Sossun asiakkaat maksavat käteisellä
^tuolla lailla sanottiin keskustelussa ja oli paljon yläpeukkua.
Voisiko joku selittää? Sossustahan tulee rahat tilille eikä käteisenä. Minä olen sossun asiakas itse ja maksan kortilla. Miksi turhaan nostaisin rahaa, kortilla maksaessa pääsee helpommalla eikä kerry pikkuhiluja jne. Jos menen vaikka keikalle/tapahtumaan, jossa ei kortti käy, silloin nostan etukäteen tarvittavan summan.
Onko käteisellä maksaminen jotenkin nolompaa kuin kortilla maksaminen, ja siksi käteinen sopii sossun asiakkaille :D Voisiko joku selittää, en ymmärrä.
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Musta vähän kumma asenne monella. " Sossu kyttää..". Saan joka kuukausi jopa vuosien ajan ilmaista rahaa valtiolta, mutta kyllä on perkele kun ne saatanan sossun akat, jotka mahdollistavat ilmaisen rahan saamiseni, kehtaavat jotakin sanoa uhkapelaamisestani! Törkeää! Mokomat perkeleen akat!
Et taida oikein ymmärtää. Se voi tuntua todella alentavalta, kun aikuisen ihmisen rahankäyttöä kytätään aivan kuin tämä olisi pikkulapsi tai holhouksenalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sossun asiakkaiden rahat riittävät baareihin, alkoon ja seksikauppoihin, ovat tuet aivan liian suuret. Mutta tämähän ei ole mikään uutinen yhdellekään, joka ei loisisi veronmaksajien lompakoilla.
On määritelty minimisumma, jolla pitää tulla toimeen. Yksinelävälle tällä hetkellä se on vähän alle viisisataa. Sossulle ei kuulu käyttääkö sen viinaan ja tupakkaan vaikka kokonaisuudessaan. Ruuan saa vaikka naapurista ja leipäjonosta. Eivät edes saa kysyä käyttöä.
Eli jos teiltä on kysytty perusosan käytöstä, niin laitonta. Toinen asia on, jos hakee harkinnanvaraisia lisiä.
Jos perhe saa toimeentulotukea, eikö silloinkaan sossu ole oikeutettu kyselemään mihin rahat menevät? Jos se ylimääräinen, joka olisi tarkoitettu lasten hyväksi kannetaankin baareihin, alkoon ja kaljaostoksina kauppoihin? Eikö siihenkään yhteiskunta voi puuttua? Tuo on minusta väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sossun asiakkaiden rahat riittävät baareihin, alkoon ja seksikauppoihin, ovat tuet aivan liian suuret. Mutta tämähän ei ole mikään uutinen yhdellekään, joka ei loisisi veronmaksajien lompakoilla.
Toisin sanoen, mielestäsi sossun asiakkaan pitää istua ihmisvarastossaan seinää tuijottaen ja kuolemaa odottaen. Vain hengissä pysymiseen riittävän ravinnon saa ostaa ja ehkä vaatteet, joissa pysyy lämpimänä.
Onhan se todella kauheaa jos sossun asiakas toisinaan nauttisikin elämästään.
No tämä tuleva sossun asiakas lähtee kohta kirjastoon - toistaiseksi ilmaiseen ja hyödylliseen palveluun - sivistämään itseään, ja sen jälkeen piipahdan ruokakaupassa ja Alkossa hakemassa perjantaipullon, ja näin teen toivottavasti jatkossakin, sitten kun omat säästöt on syöty ja juotu, eli sossun asiakkaana.
Jos Alkossa käyminen on se asia, josta syntyy ihmisarvoinen elämä, on asiat aika huonosti. Alkoholi on Suomessa kallista, ja jos sossun asiakas pystyy säännöllisesti Alkossa asioimaan, on tuet yksiselitteisesti liian suuret. "Toimeentulotuki", tarvitseeko ihminen alkoholia tullakseen toimeen? T: lainaamasi viestin kirjoittaja.
