Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liian vanha äidiksi?

Single parent
15.02.2016 |

Käytän nyt viimeisen oljenkorren ja kysyn Teiltä: Minkä ikäinen nainen on liian vanha äidiksi?
Mitenkään taustoja sen enempää avaamatta kuulisin mielelläni mielipiteitänne aiheesta. Olen vaikean paikan edessä. Minun täytyy tällä viikolla päättää, että vieläkö haluan yrittää avustettua raskautta. Se, että en raskaudu luonnollisesti johtuu iästäni. Minulla on lapsi/lapsia. Kuume saada pieni iltatähti on kuitenkin kova.
Kertokaa rehellisiä mielipiteitänne mielellään jonkin perustelun kanssa. Ei pelkkää numeroa.
Minkä ikäisenä Teidän mielestänne äiti on liian vanha tullakseen äidiksi?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini oli 40 kun minut sai, ei ollut lainkaan liian vanha. 45 alkaa jo  mielestäni ehkä olla, mutta jos luomusti raskaaksi tulee niin ei luonnonkaan  mielestä silloin ole liian vanha. Eipä taida yksityisetkään tehdä lapsettomuushoitoja yli 45-vuotiaille.

Vierailija
22/51 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoan lapsen kohdalla ei mielestäni ole ylärajaa. Mutta jos on jo lähes aikuisia lapsia, niin ei sitten ehkä pitäisi enää tehdä uutta, vaan huoahtaa hetki ennen lapsenlapsia. Onko sellainen mummolakaan lapsen mielestä mukava, jossa asuu joku ehkä vielä peruskoulua käyvä tyyppi mummon ja papan kanssa.

Mun isä syntyi setänsä kanssa samana vuonna. Mielellään kävi mummolassaan, kun oli samanikäistä seuraa. Ei ole koskaan valitellut, että olipa kurjaa. Kummia käsityksiä täällä....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla lapsettomuusklinikoilla on ihan asiallinen ikäraja. Niin kauan kuin Suomessa saa hoitoja, asia on mielestäni OK. Ja jos luomusti tulee raskaaksi sitä vanhempana, sekin on OK.

Vierailija
24/51 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että 47-48v alkaa olla jo liian iäkäs.

Itse tosin täytän pian 40v, enkä jaksaisi enää yöhillumisia.

Vierailija
25/51 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liian vanha äidiksi, jos ikä alkaa jollain muulla numerolla kuin 1 tai 2 (ja siis ihan kaksinumeroinen ikä, eli 29v jälkeen liian myöhäistä ja aivan liian vanha, parempi onni seuraavassa elämässä)

Vierailija
26/51 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoan lapsen kohdalla ei mielestäni ole ylärajaa. Mutta jos on jo lähes aikuisia lapsia, niin ei sitten ehkä pitäisi enää tehdä uutta, vaan huoahtaa hetki ennen lapsenlapsia. Onko sellainen mummolakaan lapsen mielestä mukava, jossa asuu joku ehkä vielä peruskoulua käyvä tyyppi mummon ja papan kanssa.

Äitini oli vl-perheen esikoinen ja sai minut 17-vuotiaana, joten mummola oli täynnä ikäisiäni ja itseäni vähän nuorempia tätejä ja setiä koko lapsuuteni ja nuoruuteni ajan, eikä se minua häirinnyt. Nuorin setäni asuu siellä vieläkin, on 17-vuotias :)

N20v

Vierailija
27/51 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 43, kun sain toisen lapsen.

Vierailija
28/51 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 46 v olen juuri sopivan ikäinen lasteni (18, 22) äidiksi.

Vierailija
29/51 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vanha on äidiksi kun ei enää jaksa, ole intoa huolehtia lapsesta. Myös imitä pitempään jaksaa sitä parempi lapselle. Ei mikään uökonäkörajoitteinen, tietyllä tavalla fysikaalinen kuitenkin

Vierailija
30/51 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain just kun täytin 42 v. Kolmas poika. Nyt kun mietin niin aika järjetön juttu tai ihme. Poika lahjakkain lapsista. Tehtiin kaikki testit mutta oltais pidetty vammainenkin. Itse olen melko nuorekas - moni on ihmetellyt ikääni (varmaan kyllä eivät kehtaa sanoa, että olen ikäloppu). Tuttavani on 42 v ja ihan mummotyylinen.

