Te ylipainoiset, loukkaannutteko jos seurassa joku kuvailee toista "lihavaksi"?
En haluaisi pahoittaa kenenkään mieltä mistään syystä, joten siksi mietin. Jos vaikka yritän kuvailla jotakin ihmistä tyypille joka luultavasti tämän tuntee muttei vaan saa mieleensä, niin saatan sanoa vaikka "sellainen punahiuksinen, isokokoinen/lihava nainen". Tuntuuko kurjalta vai onko ihan neutraalia puhetta, ei herätä tunteita?
Kommentit (36)
En tiedä, kun ei ole kokemusta vielä. Mutta olen tällainen herkkä "uusläski", että varmaan tuntuisi pahalta jos joku noteeraisi mun ylikilot. Miksi niitä edes mainitsemaan, kun tiedän kyllä itsekin, että olen lihonut paljon?
En ole ollut aina lihava. Kaksi jaksoa+raskaus. Selkä kun menee enkä pääse liikkumaan, niin silloin lihon.
En loukkaannu, mutta tiedostan oman kokoni yhtäkkiä paljon selkeämmin.
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Ulkomuodosta tulisi saada keskustella suoraan!!! Totuus voi hetkellisesti satuttaa, mutta kyllähän se motivoi parantamaan kroppaa!
Kaiken keskustelun tarkoitus ei ole tehdä selväksi, että sinussa on vikaa ja sinun on pakko tehdä asialle jotakin.
Truu dät, miksi helvetissä jatkuvasti käännätte keskustelun minuun?
(Ehkä sen vuoksi, että olet toistaiseksi esittänyt palstan raflaavimmat mielipiteet?)
Vaan eipä takerruta, adios -->
Pahimmassa kortisonivaiheessa olin takuuvarmasti pontso. Tosin käytin itsestäni muotoa "niskakyttyräinen gorilla".
En suosittele sairastumista syöpään. Kortisoni parantaa monia oireita, mutta on kaamea aine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on loukkaavaa puhua ylipäätään ulkonäöstä loukkaavasti. Loukkaavia sanoja ovat: Luiseva, lihava/läski, ruma, kierosilmäinen, hörökorvainen jne. Kauniimpiakin ilmaisuja voi käyttää kun kuvailee ihmistä. Jos käyttää rumia sanoja niin haluaa loukata kuvailemaansa ihmistä.
Totta, mutta esim. hoikka, pienikokoinen tai laiha ei ole yhtään rumasti sanottu, mutta ylipainoa on hankala kuvailla neutraalisti.
...esim kuvaus sirosta: kukkakeppi, anorektinen, luuviulu ja naama kuin petolinnun perse tai naama kuin suohirviöllä. Kaikki ei tykkää kääpiökokoisista naisista. Lyhyiden ihmisten pitää valita pitkä kumppani - ei siten että 175 cm lyhyt mies etsii kääpiönaisen ja lapsista tulee sitten 150 cm pitkiä. T. Pitkä, kaunis, hoikka ja rikas
ssss kirjoitti:
Ulkomuodosta tulisi saada keskustella suoraan!!! Totuus voi hetkellisesti satuttaa, mutta kyllähän se motivoi parantamaan kroppaa! Saattaisi lihavuuskin vähentyä huomattavasti...
Voi pientä sairasta lapsiparkaa. Surullista, että sinulla on jatkuvasti noin paha olla.
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Ulkomuodosta tulisi saada keskustella suoraan!!! Totuus voi hetkellisesti satuttaa, mutta kyllähän se motivoi parantamaan kroppaa! Saattaisi lihavuuskin vähentyä huomattavasti...
Tarkoitatko esim liian laihasta voisi sanoa että sellainen kukkakeppi?
Jos tuo on se, mitä haluat sanoa, niin sano vain. Itse sanoisin neutraalisti "liian laiha".
...kukkakeppi on hyvä!
Ylipainoinen on juuri se loukkaava ja arvottava sana, joka antaa vaikutelman, että ihmisessä on jotakin ylimääräistä, jotakin vikaa. Läski ei kuitenkaan ole ylimääräistä vaan naisen normaalipaino on lihavuus tiettyyn rajaan asti. Lihavuuden pitäisi olla normi ja bmi alle 25 alipainoinen.
Lihava taas kuvaa sitä että lihaa löytyy, neutraali sana, kuten laihakin. Isokokoinen taas on naurettava ilmaus; pitkä ja lihaksikas on myös isokokoinen.
