Järkeä hei pyykinpesuun!
Joskus taannoin luin keskustelupalstoja, liittyen pyykinpesuun. Pisti silmään, että muka kaikki pyykit pitäs pestä vähintään 60 asteessa... Siis mitä?! Eihän kaikki materiaalit kestä, saat sanoa heiheit silloin.. Ei kotioloissa tarvitse olla sairaala hygieniatasoa. Ja toinen on se, että ei kannata likapyykkiä säilyttää viikkoja pyykkikorissa oottamassa pesua, koska lika pinttyy sinä aikana tekstiilin, eikä lähde välttämättä pois sitten pesussa... Yms. Tälläiset aiheet.
Kommentit (1677)
Bakteerit kuuluvat elämään kirjoitti:
Mä taas en pese mitään yli 40 asteessa. Lienekö siinä syy, että en oo sairastanu tarttuvia tauteja miesmuistiin.
Vaihdan pyyhkeet, lakanat ja vaatteet tarpeeks usein, niin eivät varmaan sitten kerkeä likaantumaan niin pahasti, koska tahroja ja hajuja ei niissä esiinny.
Keittiörätin keitän joskus etikkavedessä.
Myönnän myös syöväni raa'at kasvikset ja hedelmät aina ilman pesemistä ja ne mitä voin, myös kuorimatta.
Hajuunsa kukin tottuu. Mut älä tuu mun viereen haiseen! ! !
Vierailija kirjoitti:
Stringit on pestävä aina välillä 60 asteessa, koska naru.
Välillä?, eivätkö muut sitten pese niitä aina 60-asteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja tätä ihmisten logiikkaa täällä. Ei kai kukaan pese tarkoituksella lasten tai kenenkään muidenkaan vaatteista kuvia ja koristeita pois. Sen sijaan moni pesee tällaisia vaatteita 60 asteessa, koska ne kestää sen 40 ohjeesta huolimatta ihan ok. Tahallisuus ja pikku riski on kaksi eri asiaa.
Huokuu monessa tekstissä sellainen eipä haittaa vaikka pesen vaatteet näin ja näin ja toiset valittaa pilalle tai huonoksi menneistä vaatteista.
Ai, mä en ookkaan koskaan ennen tajunnut olevani välinpitämätön tai tekeväni kiusaa sillä, että oon pessyt 60 asteessa lastenvaatteita vaikka niissä onkin ollut jotain painamalla tehtyä kuvaa ym.
En usko, että olen ihan ainut. Peukku pystyyn nuolesta painamalla jos olet joskus pessyt ohjetta kuumemmassa lämmössä lasten painatus vaatteita potematta suuria omantunnon tuskia.
Hyvin peseytyvät kuudessakympissä ihan niinkuin kaikki muukin
Mitä pyykinpesuaineita käytette? Olisi mukava kuulla, mitä merkkejä käytetään jne. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja tätä ihmisten logiikkaa täällä. Ei kai kukaan pese tarkoituksella lasten tai kenenkään muidenkaan vaatteista kuvia ja koristeita pois. Sen sijaan moni pesee tällaisia vaatteita 60 asteessa, koska ne kestää sen 40 ohjeesta huolimatta ihan ok. Tahallisuus ja pikku riski on kaksi eri asiaa.
Huokuu monessa tekstissä sellainen eipä haittaa vaikka pesen vaatteet näin ja näin ja toiset valittaa pilalle tai huonoksi menneistä vaatteista.
Ai, mä en ookkaan koskaan ennen tajunnut olevani välinpitämätön tai tekeväni kiusaa sillä, että oon pessyt 60 asteessa lastenvaatteita vaikka niissä onkin ollut jotain painamalla tehtyä kuvaa ym.
En usko, että olen ihan ainut. Peukku pystyyn nuolesta painamalla jos olet joskus pessyt ohjetta kuumemmassa lämmössä lasten painatus vaatteita potematta suuria omantunnon tuskia.
