70 ja 80-luvuilla syntyneillä on todella monella hammaslääkäri-kammo!
minulla myös ja nyt maksan siitä kallista hintaa :( pari hammasta poistettu, juurihoitoja kesken..
kiitos vain äkäiselle kóuluhammas-lääkärille, joka paikkaili ilman puudutusta ja silloista parasta kaveriani porasi kieleen !
Kommentit (56)
Mun mies ei käy hammaslääkärillä ollenkaan 70-luvun traumaattisten hoitotoimenpiteiden vuoksi :/
Jep, oon syntynyt -74 ja tunnistan tyyliin. 80-luvulla porailtiin surutta ilman puudutusta. Onneks mulla ei vieläkään ole suussani kuin yksi reikä (paikattu -84). Opin hoitamaan hampaani, jos ei muuta.
Täällä 1974 syntynyt jolla niin paha hml-kammo että olen käynyt viimeksi hammaslääkärissä lukioikäisenä. Olen nyt 41. Mulla oli lapsena tosi paljon reikiä, kun ei "maalaistollot" vanhempani oikein osanneet neuvoa hampaiden hoitamista - itsekin olivat saaneet tekohampaat rippilahjaksi aikanaan, ja pitivät vain väistämättömänä luonnon lakina sitä että hampaat nyt mätänee suuhun jo lapsena.
Tosiaan monet kouluhammaslääkärit oli todella kovakouraisia ja vihaisia, yksi erityisen pelätty ala-asteellamme oli suorastaan sadistinen mielestäni. Esim. kun kerran paniikissa pyrin ylös tuolista kesken paikkauksen, tämä painoi minut voimakkaasti kurkusta kuristaen takaisin ja huusi täysillä jotain tyyliin "ja jumalauta sinä penikka pysyt siinä tai isken tämän poran sun silmään".
Mulle selvisi vasta lukiossa että puudutustakin voisi saada....
Minulla aina ollut huonot hampaat, jo pienenä vaikka kuinka harjasi aamuin illoin ja karkleja eikä mehuakaan saanut.
Ekalla ja tokalla luokalla meillä oli ihana hammaslääkäri, rauhallinen ja lempeä, sitä melkein odotti että hammaslääkärivaunu tuli koulun pihalle koska siellä oli hauskaa käydä =D
Jotenkin se poraaminen ilman puudutusta ei sattunut hänen luonaan.
Kolmannelle luokalle kun menin vaihtui hammaslääkäri, karsea tyyppi. Tämän luona sitten joutui käymään kunnes peruskoulu loppui.
Lukiossa sain kerran akuuttiajan tälle lapsuuden lempihammaslääkärille, vaikka silloin jo olin kehittänyt jonkinlaisen hammaslääkärikammon olin niin rentona siellä että melkein nukahdin =D
Sen jälkeen onkin kunnallisella puolella sattunut kaikenlaisia tapauksia vastaan...
Puudututettu väärä puoli naamasta, päätetty että juurihoidettava hammas ei tartte puudutusta koska varmaan kuollut jo (juu ei ollut), tökitty huuleen ruiskulla kun piti puuduttaa, aivastettu kun puudutusruisku on kitalaessa ja näin revitty haava siine, porattu kielen alle kun pora.joten lipsahti ja nyt viimeeksi n. vuosi sitten hammasläkäri puudutti ja puudutti kunnes puolet naamasta.tunnoton, en pystynyt nielemään koska kurkku puutui mutta hampaasta ei vain lähtenyt tunto.
Laittoi sitten ajan jollekulle joka osaisi sen puuduttamisen paremmin.
En ole käynyt....
Viime raskauden jälkeen hampaat todella huonossa kunnossa kun yli neljän kuukauden ajan oksensin päivittäin monta kertaa.
Säästän rahaa jitta voisin mennä yksityiselle nukutukseen....
Taisi hammaslääkärit olla hullun kiilto silmissään, kun hengittivät elohopeahöyryä joka päivä työssään amalgaamipaikoista. Vähän kuin hullut hatuntekijät 1800-luvulla. Ei se myrkyllisyys siihen jäänyt, kyllähän monet potilaat kärsivät nykyään amalgaamipaikoista aiheutuvasta elohopeahöyrystä nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Taisi hammaslääkärit olla hullun kiilto silmissään, kun hengittivät elohopeahöyryä joka päivä työssään amalgaamipaikoista. Vähän kuin hullut hatuntekijät 1800-luvulla. Ei se myrkyllisyys siihen jäänyt, kyllähän monet potilaat kärsivät nykyään amalgaamipaikoista aiheutuvasta elohopeahöyrystä nytkin.