Saisiko ne Alkosta mahdollisesti sääsyneet rahat käyttää kuntosalikorttiin tai elokuviin tai kirjakauppaan. Kuka määräisi mitä rahalla saa tehdä? Vai pitäisikö toimeentulotukea todellakin leikata?
Kuvittele itsesi siihen asemaan, että joku sanelee sinulle mihin saat kuluttaa rahaa, joka ei siis oikeastaan ole omaasi vaan sen tahon, joka sanelee sinulle mitä saat ostaa. Vai pitäisikö sossun asiakkaita holhota vielä enemmän? Televisiota saa katsella vain tunnin, netissä saa surffata vain tunnin ja se sisältää myös työnhaun? Tai ehkäpä telkku valtiolle ja netti pois. Siinäpähän oppii elämään?
Jos tuet ovat todella niin suuria, että niistä riittää viinaankin, niin todellakin pitäisi leikata. Suoraan sanottuna, jos totuus on tämä, että Alkossa ja baareissa käyminen on "ihmisarvoisen elämän" kriteeri ja ilmeisen suosittu harrastus sossun asiakkaiden keskuudessa, en ymmärrä miten vieläkin monet kehtaa vinkua, että tuilla ei pärjää. Tukien tulisi olla sillä tasolla, että niillä juuri ja juuri elää, mutta mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Tämä motivoisi ihmisiä työllistymään tai kouluttautumaan, kun suuri osa kivoista aktiviteeteistä olisi ulottumattomissa.
Mulla menee hermot sun kommentteihin, ja suoraan sanottuna vaikutat semmoiselta idiootilta, etten sun kanssa haluaisi tosielämässä tekemisissä olla. Itse olen tällä hetkellä sossun asiakas. Miksi? Koska valmistuin ammattiin, jota pystyin tekemään vajaan vuoden ennen kuin sairastuin ammattiallergiaan. En siis pysty oman alani töitä enää koskaan tekemään. Jo se vituttaa ihan tarpeeksi. Olen yrittänyt hakea toisen alan töitä, mutten ole löytänyt. Työhakemuksia olen siis lähetellyt, mutta tähän mennessä ei ole tärpännyt. Mä en valinnut sossuelämää, mä en halunnu käydä kolmea vuotta koulua, jotta voin joutua pärjäämään reilulla 400 eurolla kuussa. Sun mielestä mä en saisi sairastumiseni takia käydä ulkona, juoda, käydä leffassa tai muutenkaan huvitella? Mä oikeasti toivon, että karma muistaa sut ja sä joudut joskus tahdosta riippumattas työttömäksi. Muistakin olla tekemättä asioita, joista nautit, vaan käyttää rahat pelkkään ruokaan ja vessapaperiin. :)
Vierailija kirjoitti:
Musta vähän kumma asenne monella. " Sossu kyttää..". Saan joka kuukausi jopa vuosien ajan ilmaista rahaa valtiolta, mutta kyllä on perkele kun ne saatanan sossun akat, jotka mahdollistavat ilmaisen rahan saamiseni, kehtaavat jotakin sanoa uhkapelaamisestani! Törkeää! Mokomat perkeleen akat!
Terv se 470 e kuussa saava opiskelija, joka on tästäkin rahasta erittäin kiitollinen sekä ILMAISESTA koulutuksesta. Aika harvassa maassa on asiat näin hyvin.
Vittuako se sossulle kuuluu, lakisääteiset rahat. Sitäpaitsi sehän on hyvä, jos rahat palautuvat RAY:n kautta suoraan takaisin valtiolle.
Mitä jos sinun menoja alettaisiin kammata, kyllä sieltä jotain löytyy, onko käyty kaljalla: ei siihen kuulu saada rahaa, mene hoitoon ennen kuin saat seuraavan tukesi, toisesta kaljoittelusta menee opiskeluoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin sanoen, mielestäsi sossun asiakkaan pitää istua ihmisvarastossaan seinää tuijottaen ja kuolemaa odottaen. Vain hengissä pysymiseen riittävän ravinnon saa ostaa ja ehkä vaatteet, joissa pysyy lämpimänä.
