lapsi löi päänsä ja nukahti.. mistä tietää pitäisikö huolestua?
teki kuperkeikan portaissa, noin 10 min myöhemmin nukahti sohvalle. on epäilemättä väsynytkin, hoitopäivän jälkeen
(puolipäiväinen, ei nuku tarhassa) mutta mistä tietää jos jokin on vialla?
Kommentit (31)
Eikö ole kaikille ihan tuttu juttu että päävammaa epäiltäessä pitää "potilaan"/vamman saaneen olla hereillä ainakin kaksi tuntia kolhun jälkeen ja vahtia oloa ja olemusta? Tarkistaa silmien reagointi, jutella jotta kuulee että takkuaako puhe tai puhuuko ihan omituisia, käveleekö ihan ok, onko poissaoleva jne. Isompaa lasta voi pyytää kirjoittamaan nimensä tai luettelemaan kirjaimia/numeroita järjestyksessä. Sen jälkeen parin tunnin välein herättelee ja tarkistaa olon. Jos käytös ei ole normaali niin lääkäriin. Isosta kolahduksesta heti lääkäriin!
Terveisin lapsena tapaturma-altis tohelo joka on monet kerrat istunut koulun terkalla kaksi tuntia valvonnassa kun pää on ottanut osumaa :)
Sain itse aivotärähdyksen pikku kolauksesta. Nukahdin 15minuutin sisällä tuosta. Aamulla onneksi heräsin ja oksensin vähän väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi sai aivotärähdyksen (päähän kohdistuneen iskun jälkeen valitti kovaa päänsärkyä ja oksensi). Menin hänen kanssaan lääkäriin, mutta ei siellä sen kummempia tehty kuin käskettiin herättämään lapsi kahden tunnin välein ja tarkistamaan, että hän osaa vastata kysymyksiin, joihin hän normaalistikin osaisi vastata. Ihan yhtä hyvin tuon voi tehdä itse kotona. Jos lapsi nukahti melkein heti kaatumisen jälkeen, niin herättäisin hänet nyt heti ja kysyisin jotain. Jos lapsi ei herää, ota yhteyttä lääkäriin.
Tuossa vaiheessa, kun lasta ei saa hereille, on kiire. Voi olla esimerkiksi aivoverenvuoto, joka on hengenvaarallinen.
Näin juuri niin kuin tuossa noita kysymyslitanjoita esitinkin... takaraivo on vielpä erityisen paha paikka. 3v. ja selvä kuhmu.
Itse olisin jo matkalla menossa koska vaikuttaa vakavammalta kuin ensin edes ajattelin.
Mutta 95% näistä päättyy ihan hyvin. Nyt pentu hereille ja puhelin toiseen käteen puolivalmiiksi. Ei paniikkia.
niin... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi sai aivotärähdyksen (päähän kohdistuneen iskun jälkeen valitti kovaa päänsärkyä ja oksensi). Menin hänen kanssaan lääkäriin, mutta ei siellä sen kummempia tehty kuin käskettiin herättämään lapsi kahden tunnin välein ja tarkistamaan, että hän osaa vastata kysymyksiin, joihin hän normaalistikin osaisi vastata. Ihan yhtä hyvin tuon voi tehdä itse kotona. Jos lapsi nukahti melkein heti kaatumisen jälkeen, niin herättäisin hänet nyt heti ja kysyisin jotain. Jos lapsi ei herää, ota yhteyttä lääkäriin.
Tuossa vaiheessa, kun lasta ei saa hereille, on kiire. Voi olla esimerkiksi aivoverenvuoto, joka on hengenvaarallinen.
Näin juuri niin kuin tuossa noita kysymyslitanjoita esitinkin... takaraivo on vielpä erityisen paha paikka. 3v. ja selvä kuhmu.
Itse olisin jo matkalla menossa koska vaikuttaa vakavammalta kuin ensin edes ajattelin.
Mutta 95% näistä päättyy ihan hyvin. Nyt pentu hereille ja puhelin toiseen käteen puolivalmiiksi. Ei paniikkia.
Ja nyt vaikuttaa taas paremmalta :) No, kyselepä asioita nyt seuraavat tunnit ennen unia jotka pitäisi olla itsestään selviä. Pientä tokkuraisuutta toki voi esiintä muutenkin tuollaisessa tilanteessa, pääiskun jälkeen kun ei saisi nukahtaa ja siten sekoittaa mahdollisesti oireita.
