Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

E-pillerien yhteys masennukseen?

Vierailija
14.02.2016 |

Olen nuori perusterve parikymppinen nainen ja syönyt e-pillereitä nelisen vuotta, nykyistä merkkiä n. 2,5 vuotta. Minulle on tullut kaikenlaisia fyysisiä sivuoireita esimerkiksi virtsatulehdus- ja hiivatulehduskierteitä jotka välillä katoavat mutta tulee uudestaan, myös haluttomuutta. Enemmänkin mietin e-pillereiden yhteyttä masennukseen. En sanoisi itseäni masentuneeksi mutta masennuksen oireita kuitenkin jo pian vuoden verran: alakuloisuutta, suurta ahdistusta ja en saa ryhdyttyä asioihin, opiskelu tuntuu vaikealta ja normaalit arkiaskareet. Ennen pillereitä en ole ahdistunut ja vaivannut päässäni mitä pienempiä asioita, olen ollut energinen ja jaksanut opiskella ja tehdä asioita. Elämässäni ei ole tapahtunut mitään suuria mullistuksia joista tämä "masennus" voisi johtua. Itse pohdin tätä suuresti johtuuko se pillereistä ja siksi mietinkin että mitä jos lopetan mutta "oireet" jatkuvatkin? Kun on syönyt pillereitä jo näinkin monta vuotta en jokseenkin erota mistä mikäkin johtuu. Uskon kuitenkin että pillereillä on tähän vaikutusta ja pohdin niiden lopettamista...
Haluaisin kuulla teidän omia kokemuksianne miten pillerit ja niiden lopetus on teidän henkiseen hyvinvointiin vaikuttanut vai onko mitenkään??

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Söin pillereitä ja mulla oli hirveää migreeniä, masensi, itkin pienimmistäkin asioista, seksi ei kiinnostanut, suutuin ihan turhista jutuista... kyllä elämä parani kun lopetin. 

Vierailija
22/22 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina miettinyt, miksi terveydenhoitajat ja gynekologit eivät koskaan kannusta hormonaalisen ehkäisyn käytön lopettamista. Eivätkö he luota siihen, että osaa käyttää esim. kondomia?

Erityisen nihkeitä ollaan YTHS:ssä, vaikka olen ns. kiltti tyttö ja vielä pitkässä ja vakaassa parisuhteessa.

Samaistun muihin kommentteihin täysin,  sillä olen niin kyllästynyt e-pillereiden sivuvaikutuksiin! Alkaa olla jo vaikea erottaa omaa persoonaa siitä, mikä on pillerien luomaa. Kiva tietää, että en ole yksin.

Ne on työssään nähneet sen, että ihmiset ei tosiaan osaa hoitaa ehkäisyään muuten. Näkeehän se tältä palstaltakin, joka päivä täällä joku voivottelee vahinkoraskautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi