Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön + opiskelija

16.02.2006 |

Minä olen AMK-opiskelija ja mieheni on työttömänä (saa työmarkkinatukea, ei mitään liiton päivärahoja). Meillä on ollut kauhea vauvakuume jo vaikka kuinka pitkään. Monet kaverini ovat kauhistelleet, että miten tulemme toimeen jos saisimme lapsen kesken minun opintojen.

Kertokaapa omia kokemuksianne.

Minusta se toimeen tuleminen on aika suhteellinen asia. Se riippuu hyvin pitkälti siitä mihin on tottunut. Me olemme tottuneet elämään vähällä rahalla, mutta perusasioista ei ole tarvinnut tinkiä. On ruokaa joka päivälle ja vuokrakolmiossa asutaan ja autokin on pitempiä matkoja varten (tosin sen vakuutuksia ei makseta itse, koska äitini haluaa maksaa ne). Ei tietenkään voida käydä elokuvissa ja ulkona syömässä tai ostella kalliita vaatteita usein, niinkuin työssäkäyvät, mutta paljon on edelleen sellaista josta voisimme tinkiä, esim. monien lehtien tilaukset ja kalliit valmisruoat.

Mikäli olen täysin perillä Kelan kuvioista, niin jos meillä olisi vauva niin voisimme hakea yleistä asumistukea kolmelle hengelle (vaiko kahdelle?) ja saisimme lapsilisää, minä jotain äitiyspäivärahaa tms ja mies kaiketi vielä lapsikorotuksen päivärahaansa. Ei kai sille lapselle ole pakko ostaa kaikkea mahdollista (ja kallista) krääsää heti pienestä asti. Varmasti sukulaisilta saa vaatteita yms ja ei kaiken tarvitse minun mielestä olla ReimaTecia eikä kaikkea tarvitse ostaa uutena. Ja varmasti isovanhemmatkin haluavat osallistua vauvan isompiin hankintoihin.

Haluaisin tosiaan kuulla, että miten te muut pienituloisemmat olette tulleet toimeen.

(Jos jäit miettimään, että aionko opiskella kun vauva on pieni, niin olen jo ottanut selvää, että koulustamme saa olla poissa kesken opintojen vaikka 2 vuotta jos syy on pätevä ja vauva on kuulemma pätevä syy.)

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös AMK-opiskelija ja mies on työllistämiskoulutuksessa vai mikähän se nimi olikaan... Kuitenkin tulot ovat samat kuin teillä, opintotuki ja peruspäiväraha. Ihan ok meillä on mennyt, köyhää on, mutta kun tietää että kohta helpottaa niin jaksaa. Monta vuotta on jo köyhäilty ja selvitty.. 2 lasta meillä on. Kyllä se tosiaan minustakin riippuu siitä mihin on tottunut.

Käykää laskemassa Kelan nettisivuilla asumistukenne, siellä on laskuri, ainakin meillä se on pitänyt hyvin paikkaansa ja Kelaltakin sanoivat sen olevan hyvä laskuri. Mutta kolmesta te asumistuen saatte. Äitiyspäivärahaa tosiaan saat, jos et ole ollut töissä niin sitä minimiä ja miehen päivärahaan tulee lapsikorotus.

En ole kyllä katunut päätöstämme tehdä lapsia vaikka tilanne on tämä. Halusin lapset nuorena ja tosiaan kohta pitäisi meillä tilanteen helpottua, kun mies on työllistymässä parin kk:n päästä ja minä toivottavasti vuoden päästä :)

P.

Vierailija
2/3 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin Kelan laskurilla, että saisimme yleistä asumistukea muutaman kympin vähemmän kuin nyt saamme yhteensä (miehen yleinen ja minun asumislisä). Eli plusmiinusnolla taitaa mennä, eli vaikka oliskin tuloja enemmän niin menotkin samalla kasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin lähes sama tilanne, eli minä opiskelen, mieheni käy töissä ja on juuri sen verran " hyvätuloinen" ja vuokra juuri sen verran pieni, että emme saa asumistukeakaan. Meillä on kaksi lasta ja maksamme heidän hoitomaksujaan 250e/kk, koska kesätyötuloni lasketaan keskimääräisesti koko vuodelle. Tuloni talvella ovat kuitenkin opintotuki ja lapsilisät =). Hyvin kuitenkin kitkutellaan, eikä tosiaan osata edes kaivata ulkomaanmatkoja tai ravintolassa syömistä, koska emme nuorina vanhempina ole koskaan ehtineet harrastaa sellaista.

Monet ovat ihmetelleet, enkö perheellisenä saa tosiaan mitään muuta tukea kuin opintotuen, vaikka minulla on erotuksena muihin opiskelijoihin kaksi lastakin elätettävänä. Opiskelukaverini, joka on kymmenisen vuotta vanhempi ja elättää vain itsensä saa taas aikuiskoulutusrahaa koko opiskeluajalta 600e/kk, kun on ollut opiskelujen välissä 10 vuotta töissä. Kyllä tuntuu epäreilulta, mutta tässä näkee mitä yhteiskuntamme arvostaa ja tukee =).