Mitä vegaani laittaa leivän päälle?
Olen kokeilemassa maidotonta ruokavaliota limanerityksen vähenemisen toivossa, mutta olen hieman hukassa syömisen kanssa. Aamulla syön mielelläni voileivän- mitä nyt laitan leivälle, kun en myöskään välitä lihasta? Jotain tahnoja en kerkeä kotona valmistelemaan joka aamu. Olenko ihan pöhlö, kun en tätä keksi?
Kommentit (31)
Mm. katajan-, pihlajan- ja ruusunmarjamousseeta, vihanneksia jos vaikka minkälaisia, kesällä metsästä ja takapihalta kaiken vähänkin vihertävän ja dumppaa leivän päälle ja kaikkeen suuhun pantavaan! Ja sitten sitä taas piiperretään!
Nakkeja(virolaisia) ja juustoja. Usein vielä lämmitänkin leivän. Molempia saa meidän prismasta. Myös seitan-tuotteet on ok(wheaty) ainakin salamia saa prismasta ja s-marketeistakin.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeilemassa maidotonta ruokavaliota limanerityksen vähenemisen toivossa, mutta olen hieman hukassa syömisen kanssa. Aamulla syön mielelläni voileivän- mitä nyt laitan leivälle, kun en myöskään välitä lihasta? Jotain tahnoja en kerkeä kotona valmistelemaan joka aamu. Olenko ihan pöhlö, kun en tätä keksi?
Kokeile mielummin viljatonta dieettiä, loppuu refluksit, limat, ibs, iho oireet, turvotus yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hummusta saa kaupasta valmiina. Lisäksi kurkkua, tomaattia, paprikaa esim.
Saako hummusta valmiina ihan Prismasta tms. ruokakaupasta? Olen tehnyt joskus itsekin, mutta olisi kätevä ostaa valmiina.
Kyllä saa, jopa S-marketista...
Silva-merkkistä ainakin. On vähän mautonta minun makuuni, paitsi chili-maustettu versio.
https://www.google.fi/#q=valmis+hummus&hl=fi&imgrc=eIrg7wW-Kk-2lM%3AHummusta on kyllä tolkuttoman helppo tehdä itse. Osta säilyke-kikherneitä, valuta puolet nesteestä pois (ettei tule kovin löysää), pane syvään astiaan. Sekaan 2 rkl tahini-tahnaa, chilijauhetta maun mukaan, yksi valkosipulin kynsi, pari rkl sitruunamehua, teelusikallinen jeeraa, teelusikallinen suolaa, puoli dl oliiviöljyä - ja surauta tahnaksi sauvasekottimella. That's it, ei mene montaa minuuttia ja tuosta riittää monelle leivälle.
11Olen hummusta tehnytkin, mutta ongelma on nuo ainekset, lähinnä tahini. Mulla meni iso purkki melkein hukkaan, kun en osannut sitä muuhun kuin tuohon hummukseen käyttää. Helpompi olisi ostaa hummusta silloin tällöin valmiina.
Se on kyllä aivan totta. Sitä menee yhteen humnussatsiin todella vähän. Mutta kyllä se aika hyvin säilyy, kun pitää jääkaapissa ja tahna on öljyn peitossa.
11
Yksi suosikkini leivän päälle on kurpitsansiemenlevite. Eli 3 dl kurpitsansiemeniä (paahtamattomia ja suolaamattomia), x määrä oliiviöljyä/muuta öljyä ja suolaa maun mukaan (itse laitan 0.5-1 tl). Kurpitsansiemenet ja suola blenderiin, sekaan vähän öljyä. Sitten vaan blendataan siemenet muusiksi, sekaan kaadetaan öljyä vähän kerrallaan kunnes seos on tasaista ja sopivan paksuista. (Kannattaa tehdä ennemmin juoksevaa kuin paksua koska seos jähmettyy jonkun verran jääkaapissa).
Suosittelen sinistä Keijua. On tosi hyvää ja kotimaista. Sininen Florakin on maidotonta, mutta ei lähellekään yhtä hyvää eikä kotimaista.
Sinistä keijua tai makeuttamatonta maapähkinävoita meillä, en jaksa alkaa tahnoja vääntää, perheessä maitoallergikko.
Vegaani=ei syö mitään eläinperäistä.
Jos et syö maitotuotteita etkä lihaa niin laita päälle kasviksia. Kurkkua, margariinia, paprikaa, salaattia. Jos syöt kalaa niin laita vaikka kylmäsavulohta tai kypsää lohta. Erillaisia levitteitä voi kanssa kokeilla:hummusta, tahinia, pestoa yms.Vegaaneille on myös vehnästä tehtyjä leikkeleitä ja juustoja. Kalliita kyllä ja ainakin nuo juustot on aika kauheita.