Minkä ikäinen on ESITEINI?
Onko muka 10-vuotias jo jonkin sortin esiteini? Oma tyttö täyttää kohta 10 vuotta ja on vielä ihan lapsi.
Minkä ikäiseksi miellätte esiteinit ja mitä se tarkkaan ottaen tarkoittaa?
Kommentit (18)
Esiteini ollaan siinä ikävaiheessa, jolloin ei ole enää pikkulapsi mutta ei myöskään teini. Esiteinit alkavat jo kiinnostua vähän "aikuismaisemmista" asioista ja murrosikä alkaa tulla ajankohtaiseksi. Vaikka esiteinin kehitykseen kuuluu nopea kasvu, sen ikäiset ovat kuitenkin vielä lapsia ja aikuisilla täytyy olla heistä vastuu.
Esiteini-ikäinen on n. 12-vuotias. Yleensä esiteinivaihe ajoittuu ala-asteen lopulle, kuudennelle luokalle.
Näin yläkoulun opettajan näkökulmasta se on 12-13-vuotias. Murrosikä ei ole vielä pukannut päälle henkisesti, eikä monilla vielä fyysisestikään. 8. luokalla ollaan sitten jo aivan asian ytimessä kaikilla osa-alueilla.
Teini-ikä on 13-19-v., from thirTEEN to nineTEEN
Esiteini on noin 12-vuotias, ehkä 13:kin.
Risto Räppääjä ja Viileä Venla-elokuvaan kiteytyy hienosti esiteiniys. Miellän itse 11-12-vuotiaan esiteiniksi.
Luin pari kertaa että Einstein. Pitäisikö hankkia uudet silmälasit...
Mutta varmaan 12v
10-vuotias ei ole esiteini vaan lapsi. Esiteini on noin 12-vuotias.
Mun tuon ikäinen veljenpoika on täys esiteini. Myös 9-vuotias tytärpuoli alkaa näyttää merkkejä esiteiniydestä.
Mun käsityksen mukaan se on sitä, kun alkaa tulemaan niitä teinijuttuja: aikuisille haistattelua, evvk-tyyppistä kommentointia, "omia" sanoja (älä iskä ragee), ja sen sellaista. Myös sitä, että kaverit ja niiden jutut ovat selkeästi tärkeämpiä ja siistimpiä kuin vanhempien jutut. Ja ne muotihommat, että pitää olla kånkenit ja iphonet jne.
Olen opettajana peruskoulussa, jossa on oppilaita pienistä ekaluokkalaisista 16-vuotiaisiin ysiluokkalaisiin. Kokemuksella voin sanoa, että kuudesluokkalaiset ovat eniten esiteinivaiheessa. Murrosikä on alkamassa, hormonit heräilevät ja alkaa meikkaaminen ja oma ulkonäkö kiinnostaa. Yläasteen puolella sitten ollaan jo nuoria, tosin osa seiskaluokkalaisista on yhä esiteinivaiheessa.
Lastenlääkäri kirjoitti:
Noin 14-16 vuotias lapsi.
Tuon ikäinen on teini kaikilla mittapuilla, eli ei lapsi eikä aikuinen ja murrosikä kriittisimmässä vaiheessa.
Esiteini on n. 12v.
Vierailija kirjoitti:
Lastenlääkäri kirjoitti:
Noin 14-16 vuotias lapsi.
Tuon ikäinen on teini kaikilla mittapuilla, eli ei lapsi eikä aikuinen ja murrosikä kriittisimmässä vaiheessa.
Esiteini on n. 12v.
12-vuotias on lapsi. Murrosikä alkaa lapsilla noin 16-20 vuotiaana, kun heillä alkaa esim. nopeampi pituuskasvu ja lapsi saavuttaa sukukypsyyden.
11-12v, joskus tosin teini-ikä alkaa jo 12v.
Tytöillä 10-12-vuotias, pojilla 11-13-vuotias.
10-12 vuotias on mielestäni jo esiteini. Meidän taloudessa kun on 10, 14 ja 19 vuotiaat tytot, niin kyllä tuo nuorin on alkanut jo keskimmäiseltä “uhkaavasti“ vaikuttaa...
Olen huomannut että esiteini-ikäisenä tytöillä ”aikuismaisemmat jutut” alkaa kiinnostaa jo 10-12.v esimerkiksi: tiukat paidat,tekokynnet,meikki yms ja se on minusta ihan normaalia enkä ymmärrä miksi jotkut valittaa siitä antaa vain olla ja nuo aikaisemmat jutut mitä mainitsin ovat normaaleita ja ”esiteini” ikä alkaa joillain aikaisemmin ja joillain myöhemmin ja taas pojilla se ei ole vielä näin vahvaa kuin tytöillä ja älkää valittako heille he haluavat vain elää omaa elämää älkää sönköttäkö heille siitä he eivät ole tehneet mitään.
Se on termi jota käytetään kun on epäonnistuttu kasvatuksessa. Alkaa jo kahdeksanvuotiaista tuo kuvailu.
Esiteinit on 11 - 12 v, kun kiinnostaa vaatteet, meikki/skincare ja perhejuttuihin ei huvita aina tulla
24