Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömät jotka matkustelette paljon

Vierailija
11.02.2016 |

Niin miten se käytännössä menee, ilmoitatte siis jonnekin että olette matkoilla siellä ja siellä ja ajan? Voiko lähteä vaikka kolmeksi kuukaudeksi kiertämään Aasiaa?

Tää kysymys nousi mieleeni kun ollaan vielä nuoria lapsettomia ja haluaisin tosiaan vielä kiertää maailmaa. On lyhyet sopimukset eikä alallani ole tarjota työkkäristä mitään. Nyt voisi toteuttaa noi matkaunelmat ja miettiä sen jälkeen mitä tekee. Olisi 20 tonnia käytettävissä tohon matkailuun mun osalta, haluaisin nähdä japanin, Amerikan, Kiinan ja ehkä Intian. Näin sellaisen unen, että mun on pakko lähteä maailmalle heti :D olin niin onnellinen, että itkin herätessäni!

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intiassa. Olen vähävarainen ja Intia on niin halpa maa että kulutin siellä reppureissaamalla vähemmän rahaa kuin Suomessa.

Vierailija
22/49 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli että menettämättä korvauksia saa olla korkeintaan viikon pois Suomesta. En tiedä onko tuota nyt muutettu, kun se ei ole oikein perusteltavissa kun ihmiset on tavoitettavissa kännyköiden ja mailin kautta mistä päin maailmaa tahansa.

Jos nyt et hirveästi huutele että nostat samaan aikaan korvausta, niin eihän tuosta kiinni jää. Eihän työkkäristä oteta yhteyttä kuin kerran vuodessa. Pyydät vaan jonkun tarkistamaan postin, jos sieltä tulee esim. joku työhönosoitus.

Hei, kiitos tästä tiedosta! Opiskelukaverini on ollut jo kaksi vuotta työttömänä eikä mitään ole tarjottu eli en usko sen olevan riski. Nää työpaikat pitää itse etsiä jos haluaa töihin.

Ilmeisesti sit jos ei tulis paikalle Suomeen niin rangaistus on ettei saa vaan sitä rahaa enää?

Eikö kukaan täällä olevista ole tosiaan matkustanut useampaa kuukautta putkeen?

Ap

Rangasitus on karenssi... eli jos talous sen kestää, niin no problem.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Intiassa. Olen vähävarainen ja Intia on niin halpa maa että kulutin siellä reppureissaamalla vähemmän rahaa kuin Suomessa.

tää oli siis 5 kk. reissu.

Vierailija
24/49 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen, miten työttömillä on varaa matkustaa!

Vierailija
25/49 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatka ihmettelyä.

Vierailija
26/49 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pätkätyöläinen, tällä hetkellä töitä on tiedossa vasta kesälle. Kun vuodenvaihteessa jäin taas työttömäksi, varasimme lennot Aasiaan, jonne lähdemme pian. Viivymme tosin vain pari viikkoa, enkä ole koskaan ilmoitellut näistä parin viikon matkoista minnekään työkkäriin. Tosin en ole koskaan saanut yhtäkään työhön osoitusta, sillä aloillani ei juurikaan ole töitä tarjolla, ja jokaisen työpaikkani olen hankkinut itse.

Pidempien työpätkien aikana olen ottanut pari kertaa myös palkatonta, kun lähdin Amerikkaan ja Japaniin. Reissut olivat silloinkin vain parin viikon mittaisia. Kun ei kerry lomia, olen järjestänyt lomani niin. Työpaikoilla näihin reissuihin on suhtauduttu hyvin.

Meillä tosin matkustaminen jatkuu aina, kunhan pysytään terveinä. Emme ajattele sitä välivaiheena vaan läpi elämän kestävänä ilona. Tähän tosin vaikuttaa sekin, että emme aio hankkia lapsia.

Vierailija
27/49 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerta olet nuori, eikä vielä sitoumuksis ja matkarahat on. Niin lähde ihmeessä!!! :-)

Voipi kyllä olla että mitään työkkärirahoja ei tipu...

Joten jätä suomeen pesämuna kuitenkin. Matkan aikana voit tehdä töitä.. esim austraaliassa reppurit tekevät paljon hanttihommia ansaitakseen lisää matkarahaa ja alle 30v saa vuoden työviisimin kun vaan hakee...

