Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmiset, joilla talvella sisälämpötila +25 ja kulkevat topissa ja shortseissa. Onko järkeä??? Ei ainakaan ekologista.

Vierailija
13.02.2016 |

Jatkuvasti törmää näihin ihmisiin, joiden mielestä talvella kuuluu kulkea sisällä topissa ja shortseissa ja pitää lämpö 25 asteessa. Eihän tuossa ole mitään järkeä, ei ole terveellistä, kuluttaa ihan jumalattomasti jne jne. Ja ylläri ylläri, nämä ihmiset eivät itse maksa lämmityksestään... Mutta eikö tuossa ole jo suuri sairastumisriskikin ja eikö ulos meno tunnut entistä kylmemmältä? Muiden havaintoja, kokemuksia?? Itsellä talvella 20-21 ja kiltisti pitkät vaatteet.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisälämpötilaan vaikuttaa suuresti laadukas rakentaminen. Jos ei itse maksa lämmityskustannuksia ei luultavasti pysty edes vaikuttamaan lämmitykseen. Minun asuntoni on suht lämmin, ei ihan +25 mutta yli +20, ja normaalisti olen alushousuissa ja topissa yksin ollessani. En pysty vaikuttamaan lämmitykseen, muuten kuin pitämällä ikkunoita/parvekkeen ovea auki.

Vierailija
2/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku kulkee sortseissa noin alhasessa lämpötilassa? Itsekin tykkään +25 mut kyllä ihan normaalisti on farkut (yleensä alla sukkikset jos oon ulkona käynyt samana päivänä), pitkähihainen paita jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisälämpötilaan vaikuttaa suuresti laadukas rakentaminen. Jos ei itse maksa lämmityskustannuksia ei luultavasti pysty edes vaikuttamaan lämmitykseen. Minun asuntoni on suht lämmin, ei ihan +25 mutta yli +20, ja normaalisti olen alushousuissa ja topissa yksin ollessani. En pysty vaikuttamaan lämmitykseen, muuten kuin pitämällä ikkunoita/parvekkeen ovea auki.

Ja miten tämä liittyy sairastumiseen? Ulos meno tuntuu kylmemmältä mitä lämpimämmässä on ollut kyseiset vaatteet päällä.

Vierailija
4/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sisälämpötila 22 astetta, eikä voida siihen itse vaikuttaa, muuten kuin avaamalla ikkunoita (=lämpöä harakoille). Ihan hyvin tässä lämpötilassa kulkee shortseissa ja topissa, kun ei ole sohvaperuna, joka vaan makaa. Viimeisillään raskaana oli jopa tukalan kuuma.

Vierailija
5/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pystyyhän pattereita säätämään kylmemmälle tai lämpimämmälle. Haloo!!

Vierailija
6/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tämmöinen nykyaikainen tiivis talo, jossa on koneellinen ilmanvaihto. Täältä ei lämpö karkaa. Maalämpöpumppu toimii sähköllä, joka ihan itse maksetaan, mutta suurimman lämmön tuo varaava takka. Puut saadaan omasta metsästä. Veroa siitäkin maksetaan, ja aika monta hikipisaraa, että saadaan koivu haloksi, pinoon kuivumaan ja aikanaan takan kylkeen klapikoppaan. Meillä on noin 26 astetta tavallisesti. Minä viihdyn parhaiten löysissä vaatteissa kotona, on paita ja verskat tai pitkikset. Mukula juoksee alasti kesät talvet täällä sisällä. Mies käyttää kerrastoa. Miksi pitäisi kitua ja kylmettyä omassa kodissaan, kun voi elää mukavastikin?

Vierailija
7/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyomakotitalot ovat energiatehokkaita ja lämpimiä. Itse maksamme lämmityksemme ja jos haluamme rahat siihen käyttää, niin se on meidän asiamme. Minä arvostan, että perheellä on lämmin koti, lattialämmityksen päällä on kiva leikkiä ja kulkea paljain jaloin.

Vierailija
8/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihminen tottuu (korkeahkoon) lattialämpöön, niin hän ei parin vuosikymmenen jälkeen tarkene ulos ilman tukkua villasukkia ja kuukenkiä, näin on tutkimuksin osoitettu. Evoluution aikanahan ihmisen jalat joutuivat tekemisiin sekä kuuman että kylmän kanssa. Eli nykyihmisen kannalta järkevin lattiapinta on vain hyvin eristetty ja lämpimältä tuntuvalla materiaalilla pinnoitettu - ei erikseen lämmitetty. Sitä paitsi lattialämmitys vie muutenkin paljon enemmän energiaa kuin suora lämmittäminen.

Vierailija
9/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pystyyhän pattereita säätämään kylmemmälle tai lämpimämmälle. Haloo!!

Pystyyhän sitä nuppia vääntelemään, mutta ei se lämmitykseen vaikuta. Puhun nyt siis vain itseni, tuttujeni ja entisten asuntojeni puolesta, että jossain saattaa olla toisin (mitä kyllä vähän epäilen).

Vierailija
10/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri sivuilta kerättyä infoa: korkea lämpötila aiheuttaa väsymystä, hengitystieoireita, haittaa keskittymiskykyä, aiheuttaa kuivuuden tunnetta, lisää pölyn määrää, atoopikoilla huonontaa iho-oireita. Lämmityskaudella sisälämpötilan ei tulisi ylittää 23-24 astetta.