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Voi pientä sairasta lapsiparkaa. Surullista, että sinulla on jatkuvasti noin paha olla.
hyvä...haukkumalla toisia saatkin hyvän olon. Syö paremmin, niin tyhmyytesikin ehkä katoaa. Tyhmyydelle ei voi mitään mutta läskille voi!
Asasaaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
hyvä...haukkumalla toisia saatkin hyvän olon. Syö paremmin, niin tyhmyytesikin ehkä katoaa. Tyhmyydelle ei voi mitään mutta läskille voi!
Ennemminkin ssss:n sairas aivotoiminta voisi parantua, jos hän söisi paremmin.
Minusta on itse ylipainoisena kiusaannuttavaa, jos tähän ylipainoon kuvailuna takerrutaan liiaksi. "Muistatko Maijan, siis sen vaaleatukkaisen, aika pyöreän/lihavan/ylipainoisen naisen?" tyylinen menee kyllä, kun tarkoitus on vain kuvata ihminen tunnistettavasti. Mutta jos se lähtee sille linjalle, että "siis se tosi iso" tai se "tosi lihava"... tai vaihtoehtoisesti takerrutaan syystä tai toisesta ylistämään ylipainoa (jota sitäkin olen kuullut).
Itse olen joutunut silloin tällöin aika kiusaannuttavaan valoon, kun minua henkilönä kuvataan esim. "kauniiksi, vaikka oletkin vähän... noh...", tai esimerkiksi ylistetään rohkeaksi, kun uskallan tehdä asioita ylipainoisena ihmisenä, tai vaikka vain pukeutua tietyllä tavalla. Yhtä kiusaannuttavaa se on kuin se, että minua suoranaisesti kuvailtaisiin pilkalliseen sävyyn lihavaksi. Se on vain yksi ominaisuus, eikä koko määrittäjäni - eikä varmaan kenenkään muunkaan ainoa havaittava piirre.
Onko tästäkin pakko tehdä joku SSSS:n ja vastustajain jankkausketju? Joskus haluaisi keskustella muustakin kuin läskidenialismista ja BMI-luvuista!
Fdsarewwq kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on loukkaavaa puhua ylipäätään ulkonäöstä loukkaavasti. Loukkaavia sanoja ovat: Luiseva, lihava/läski, ruma, kierosilmäinen, hörökorvainen jne. Kauniimpiakin ilmaisuja voi käyttää kun kuvailee ihmistä. Jos käyttää rumia sanoja niin haluaa loukata kuvailemaansa ihmistä.
Totta, mutta esim. hoikka, pienikokoinen tai laiha ei ole yhtään rumasti sanottu, mutta ylipainoa on hankala kuvailla neutraalisti.
...esim kuvaus sirosta: kukkakeppi, anorektinen, luuviulu ja naama kuin petolinnun perse tai naama kuin suohirviöllä. Kaikki ei tykkää kääpiökokoisista naisista. Lyhyiden ihmisten pitää valita pitkä kumppani - ei siten että 175 cm lyhyt mies etsii kääpiönaisen ja lapsista tulee sitten 150 cm pitkiä. T. Pitkä, kaunis, hoikka ja rikas
Juu, kyllähän sitä löytyy rumia tapoja ilmaista, että joku on hoikka, mutta sanat laiha, pienikokoinen tai hoikka eivät sellaisia ole.
En loukkaannu moisesta. Tietenkin voi sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoinen on juuri se loukkaava ja arvottava sana, joka antaa vaikutelman, että ihmisessä on jotakin ylimääräistä, jotakin vikaa. Läski ei kuitenkaan ole ylimääräistä vaan naisen normaalipaino on lihavuus tiettyyn rajaan asti. Lihavuuden pitäisi olla normi ja bmi alle 25 alipainoinen.
Lihava taas kuvaa sitä että lihaa löytyy, neutraali sana, kuten laihakin. Isokokoinen taas on naurettava ilmaus; pitkä ja lihaksikas on myös isokokoinen.
Olette sairaita, alapeukuttajat ja tuonpuoleisen kadotuksen lisäksi ansaitsette rangaistuksen myös tässä maailmassa. En tarkemmin tässä sano mutta älykkäät arvaavat kyllä.
Heh. :) Joskus jossakin keskustelussa vilahti tällainen sana kuin "pontso". Eipä varmaan ollut tarkoitettu erityisen positiiviseksi asiaksi, mutta sananahan tuo kuulostaa aivan loistavalta. Alkaisin varmaan nauraa, jos joku kuvailisi vaivaantuneena jotakuta ylipainoista sellaisella "No, sellainen vähän pontso". Mutta ei varmaan tämän kommentin perusteella kannata ihan viljelemään ruveta...