Itse olen päälle 40v. Ja olen reppuillut elämässäni paljon. Esim. viime talvena järjestelimme asiat niin että olimme (minä, mies ja 2v tyttömme) 4 kuukautta aasiaa kiertämässä. Saimme siis työpaikkojemme kanssa nää "lomat" sovittua, pankin kanssa sovittiin lyhennys vapaat asuntolainasta jne jne. Säästöt meni, mutta hyvään tarkoitukseen.

En voi muutakun sanoa että lähde, jos vaan mahdollisuus on.

Vierailija
28/49 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on juurikin noin, että voi reissata kunhan on "työmarkkinoiden käytettävissä". Ja pahinta mitä voi seurata, on karenssi.

Kaveri oli just viime vuonna kuukauden reissussa ja eiköhän ne just sillä aikaa käskenyt sen hakea kouluun. Kaveri oli etukäteen selvittänyt, että mitään pääsykokeita ei tuolloin olisi, mutta niin vain olikin. Tuli siis todella nopealla varoitusajalla. Ei lähtenyt Thaimaasta pääsykokeisiin, joten päivärahan maksu keskeytettiin.

Onneksi ei ollut enää matkan jälkeen kuin pari viikkoa työttömänä, joten ei tullut suurta vahinkoa.

Vierailija
29/49 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tynnyrissä kasvanut? Lähes kaikki ovat työttöminä jossakin vaiheessa. Ei työttömyysaika koko työikää kestä. Esimerkiksi itse olin viimeksi 10 kk määräaikaisessa työsuhteessa, josta kertyi oikein hyvä potti ylimääräistä rahaa matkustamiseen. Kun pätkätöissä ei kerry lomia, työttömyysjaksot ovat ainoa hetki, jolloin on mahdollisuus lähteä reissuun.

Vierailija
30/49 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit matkustaa mutta pidä kone ja netti mukana ja päivystät vaikka parin päivän välein työkkärin oma-asiointi sivulta onko sulle tullut työhönosoituksia ja jos on niin laitat hakemuksen (sellaisen huonon ettei sua edes kutsuta työhaastatteluun) ja nautit matkasta ja pidät hakemukset voimassa ja sillein että saat päivärahaa :)

Vierailija
31/49 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tynnyrissä kasvanut? Lähes kaikki ovat työttöminä jossakin vaiheessa. Ei työttömyysaika koko työikää kestä. Esimerkiksi itse olin viimeksi 10 kk määräaikaisessa työsuhteessa, josta kertyi oikein hyvä potti ylimääräistä rahaa matkustamiseen. Kun pätkätöissä ei kerry lomia, työttömyysjaksot ovat ainoa hetki, jolloin on mahdollisuus lähteä reissuun.

Kyllähän pätkätöissä lomapäiviä kertyy ihan normaalisti, mutta ne maksetaan yleensä rahana lopputilin yhteydessä.

Vierailija
32/49 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niin hämmästyttävästi kävisi, että työkkäristä tulisi joku työpaikka haettavaksi, pystyt kyllä hakemaan sitä ihan sieltä maailmaltakin. Ja todellisen unelmatyön sattuessa kohdalle, tosiaan esim. Japanista ja Kiinasta Finnair lentää useammastakin kaupungista päivittäin Helsinkiin.

Teoriassa sun tosiaan pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä. Käytännössä sua ei työkkärin suunnalta 99 % varmuudella noiden kuukausien aikana hätyytellä.

Olen ollut työttämänä kesästä saakka. Ensimmäistä yhteydenottoa lukuunottamatta sieltä ei olla oltu minkäänlaisessa yhteydessä. Päiväraha haetaan netissä, työpaikat ovat netissä - työkkäri ei tarjoa haettavaksi edes mol.fi -työpaikkoja, eli siitä ei ole pelkoa, että sieltä jotain työtarjouksia tulisi.

Matkustusrajoitus on tosiaan poistunut, pitää vain olla työmarkkinoiden käytettävissä. Jos sulla on koulutus ja työkokemusta, sullahan on sitäpaitsi 3 kk ammattisuoja ja jos oman alan paikkoja ei kerran ole, niin ei hätää.

Vierailija
33/49 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ilmoitellut minnekään - eikä sen koommin ole mitään kysyttykään. Työllisenä on rahaa mutta ei aikaa ja sama toisinpäin. Ei tulisi mieleen kysyä työkkärin tädeiltä ja sediltä että voinko reissata. Pelkkää kateutta jos yritetään kieltää, sillä näyttäkääpä yks työtön joka on pirteempi työnhakija reissun jälkeen kuin maattuaan saman ajan sohvalla?

Jos kutsu töihin olisi tullut, toimii sähköposti muualtakin päin maailmaa ja soittaakin voi.

Vierailija
34/49 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt (suomalainen) työtön saa matkustaa, eikä tarvitse kenellekään koskaan siitä ilmoitella. Älä usko trolleja, jotka muuta väittävät. Jos on ulkomaan kansalainen, niin oleskelu ulkomailla voidaan katsoa niin, ettei asu vakituisesti Suomessa, ja rahan tulo katkeaa, mutta muutoin ei ole ongelmia. Paikkaa tai oleskeluaikaa ei ole rajattu.

Työttömyyden alussa pitää hoitaa byrokratia monen tahon kanssa. Työkkäri esmes voi sekoittaa sen, milloin rahaa pitäisi alkaa maksaa. Työkkäri järjestää joskus jonkun alkuinfon. Työttömyyden alkaessa pitäisi minusta olla Suomessa ehkä pari viikkoa, jotta jutut on järjestyksessä.

Pitää olla tavoitettavissa. Känny ja sähköposti sinulla on. Nettiyhteys (ho(s)telleissa, kahviloissa on nykyään "kaikkialla" wifi) tarvitaan, jotta voi tsekata työkkärin vaatimukset. Ja tietysti työttömyysajan työtön-työtön-tietojen lähettämiseen asianomaiseen paikkaan.

Jos tulee työtarjous, niin väsäät sen työhakemuksen ja lähetät spostilla tai firman nettisivun kautta.

Jonkun kuukauden (3 tai 6 useimmiten) päästä työkkäristä soitetaan ja tarkistetaan tilanne. Ihan oma valinta, missä silloin on. Itse olisin silloin Suomessa, kun ne voi keksiä jonkun jutun (vaikka joku kurssi), jonka takia tarvitsee olla Suomessa.

Vierailija
35/49 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään työtä tai korvauksia tollasille raharikkaille

painu sinne kiinaan ja pysy siellä...

so, who cares

Vierailija
36/49 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattisuoja on 3kk ja sen jälkeen sulle voidaan tarjota mitä tahansa duunia haettavaksi ja jos olet ilmoittanut olevasi reissussa (niin kuin pitäisi tehdä) niin niitä aivan varmasti satelee. Osa-aikasia paskaduuneja varsinkin.

Jos sulla on 20k rahaa käytössä niin mikset lähde stressivapaana reissuun nostamatta tukia? Nostat sitten kun palaat. Eipähän tartte lähteä kesken reissun töihin jos jonkun paikan sattuu saamaan.

Vierailija
37/49 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja riippuu myös iästä. Jos on alle 25 niin työkkärillä on velvoite saada sut johonkin työllistysmisjuttuun. Se voi olla sitten kurssi ja nuorille niitä työhänosoituksia lähtee useammin.

Vierailija
38/49 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ihmetellään kun Suomen taloudella menee huonosti, kun raha, joka pitäisi saada takaisin kiertoon Suomessa viedään ulkomaille....

Vierailija
39/49 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten ihmetellään kun Suomen taloudella menee huonosti, kun raha, joka pitäisi saada takaisin kiertoon Suomessa viedään ulkomaille....

Hauskaa, että se on niistä työttömien senteistä just kiinni. Sitten kun keskituloiset ja rikkaat lomailee ja hankkii kymmenillä ja sadoilla tuhansilla loma-asuntoja Epsanjasta/Thaimaasta, niin ongelmaahan ei enää olekaan ;-)

Vierailija
40/49 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja riippuu myös iästä. Jos on alle 25 niin työkkärillä on velvoite saada sut johonkin työllistysmisjuttuun. Se voi olla sitten kurssi ja nuorille niitä työhänosoituksia lähtee useammin.

Ei taida koskea ap:ta, kun on jo oma ala, ja ehtinyt säästää kymmeniä tuhansia palkasta kaiketikin.