Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

E-pillerien yhteys masennukseen?

Vierailija
14.02.2016 |

Olen nuori perusterve parikymppinen nainen ja syönyt e-pillereitä nelisen vuotta, nykyistä merkkiä n. 2,5 vuotta. Minulle on tullut kaikenlaisia fyysisiä sivuoireita esimerkiksi virtsatulehdus- ja hiivatulehduskierteitä jotka välillä katoavat mutta tulee uudestaan, myös haluttomuutta. Enemmänkin mietin e-pillereiden yhteyttä masennukseen. En sanoisi itseäni masentuneeksi mutta masennuksen oireita kuitenkin jo pian vuoden verran: alakuloisuutta, suurta ahdistusta ja en saa ryhdyttyä asioihin, opiskelu tuntuu vaikealta ja normaalit arkiaskareet. Ennen pillereitä en ole ahdistunut ja vaivannut päässäni mitä pienempiä asioita, olen ollut energinen ja jaksanut opiskella ja tehdä asioita. Elämässäni ei ole tapahtunut mitään suuria mullistuksia joista tämä "masennus" voisi johtua. Itse pohdin tätä suuresti johtuuko se pillereistä ja siksi mietinkin että mitä jos lopetan mutta "oireet" jatkuvatkin? Kun on syönyt pillereitä jo näinkin monta vuotta en jokseenkin erota mistä mikäkin johtuu. Uskon kuitenkin että pillereillä on tähän vaikutusta ja pohdin niiden lopettamista...
Haluaisin kuulla teidän omia kokemuksianne miten pillerit ja niiden lopetus on teidän henkiseen hyvinvointiin vaikuttanut vai onko mitenkään??

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/22 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin nelisen kuukautta joskus. Mulle kesti hetken aikaa tajuta, miksi mua itketti joka päivä tosi paljon, ja masensi myös. Lopulta kun tajusin että pillereillä voi olla syy-yhteys, lopetin ne ja elämä kirkastui. Suosittelen sulle niiden lopettamista, vaikka vuodeksi ja voithan aloittaa ne vaikka uudestaan joskus jos sille tuntuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niinku olisin itse kirjoittanut viestin. Mulla on ollut nyt 4kk ahdistusoireita ja pahaa kärttyisyyttä sekä jatkuvan alakuloisia ajatuksia :/ Reilu 4kk oon nyt myös syönyt näitä pillereitä. Muuten sopii ihan hyvin. Aikaisemmin söin epillereiden kanssa estolääkitystä virtsatietulehduksiin mutta näiden kanssa on ollut vasta yks tulehdus :) Tiedän että tulehdukset ei johdu siitä että nyt harrastaisin seksiä yhtäkkiä ilman kondomia. Mulla oli kuparikierukka pillereiden syönnin välissä ja silloin en saanut mitään tulehdusta, enkä kyllä ahdistuneisuutta tai alakuloisuutta mutta kuukautisvuodot oli aika mahdottomia :/

Vierailija
4/22 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lopettamista. Itse ehdin kokeilla useampaa merkkiä ennen kuin ymmärsin lopettaa. Yhdet nostivat painoa 10kg (tipahti kolmessa kuukaudessa normaaliin, kun lopetin), yhdet aiheuttivat alakuloa ja haluttomuutta, kolmannet sekasivat kiertoa...

Vierailija
5/22 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niillä todellakin on yhteys! Minulla yhdistelmäpillerit/valmisteet aiheuttavat todella nopeasti ihan järkyttävää mielialan alenemista, itkuisuutta, lyhytpinnaisuutta, raivareita, masentuneisuutta ja alakuloa, migreenin jne jne. Alapää menee ihan karrelle ja seksihalut katoaa niin täysin, että on kyllä pillereistä sikälikin ehkäisyn kannalta 100% hyöty! Oireet helpottavat nopeasti, kun ko. Ehkäisyvalmisteen käyttö lopetetaan. Kokemusta yhdistelmäpillereistä ja -renkaasta.

Sen sijaan pelkät keltarauhasvalmisteet (minipillerit, ehkäisykapseli, hormonikierukka) sopivat itselleni hyvin, mieliala pysyy normaalina (olen melkoi iloinen ja positiivisuuteen taipuvainen ihminen normaalioloissa). Ainoa mitä olen huomannut, niin noissa kierukassa/kapselissa painoa kannattaa seurata tarkemmin, tavallista hitusen helpommin voi paino nousta, mutta siihenkin voi itse vaikuttaa, kun asian tiedostaa.

Suosittelen siis kääntymään lääkärin tai ehkäisyneuvolan puoleen ja vaihtamaan ehkäisyä, jo toiseen yhdistelmäpilleriin vaihtaminen monilla vaikuttaa, ja tosiaan valmisteita/keinoja löytyy kyllä muitakin kuin pillerit.

