Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi nielurisaleikkauksen jälkeen ei anneta kunnon kipulääkitystä?!

Risat on poissa
14.02.2016 |

Ketoriinia ja Panacodia olen syönyt maksimi annoksina, mutta esim. yöt on ihan kauheita.

Miksi ei voi antaa potilaille kotiin tosi vahvoja lääkkeitä? Pitääkö silloin olla aina muka sairaalassa valvonnan alla?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillö lapsi (tuolloin 5v) sai Pamolia, Pronaxenia ja Tramalia.

Vierailija
2/10 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin leikkaussessa 18-vuotiaana ja sain ketoa ja panacodia. Itselläni eivät tulehduskipulääkkeet eikä panacod vaikuta mitenkään, joten olo oli todella tuskainen.. 

Itse nukahdin siten, että otin kylmägeelipakkauksen (pitkulainen) ja kieritin sen pienen pyyhkeen kanssa kaulani ympärille. Itse ainakin koin tämän todella toimivaksi :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketoriini ei auta kaikilla. Näin sanoi hoitaja minulle sairaalassa 25 vuotta sitten kun sanoin, että jotain muuta, kiitos. Buranaa auttoi jonkin verran. Mutta silti oli ihan helvetin kipeä pari viikkoa. Täytyisi vissiin melkein tajuttomaksi lääkitä, jotta auttaisi. Ei minulla ainakaan isotkaan buranasatsit vieneet kaikkea kipua. :-( Leikkaus oli pakko tehdä uusiutuneuden kurkkupaiseiden takia. Pienempi paha kuitenkin kuin ne helvetilliset paiseet, mätää nielurisan alla.

Vierailija
4/10 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 31v. kun leikattiin risat pois, jatkuvien tulehdusten takia. Buranaa ja panacodia otin säännöllisesti 6päivän ajan vaikkei kipuja pahemmin ollut. Toisena päivänä leikkauksen jälkeen oli pakko jo saada leipää. Mulla oli todella hyvää onnea, leikkaus meni hyvin, toipumisessa ei kipuja saati verenvuotoja. Ainut oli järkyttävä paniikkikohtaus kun heräsi nukutuksesta, jouduin jäämään yöksi sairaalaan kun iltapäivällä oli leikkaus. 3h leikkauksen jälkeen join jo kylmää kahvia :)

Vierailija
5/10 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imeskele mehujäitä.

Vierailija
6/10 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun risat poistettiin 1970-luvun puolivälissä, mitään kipulääkettä ei tullut sairaalassa eikä kotona. 

Kidusta, en edes pystynyt sylkeä nielemään vaan sylkäisin sen kuppiin.

Vierailija
7/10 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kipeäksi kurkku kyllä tuleekin. Minulta myös leikattu aikuisiällä kolmekymppisenä ja osattiin varoittaa etukäteen, että edes veden juominen ei onnistu ilman kipulääkitystä. Silmät vedessä siis vetelin Panacod-poretta neljä kertaa päivässä, kaksi tablettia. Siihen aikaan maksimiannos olikin se 8tbl.

Ei siihen taida auttaa mikään, Oxanest ehkä :D

Vierailija
8/10 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä selviät kyllä hengissä tilanteesta. Miksi hemmetissä pitäisi antaa jotain ihan valtavan vahvaa huumetta? Eikö nykyihminen kestä parin päivän kipua? Vähän perspektiiviä asioihin hei.

Vierailija
9/10 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä selviät kyllä hengissä tilanteesta. Miksi hemmetissä pitäisi antaa jotain ihan valtavan vahvaa huumetta? Eikö nykyihminen kestä parin päivän kipua? Vähän perspektiiviä asioihin hei.

Kyllähän sitä kestää, mutta en harrasta kuitenkaan itsekidutusta. Eli jos olis tarjolla hyviä kipulääkkeitä, niin mietin tässä vaan että miksei niitä auliimmin tarjota potilaille.

Yöllisen järkyttävän kuivanielu-korvakipu -kohtauksen iskiessä olen syönyt jääpaloja ja pitänyt jotain kylmää niskassa ja kaulalla. Synnytyksen aikana sentään pystyi huutamaan tuskissaan, mutta nyt ei. Jotain ihme ininää vaan tulee ulos.

Vierailija
10/10 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi kyllä ihan tavallinen tulehduskipulääke, kun kävin leikkauksessa 20 vuotta sitten. Otin pari särkylääkettä aina 8 tunnin välein. Jos ei ottanut, kipu oli järkyttävä, yölläkin siihen heräsi. Särkylääkkeillä kipu pysyi hyvin poissa. Rankka leikkaus, meni lähes pari viikkoa toipumiseen. Mutta ehdottomasti kannatti, ei ole sen jälkeen angiinoita näkynyt.