No tämä tuleva sossun asiakas lähtee kohta kirjastoon - toistaiseksi ilmaiseen ja hyödylliseen palveluun - sivistämään itseään, ja sen jälkeen piipahdan ruokakaupassa ja Alkossa hakemassa perjantaipullon, ja näin teen toivottavasti jatkossakin, sitten kun omat säästöt on syöty ja juotu, eli sossun asiakkaana.
Jos Alkossa käyminen on se asia, josta syntyy ihmisarvoinen elämä, on asiat aika huonosti. Alkoholi on Suomessa kallista, ja jos sossun asiakas pystyy säännöllisesti Alkossa asioimaan, on tuet yksiselitteisesti liian suuret. "Toimeentulotuki", tarvitseeko ihminen alkoholia tullakseen toimeen? T: lainaamasi viestin kirjoittaja.
Onko se sulta jotenkin pois, jos ihminen ostaa alkoholia ja menee baariin viettämään ystäviensä kanssa aikaa, ja syö sitten viikon ajan vähän halvemmin? Olisiko parempi, että hän ostaisi sitä kympin paistia tai 25 e/kg lohta, söisi kalliilla ja hyvin, eikä joisi pisaraakaan alkoholia. Jos saat tietyn verran rahaa kuussa soskusta, ja osaat käyttää sen fiksusti, mikset voisi käydä baareissa tms. huvittelemassa. Tää on valintojen maailma. :) ja se mitä joku ihminen saa alkoholista irti, on ihan henkilökohtaista, sä et ole yhtään mikään sanomaan, onko jollain toisella hyvä fiilis kännissä vaikka sä et siitä nauttisikaan. Ja ennenkuin nillität, että täällä joku alkkis sossupummi huutelee, niin kerron, että ihan töissä käyn ja alkoa juon ehkä kerran parissa kuukaudessa. :) ollessani työtön, pystyin pitämään budjetin kasassa, vaikka kävinkin välilla baarissa tai join ruuan kanssa viiniä. Tingin sitten jostain muusta siinä kuussa.
Käypä seuraamassa lähiöräkälöiden meininkiä, siellä meno on reippainta kun on korvaukset saatu. En tiedä pitäiskö olla hyvillään, että sinne ne roposet kannetaan kun niiden liäksi veronmaksajana maksan porukan kyydit (ambulanssi, poliisi), yöpymiset (putka, sairaala), lastenhoidon (perheiden tukitoimet, lasten huostaanotot) ja terveydenhoidon (päivystykset täynnä juoppoja ja sekakäyttäjiä). Eli aika kallis siitä sossunrahasta minulle tulee jos se viinaan laitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv se 470 e kuussa saava opiskelija, joka on tästäkin rahasta erittäin kiitollinen sekä ILMAISESTA koulutuksesta. Aika harvassa maassa on asiat näin hyvin.
Vittuako se sossulle kuuluu, lakisääteiset rahat. Sitäpaitsi sehän on hyvä, jos rahat palautuvat RAY:n kautta suoraan takaisin valtiolle.
Mitä jos sinun menoja alettaisiin kammata, kyllä sieltä jotain löytyy, onko käyty kaljalla: ei siihen kuulu saada rahaa, mene hoitoon ennen kuin saat seuraavan tukesi, toisesta kaljoittelusta menee opiskeluoikeus.
Jos opiskelijalla on aikaa käydä juhlissa ja juopottelemassa, niin koulutuksessa on jotain pielessä. Otetaan vuosi pois valmistumisjasta ja opintorahasta.
Vierailija kirjoitti:
Juuh, mulla yksi kaveri joka on sossun asiakas. Maksaa tosi usein kortilla, etenkin just jossakin ravintolassa/baarissa/alkossa. Ja varmasti just sen vuoksi, ettei tiliotteista pysty sitten sossuntäti "paheksumaan" että niin se tuokin vaan on tuonne kahvilaan/ravintolaan/baariin kantanut rahaa.
