Voisiko 10v ja 7v jättää illalla tunniksi keskenään nukkumaan?
Miten on, arvaisko jättää tunniksi tuon ikäisiä nukkumaan kun kävisi salilla? Meillä lapset nukkuu aina sikeesti eivätkä öisin ole heräilleet.
Kommentit (41)
Kirjoita taskuusi lappu, jossa selität tilanteen. Siltä varalta että kuolet matkalla. Niin minäkin tein kun olin yh. ja kävin iltaisin töissä vartiokierroksella.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita taskuusi lappu, jossa selität tilanteen. Siltä varalta että kuolet matkalla. Niin minäkin tein kun olin yh. ja kävin iltaisin töissä vartiokierroksella.
Juuri näin. Jos kerran haluat yöllä salille, niin varaudu siihen mitä sinun lapsillesi tapahtuu, jos sinulle tapahtuu jotain.
Ennemmin uskaltaisin jättää nuo kaksistaan nukkumaan, (nukkuvat todella sikeästi eikä nuorempi ole koskaan vielä herännyt painajaisiin) kuin kaksistaan hereillä ollessa tunniksi. Kun aina tulee jostain jotain kinastelua, välillä pelkästään siitä että 7v haluisi leikkiä yksin omiansa ja 10v haluis tehdä jotain yhdessä. :P
No tämä on tosiaankin vielä mietintä vaiheessa ja sillä kysyinkin mielipiteitä, joita onkin tullut jo monta ja laidasta laitaan.
Kun mä olin lapsi vanhemmat jätti meidät ton ikäsinä yksin kotiin lähtivät ne vaikka etelän matkalle :D Et kyllä ne ehkä tunnin pärjää jos mekin viikko pärjättiin. Nykyään soitettas lastensuojeluun varmaan tosta mut ei ketään naapuria kyllä 20vuotta sitten kiinnostanut ollenkaan koko asia :D En mä sano että se oikein oli vanhemmiltani, mutta en mä mitenkään traumatisoitunutkaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Kun mä olin lapsi vanhemmat jätti meidät ton ikäsinä yksin kotiin lähtivät ne vaikka etelän matkalle :D Et kyllä ne ehkä tunnin pärjää jos mekin viikko pärjättiin. Nykyään soitettas lastensuojeluun varmaan tosta mut ei ketään naapuria kyllä 20vuotta sitten kiinnostanut ollenkaan koko asia :D En mä sano että se oikein oli vanhemmiltani, mutta en mä mitenkään traumatisoitunutkaan ole.
Huh huh. Jos tämä on totta, etkä pidä sitä minään, niin kyllä todellakin olet kärsinyt vaurioita. Sillä 7 vuotiaan viikoksi yksin jättäminen on aivan sairasta, rikollista. Mutta jos lapselta puuttuu perusturva, ei hän osaa sitä itsekään aikuisena antaa (tai vaatia).
Pitää myös varmistaa että huoneistossa ei tapahdu mitään vaarallista poissaolosi aikana. Tulipalo, vesivahinko, murtovaras. Lapsi herää ja alkaa kokkaamaan tai voi pahoin, putoaa sängystä...
..Jospa hankkisit ne käsipainot ja kokovartalopeilin kotiin.
Tietenkin voi :)
Lapsille vaan kertoo, että minne menet ja mistä tavoittaa, kännykkä mukaan! Monet salitreenit tehty. Sulla on isot lapset jo, kuten minullakin, samanikäiset nimittäin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kyllä voi ja niin on ennen tehtykin, mutta nykyisin vanhempien on pakko taipua järjenvastaiseen hyysäykseen. Tuon ikäiset ymmärtävät jo asian ja kai kymmenvuotias ainakin on koulun jälkeenkin yksin.
Koulun jälkeen päivällä ennalta sovitusti yksin oleminen on aivan eri juttu, kuin illalla/yöllä yllättäen yksin jättäminen.
Mitä jos lapset heräävät ja hätääntyvät? 10v olisi käytännössä vastuussa 7v:stä, ei todellakaan kuulosta hyvältä. Toki näin tapahtuu esim. kehitysmaissa, kun ei ole vaihtoehtoja, mutta että jättää lapset yksin yöllä ihan vain siksi että pääsee kuntosalille?! Onko itsekkyydellä enää mitään rajaa? Tekisin lasun, jos saisin tietää kenestä on kyse.