Tuossa on nyt ihan hyvät ohjeet ja jos kuljetusmahdollisuus on helppo (? kaikki on suhteellista) niin veisin sinne lähimpään keskussairaalaan soitettuani lapsen tarkkailuun. Mutta jos mm. tasapaino on moiteeon, muisti toimii ja silmissä ei häiriöitä niin kotitarkkailu riittää. 24h.
Itse olen saanut 3 isoa iskua iskua päähän ja viimeinen pahempi tuli juuri takaraivooni. vielä 10 päivää sen jälkeen oli tilausta ambulanssille. Takaraivoisku voi jopa tappaa jos on huono tuuri. Mutta eipä paniikkia. Ruokahaluttomuus on ainakin yksi vamman oireista, oksentelu ja niin edelleen. Eli jos ruoka kelpaa on se hyvä merkki.
En ole 3v. vaan 35v. mies.
Toivottavasti et ole sairaanhoito alalla. Kielioppisi on halveksuttavaa ja neuvosi kuvottavia
ap taas täällä. soitin ensineuvoon ja siellä oltiin sitä mieltä, että jos syö ja juttelee niin ei hämminkiä. ei tarvitse tulla ruuhkaiseen päivystykseen istumaan . lapset ovat kuulemma kestäviä ja "ainahan sitä saisi juosta sairaalassa , jos joka kuhmusta tulisi näytille! "
mutta jos oksentaa, alkaa katsoa kieroon tai menee sekavaksi sitten tietysti kiireellä sairaalaan .
juuri nyt lapsi rakentelee legoilla, jugurtin söi ja joi kaakaota.
Provohan tää on, mutta kun luin otsikon niin luulin että joku penska pamautti päänsä johonkin ja tipahti samantien, ja nyt joku uusavuton mamma on täällä silleen "joo se vaan nukkuu".
Lastetautien e.l Saarinen kirjoitti:
Toivottavasti et ole sairaanhoito alalla. Kielioppisi on halveksuttavaa ja neuvosi kuvottavia
Toivottavasti kirjoitit muuten minulle :) Nimittäin kielioppi on suhteellinen käsite.
Itse olen nyt päävamman vuoksi juuri sairaslomalla.
Sairaanhoitoala on yhdyssana.
Moni tykkää leikkiä lääkäriä netissä (vaarallista), mutta tuon tekstisi kautta sinusta kuvastuu epävarma äidinkielentuntinsa huonosti koulussa käynyt nettivinkuja, tai sitten vaan kansa koulu pohjalta lääkä riksi ponnis tellut isämmaan puollustaja.
Kokeile kansanopistoa. Siellä on kivoja kursseja. Ensiaputaitoja voit petrailla vaikka SPR:n kautta. Sinusta tulee sosiaalisissa tilanteissa varmastikin sanavalmiimpi ja opit käyttää yhdyssanojen (ei, anteeksi, toivotonta) lisäksi pistettä lauseen lopussa.
Huomioi, että moni kirjoitti vastausviestinsä mahdollisimman nopeasti.
Tuossa viestissäsi taas ei ollut informaatioarvoa ollenkaan. Mutta jos paha olosi vähän helpottui niin iskit kultasuoneen. Once in a lifetime.
Vierailija kirjoitti:
Provohan tää on, mutta kun luin otsikon niin luulin että joku penska pamautti päänsä johonkin ja tipahti samantien, ja nyt joku uusavuton mamma on täällä silleen "joo se vaan nukkuu".
Niin. Tuolla hautuumaalla on paljon nukkuvia lapsukaisia.
Tuli mieleen tuosta lapsen herättelystä... Itse asensin taaperon sängyn ylle itkuhälärin kameran, ja kun oli nukkunut 2h, näin kamerasta kuinka hän venytteli ja vaihtoi asentoa. En sitten siihen väliin mennyt herättelemään, kun näin että on kunnossa kun asentoakin vaihtaa.
Kysymys kuuluukin: riittääkö tuollainen todentamaan, että lapsi on ookoo?
no nyt heräsi, pomppasi istumaan pölähtäneen näköisenä ja kysyi "saako jugurttia?" silmät ovat suorassa ja muutenkin tuntuu olevan ok :) tarkkailen nyt kuitenkin vielä, mutta kiitos kaikille vastanneille! <3
aloittaja