Vierailija
31/51 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

40+ on liian vanha. Pitää miettiä sitäkin, että kun lapsi on 20v. on itse 60v. ja kohta eläkkeellä. Eläkeikäisellä ei kuulu olla kotona asuvia lapsia enää.

Vierailija
32/51 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini oli vl-perheen esikoinen ja sai minut 17-vuotiaana, joten mummola oli täynnä ikäisiäni ja itseäni vähän nuorempia tätejä ja setiä koko lapsuuteni ja nuoruuteni ajan, eikä se minua häirinnyt. Nuorin setäni asuu siellä vieläkin, on 17-vuotias :)

N20v

Äitisi veljet ovat sinulle enoja, ei setiä.

Vierailija
33/51 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

43-45 vuotta. Itse sain ensimmäisen (ja viimeisen lapseni) 36-vuotiaana. Nyt olen 43 v., kesäkuussa 44,  ja en kyllä enää jaksaisi sitä vauva-ja taaperoelämää. 

Vierailija
34/51 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40+ on liian vanha. Pitää miettiä sitäkin, että kun lapsi on 20v. on itse 60v. ja kohta eläkkeellä. Eläkeikäisellä ei kuulu olla kotona asuvia lapsia enää.

Nuorin asuu vielä kotona ja mies eläkkeellä. Sitä kun voi olla niiiin eri-ikäisiä ja eri syistä eläkkeellä, kuin normi 63-65v eläkeikä. Kuopus jo 18, ja kohta lentämässä pesästä.

Vierailija
35/51 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä itse enää yli 3-kymppisenä olisi jaksanut vauvoja.

(Ja ei: tämä ei ole provo)

Vierailija
36/51 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikymppinen alkaa minusta olemaan siinä etten itse uskoisi jaksavani pikkulapsiarkea.

Vierailija
37/51 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nyt 12-vuotias veljeni saa hengata ostarilla iltamyöhään viikonloppuisin, viipottaa pitkin kyliä tekemässä ties mitä ja pelata koneella 10h päivässä, koska äitiä 57v ja isää 61v ei enää kiinnosta lastenhoito. Ovat vain iloisia, että se aikanaan kauan suunniteltu ja toivottu iltatähti ei enää tarvi jatkuvaa huolenpitoa. Toki he rakastavat veljeäni, kuten meitä muitakin lapsia, mutta kaikkihan nyt huomaavat, etteivät he enää yksinkertaisesti vain jaksa. Eli tämän perusteella voisin sanoa, että kyllä, 45-, ja 49-vuotiaat äiti ja isä ovat ihan liian vanhoja hankkimaan vauvaa.

Vierailija
38/51 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen päättäköön itse. Henkilökohtainen lapsenteko ikäni on 40. Tämän saavutan parin vuoden kuluessa, mutta minulla onkin jo lapsiluku täynnä.

Vierailija
39/51 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuvitelkaa nyt vähän. Jos lapsen hankkii kovin myöhään, niin muutaman vuoden kuluttua äiti on vaihdevuosissa ja lapsi uhmaiässä. Siinä sitä kipinät lentelee. Ja myöhemmin sitten äiti pääsee vanhuuseläkkeelle samanaikaisesti kuin lapsi pääsee ylioppilaaksi tai valmistuu amiksesta.

Vierailija
40/51 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

40-42 v on minusta viimeinen aika tehdä iltatähti, silloinkin riskit (down, oma jaksaminen) tiedostaen.

Jos taas lasta ei vielä ole, voisin yrittää vielä 43-45-vuotiaanakin, jos olisin hyvässä fyysisessä kunnossa ja todella haluaisin lapsen.

T. Äidiksi 35-vuotiaana