Työttömät jotka matkustelette paljon
Niin miten se käytännössä menee, ilmoitatte siis jonnekin että olette matkoilla siellä ja siellä ja ajan? Voiko lähteä vaikka kolmeksi kuukaudeksi kiertämään Aasiaa?
Tää kysymys nousi mieleeni kun ollaan vielä nuoria lapsettomia ja haluaisin tosiaan vielä kiertää maailmaa. On lyhyet sopimukset eikä alallani ole tarjota työkkäristä mitään. Nyt voisi toteuttaa noi matkaunelmat ja miettiä sen jälkeen mitä tekee. Olisi 20 tonnia käytettävissä tohon matkailuun mun osalta, haluaisin nähdä japanin, Amerikan, Kiinan ja ehkä Intian. Näin sellaisen unen, että mun on pakko lähteä maailmalle heti :D olin niin onnellinen, että itkin herätessäni!
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli että menettämättä korvauksia saa olla korkeintaan viikon pois Suomesta. En tiedä onko tuota nyt muutettu, kun se ei ole oikein perusteltavissa kun ihmiset on tavoitettavissa kännyköiden ja mailin kautta mistä päin maailmaa tahansa.
Jos nyt et hirveästi huutele että nostat samaan aikaan korvausta, niin eihän tuosta kiinni jää. Eihän työkkäristä oteta yhteyttä kuin kerran vuodessa. Pyydät vaan jonkun tarkistamaan postin, jos sieltä tulee esim. joku työhönosoitus.
Toikin vaihtelee ja riippuu. Kyllä mun mieheen ainakin ollaan oltu paljon yhteydessä, laittoivat justiinsa meiliä pari päivää sitten. Varmaan kyllä on jollain spessulistalla kun ei ole koulutusta ja on maahanmuuttaja (keski-euroopasta, älkää huutako matuista) plus ekaa kertaa työtön.
Hänellä ainakin alkoi rullaamaan tuki vasta kun palattiin reissusta Suomeen.
Siis menet vaan reissuun vaikka ennen kuin edes ilmottaudut työttömäksi? Tai ennen kuin alat saada sitä rahaa.
Näin siis jos muuten ei onnaa/on vaikeaa, koska jos sulla kerran on rahaa ni pärjäät. 3 kk on lyhyt aika.
Yksi työtön tuttu asuu Virossa kun siellä on halvempaa, virallisesti on tietty kirjoilla Suomessa äitimuorin osoitteessa.
Itse aikanaan kun nautin ansiosidonnaista, tuli puuhattua kaikenlaista. Vähän jännitti kun joskus oli 6,5 viikkoa jalka paketissa, onneksi eivät ahdistelleet. Sittemmin pääsin onneksi opiskelun kautta takaisin työelämään.
Pahin haitta työttömäksi jättäytymisestä tänä päivänä on se, että työllistyminen on sitä vaikeampaa, mitä pitempään olet työttömänä. Työuran lisäksi aukot työhistoriassa vaikuttaa ikävästi eläkkeeseen. Työttömänä myös tulevaisuus alkaa pian stressata, varsinkin jos on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ammattisuoja on 3kk ja sen jälkeen sulle voidaan tarjota mitä tahansa duunia haettavaksi ja jos olet ilmoittanut olevasi reissussa (niin kuin pitäisi tehdä) niin niitä aivan varmasti satelee. Osa-aikasia paskaduuneja varsinkin.
Jos sulla on 20k rahaa käytössä niin mikset lähde stressivapaana reissuun nostamatta tukia? Nostat sitten kun palaat. Eipähän tartte lähteä kesken reissun töihin jos jonkun paikan sattuu saamaan.
Häh eihän ansiosidonnaisessa ole noin? Jos on tohtori tietyllä alalla niin eihän kukaan voi sen 500 päivän sisällä mihinkään muun alan työhön pakottaa?
Ap
Mä oon ollu puoltoista kuukautta työttömänä ulkomailla. Olin tosin paikassa, josta olisin tarvittaessa päässyt takaisin muutamassa tunnissa. Pidä puhelin mukana ja päällä, ja vastaa jos siihen soitellaan työkkäristä. Työkkärissä ei nykyään tarvitse käydä paikanpäällä kuin kerran viemässä todistukset, muu hoituu netissä tai puhelimitse.
Vierailija kirjoitti:
Siis menet vaan reissuun vaikka ennen kuin edes ilmottaudut työttömäksi? Tai ennen kuin alat saada sitä rahaa.
Näin siis jos muuten ei onnaa/on vaikeaa, koska jos sulla kerran on rahaa ni pärjäät. 3 kk on lyhyt aika.
Tottakai otan edut, koska ne mulle kuuluvat ja olen niistä veroissani maksanut. Ja pitäähän juoksevat kulut, asuntolaina ja vastike hoitaa matkakulujen lisäksi. Ansiosidonnainen on mulle kuitenkin useamman tonnin kuussa, ihan merkittävä summa. Ap
Ammattisuoja on myös ans.sidonnaisessa se 3kk. Se ei liity mitenkään siihen kuka maksaa työttömyyspvrahan.
Eu maassa saa ihan luvallakin oleskella 3kk ilman mitään pelkoa pvrahan menetyksestä, kertoo vain että menee etsimään duunia Euroopasta.
Aplle suosittelen että senkus lähtee reissuun, vaikka maailman ympäri, katsoo vaan että nettiyhteydet pelaa. Hankkii Netpostin käyttöönsä niin saa ilmoituksen meiliin jos työkkäristä tulee jotain tiedotteita.
Bon Voyage!
Ite olin viime vuonna kuukauden reissussa ja olin valtuuttanut tuttuni tutkimaan postini (netposti ois tietty ollut kätevämpi...) Yksi työhönosoitus tuli sinä aikana, kun olin maailmalla :)
Nyt oon määräaikaisessa työsuhteessa ja säästän siihen, että pääsen ainakin kolmeksi kuukaudeksi reissuun ensi talvena. Työkkärille en aio asiasta mainita :)
> jos olet ilmoittanut olevasi reissussa (niin kuin pitäisi tehdä)
Mitään ilmoittamisvelvollisuutta ei ole. Älkää ruvetko mitään ilmoittelemaan!