiseksi, joten syytteessä oleva lääkäri katsoo vain toimineensa yleisesti hyväksytyn käytännön mukaan. Sairaanhoitopiiri antoi ohjeistuksen vasta runsas viikko vauvojen vaihtumisen jälkeen.
Aluehallintoviranomainen ei antanut lausunnossaan moitteita sairaalan toiminnalle. Lausunnon mukaan kyseessä oli inhimillinen erehdys eikä tapauksesta ollut haittaa vauvojen terveydelle eikä hyvinvoinnille.
Terho Vuorinen
Kommentit (25)
Joo, olin toinen vaihtuneista vauvoista. Koitin sanoa asiasta lääkärille, mutta eipä se minun rääkymisestä mitään ymmärtänyt. Onneksi asia selvisi myöhemmin 😊
Minäkin kovasti ihmettelen että missä äidin maalaisjärki, kun jos epäily on ollut, niin ei ole sitä ranneketta sitten katsonut ihan ensimmäisenä!?
Huhheijjakkaa
Vierailija kirjoitti:
Miksei mutsi tarkistanut itse ranneketta?
Niinpä. Eikä kumpikaan äideistä ole tarkastanut. Sitten kauhea parku, miten lääkäri ja hoitohenkilökunta on vastuullisia. Tästä päätellen oikeat av-mammat asialla.
Mainitsi asiasta useille kätilöille, lastenhoitajille ja lääkäreille, mutta kenellekään ei tullut mieleen tarkistaa asiaa rannekkeesta. Edes äidille.
On kyllä outojen tapahtumien summa tuo vauvojen vaihtuminen.
Ihmettelen kyllä miksi kukaan ei katsonut rannekkeita.
Kyllä henkilökunnan kuuluisi aina tarkistaa rannekkeesta nimi ja hetu.
Ja luulisi että valveutuneet vanhemmat itsekin osaisivat rannekkeen katsoa.
Kummallista tosiaan, ihan kuin jotain olisi jutussa jätetty kertomatta.
oliko av-mammojen vauvat kyseessä?
Hui, minun vauvalle ei edes laitettu mitään ranneketta kätilöopistolla pari vuotta sitten. Ranneke laitettiin vain vauvan sänkyyn lojumaan. En tiedä miksi näin tehtiin. Jos käytäntö on yleinen ja vauvoja viedään sängyissä eri paikkoihin, niin helpostihan he saattaisi lopullisesti vaihtua.
Minulle kävi kuopuksen kanssa niin, että kätilö jotenkin rikkoi sen vauvan rannekkeen eikä sitä laitettu tytölle ollenkaan. Sitten laitettiin toinen, siinä oli tietenkin eri numero kuin minulla. No, vauva oli vierihoidossa eikä pääsyt vaihtumaan ja lähdin seuraavana päivänä kotiin.
Ihme pösilö ämmä, ei sitten itsellekään tullut mieleen katsoa sitä ranneketta, että mitä siinä lukee. Sitten hastetaan oikeuteen ja vingutaan...huhhei.
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/ksml-532013-äiti-jarkyttyi-vaarasta-…
"Mari kertoo pystyneensä vasta kotona rauhassa tutkimaan vauvaansa sekä ranteessa ollutta tunnisteranneketta.
– Ajattelin, että otan rannekkeen pois.
Järkytys oli suuri, kun hän nyt virkistynein silmin näki, että rannekkeessa ei lukenutkaan Penttinen. Väsyneenä sairaalassa hänelle oli riittänyt, että sukunimi oli nen-päätteinen."
Vierailija kirjoitti:
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/ksmlmp-532013-äiti-jarkyttyi-vaarast…
"Mari kertoo pystyneensä vasta kotona rauhassa tutkimaan vauvaansa sekä ranteessa ollutta tunnisteranneketta.
– Ajattelin, että otan rannekkeen pois.
Järkytys oli suuri, kun hän nyt virkistynein silmin näki, että rannekkeessa ei lukenutkaan Penttinen. Väsyneenä sairaalassa hänelle oli riittänyt, että sukunimi oli nen-päätteinen."
Sitten syyttää muita huolimattomuudesta, mutta eipä itsekään ole kovin huolellinen ollut....
Sukunimen kolme viimeistä kirjainta täsmää, herranjestas. Tunne on, että vauva on vaihtunut,mutta kuitenkin luottaa sukunimen kolmeen viimeiseen kirjaimeen, -nen -sukunimihän onkin tosi harvinainen...
No, keinohan se toki tuokin on vähän saada rahaa pahan päivän varalle.
Onko tämä nyt joku erityisäiti tapaus kyseessä? Kuulostaa niin uskomattomalta, ettei tarkista ranteesta vauvan tietoja.
On kyllä outo tapaus. Mulle tuotiin -88 väärä vauva yösyötölle ja vaikka huoneessa oli hämärää, vaistosin heti ettei vauva ollut mun.
http://yle.fi/uutiset/vauvat_vaihtuivat_-_aiti_huolissaan_hoitajien_kii…
Videolla kertoo että vie asian sen takia eteenpäin että päättäjät saisivat tietää asiasta... Joopa joo...
Vierailija kirjoitti:
http://yle.fi/uutiset/vauvat_vaihtuivat_-_aiti_huolissaan_hoitajien_kii…
Videolla kertoo että vie asian sen takia eteenpäin että päättäjät saisivat tietää asiasta... Joopa joo...
Tästä seuraa taas uusi lomake neuvolaan. Kysytään tulevaisuudessa oletko kykenevä lukemaan.
Ei kait sitä ranneketta kukaan tule tarkistamaan kädestä, kun olettaa äidinkin olevan jossain määrin kykenevä lukemaan rannekkeen.
Vierailija kirjoitti:
Petäjävesi on lukutaidollisesti haasteellista aluetta.
Tötteröinen vei Nännimäisen vauvan. Olihan se melkein oikein.
Minulla on neljästä vauvasta vain kahdelle laitettu ranneke käteen kiinni. Toisella laitettiin sänkyyn missä papereille on paikka ja toinen sängyn päätyy patjalle. Siitä kun nostat vauvan ja laitat toisen vauvan tilalle niin sängyssä lukee edelleen sama nimi.
En ole ajatellut, että tuossa olisi jotain outoa, mutta tämä herätti ajattelemaan.