Minä kyllä pidän siitä vanhasta amalgaamipaikastani kiinni kynsin hampain mieluummin kuin otan tavaksi uusia muovipaikan 3-5 vuoden välein. t.3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä pidän siitä vanhasta amalgaamipaikastani kiinni kynsin hampain mieluummin kuin otan tavaksi uusia muovipaikan 3-5 vuoden välein. t.3
Tätä usein kuulee, mutta ihmettelen että oikeastiko ne muilla ne muovipaikat niin hajoavaisia on. Itse vaihdoin parikymppisenä kaikki amalgaamipaikat muovisiin. Nyt yli 20 vuotta myöhemmin ainoastaan 1 paikoista on tarvinnut uusia, kun alkoi "vuotamaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä usein kuulee, mutta ihmettelen että oikeastiko ne muilla ne muovipaikat niin hajoavaisia on. Itse vaihdoin parikymppisenä kaikki amalgaamipaikat muovisiin. Nyt yli 20 vuotta myöhemmin ainoastaan 1 paikoista on tarvinnut uusia, kun alkoi "vuotamaan".
Sä et kuulukaan meihin traumatisoituihin jos oot mennyt vapaaehtoisesti hampilääkäriin "turhan takia".
Vierailija kirjoitti:
Puudututettu väärä puoli naamasta, päätetty että juurihoidettava hammas ei tartte puudutusta koska varmaan kuollut jo (juu ei ollut), tökitty huuleen ruiskulla kun piti puuduttaa, aivastettu kun puudutusruisku on kitalaessa ja näin revitty haava siine, porattu kielen alle kun pora.joten lipsahti ja nyt viimeeksi n. vuosi sitten hammasläkäri puudutti ja puudutti kunnes puolet naamasta.tunnoton, en pystynyt nielemään koska kurkku puutui mutta hampaasta ei vain lähtenyt tunto.
En ole käynyt....
Viime raskauden jälkeen hampaat todella huonossa kunnossa kun yli neljän kuukauden ajan oksensin päivittäin monta kertaa.
Säästän rahaa jitta voisin mennä yksityiselle nukutukseen....
1. Juurihoitoa aloittaessa puudutus on itsestäänselvyys, mutta seuraavilla kerroilla, ainakin kolmannella hoitokerralla kyllä kannattaa kokeilla ilman puudutusta, koska eihän hammaslääkäri muuten tiedä, onko juuri jo kuollut vai ei. Sitä paitsi hampaassa voi joskus olla ylimääräinen juurikanava, jota ei näe röntgenissä.
2. Jos on paha tulehdus, niin hammas voi puutua hitaasti ja vaikutus on usein heikko, koska puudutusaineen pitää ensin kulkea hermosolun pinnan läpi, jotta se pääsee vaikuttamaan hermosolun pinnan toimintaan.
3. Ihan turhaan jätät hoidattamatta hampaasi. Joku päivä sulla on varmaan verenmyrkytys, hampaat kun eivät itsestään parane.
Nykyään ei voi enää pelätä kun puuduksen saa aina.
Yleensä melkein nukahdan hammaslääkärissä.
Osattiin sitä vielä 90-luvullakin! Mä olen syntynyt -87, eikä ikinä mistään puudutuksesta tietoakaan. Eipä oo tullut käytyä hammaslääkärissä peruskoulun pakollisten jälkeen.
Hammaslääkäristä muodostui lapsuuden kokemusten perusteella kauhistuttavin paikka mitä tiedän, enkä uskalla mennä hammaslääkäriin. Olen syntynyt 1981 ja jouduin käymään hammaslääkärissä usein silloin 80-luvulla ja 90-luvullakin. Suussa oli monenlaista oikomishäkkyrää vuosikaudet ja välillä poistivat hampaitakin jostain syystä, vieläkin kuulen mielessäni sen rutinan kun kiskoivat hammasta irti kauan, muistan sen kauhun ja kun puristin käsiä nyrkkiin. Poratessa ei tietenkään käytetty mitään puudutusta, se oli varattu siihen kun hampaita poistettiin, myöhemmin kuuntelin ihmeissään kun jotkut puhuivat hammaslääkärikäynnistään ja oli puudutettu silloinkin kun oli vain porattu. Sairaalan hajun yhdistän heti hammaslääkäriin ja siitä hajusta tulee ikäviä tuntemuksia. Noin kaksi vuotta sitten tuli hammas kipeäksi, ja en uskaltanut mennä hammaslääkäriin ja sen tuskan kanssa kärvistelin kaksi viikkoa ja sitten se kipu meni ohi, tuli syötyä melko paljon särkylääkkeitä että sai nukutuksi. Viimeksi olen käynyt hammaslääkärissä vuonna 2000, se oli joku tarkastus kun olin armeijassa. M34
Olen syntynyt 1974 enkä ikinä ota puudutusta tänä päivänäkään minkään surkean hampaanpaikkauksen vuoksi. On hyvin koulittu! Plus että meidän ikäiset kyllästettiin fluorilla paremmin kuin mitkään muut ikäluokat eli ei tarvii usein porailla.