Vierailija
6/22 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös niiden avulla sivuvaikutuksissa lue masennus? Se yhteys on kyllä ihan selvä. Kannattaa lopettaa jos tuntuu että ei jaksa aamulla nousta sängystä. Tee vaikka netistä joku masennustesti? Jos on lähellä masennusrajaa tai jopa sen yli niin kannattaa lopettaa pillerit :)

Vierailija
7/22 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös niiden sivuvaikutuksissa lue masennus? Se yhteys on kyllä ihan selvä. Kannattaa lopettaa jos tuntuu että ei jaksa aamulla nousta sängystä. Tee vaikka netistä joku masennustesti? Jos on lähellä masennusrajaa tai jopa sen yli niin kannattaa lopettaa pillerit :)

Vierailija
8/22 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin aikoinaan n. vuoden. Tuona aikana aloin kärsiä migreenistä, haluttomuudesta ja masennuksesta. Itkin lopulta lähes joka päivä, eikä mikään kiinnostanut. En tajunnut ollenkaan, että johtui pillereistä. Sitten mulla nousi verenpaine, kävin lääkärissä, joka kirjoitti verenpainelääkkeet ja migreenilääkkeet. Hän tiesi, että käytän pillereitä, mutta mikään ei hänen mukaansa johtunut pillereistä. Onneksi ystäväni, joka tuolloin opiskeli vyöhyketerapeutiksi, oli perehtynyt e-pillereiden haittoihin ja kehotti lopettamaan ne heti. Lopetin ja masennus alkoi lievittyä nopeasti ja verenpaine aleni ilman lääkitystä, myös migreeni loppui vähitellen. Päätin, etten ikinä käytä mitään hormooneja, enkä ole käyttänyt, kondomi on ehkäisynä ollut jo vuosia. No, tuosta oli hyötyäkin: en enää sokeasti luota mitä lääkärit sanoo, vaan otan itse asioista selvää ja käytän myös vaihtoehtohoitoja.

Vierailija
9/22 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla tuntuu terveys romahtavan epillereistä :( kannattaa kokeilla ilman jos piristyisit :)

Vierailija
10/22 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
11/22 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun piti lopettaa leikkauksen vuoksi enkä aloittanut enkä aloita koskaan uudelleen. Siinä välissä olin kärsinyt pahentuneesta migreenistä, turvotuksesta, painonnoususta, syönyt masennuslääkkeitä ja rauhoittavia.

Vierailija
12/22 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin pillerit sopii, tai löytyy heti pillerimerkki, joka sopii.

Mulla on päiväkirjamerkintöjä siltä ajalta, kun söin pillereitä. Olin hirveä. Luulin, että olin vain aikuisuuden kynnyksellä ja mieleltäni melankolinen, mutta päiväkirjat kertoo jatkuvasta itkeskelystä (eikä se ollut mitään pientä nyyhkimistä) ja jatkuvasta pahasta olosta.

Kun sitten lopetin pillerit, sain hirveän hiivatulehduksen ja posliini-ihoni alkoi tunkea sitä normaalia talinäppyä. Mutta itkeskelyt loppui siihen, sain voimia tehdä elämälläni jotain, sain työpaikan, hankin meille asunnon josta heitin poikaystävän sitten pihalle...

Mä koen, että ne pillerit joita söin (kuten alussa halusin ilmaista, tämä on vain minun kokemukseni) pitivät minua jotenkin alistettuna. Nujersivat mielialan ja saivat ajattelemaan että tässä tämä elämä on, tähän pitää tyytyä eikä se tästä paremmaksi muutu.

Vierailija
13/22 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo totta! Ihan kun minun kirjoittama paitsi että olen 33 vuotias nainen.

Virtsatieinfektioita jatkuvasti, aina pilleritauon aikana siis. Estolääkitys on muttei ole auttanut koska olen aloittanut sen aina vaan muutamaa päivää ennen taukoa.

Nyt tarkoitus vaihtaa pillerit minipillereihin virtsatulehdusten takia mutta taidan jättää hormoniehkäisyn kokonaan pois. Minulle kun ei aikanaan sopinut hormonikierukka niin siksi nuo minipilleritkään ei välttämättä sovi.

Haluttomuutta on myös. Viimeksi seksiä oli monta kuukautta sitten kun ei vaan huvita. Todellinen ehkäisypilleri siis ;)

Nyt viime aikoina olen miettinyt voisiko haluttomuus johtua pillereistä.

Olen myös itkuherkkä, nytkin itku kurkussa vaikkei mitään syytä ole??

En ole taipuvainen masennukseen ja normaalisti olen positiivinen ja iloinen mutta selvästi alakuloisempi olen ollut viime aikoina. Tai siis jo varmaan vuoden! Pillereitä olen pari kolme vuotta syönyt.

Lisäksi paino on noussut pillereiden aikana parikymmentä kiloa mikä suoraan sanottuna vituttaa. Nyt olen onnistunut laihduttamaan 5 kiloa kolmessa kuukaudessa ja on ollut ihan työn ja tuskan takana. Näillä syömisillä painon olisi pitänyt tippua nopeammin, olen siis ennenkin laihduttanut niin kokemusta on.