Välillä mua kyllä ärsyttää tän tyypin kanssa, kun jos oon jonkun ihan muutamankin euron velkaa, niin hän haluaa sen aina käteisenä. Samoin itse maksaa aina käteisellä omat pikkuvippinsä. Joskus ois vaan helpompaa mennä nettipankkiin ja siirtää toiselle se 15 eur, kuin nostaa Otosta, rikkoa ja maksaa tai sumplia "onks sulla antaa takasin 20 eurosta" jne.
Sä VALITAT siitä, että sulla on niin kiva kaveri, että lainaa sulle rahaa tarvittaessa? :D eikö sun lainaajana pitäisi olla vaan tyytyväinen, ja maksaa mukisematta takaisin ja vaikka käydä rikkomassa se raha jos on tarvetta. Toinen vaihtoehto on sitten lainata joltain muulta ihmiseltä sitä rahaa, niin ei tarvitse takaisin maksun vaikeudesta mouruta. Ihme ihmisiä tällä palstalla oikeesti...
Itse maksan käteisellä, koska minulla on käteistä rahaa. Olen myös ärsyyntynyt pienyrittäjien aggressiiviseen verotukseen ja esimerkiksi kampaajalla ja kosmetologilla käydessäni maksan aina käteisellä ja sanon etukäteen, etten tarvitse kuittia. Ihmisten, jotka yrittävät omalla työllään elättää itsensä, pitäisi saada työstä enemmän käteen.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarkoitukseen saat sossusta 470e. saatko tuon lisäksi opintotuen ja asumistuen. Jos saat niin mitä vittua. Itse saan n. 540e? Jos tarvin lisää niin lainarahaa sit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ois hauska kun sossusta annettais ruokakupongit asiakkaille. Ja laskut vois viedä suoraan toimistolle missä ne sit maksettais.
Ongelma tulee siitä ettei ne maksa sitä laskua kokonaan. Esim viivästysmaksuja eivät maksa eivätkä kotivakuutuksen oikeusturvaosuutta. Mites nuo sitten maksettaisiin? Tai sähkölaskusta vain osan jos kulutus on suurempaa kuin tilastollisesti pitäisi olla.
Mihin sossun asiakas yleensäkään tarvitsee sellaista luksusta kuin sähköä? Pimeään nurkkaan miettimään, miksi on niin paska ihminen. Ruoaksi puuroa, makaronia ja vanhaa leipää. Juomaksi vettä, sehän en terveellistäkin. Suihkussa voi käydä kerran 2 viikossa, miksi pitäisi olla puhdas siellä pimeässä nurkassa? Sopiva harrastus sossun asiakkaalle on työnhaku ja ulkona käveleminen. Kavereiden kanssa voi jutella puiston penkillä ympäri vuoden, todellakaan ei ole ansaittu kahvilla käymistä tai viinipulloa!
Maksan aina käteisellä, olen tehnyt niin nuorena ja tapa on jäänyt pysyväksi. Aina on sen verran käteistä, että saa hankittua sen mitä arjessa tarvitsee, ja jos joskus tarvitsee enemmän, käyn automaatilla. Aika harvoin siitä on tullut merkittävää haittaa korttimaksamisen helppouteen verrattna. Ikinä ei ole tullut maksuhäiriömerkintää mistään, ikinä en ole ollut velkaa opintolainaa ja asuntolainaa lukuunottamatta (maksettu jo pois) ja rahaa on jäänyt säästöön. Sossusta ei ole rahoja tarvinnut hakea. En osaa liittää käteismaksamista sossuasiakkuuteen, mutta opinhan nyt senkin av:ltä! Varmaan olen wt kaupan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarkoitukseen saat sossusta 470e. saatko tuon lisäksi opintotuen ja asumistuen. Jos saat niin mitä vittua. Itse saan n. 540e? Jos tarvin lisää niin lainarahaa sit.