Niin tuossa puhuttiin kun huom jotkut ei näköjään välitä vaatteista, joista pestään kiilteet hetkessä pois vähät välittäen kestääkö se vaate sitä tai suuttuuko se vaatteen omistaja asiasta, olkoot kyseessä lapsen tai aikuisen vaate.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pyykinpesuaineita käytette? Olisi mukava kuulla, mitä merkkejä käytetään jne. Ap
Serto jauhe, syynä se että ei sisällä zeoliittia. Tähän päälle vanish tai omon tahranpoisto jauhe ja lämmöksi 60 niin puhdasta tulee.
Vierailija kirjoitti:
Lidlin violetin väristä Formil Color, 4,225 kg pakkaus.
Annostelen tyypillisesti 0,3 dl. Ennen tuli huitaistua varmaan 1 dl, mutta H:gissä kuten kai muuallakin Suomessa on pehmeä vesi, joten ei tarvitse eikä ole järkeä yliannostella. Toisaalta pyykkimme ei ole mitenkään likaista, joten sekin puoltaa vähäistä pesuainemäärää.
En tykkää käyttää huuhteluaineita, niistä jää karmea haju.
Minä tapaan pestä monet vaatteet 60 asteessa, mutta alemmillakin lämpötiloilla pärjää.
Hienhaju lähtee, jos laittaa esipesulokeroon ruokasoodaa ja huuhteluainelokeroon etikkaa. Etikan voi hajustaa vaikka saunatuoksulla, jos haluaa pyykkiin tietyn tuoksun. Käytän tavallista, hajustamatonta pyykinpesuainetta myös.
Tuo kombo auttaa hajuihin. Työskestelen navetassa, raikastaa navettavaatteetkin 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kysyttiin ihosairaudet ja pyykinpesu...
Miksi niitä glitter jne vaatteita ei voi pestä vaikka erikseen kuudenkympin pesuista, ettei tekstit ja kuvat lähde heti ekassa pesussa? Ja moni sellainen vaate ei edes kestä korkeita lämpötiloja...miksi edes sellaisia vaatteita ostetaan, jos pyykkiä pestään pääsääntöisesti kuudessa kympissä syystä tai toisesta? Eikö olisi helpompaa kaikille, kun olisi kuvattomia vaatteita, eikä tarvitse kenenkään itkeä jne ns pilalle menneitä vaatteitaan? Tai vaan pesisi sellaiset glitteri jne vaatteet "oikeaoppisesti" koneessa.Pesit esiteinin kalliin uuden paidan pilalle heti ekana, miksi? Ihan syystäkin moni tuollaisesta suuttuisi.
Voi kuules, lukemattomat kerrat olen pessyt ihovoiteiden takia lastenvaatteita 60 asteessa, vaikka ohje on ollut muuta ja vaikka onkin ollut vaatteissa painettua kuvaa, tekstiä tai muuta koristetta. Koska ....yllätys.... suurin osa kestää pesun 60 asteessa. Osa kestää pysyy täysin moitteettomassa kunnossa niin pitkään kuin vaate on käytössä, osasta lähtee hiljakseen pieniä paloja ja melko pieni vähemmistö on semmosta, mikä lähtee pesussa lähes täysin pois.
Voihan sitä toki hankkia ihotaudin kanssa painivaan perheeseen vain vaatteita, jossa ei ole mitään kuvaa eikä glitteriä, ettei vaan kukaan ikinä pahoita mieltänsä sen takia, että niille tapahtuu pyykissä jotain ikävää. Mutta olisiko siinäkään nyt järkeä? Ja kyllä, voihan sitä noudattaa samasta syystä joka pesuohjetta pilkulleen. Ei ole riskiä siitä, että teiniprinsessa suuttuisi siitä kun glitteripaita on lipsahtanut kuudenkympin pesuun ja menettänyt glitterinsä - sen sijaan pesukone kyllä menee pilalle kun rasvaa kertyy pitkin konetta. Linkous pirstoo rasvaisia vesiä ympäriinsä, eikä sitruunahapolla pesu auta. On kokeiltu.
