Onko ketään odottavaa jolla verenpaine alhaalla?
Mulla on rv 37+2, ja tänään alkanut hirveä pahoinvointi ja paineet on alhaalla. Jouduin käymään ensi-avussa kyseisen asian takia, ja hetken oli parempi mutta nyt olo on taas huono ja heikko!
Kommentit (8)
Näin kaikissa raskauksissa vaikka painoakin on iän myötä tullut lisää. Kun on matalat paineet niin kait sitten on.
Paineet vaihdelleet 52-68 ja 100-115 välillä. Ihan viimeiseessä mittauksessa rikottu 70. Eka raskauden aikaan työpisteessäni oli mittari, joten välillä kun heikotus iski kävin mittarilla ja lukemat oli noita 50 lukemia (ettei kerran ois menny jopa alle). Rauhottuminen ja välipala auttoivat asiaan ja olo helpottui. Ei siihen sen kummemmin ole neuvolassa puututtu. Itse olen oppinut asian kanssa olmaan niin ok.
Kretu 16+1
Minulla alhaiset paineet olleet aina, jo ennen raskautta. En itse ole pitänyt sitä minään ongelmana, hyvänä asiana vain ja sen kanssa on oppinut elämään. Pyörryttää helpommin ja tähtiä näkyy noustessa pitkältään, muuten ei ongelmia ole ollut. Raskauden aikana on vain täytynyt pitää paremmin huolta, ettei pyörtyile vaan ehtii istumaan ennen kaatumista ja etenkin huolehtii, että nousee rauhallisemmin. Suolan syöntiä nyt raskauden aikana on minun pitänyt vielä rajoittaa, sillä turvotusta on tullut aikalailla. Siitäkään ei apua heru. Parempi tämä näin on, kuin että paineet olisivat korkealla. Alhaisista paineista ei mitään terveydellistä haittaa ole, pikemminkin hyötyä.
terveisin
mine + piiperoinen 38 + 1
Mulla on yleensä ollut about 120/70 mut raskauden aikana on laskeneet. Eilen mittasin 92/60. Heikko ja pyörryttävä olo on ajoittain, mutta tämän vaivan kanssa on elettävä. Ei siihen hirveästi itse pysty vaikuttamaan.
Tytteli-83 rv 23+2
ja aivan raskauden alussa huimausta ilmeni, onneksi on varmaan sen verran jo tasoittunut että harvemmin huimaa. Viimeksi mitatessa oli ihan hyvä, mutta kai se välillä laskee liian alas. joskus nuorena huimasi todella paljonkin, mutta onneksi sain painoa itselleni lisää, tuolloin kun olin ehkä liian laihakin, mutta ei paino vaan noussut. Se oli ja on jotenkin niin kauhea tunne kun alkaa pyörryttämään, etten halua sitä missään nimessä uudelleen.
vauva06 rv9+4
Mulla kanssa aina ollut todella alhaiset paineet, joka sitten kostautuu huimauksena ja pyorrytyksena aina silloin talloin. Nytkin raskausaikana ylapaineet melkein paasaantoisesti alle sata ja korkeimmillaankin 107. Pari kertaa on nyt loppuraskaudessa pidemman seisoskelun jalkeen alkanut pyorryttaa niin pahasti, etta on pakko ollut menna vaakasoon ja jalat ylos. Joskus TODELLA kiusallista, varsinkin jos julkisella paikalla.... Mutta niinkuin jo sanottiin niin se lieneekin sit se ainoa haitta!
Browniette 37+1
Mullakin on alhainen verenpaine, mistä olen tosin kiitollinen koska suvusa on niin paljon verenpainetautia. Raskausaikana olen kylä joutunut olemaan varovainen, koska olen ennen vaivan takia pyörtyillyt muutamia kertoja. Nyt raskausaikana vaivana on varsinkin aamuisin tähtien vilinä silmissä, pitää nousta ylös hitaasti ja istuskella sängynlaidalla ennen kuin uskaltautuu jalkeisille.
Olen huomannut, että kupillinen kahvia aamuisin auttaa pahimpaan heikkoon oloon ennen suihkuun menoa. Kahvin vaikutus on kai aika hetkellinen verenpainetta nostamaan, mutta minut ainakin auttaa pahimman huteruuden yli.
Piiki 30+6
Sama ongelma ollut minulla. Neuvolan th antoi jo eka raskauden aikana vinkin, että pidä salmiakkiaskia taskussa siltä varalta, että huono olo uhkaa tulla. Salmiakkihan on suolaista ja nostaa verenpainetta.
Olen perinyt alhaisen verenpaineen ja oikein odotan, että se näin raskausaikana nousis! No, esikoisen odotus päättyi sit raskausmyrkytykseen ja verenpaine nousi pilviin, mutta kaks seuraavaa ja nyt tämä neljäs odotus on mennyt matalilla paineilla :D
Mulla pysyttelee kiltisti 106/60-110/64 välillä ja vasta ihan vikalla neuvolakäynneillä (rv 39-40) on alapaine noussut lähelle 70. Mitään hoitoa en tietenkään saa, eihän tuo sairaus ole, mutta hutera olo on usein.
Toivottavasti saat pahoinvoinnin ja huippuksen jollain keinolla pois, mulle auttaa liikunta ja riittävän suolainen ruoka.
T: Vuokko rv33, lapset -99, -01 ja -04