En ole tuo jolta kysyit, mutta tiedän silti, että kaikki opiskelijat eivät saa opintotukea/koulutustukea /kuntoutusrahaa tai työttömyysetuutta. Jotkut opiskelijat saavat opintorahan, mutta eivät lainatakausta, ja toiset eivät tosiaan edes sitä opintorahaa.
Vierailija kirjoitti:
Juuh, mulla yksi kaveri joka on sossun asiakas. Maksaa tosi usein kortilla, etenkin just jossakin ravintolassa/baarissa/alkossa. Ja varmasti just sen vuoksi, ettei tiliotteista pysty sitten sossuntäti "paheksumaan" että niin se tuokin vaan on tuonne kahvilaan/ravintolaan/baariin kantanut rahaa.
Välillä mua kyllä ärsyttää tän tyypin kanssa, kun jos oon jonkun ihan muutamankin euron velkaa, niin hän haluaa sen aina käteisenä. Samoin itse maksaa aina käteisellä omat pikkuvippinsä. Joskus ois vaan helpompaa mennä nettipankkiin ja siirtää toiselle se 15 eur, kuin nostaa Otosta, rikkoa ja maksaa tai sumplia "onks sulla antaa takasin 20 eurosta" jne.
Sossu katsoo tilille tulevat rahat tulona. Mieti nyt itsekin
- kaveri ystävällisesti lainaa sinulle 30 e vähistä rahoistaan
- sinä laitat 30 e kaverin tilille
- sossu katsoo nämä tulona ja antaa ensi kerralla kaverille 30 e vähemmän
Kaverilta menee rahaa ihan hukkaan. Puf vaan taivaan tuuliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolta kysyit, mutta tiedän silti, että kaikki opiskelijat eivät saa opintotukea/koulutustukea /kuntoutusrahaa tai työttömyysetuutta. Jotkut opiskelijat saavat opintorahan, mutta eivät lainatakausta, ja toiset eivät tosiaan edes sitä opintorahaa.
Minä taas saan sekä opintorahan että lainatakauksen, mutta silti vielä sossusta loput, kun ei jää muuten alle toimeentulominimin.
AV on paikka, jossa aina luullaan, ettei opiskelija voi saada toimeentulotukea. Itse olen opiskelija ja saanut toimeentulotukea jo pian kaksi vuotta. Kohta onneksi valmistuminen häämöttää.
Huomaa selvästi, ettei osa keskustelijoista ole koskaan olleet työttöminä, sen verran ylimielistä tekstiä pukkaa. Sen verran vaan sanon, että joku päivä juuri SÄ siellä näytön toisella puolella saatat olla sossun asiakas tahdostas riippumatta. Kannattaa miettiä tilanne omalle kohdalle, ennenkuin avaa suunsa.
114: naulan kantaan! Jos ei maksa itse niin aivan välttämättömimmän tulee riittää. Siitä se TOIMEENTULOtuenkin sana juontaa juurensa. Mutta ei, nykyään sossuelättien kuuluu elää vähintään samanlaista elämää kuin rikkaiden (miinus se työssäkäynti), mieluiten tietysti loisteliampaa. Vähät siitä kuinka alkeellisesti hyvin monet työssäkäyvät perheineen elävät. Ja sitten vielä mietitään, miksi kaikki ulkomaalaiset haluavat tänne asumaan...
