Miten onnistuu muuttuminen, jos nuorena on rakentanut identiteetin päihteiden varaan?
Mulla ei ole siis käytön kanssa ongelmaa, ainoastaan ylilyöntejä juomisen kanssa joskus. Ongelma on vaan se, että tunnen että en osaa olla "normaali" tai kunnon ihminen. Teen kyllä normaalien ihmisten asioita ja joskus nautinkin niistä. Tunnen vain, että en sovi joukkoon, vaan minun pitäisi olla kaltaisteni kanssa. Omaksuin sen ajatuksen, että olen erilainen kuin "massa" jo murrosikäisenä, ja olinkin oikeastaan hyvässäkin mielessä - puin mitä halusin ja nautin luovista asioista. Käytin alkoholia paljon jo nuoresta. Nuorena aikuisena juhlin paljon ja olin vähän tuuliajolla, juomisen lisäksi kokeilin joitain huumeita ja löysin paikkani vähän hämäristä porukoista. Nyt olen ollut jo kauan erossa sellaisesta, mutta normaali arki ei tunnu oikein hyvältä ja omalta...
Kommentit (4)
Mieheni vähän samassa jamassa ollut, mutta pärjää hyvin. On 32, mutta aloitti nyt opinnot ja aloittanut uusia harrastuksia, ne auttaa. Hän on tajunnut, että ei ole liian myöhäistä muuuttua.
Ai, kiva kuulla että ei ole myöhäistä muuttua. Olen itsekin jo aika vanha. Luulen kanssa että mulle auttaisi harrastukset ja opiskelu. Ja jos olis sellaista seuraa, että on kiinnostunut samoista asioista, mutta selväpäisiä. Onhan se niin, että huumeiden käyttö usein aiheuttaa sen, että niissä muissa jutuissa ei oikein pääse eteenpäin. ap
Aika perustouhuahan tuo ryyppäys ja huumeiden kokeilu nykyään on? Et ole uniikki lumihiutale vaan massaa.