Järkeä hei pyykinpesuun!
Joskus taannoin luin keskustelupalstoja, liittyen pyykinpesuun. Pisti silmään, että muka kaikki pyykit pitäs pestä vähintään 60 asteessa... Siis mitä?! Eihän kaikki materiaalit kestä, saat sanoa heiheit silloin.. Ei kotioloissa tarvitse olla sairaala hygieniatasoa. Ja toinen on se, että ei kannata likapyykkiä säilyttää viikkoja pyykkikorissa oottamassa pesua, koska lika pinttyy sinä aikana tekstiilin, eikä lähde välttämättä pois sitten pesussa... Yms. Tälläiset aiheet.
Kommentit (1677)
Vierailija kirjoitti:
up
Et sitten mitään todellista sanottavaa keksinyt?
Itse olen järkevöittänyt pyykinpesuani jättämällä huuhteluaineet kaupan hyllylle. Vaatteissa ei huomaa mitään eroja, ovat yhtä pehmeitä ja raikkaita kuin huuhteluaineen kanssakin.
Aika harvoin tarvii vaatteita pestä, eikä niitä varsinkaan tarvitse kahden pitokerran jälkeen pestä niinkuin joku täällä kirjoitti.
Jos vaate ei haise, eikä siinä ole näkyviä tahroja, ei tarvitse pestä. Ja mitä ihmeen pöpöjä te pelkäätte? Ei sinne itsestään mitään punatautia tai hiviä kehity.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
up
Et sitten mitään todellista sanottavaa keksinyt?
Itse olen järkevöittänyt pyykinpesuani jättämällä huuhteluaineet kaupan hyllylle. Vaatteissa ei huomaa mitään eroja, ovat yhtä pehmeitä ja raikkaita kuin huuhteluaineen kanssakin.
Ja huuhteluaineet muuten haisee ihan kuvottavan pahalle. (Samoin kuin energiajuomat.)
Mun mies käyttää bändipaitoja ja niitä saa pestä kuulemma vaan 40 asteessa. Ainut vaan, että kainalot ovat aina ihan kivikovat ja haisevat hielle noissa paidoissa, kun ei se 40 riitä. Itse en hikoile noin paljon, joten omia paitojani voin huolella pestä 40 asteessa. Mut ärsyttää noi miehen paidat, jotka eivät ole puhdasta nähneetkään.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvoin tarvii vaatteita pestä, eikä niitä varsinkaan tarvitse kahden pitokerran jälkeen pestä niinkuin joku täällä kirjoitti.
Jos vaate ei haise, eikä siinä ole näkyviä tahroja, ei tarvitse pestä. Ja mitä ihmeen pöpöjä te pelkäätte? Ei sinne itsestään mitään punatautia tai hiviä kehity.
No korona tässä päällimmäisenä on tällä hetkellä mielessä.
Lapsen päiväkotivaatteissa mahdolliset täit, kihomadot, influenssa, noro tai flunssavirukset. Lika, joka tekee iholle huonoa.
Meillä vaihdetaan päivittäin, pestään 60 asteessa. Ollaan vältetty kaikki em. taudit kokonaan, paitsi flunssa on noin kerran vuodessa.
Ei joka päivä tarvi pestä kirjoitti:
Eikös vaatteissa oo pesumerkinnät siksi, että osaa valita juuri sille materiaalille oikean lämpötilan/aineen?
Oletteko huomanneet, että osa ihmisistä käyttää omoa tmv hajupesuainetta aina niin paljon, että vaatteet haisevat pesuaineelle. Ehkä heillä on ajatus, että pesuaineen haju tarkoittaa puhdasta. Muille se tarkoittaa myrkkyjä iholle.
Muutenkaan ei vaatteita tarvitse vaihtaa ja pestä joka päivä, lukuunottamatta tietenkin alusvaatteita ja sukkia.
