Kuinka kauan 3v ja 9v voivat olla keskenään kotona?
Kommentit (19)
En nyt kovin pitkäks aikaa antais 3-vuotiasta 9-vuotiaan vastuulle. Joitakin minuutteja, mutta täysi vastuu 3-vuotiaasta on kyl 9 veelle liikaa. Riippuu tietysti hieman siitä minkä tyylinen 9v on.
Jos 9v on ikäisekseen kypsä ja vastuuntuntoinen, vartin voisin ehkä maksimissaan antaa olla, kunhan olisin itse huutomatkan päässä.
Itse olen ollut 6-vuotiaana alle vuoden ikäisen siskoni kanssa yksin kotona n. 30min, kun äiti on käynyt kaupassa..
En kyllä itse jättäisi kokonaan keskenään, koskaan ei ole niin kiire minnekkään, että jättäisin lapset yksin kotiin tuon ikäisinä.
Mulla tulee olemaan vuoden päästä suunnilleen tuon ikäiset. Tällä hetkellä (lapset 1v10kk ja 7v) uskaltaisin jättää just roskisten viennin ajaksi, mutta isompi ei halua, joten eivät jää lainkaan. Kuvittelisin, että vuoden päästä, jos esikoinen on ylipäätään valmis olemaan ilman aikuista kotona, että joku 20 min olisi raja (3-vuotias ehtii jo kaikenlaista tunnissa).
Riippuu kolmevuotiaasta, joskus olen laittanut kolmevuotiaan katsomaan videoita ja sanonut 9v että katsoo perään ja soittaa mulle jos jotain ongelmaa on, 3v on siis rauhallinen tapaus. Olen käynyt lähikaupassa 1km päässä autolla.
Miksei sitä voi ottaa sinne kauppaan mukaan?
9v voi jo olla hyvinkin yksin tunteja, mutta 3v on täysin sinun vastuullasi. Roskat voit viedä, mutta thats it. Eli 3v lähtee mukaasi kauppaan. Vanhemmuuden iloja :)
Oli vain olo, että jos kävelisin lähikaupalle, matkaan menee 20min suuntaansa. Ja lapset katselisi dvd:tä. Mutta en lähtenyt. Ap
Kannattaa miettiä myös, että mitä sitten tapahtuu, jos ap:lle tai kenelle tahansa muulle sattuu jotain siellä kauppareissulla (sairauskohtaus, autokolari, tms.), eikä esim. pysty kertomaan, että pienet lapset ovat yksin kotona?! Hengähdystauko varmaan on tarpeen, mutta voiko se toteutua vaikka niin, että olet lasten satavilla, jos siinä dvd:n katselun lomassa tulee asiaa? Minusta 9 v on liian nuori hoitamaan 3v, kun ei tiedä, että minkä uhman se pienempi saa aikaiseksi!
Hengähdystaukoa? Eli lapsi sitten tilalle töihin. Miten lapsi voi huolehtia sisarestaan, jos äitikään ei jaksa?
Jaksan huolehtia heistä, ja huolehdinkin jatkuvasti. Olisin vain tarvinnut pienen irtioton ihan yksin kaupassa. Isompi lapsi on tosi huolehtiva ja luotettava. Pienempikin rauhallinen. Olisivat varmasti pärjänneet, ja isompi olisi soittanut heti jos olisi jotain tarvinnut. Lisäksi hän olisi voinnut mennä naapurin ovelle tarvittaessa apua hakemaan. Nyt olen rentoutunut tietsikalla istuen, ja en jättänyt heitä yksikseen. Ap
Itse pidän tuota 2006 syntynyttä jo tosi isona, ehkä välillä vähän liiankin isona jo. Ap
9-vuotiaan voisin jättää pariksi tunniksi, 3-vuotiasta en oikeastaan hetkeksikään. Enkä usko, että 9-vuotias on kypsä huolehtimaan 3-vuotiaasta.
Ja sekin tätä lisää kun tuo 9v on niin isoksi yhtäkkiä kasvanut. Ei leiki, kun ei kehtaa. Kaverinsa ei oikeastaan leiki ja nauravat jos hän leikkii. Kamala kun tuon ikäiset tuntuvat jo teineiltä. Ap
Hei, mulla ois sulle niksi. Jos oikeesti olet siinä pisteessä, että tekis mieli jättää lapset kahdestaan, että pääset hengähtään.
Mulla toimi sellainen kikka, että tein lasten kanssa "rauhansopimuksen" :) Sen merkkinä oli sellainen iso värikäs kaulakoru kaulassani ja sillon minulle ei saanut puhua kuin tosi hädässä. (tietty mitään hätää ei koskaan edes tullut) Tämän lisäksi kuuntelin kuulokkeilla lempimusiikkia ja selailin lehteä tai kirjaa tai joskus katsoin kuulokkeiden kanssa tabletilta jotain ohjelmaa. Silti olin koko ajan läsnä samassa tilassa lasten kanssa ja lapset puuhailivat omiaan.
Tuo oli lasten mielestä ihan hauska juttu ja meni leikistä :) Eikä vahingoita ketään, mutta vanhempi pääsee hetkeksi pakenemaan omaan maailmaansa.
Ehkä juuri sen verran mitä roskisten vienti kestää.