Mitä vegaani laittaa leivän päälle?
Olen kokeilemassa maidotonta ruokavaliota limanerityksen vähenemisen toivossa, mutta olen hieman hukassa syömisen kanssa. Aamulla syön mielelläni voileivän- mitä nyt laitan leivälle, kun en myöskään välitä lihasta? Jotain tahnoja en kerkeä kotona valmistelemaan joka aamu. Olenko ihan pöhlö, kun en tätä keksi?
Kommentit (31)
Hummusta saa kaupasta valmiina. Lisäksi kurkkua, tomaattia, paprikaa esim.
Oliiviöljyä, mutta mittaa se, se vastaa voita.
Avocadon kun tilsaat, ja siihen pilkot esim. paprikaa/tomaattia joukkoon, niin et montaa minuuttia saa aikaa menemään. Suola, pippuri, sitruunamehu ja ei kun nauttimaan.
Laitoin tänään margariinia ja vegaanista "juustoa". Maapähkinävoita/tahinia & vihanneksia voi tietysti laittaa, ite oon vähän kyllästynyt noihin molempiin. Kookosöljy on myös hyvää ruisleivällä. Paputahnoja jos tekee niin eihän niitä tarvii joka aamu erikseen tehdä, vaan säilyyhän ne muutaman päivän.
Sininen keiju on maidoton margariini, jos sitä haluat käyttää.
Mä käytän yleensä kans hummusta ja suosikki on tartex leipä suolakurkulla.
Katso se vegaanilista ruokatuotteista, siinä on kaikki maidotonta.
Tahnoja ei tarvitse valmistaa joka aamu, kun tekee kerralla ison satsin. Kyllä se säilyy. Myös maapähkinävoi on vegaanista. Voisit myös laittaa leivän päälle ihan vain kasviksia, kuten kurkkua, tomaattia, paprikaa. Niitä voi jo vaikka edellisenä iltana viipaloida kuppiin ja laittaa jääkaappiin.
Keijua, tahinia, hummusta, avokadoa, kasviksia, omenaa, seitania, tofua, vegaanista "juustoa", "tuorejuustoa", "leikkeleitä", ym.
Avokadoa laitan ja päälle keko kasviksia.
Hummus paranee vaan ajan kanssa, ei sitä tarvitse joka päivä tehdä uutta satsia. Säilyy hyvin 4-5 päivää. Tekemiseen menee viisi minuuttia. Valmiinakin voi ostaa kaupasta.
Muitakin tahnoja on, tapenadea, quacamolea....
Maapähkinävoi on myös hyvää, ja sisältää proteiinia.
Pesto on myös hyvää leivällä.
Tai sitten ihan panet kuule margariinia ja päälle salaattia ja tomaattia.
Entäpä espanjalainen tomaatti-valkosipulileipä: paahda leipä, hiero pintaa raa'alla valkosipulilla. Valuta päälle hiukan hyvää oliiviöljyä ja siivuta tomaattia. Pinnalle sormisuolaa. On muuten sairaan hyvää...
Vierailija kirjoitti:
Saako hummusta valmiina ihan Prismasta tms. ruokakaupasta? Olen tehnyt joskus itsekin, mutta olisi kätevä ostaa valmiina.
Hummusta, avokadoa, vegaanisia levitteitä löytää joistakin kaupoista... Siihen päälle vielä kirsikkatomaatteja, ehkä jotain vegaanista leikkelettä, paprikaa, salaatinlehtiä, tms
Kannattaa myös kokeilla maapähkinävoita ja banaanisiivuja, nam :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako hummusta valmiina ihan Prismasta tms. ruokakaupasta? Olen tehnyt joskus itsekin, mutta olisi kätevä ostaa valmiina.
Kyllä saa. Tosin ovat aika pieniä purkkeja
Ohhoh tulipas paljon hienoja ja herkullisen kuuloisia vinkkejä! Kiitos tuhannesti asiallisista vastauksista :) pelkäsin, että minut nauretaan täällä pihalle :)
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa. Tosin ovat aika pieniä purkkeja
Kerran oon ostanut valmista, en tykännyt yhtään.
Mistä saa vegaanisia leikkeleitä? Joskus oli kasvisgallerian kasvisleikkeleitä, mutta niitä ei ole myyty vuosiin ja eivät tainneet vegaanisia olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa, jopa S-marketista...
Silva-merkkistä ainakin. On vähän mautonta minun makuuni, paitsi chili-maustettu versio.
https://www.google.fi/#q=valmis+hummus&hl=fi&imgrc=eIrg7wW-Kk-2lM%3A
Hummusta on kyllä tolkuttoman helppo tehdä itse. Osta säilyke-kikherneitä, valuta puolet nesteestä pois (ettei tule kovin löysää), pane syvään astiaan. Sekaan 2 rkl tahini-tahnaa, chilijauhetta maun mukaan, yksi valkosipulin kynsi, pari rkl sitruunamehua, teelusikallinen jeeraa, teelusikallinen suolaa, puoli dl oliiviöljyä - ja surauta tahnaksi sauvasekottimella. That's it, ei mene montaa minuuttia ja tuosta riittää monelle leivälle.
11
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa vegaanisia leikkeleitä? Joskus oli kasvisgallerian kasvisleikkeleitä, mutta niitä ei ole myyty vuosiin ja eivät tainneet vegaanisia olla.
Joistain ruokakaupoista ja Ruohonjuuresta ym. Helsingissä ainakin Manskun M-kauppa, Kampin ja steissin kaupat ja Prismat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa, jopa S-marketista...
Silva-merkkistä ainakin. On vähän mautonta minun makuuni, paitsi chili-maustettu versio.
https://www.google.fi/#q=valmis+hummus&hl=fi&imgrc=eIrg7wW-Kk-2lM%3AHummusta on kyllä tolkuttoman helppo tehdä itse. Osta säilyke-kikherneitä, valuta puolet nesteestä pois (ettei tule kovin löysää), pane syvään astiaan. Sekaan 2 rkl tahini-tahnaa, chilijauhetta maun mukaan, yksi valkosipulin kynsi, pari rkl sitruunamehua, teelusikallinen jeeraa, teelusikallinen suolaa, puoli dl oliiviöljyä - ja surauta tahnaksi sauvasekottimella. That's it, ei mene montaa minuuttia ja tuosta riittää monelle leivälle.
11
Olen hummusta tehnytkin, mutta ongelma on nuo ainekset, lähinnä tahini. Mulla meni iso purkki melkein hukkaan, kun en osannut sitä muuhun kuin tuohon hummukseen käyttää. Helpompi olisi ostaa hummusta silloin tällöin valmiina.
Hummusta