Vierailija
11/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joku pitää vapaaehtoisesti 26 astetta??? Mä olen kesällä aivan kypsänä, jos sisälämpötila nousee yli 25. Unet menee pilalle, en jaksa tehdä mitään ym. Miten te jaksatte esim. imuroida vai käykö teillä siivooja? Nykyihmiset ei välitä maapallosta mitään, lämmitetään vaan ihan hemmetisti, kun itsellä mukavaa, viis väli siitä, mitä maapallolle kuuluu...

Vierailija
12/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aika ylpeä, kun en ole koko talvena laittanut patteria päälle! En asu Suomessa, mutta kuitenkin Länsi-Euroopassa, jossa lämpötila ulkona voi talvella tippua miinuskymmeneen. Silloin on vähän  kylmä, mutta kun laittaa villapaitaa toisen päälle niin niistä viikoista selviää oikein mukavasti :) Mitähän täällä sisällä on... 16-20 astetta. Mun ikkuna on niin, ettei tänne paista suoraan aurinko, niin se ei kuumenna huonettani liikaa.

Siihen tottuu. Nykyään olen aina ihan hiessä, kun menen kotona Suomessa käymässä ja asunnot on tosi lämpösiä.

Vierailija
13/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun nämä kuumassa ähöttäjät tulee kylään, niin valittavat isoon ääneen kuinka meillä on kylmä. Meillä on yleensä 20-22, eli aivan normaali lämpö. Kätisevät siinä viltti harteilla ja villasukat jalassa "ettekö te raski lämmittä" ja pitävät saarnaa terveysriskeistä. Onneksi tunnen vain 2 tämmöistä tapausta.

Vierailija
14/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihanan lämmintä kerrostalossa ja ollaan aina kotona alasti :)

Vierailija
15/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ihminen tottuu (korkeahkoon) lattialämpöön, niin hän ei parin vuosikymmenen jälkeen tarkene ulos ilman tukkua villasukkia ja kuukenkiä, näin on tutkimuksin osoitettu. Evoluution aikanahan ihmisen jalat joutuivat tekemisiin sekä kuuman että kylmän kanssa. Eli nykyihmisen kannalta järkevin lattiapinta on vain hyvin eristetty ja lämpimältä tuntuvalla materiaalilla pinnoitettu - ei erikseen lämmitetty. Sitä paitsi lattialämmitys vie muutenkin paljon enemmän energiaa kuin suora lämmittäminen.

Höpö höpö. Meillä on lämmintä, ollaan nakuna kotona ja ulkona pärjään aina kovissa pakkasissakin, enkä koskaan palele!

Vierailija
16/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän vuokratalossa saa ainakin pattereita itse säädettyä. Joillain vuokralaisilla on sellainen asenne, että patterit täysillä, kun kerta vuokraan kuuluu ja sitten pidetään ikkunoita auki. Samoin vedet voidaan jättää valumaan suihkuun, kun se ei erikseen maksa. Järjenköyhää!!

Vierailija
17/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä noin +22 ja olen yleensä t-paidassa ja alushousuissa kotona ollessa, muuten alkaa tulla kuuma. Asunnon vetoisuus vaikuttaa aika paljon siihen, että miten viileältä sisäilma tuntuu.

Vierailija
18/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Meillä on lämmintä, ollaan nakuna kotona ja ulkona pärjään aina kovissa pakkasissakin, enkä koskaan palele!

Käsi unohtui sydämeltä;)

Vierailija
19/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän vuokratalossa saa ainakin pattereita itse säädettyä. Joillain vuokralaisilla on sellainen asenne, että patterit täysillä, kun kerta vuokraan kuuluu ja sitten pidetään ikkunoita auki. Samoin vedet voidaan jättää valumaan suihkuun, kun se ei erikseen maksa. Järjenköyhää!!

Näille tulee varmaan yllätyksenä tasauslasku, kun pitää maksaa lisää ennakkomaksujen päälle.

Vierailija
20/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tämmöinen nykyaikainen tiivis talo, jossa on koneellinen ilmanvaihto. Täältä ei lämpö karkaa. Maalämpöpumppu toimii sähköllä, joka ihan itse maksetaan, mutta suurimman lämmön tuo varaava takka. Puut saadaan omasta metsästä. Veroa siitäkin maksetaan, ja aika monta hikipisaraa, että saadaan koivu haloksi, pinoon kuivumaan ja aikanaan takan kylkeen klapikoppaan. Meillä on noin 26 astetta tavallisesti. Minä viihdyn parhaiten löysissä vaatteissa kotona, on paita ja verskat tai pitkikset. Mukula juoksee alasti kesät talvet täällä sisällä. Mies käyttää kerrastoa. Miksi pitäisi kitua ja kylmettyä omassa kodissaan, kun voi elää mukavastikin?

On ihan tutkittu juttu, että terveydelle on haitallista jos asunnon sisälämpötila on yli +22. Minulla alkaa hiki valumaan,  jos sisällä on tuo +22. Meillä on muualla kämpässä +20-21ja makkarissa tosi viileää. Maksimissaan tuollainen +17-18 astetta. Nukutaan todella hyvin eikä hiki lennä yöllä. Jos lämpöä on enemmän ovat lakanat, peitto ja tyyny aamulla hiestä märät. En koskaan kyläile ystävillä, joilla on trooppilenen lämpö sisällä. En halua uida hiessä. Ystävät taas ihmettelevät, miksi meillä on "kylmä". Nämä ystävät muuten sairastavat hengitystieinfektioita todella paljon. Minulla on ollut viimeksi flunssa joskus kolmisen vuotta sitten. Mies ei edes muista milloin hän on sairastanut flunssan.