Yllättäen yksin jättäminen? Missä luki, että ap aikoo jättää lapset näiden tietämättä yksin?
Löysää pipoasi. Luojan kiitos 80-luku oli suht huoletonta aikaa ja vanhempien ei tarvinnut pelätä lasu-kiimailijoita. Itse olin 9-vuotiaasta lähtien usein yksin päivät, illat ja joskus jopa yöt. Itse hoidin ruuan lämmityksen, hampaiden pesut, nukkumaan menot. Isä oli leski ja aina töissä (yrittäjä). Ei hän ollut kotona, edes Suomessa, kun jouduin umpisuolen takia sairaalaan. Aikuinen minut kuitenkin sairaalaan vei ja se riitti tuohon aikaan sossuille, koska jälkikyselyjä ei tullut.
Mulla on 7 ja 12 v lapset. Nukkumaan en jättäisi kahdestaan kotiin. Meidänkin lapset nukkuvat sikeästi, alkuyöstä niin sikeästi etteivät herää edes palovaroittimen ääneen. Valveilla ovat olleet kyllä kahdestaan useammankin tunnin.
Älä vain kerro facebookissa tai muuten yleisesti, että lapset ovat kotona. Joku maailmanparantaja voi tehdä lasun.
Selitä lapsille tilanne, kertaa turvallisuussäännöt, kännykkä lapsille varmaan paikkaan ja tosiaan omaan taskuun lappu, jossa lukee, että lapset ovat kotona keskenään.
Meillä kymmenvuotias poika huolehti 7-vuotiaasta sisarestaan (ei vielä ollut koulussa) koko kesän, lomaamme lukuunottamatta, ajan. Hyvin huolehtikin.
Riippuu aina lapsista. Pitää tuntea omat lapsensa hyvin ja punnita tilanne kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Älä vain kerro facebookissa tai muuten yleisesti, että lapset ovat kotona. Joku maailmanparantaja voi tehdä lasun.
Selitä lapsille tilanne, kertaa turvallisuussäännöt, kännykkä lapsille varmaan paikkaan ja tosiaan omaan taskuun lappu, jossa lukee, että lapset ovat kotona keskenään.
Kerrataanpa nyt vielä. Ap:lla ei ole töitä tai mikään pakollinen hätä käydä esim. sairasta mummoa katsomassa. Hänen pitää vain saada mennä KUNTOSALILLE. Ihanko aikuisten oikeasti täällä nyökytellään hyväksyvästi, ja annetaan yllämainittuja ohjeita.
Miksi, MIKSI lapset pitää ennen nukkumaanmenoa altistaa turvallisuussääntöjen kertaamiselle sen takia, että äiti pääsee vähän pumppaamaan?!?! Nyt valot päälle.
Tämä koko keskustelu tekee vihaiseksi ja surulliseksi. Kuinka moni lapsi joutuu tänäkin iltana menemään yksin nukkumaan, että äiti pääsee vähän harrastamaan?
Kyllä tuon ikäiset lapset saa totuttaa olemaan jo yksin kotona muutaman tunnin ajan. Mutta minäkin suosittelen, että lapset olisivat mieluummin valveilla kuin nukkumassa. Ja koskaan ei saa vain livahtaa pois kotoa ilman, että lapset tietää, missä aikuinen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh. Jos tämä on totta, etkä pidä sitä minään, niin kyllä todellakin olet kärsinyt vaurioita. Sillä 7 vuotiaan viikoksi yksin jättäminen on aivan sairasta, rikollista. Mutta jos lapselta puuttuu perusturva, ei hän osaa sitä itsekään aikuisena antaa (tai vaatia).
Missä edellinen kirjoittaja kirjoitti ettei pitänyt sitä minään?
Hänhän kirjoitti että ei ollut oikein vanhemmilta muttei siitä traumatisoitunutkaan. Ja epäili että aloittajan lapset kyllä varmaan sen tunnin pärjää.
Itse kysymykseen..
En tiedä jättäisinkö omiani kahdestaan nukkumaan. On nyt 11 ja 8 vuotiaat. Ehkä voisin tunniksi juuri ja juuri jättää. Ainakin ajatus että kävisin äkkiä kaupassa kun lapset menneet nukkumaan olisi ok jos lapset siis tietäisi että olen lähdössä. Että eiköhän se kuntosalikin olisi ok tai iltalenkki.