Kolmas vaihtoehto on sitte se, että uusia, parempia vaatteita pestään ohjeen mukaan, mutta jossain kohtaa se teiniprinsessan glitteripaitakin laitetaan sinne pesuun minne menee 98% muistakin arkivaatteista, eli 60 asteeseen. Loputtomiin ei jokaista aktiivisessa käytössä olevaa pikkaria ja paitaa voi ihotautiperheessä säästellä 60 asteen pesulta, eli jossain kohtaa ne hileet siitä paidasta joko pestään pois tai todetaan, että hyvin kestivät kuudenkympin.
Niin jotkut kestää ja jotkut ei, ja kaikki ei halua testailla vaatteitansa eri lämpötiloissa, kestääkö joku vai ei. Ja tarviiko joka kerta vaatteita pestä oikeasti korkeassa lämpötilassa, voisiko esim vaikka joka kolmas pesu olla korkeassa lämpötilassa? Ja myös se pesukone vaatii putsausta tyhjäpesusta, jotta rumpuun jnev ei kerry niitä likoja.
Huonolaatuinen vaate ei kestä, vaikka sitä pestäisi käsin 30 asteessa. Hyvä kestää, vaikka joutuisi välillä 90 asteeseen.
Teiniprinsessa saa pestä itse glitterinsä miten tahtoo, en puuttuisi asiaan.
Siis kaikkein uskomattominta tässä ketjussa on, että jollain on muka teini tai esitieni, joka käyttää glitteri-paitoja. Ette ole tainneet nähdä miten teinit pukeutuu. Meillä glitteriä löytyy ainostaan päiväkoti-ikäiseltä ja pikkukoululaiselta. Teinin kiinnostut glittereihin loppui jo hyvissä ajoin ala-asteella. Teinit toki osaavat pestä myös itse herkät vaatteensa.
Vierailija kirjoitti:
Onko nuo pesen kuvat pois vaatteista jne jne ihan tosissaan tekstiensä ja mielipiteitensä kanssa? Jotenki huokuu välinpitämättömyyttä ja sen sellaista teksteissä..?
Ei välinpitämättömyys vaan arvot. Joillekiin meistä puhdas pyykki on tärkeämpää kuin kuvat vaatteissa.
Ongelmaan on monta ratkaisua:
- ostetaan vain sellaisia vaatteita, joissa kuvat kestävät. Sellaisiakin on, uskokaa vaan!
- teinit pesevät pyykkinsä itse. Kyllä ne osaavat ja oppivat, uskokaa sekin!
Muitakin vaihtoehtoja on, mutta tässä parhaat.
Paidoissa sun muissa on myös glitterien lisäksi kuvia, tekstiä jne olemassa. Täällä näytetään puhuvan vain glittereistä, toki myös muistakin painatuksista vaatteissa. Siis yhtälailla kaikki tuollaiset painatukset saattaa enemmän tai vähemmän herkemmin kulua äkkiäkin pois, varsinkin korkeissa lämpötiloissa ja eikä ole käännetty vaatetta nurinpäin, jotta painatus ei niin nopeasti kuluisi pois. Toki jotkut painatukset kestää paremmin pesua ja kulutusta kuin toiset, isoja eroja on. Ap
Itse vaihtelen ja kokeilen erilaisia pyykkiaineita, mm. Erisan, Pirkka,Wau! Merkkejä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä joutaisi kuin pyykkiä pesemään, jos pesisi kaiken 60-90 asteessa. Menee ikuisuus, kun parituntia jurruttaa kotikone...
Tuo on ihan totta, varsinkin kotikoneissa. Ammattikoneissa on lyhyemmät pesuohjelmat. Ap
Ja missä kunnossa on vaatteet tuolla pesu-ja rumpukuivaus tahdilla?