119: vaikken niin kovin vanha olekaan, niin kyllä mulla sen verran omaatuntoa ja ylpeyttä on (mitä nykynuorilla ja vähän vanhemmillakaan ei tunnu olevan) että jos toisten tuen varassa elän, niin se elämä ei sisällä mitään muuta kuin välttämättömimmän. Välttämättömyyksiin eivät kuulu ravintoloissa, kahviloissa, konserteissa, elokuvissa, jatkuvasti shoppailemassa jne. käynti. Eikä myöskään esim. alkoholi tai tupakka. Ota järki käteen (samoin niin moni muu kanssasi samoin ajatteleva)
Vierailija kirjoitti:
114: naulan kantaan! Jos ei maksa itse niin aivan välttämättömimmän tulee riittää. Siitä se TOIMEENTULOtuenkin sana juontaa juurensa. Mutta ei, nykyään sossuelättien kuuluu elää vähintään samanlaista elämää kuin rikkaiden (miinus se työssäkäynti), mieluiten tietysti loisteliampaa. Vähät siitä kuinka alkeellisesti hyvin monet työssäkäyvät perheineen elävät. Ja sitten vielä mietitään, miksi kaikki ulkomaalaiset haluavat tänne asumaan...
Ai sossuasiakkaan elämä on luksusta ja samanlaista kuin ökyrikkailla, kun on varaa ostaa viinipullo Alkosta? Ja työtä tekevillä ihmisillä on varaa vain makaroniin eivätkä ole viinistä kuulletkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se sulta jotenkin pois, jos ihminen ostaa alkoholia ja menee baariin viettämään ystäviensä kanssa aikaa, ja syö sitten viikon ajan vähän halvemmin? Olisiko parempi, että hän ostaisi sitä kympin paistia tai 25 e/kg lohta, söisi kalliilla ja hyvin, eikä joisi pisaraakaan alkoholia. Jos saat tietyn verran rahaa kuussa soskusta, ja osaat käyttää sen fiksusti, mikset voisi käydä baareissa tms. huvittelemassa. Tää on valintojen maailma. :) ja se mitä joku ihminen saa alkoholista irti, on ihan henkilökohtaista, sä et ole yhtään mikään sanomaan, onko jollain toisella hyvä fiilis kännissä vaikka sä et siitä nauttisikaan. Ja ennenkuin nillität, että täällä joku alkkis sossupummi huutelee, niin kerron, että ihan töissä käyn ja alkoa juon ehkä kerran parissa kuukaudessa. :) ollessani työtön, pystyin pitämään budjetin kasassa, vaikka kävinkin välilla baarissa tai join ruuan kanssa viiniä. Tingin sitten jostain muusta siinä kuussa.
Käypä seuraamassa lähiöräkälöiden meininkiä, siellä meno on reippainta kun on korvaukset saatu. En tiedä pitäiskö olla hyvillään, että sinne ne roposet kannetaan kun niiden liäksi veronmaksajana maksan porukan kyydit (ambulanssi, poliisi), yöpymiset (putka, sairaala), lastenhoidon (perheiden tukitoimet, lasten huostaanotot) ja terveydenhoidon (päivystykset täynnä juoppoja ja sekakäyttäjiä). Eli aika kallis siitä sossunrahasta minulle tulee jos se viinaan laitetaan.
Kuules, kyllä siellä lähiöräkälöissä enemmän ne työssäkäyvät palkkapäivinään luuhaa, ryyppää ja tappelee. Ainakin täällä päin, pienellä paikkakunnalla siis asun ja siksi tiedän onko paikalla enemmän työssäkäyviä ihmisiä vai työttömiä "pummeja". Enemmän ja useammin mä näen ympäripäissään olevia henkilöitä, joilla sitä rahaa löytyy. Ja aika jännästi leimaat kaikki örveltäjät sossupummeiksi ja sossupummit narkkareiksi. Mä tunnen (valitettavasti) aika paljon ihmisiä, jotka käyvät kunniallisesti töissä ja vapaalla vetävät piriä ja essoja, osa rauhallisesti ja toiset tapellen. Se, käytkö töissä, ei kerro sun elämästä yhtään mitään. Ja onko se jotenkin arvostettavampaa käyttää verorahoja jos olet työssäkäyvä narkkari ja joudut lanssilla sairaalaan? :) Sitäpaitsi isommalla paikkakunnalla et millään voi tietää käyvätkö kaikki lähiöbaarin pubiruusut töissä vai eivät. Hohhoi.