Mies on aina kotona joten en ole tuollaiseen tilanteen joutunut. Päivällä kyllä ovat olleet keskenään tai yksikseenkin kotona kun ei ole halunneet lähteä mukaan.
Koskaan ei voi tietää, mitä saattaa tapahtua. Pahimmassa tapauksessa syttyy tulipalo ja seuraukset ovat tuhoisat. Haluatko todellakin sydämellesi sellaisen taakan loppuiäksesi?
Valoitetaanpa tätä sen verran, että tähän mennessä olen salilla käynyt kaverin kanssa tai yksin ja aina on mieheni jäänyt kotiin lasten kanssa. Siksi tämän kyselyn tein, kun tuli miehen kanssa puheeksi että milloinkahan päästäisiin kaksistaan käymään salilla, näköjään vasta sitten kun lapset ovat 18v koska nyt ovat liian pieniä ja kohta ovat murkkuja joita ny ei ainakaan uskalla jättää, kun saattavat vaikka bileet pistää pystyyn. :P
Ja itse tykkään käydä illalla salilla koska muulloin siellä on aika täyttä ja saa odotella laitteisiin yms.
Madeleine McCannin tapaus on 3. toukokuuta 2007 tapahtunut, paljon maailmanlaajuista mediahuomiota saanut epäilty kidnappaus ja murha. Englantilainen kolmevuotias Madeleine McCann katosi ollessaan vanhempiensa ja sisarustensa kanssa lomalla Praia da Luzissa Algarvessa, Portugalissa. Madeleine ja hänen kaksi kaksivuotiasta sisarustaan oli jätetty vartioimattomina perheen lomahuoneistoon. Kun vanhemmat palasivat läheisestä ravintolasta, Madeleine oli heidän mukaansa kadonnut.[1] Laajoista etsinnöistä huolimatta Madeleinea ei ole löydetty. Portugalin poliisi pitää löydettyjen verijälkien perusteella mahdollisena, että Madeleine murhattiin katoamisyönään.[2] Tapaus johti myös laajoihin julkisuuskampanjoihin ja julkisuuden henkilöiden vetoomuksiin tytön löytymisen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrataanpa nyt vielä. Ap:lla ei ole töitä tai mikään pakollinen hätä käydä esim. sairasta mummoa katsomassa. Hänen pitää vain saada mennä KUNTOSALILLE. Ihanko aikuisten oikeasti täällä nyökytellään hyväksyvästi, ja annetaan yllämainittuja ohjeita.
Miksi, MIKSI lapset pitää ennen nukkumaanmenoa altistaa turvallisuussääntöjen kertaamiselle sen takia, että äiti pääsee vähän pumppaamaan?!?! Nyt valot päälle.
Tämä koko keskustelu tekee vihaiseksi ja surulliseksi. Kuinka moni lapsi joutuu tänäkin iltana menemään yksin nukkumaan, että äiti pääsee vähän harrastamaan?
Turvallisuussäänöt on ihan hyvä kerrata muutenkin. Tietääkö omat lapsesi esimerkiksi miten toimitaan, jos palohälytin pärähtää päälle (se voi tapahtua myös päivällä, kun lapsi on hetkenkin yksin kotona koulun jälkeen)?
Nykyään lapsista kasvatetaan pilalle paapottuja, pumpulissa kasvatettuja, äidin helmoissa pyöriviä tapauksia, jotka eivät sitten omilleen muuttaessa osaa tehdä mitään.
10-vuotias pärjää sen yhden tunnin yksinkin, jos on normaalilla järjellä ja toimintakyvyllä varustettu eli ei vanhempien pilalle paapoma.
Vierailija kirjoitti:
Voi, jos lapset ovat sellaisia luonteeltaan, että sopii heille. Mut on jätetty eka-tokaluokkalaisena kerran viikossa yksin klo 20-22 ja meni ihan hyvin.
Mistä syystä? (Silloin ei varmaan ollut samalla tavalla kauppoja tai kuntosaleja auki.) Kysyn ihan puhtaasta uteliaisuudesta, niin opin lisää. :)
Riippuu varmaan lapsista. Ystävälläni on 8 ja 10 v. pojat, joita ei todellakaan voi jättää vielä kahdestaan iltaisin. Tappelevat liian rajusti.