Ei hitto mä lopetan nää pillerit heti kun laatta loppuu ja olen ihan ilman mitään ehkäisyä. Kondomilla mennään siis jos halut palautuu :P

En tahdo enää lapsia, kolme on jo, joten taidan mennä steriloitavaksi. Pillereitä syön vain siksi kun menkkoja ei ole pillereiden kanssa ollenkaan mutta ehkä ne menkat mieluummin kuin pää ja kroppa sekaisin hormoneista!

Vierailija
14/22 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin myös pillereiden lopettamista... Olen syönyt niitä 13 vuotta, nyt olen 26v. Todella vaikea sanoa mikä on omaa persoonaa ja mikä ehkä pillerien aiheuttamaa masennusta, ärtyisyyttä, itkuisuutta ym., kun ei sitä oikein muista aikaa ennen pillereitä ja silloinhan oli vasta teini.. Haluttomuuteenkin on vaikea sanoa mitään. Kyllä seksiä harrastan, mutta ei ole sellaista 'kiimaa' kun luulisi, että pitäisi olla.. Pillerit on toimineet hyvin siinä mielessä, että menkat aina säännölliset, kivuttomat, iho suht hyvässä kunnossa koko ajan. Nyt on pidemmän aikaa vaivannut alapäätulehdukset sekä hiiva... Terkkari sanoi, että vaihdetaan pillerimerkkiä. Ei yhtään innosta alkaa kokeilemaan jotain uuttaa, mikä ei ehkä olekaan hyvä.. Tekisi mieli vaan lopettaa. Siksi, jos näillä alapäävaivoilla onkin yhteys pillereihin, ja siksi, että tekisi mieli kokeilla millaista on olla ihan oma itsensä, ilman mitään hormoneja. Ja olen kai riskiryhmässäkin, kun poltan tupakkaa. Vituttaa, kun ei vielä lapsiakaan haluaisi, mutta kortsutkaan ei ole toimiva ehkäisy mulle, HUOH.

AP, ehkä kannattaa kokeilla olla ilman.. :) Jos löytyy joku toinen hyvä ehkäisymenetelmä.

Vierailija
15/22 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootkos lukenut niiden pakkausselostetta? Sieltä löytyy vastaus, sillä haittavaikutukset listassa lukee masentuneisuus! Pillereissä lukee myös, että ÄLÄ KÄYTÄ jos olet masentunut. Eli pahentavat masennusta entisestään.

Vierailija
16/22 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki kuparikierukka

Vierailija
17/22 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/22 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina miettinyt, miksi terveydenhoitajat ja gynekologit eivät koskaan kannusta hormonaalisen ehkäisyn käytön lopettamista. Eivätkö he luota siihen, että osaa käyttää esim. kondomia?

Erityisen nihkeitä ollaan YTHS:ssä, vaikka olen ns. kiltti tyttö ja vielä pitkässä ja vakaassa parisuhteessa.

Samaistun muihin kommentteihin täysin,  sillä olen niin kyllästynyt e-pillereiden sivuvaikutuksiin! Alkaa olla jo vaikea erottaa omaa persoonaa siitä, mikä on pillerien luomaa. Kiva tietää, että en ole yksin.

Vierailija
19/22 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Itkin koko ajan ilman mitään kunnon syytä, olin masentunut, itsetuhoisia ajatuksia, mielialanvaihteluita, sekavaa ja hullua käytöstä kaikin puolin. Olen pitänyt itseäni ihan normaalina, tasapainoisena ja hyväkäytöksisenä ihmisenä, mutta pillereillä musta tulee aivan järkyttävä hirviö. Nykyään mennään kortsuilla. Poikaystäväkin sanoi, että tuohon myrkkyyn et enää koske, ihan sama mitä keksitään tilalle. Olen kuulemma ihan eri ihminen pillereillä ja ilman ja kyllähän sen nyt jälkikäteen itsekin huomaa, että kaikki ei osunut ihan kohdalleen niiden kanssa. Mulla kesti vuosia tajuta, että se johtui ihan oikeasti pillereistä. Olisinpa tajunnut jättää myös paremman merkin etsimisen sikseen, meni yli vuosi siinäkin touhussa.

Kaikillehan ne ei tietysti tällaista aiheuta, mutta jos ei kerran masennuksellesi muuta "syytä" löydy niin kyllä tuo nyt vaan vähän siltä kuulostaa, että kannattaa käydä lääkärille juttelemassa ja kertomassa, että haluat joko vaihtaa merkkiä tai lopettaa. Mulla ei olo parantunut heti, vaan pikkuhiljaa lopettamisen jälkeen. Tsemppiä!

Vierailija
20/22 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vuosi sitten ajattelin itsekin kokeilla auttaisiko ahdistus/masennusoireisiini e-pillereiden lopetus. Itselläni ei ollut minkäänlaista vaikutusta, samalla tapaa joudun edelleen syömään masennuslääkkeitä että olen työkykyinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi