Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkeä hei pyykinpesuun!

Vierailija
10.02.2016 |

Joskus taannoin luin keskustelupalstoja, liittyen pyykinpesuun. Pisti silmään, että muka kaikki pyykit pitäs pestä vähintään 60 asteessa... Siis mitä?! Eihän kaikki materiaalit kestä, saat sanoa heiheit silloin.. Ei kotioloissa tarvitse olla sairaala hygieniatasoa. Ja toinen on se, että ei kannata likapyykkiä säilyttää viikkoja pyykkikorissa oottamassa pesua, koska lika pinttyy sinä aikana tekstiilin, eikä lähde välttämättä pois sitten pesussa... Yms. Tälläiset aiheet.

Kommentit (1815)

Vierailija
1781/1815 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostakaa laadukkaita vaatteita niin voi pestä 60 asteessa. Villavaatteet erikseen.

Ei se laadukas ole tae, että voi sitten pestä 60 😂

Mitä voit päätellä sellaisen puuvillavaatteen laadusta, jonka pesuohjeessa on 30 astetta hellävaraisessa pesussa? Kunnon puuvilla kestää keittopesun.

Vierailija
1782/1815 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunge sinä pösilö ne likapyykit peräsuoleesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1783/1815 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään kokemuksia kaupoissa myytävistä pyykkietikoista? 

Ei tarvitse kaupan kalliita etikoita. Teen itse pyykkietikan väkiviinaetikasta. Siis Rajamäen perinteiseštä, ei mitään halpista, jotka on etikkahappoa. 4 dl etikkaa, 1 dl vettä huuhteluainelokeroon (meillä siis automaattiannostelija). Kerta-annos lienee  vajaat puoli desiä tai sinne päin. Hävittää hyvin hienhajun urheiluvaatteista ja pitää froteepyyhkeet pehmeinä.

Onhan se Rajamäen etikkakin kaupan etikkaa eikä edes halvempaa kuin pyykkietikka.

Vierailija
1784/1815 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uu

Vierailija
1785/1815 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykit pestään käyttäen nestemäistä pesuainetta. Ei kai kukaan nykyään enää pulveria käytä?

Vierailija
1786/1815 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä liputan pyykkietikan nimeen. Käytän sitä huuhteluaineen tavoin melkein kaikessa pyykissä sekä muutaman kerran vuodessa pyykinpesukoneen tyhjäpesussa. On kone pysynyt hyvänä. Eikä haise kone eikä pyykit lialta tai ummehtunelta. Käytän Heti-merkin pyykkietikoita. 

Enpä haluaisi, että minun pyykkiin haisivat etikalta. Kamala löyhkä minun mielestäni ja miten mahtaa vähentää pyykkien sähköisyyttä edes. 

Vierailija
1787/1815 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyykit pestään käyttäen nestemäistä pesuainetta. Ei kai kukaan nykyään enää pulveria käytä?

Ei käytä. Eihän niitä pulvereita ole edes enää myyty vuosikausiin.

Vierailija
1788/1815 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nestemäinen lisää muoviroskan määrää, siksi pulveri pahvipakkauksessa. Pulveri peseekin paremmin. Meillä on käytetty Sertoa 30 vuotta, pois en vaihda. 

Vierailija
1789/1815 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä liputan pyykkietikan nimeen. Käytän sitä huuhteluaineen tavoin melkein kaikessa pyykissä sekä muutaman kerran vuodessa pyykinpesukoneen tyhjäpesussa. On kone pysynyt hyvänä. Eikä haise kone eikä pyykit lialta tai ummehtunelta. Käytän Heti-merkin pyykkietikoita. 

Enpä haluaisi, että minun pyykkiin haisivat etikalta. Kamala löyhkä minun mielestäni ja miten mahtaa vähentää pyykkien sähköisyyttä edes. 

Sinun pyykkisi eivät ole kunnolla kuivat, jos niihin jää etikan hajua. Tiesitkö, että etikkaa käytetään myös muualla hajun poistoon?

Jauheet ovat tehokkaampia varsinkin valkopyykissä kuin nesteet.

Vierailija
1790/1815 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos  pesukoneessa on silikonikumiset tiivisteet, etikka haurastuttaa ne ennen pitkää. 

Vierailija
1791/1815 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän Erisanin pyykkipulvereita. Edullisia ja tehokkaita. 

Vierailija
1792/1815 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei käytä. Eihän niitä pulvereita ole edes enää myyty vuosikausiin.

Missä sinä asut? Meillä täällä Suomessa niitä kyllä myydään niin monta erilaista merkkiä, että miten kaikille riittää ostajia.

Vierailija
1793/1815 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pyykkipulvereita myydään joka ruoka/sekatavara kaupassa. 

Vierailija
1794/1815 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia pesutableista? 

Vierailija
1795/1815 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Materiaalin ja käytön mukaan. En ymmärrä myös näitä "kotiäitejä", jotka pyörittää kaikki 60 asteessa ja vaatteet ovat aivan nukkaisis ja haalistuneita. Ennen vaatteet olivat 100 % luonnon materiaalia suurin osa, aivan eri meininki. Lakanat ja pyyhkeet 60. Kirjopyykki ja urheiluvaatteet 30. Jotkut 40, mitä siinä lapussa lukee. Harva vaate enää kestää edes 40. Nykyään muovi eli polyesteri yms. ovat päämateriaalit. On olemassa desinfioivaa pesuainetta ja huuhteluainetta. Sitä käytetään myös sairaalapyykeissä. Saa marketista. Hyvä käyttää kun pesee alhaisemmissa asteissa. Etenkin eläintaloudessa, urheiluvaatteissa ja pesukoneen puhdistamiseen myös. Jos haluaa pestä kaikki 60 niin hyvä ostaa materiaaleja, jotka sen kestävät. 

Vierailija
1796/1815 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. 

Vierailija
1797/1815 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bakteerikammo on nykyään kovaa. Vaikka ne hyvät bakteerit nimenomaan pitää huolta terveydestäsi. Ne pitää huolen, että huonot bakteerit ei pääse voitolle. Typerää pestä ne pois. 

Vierailija
1798/1815 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä, jotka pesee vaatteet koviksi koppuroiksi, ja sitten vielä kuivausrumpuun. 

Mun iho ei kestä tuollaisia. Pesen pyykin sillä periaatteella, että vaatteet säilyvät mukavan tuntuisina ja muutenkin hyvinä. Eikä mulla ole rahaa ostaa koko ajan uusia vaatteita. 

Pyyhkeet ja lakanat pesen 60 asteessa. 

Vierailija
1799/1815 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä, jotka pesee vaatteet koviksi koppuroiksi, ja sitten vielä kuivausrumpuun. 

Mun iho ei kestä tuollaisia. Pesen pyykin sillä periaatteella, että vaatteet säilyvät mukavan tuntuisina ja muutenkin hyvinä. Eikä mulla ole rahaa ostaa koko ajan uusia vaatteita. 

Pyyhkeet ja lakanat pesen 60 asteessa. 

Kuivausrummussa pyykit pehmenevät. Haju ei ole yhtä raikas kuin ulkona kuivatuissa, jotka voivat olla koppuraisempia.

Vierailija
1800/1815 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei taida olla yhtään vaatetta, joka kestäisi 60 pesua, etenkään alusvaatteissa harva edes 40 pesua. Aika seksintappajia varmaan ne 60 pesun kestävät 🤢