Niinhän sitä luulisi, mutta ei se niin ole. Jos puuvillavaatteen pesuohje on 30/40 astetta, sen paljastaa niin huonon laadun, että ei kannata edes ostaa. Toisaalta 90-asteiseen pesuun vahingossa joutunut "seiskaveikkasukka" voi tulla pyykistä muuten aivan entisessä mallissa, mutta puhtaana.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies käyttää bändipaitoja ja niitä saa pestä kuulemma vaan 40 asteessa. Ainut vaan, että kainalot ovat aina ihan kivikovat ja haisevat hielle noissa paidoissa, kun ei se 40 riitä. Itse en hikoile noin paljon, joten omia paitojani voin huolella pestä 40 asteessa. Mut ärsyttää noi miehen paidat, jotka eivät ole puhdasta nähneetkään.
Täsmäkäsittelyä niille, samallatavoin kuin tahranpoistossa, pelkkä saippuointikin voi riittää esikäsittelynä.
Vierailija kirjoitti:
Kuuteenkymppiin pesuun... peset pois ne pesua kestämättömät bändikuvat haisemasta. Todennäköisesti kestävät 60.
Alusvaatteet 60 astetta, samoin pyyhkeet ja vuodevaatteet. Keinokuidut, päällysvaattet 40-50 astetta. Näillä on meidän perhe hyvin pysynyt puhtaassa vaattessa. Allergioiden ja yliherkkyyksien vuoksi pestävä lisähuuhtelun kanssa, joten mitään veden säästöä ei todellakaan harrasteta.
Vierailija kirjoitti:
Alusvaatteet 60 astetta, samoin pyyhkeet ja vuodevaatteet. Keinokuidut, päällysvaattet 40-50 astetta. Näillä on meidän perhe hyvin pysynyt puhtaassa vaattessa. Allergioiden ja yliherkkyyksien vuoksi pestävä lisähuuhtelun kanssa, joten mitään veden säästöä ei todellakaan harrasteta.
Pesin kerran mustat pyyhkeet ja lakanat 60 asteessa. Meni piloille kun väri lähti.
Moni laittaa liikaa pesuainetta. Pakkauksen ohjeissa neuvotaan laittamaan ylimäärää, jotta menekkiä tulisi.
Yleensä voi siitä puolittaa.
Meidän koneessa on korkein lämopitla 95 astetta. Pesen sillä lakanat, vauvan kledjut jos falskanneet, sekä maskit.. Muuten pesen lähes aina 60 asteessa, paitsi jos on tosi herkkää matskua.
Vierailija kirjoitti:
Meidän koneessa on korkein lämopitla 95 astetta. Pesen sillä lakanat, vauvan kledjut jos falskanneet, sekä maskit.. Muuten pesen lähes aina 60 asteessa, paitsi jos on tosi herkkää matskua.
*Siis lämpötila.
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä yksi vihreä stadilainen luonnonsäästäjä. xD Mitään, siis MITÄÄN ei tarvitse pestä 90 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä yksi vihreä stadilainen luonnonsäästäjä. xD Mitään, siis MITÄÄN ei tarvitse pestä 90 asteessa.
Häh? Stadilainen? Päättelit tämän mistä? Olen kyllä savolainen.. :D
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti, kone pyörimään ja lämmöksi 60. Ei kukaan aikuinen voi vakavissaan vaatia, että pitää saada kulkea haisevissa vaatteissa sen takia, että pelkää paidan kuvien lähtevän pesussa.
60asteessa menee lähes kaikki perus vaatteet esim. alusvaatteet, petivaatteet, pyyhkeet ja kylpytakit. Joskus valkoiset aluslakanat laitan 90 asteessa jos niitä korissa on vaikka 2-3kpl likaisina, tämä puhdistaa myös mukavasti koneen rummun ja putkistot samalla.
Työhupparit ja tpaidat pesen aina 60, varsinkin näin korona-aikana.
Eikös vaatteissa oo pesumerkinnät siksi, että osaa valita juuri sille materiaalille oikean lämpötilan/aineen?
Oletteko huomanneet, että osa ihmisistä käyttää omoa tmv hajupesuainetta aina niin paljon, että vaatteet haisevat pesuaineelle. Ehkä heillä on ajatus, että pesuaineen haju tarkoittaa puhdasta. Muille se tarkoittaa myrkkyjä iholle.
Muutenkaan ei vaatteita tarvitse vaihtaa ja pestä joka päivä, lukuunottamatta tietenkin alusvaatteita ja sukkia.