Aika yksilöllistä tämä taitaa olla. Olen syntynyt 1968, eikä hammaslääkärikammoa ole kehittynyt. On porattu ilman puudutusta ja puudutuksen kanssa. Viisi vuotta sitten minulta paikattiin muutama reikä ilman puudutusta, ja homma kävi niin vaivattomasti, että ihmettelin, missä vaiheessa hammaslääkäri alkaa varsinaisen työn, kun hän jo kertoi, että valmista tuli.
Mielestäni hammaskiven poisto on tuskallisempaa kuin tavallinen poraaminen. Mutta ei siihenkään ole sen kummempaa kammoa tullut.
Musta tuli hammaslääkäri pelkoinen vähän omasta syystäkin. Mulle tarjottiin puudutusta kyllä ihan 80-luvullakin mutta pelkäsin sitä neulaa ja pienempien reikien poraamisen kestin joten kuten. Kerran mulla oli sitten poskihampaassa syvä reikä jonka takia pitä käydä kaksi kertaa hammaslääkärissä. Kuitenkin en tuollakaan kerralla ottanut puudutusta ja nytpä sattui oikein tosissaan kun poraamista ja muuta ronkkimista tuntui olevan loputtomasti. En selvinnyt kunnialla... Sen jälkeen en ole suostunut paikkaukseen ilman puudutusta jollei kyse ole nyt ollut jostain vanhan lohjenneen paikan pienestä korjauksesta. Hammaslääkärien ei tietysti kannata pelotella mutta joskus voisi varoittaa että hoito tulee sattumaan paljon.
Olen syntynyt 80-luvun alussa ja sain kyllä aina puudutuksen, mutta sitä puudutetta laitettiin liian vähän tai sen vaikuttamista ei odotettu, koska paikkaaminen sattui silti aina. Ei multa nyt montaa hammasta paikattu lapsena tai teininä, mutta yksi hammas juurihoidettiin ja sen takia tuli enemmän käyntejä. Ainakin oikomishammaslääkäri oli myös aina vihainen.
Nykyään tuntuu, että hammaslääkärikoulutuksessa on panostettu myös empaattisuuteen, koska nuoremmat hammaslääkärit tuntuvat sen paremman kivunhoidon lisäksi olevan myös ystävällisempiä. Ainoat viime vuosina vastaan tulleet tylymmät hammaslääkärit ovat olleet vahempaa ikäluokkaa.
Mulle tuli reikiä ensimmäisen kerran vasta 35 vuotiaana. Luultavasti ei olisi vieläkään reikiä, jos en olisi laiminlyönyt hampaidenpesua, koska mulla erittyy sylkeä niin hyvin suuhun, joka siis suojaa hampaita. Jälkeenpäin en ymmärrä, että miten jätin hampaat pesemättä niin usein. Kyllä se hammaslääkäri sanoi poraillessaan hampaitani, että hampaideni kiille on erittäin vahva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt....
Säästän rahaa jitta voisin mennä yksityiselle nukutukseen....1. Juurihoitoa aloittaessa puudutus on itsestäänselvyys, mutta seuraavilla kerroilla, ainakin kolmannella hoitokerralla kyllä kannattaa kokeilla ilman puudutusta, koska eihän hammaslääkäri muuten tiedä, onko juuri jo kuollut vai ei. Sitä paitsi hampaassa voi joskus olla ylimääräinen juurikanava, jota ei näe röntgenissä.
2. Jos on paha tulehdus, niin hammas voi puutua hitaasti ja vaikutus on usein heikko, koska puudutusaineen pitää ensin kulkea hermosolun pinnan läpi, jotta se pääsee vaikuttamaan hermosolun pinnan toimintaan.
3. Ihan turhaan jätät hoidattamatta hampaasi. Joku päivä sulla on varmaan verenmyrkytys, hampaat kun eivät itsestään parane.
1. Olen kyllä muilta saanut aina puudutuksen., eivät sitten osaa työnsä kai.
2. Kyseessä ei ollut tulehtunut hammas.
3. Sanoinhan että säästän saadakseni suun kuntoon kertaheitolla.
Joo, lasten kivunlievitys oli täysin retuperällä 70-80-luvun Suomessa. Itse myös muistan sen tuskan kun vaan poralla jurrutettiin vaikka ulisin ja vesi valui silmistä. Hammaslääkäri tiuskaisi että etkö nyt osaa rentoutua.
Olin ihan ihmeissäni ysiluokalla (-89) kun hammaslääkäri vaihtui ja tämä kysyi ensimmäiseksi että haluanko puudutuksen.