Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sektioon vietävät tärisevät niin kamalasti?

Vierailija
10.02.2016 |

kertokaa te sektiolla synnyttäneet.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelosta ja sitäpaitsi siellä leikkaussalissa on hemmetin kylmä olla pelkässä paidanrievussa.

Vierailija
2/33 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelosta veikkaan. En ole ollut sektiossa mutta leikkauksessa kylläkin ja tärisin aivan valtavasti. Siskoni on sektioitu kahdesti ja kertoi kummallakin kerralla tärisseesnä kuin horkassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä mennessä ole tärissyt ikinä yhtään, ja sentään omin jaloin kävellyt kaksi kertaa sinne leikkuriin (ekalla kerralla vietiin sängyllä, kun puudutteet oli osin annettu jo synnytyssalissa). Tullessa kyllä, liittyy kuulemma johonkin elimistön kokemaan kipushokkiin.

Vierailija
4/33 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin, että johtuiko jotenkin siitä puudutusaineesta. Ensimmäisessä kiireellisessä sektiossa tärisin niin, etten meinannut sängyllä pysyä. Muistaakseni suunnitellussa en yhtään noin paljon.

Vierailija
5/33 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä juuri siksi että siellä palelee.  Tosin ei kaikki tärise. Liioittelua.

Vierailija
6/33 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ketä vaan pelottaisi kun olisi menossa isoon leikkaukseen! Vatsa auki 10-15cm. Oksettaa ajatuskin. Ja kyllä olen kokenut sektion, ei todellakaan hyvät muistot!!

Vierailija
7/33 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut, että kukaan tärisisi sektioon vietäessä. En itsekään tärissyt kuin vasta heräämössä, johtui varmaan leikkauksesta tai jostain.

Vierailija
8/33 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuduteaineesta johtuu tärinä. Hätä ja kiireellinen sektio äidit tärisee kovasti ennen ja jälkeen leikkauksen. Tietysti yksilöllistä tämäkin...

Vierailija
9/33 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektion jälkeen tulee puudutteen poistuessa helposti horkka, ensimmäisen sektio jälkeen näin kävi ja siihen annetaan sitten jotain lääkettä suoraan suoneen. Toisen sektion jälkeen ei, ja se että vauva sai olla rinnalla koko ajan heräämössä kuulemma helpottaa sitä että horkkaa ei tule. En tiedä millä taktiikalla näin on. 

Toisaalta kysymys oli sektioon vietävistä? Mua ei viety vaan työnsin itse sänkyni hissiin ja teatteriin , enkä tärissyt mennessä :P Ekalla kertaa kaikki oli jo pielessä ja takana vuorokausi tuskaa, pyysin työntämään suoraan ikkunasta ulos ( siis korkealta maahan) kun ei missään näkynyt loppua, en tiedä tärisinkö. 

Vierailija
10/33 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni se selkäydinpuudutus aiheutti hillittömän horkan. 

Vierailija
11/33 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tärissyt, mutta en myöskään pelännyt. Kylmä siellä kyllä oli, mutta ei niin paljon että tärissyt olisin.

Mistä tällainen päätelmä, kun en ole ikinä ennen kuullutkaan, että tärinä liittyisi siihen jotenkin?

Vierailija
12/33 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio ällöttää ajatuksena. Viilletään ihminen auki, hyi helvetti. Ei ollut ensisijainen synnytysvaihtoehto!

Vierailija
13/33 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä alatiesynnyttänyt tärisin ihan kamalasti ja hoitajat sanoivat sen johtuvan epiduraalista. Oksentelin kyllä myös.

Vierailija
14/33 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeritippapussi oli huoneen lämpötilassa, kun se olisi pitänyt olla lämpökaapissa.

Lääkäri pahoitteli ja totesi, että tulen tärisemään hetkellisesti kun n. 20 C tippa menee kehooni.

Vierailija
15/33 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annetaanko puudute ennen saliin menoa? Mä sain lapsen alatiesynnytyksessä spinaalin ja se pisti tärisyttämään aikalailla.

Vierailija
16/33 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektio ällöttää ajatuksena. Viilletään ihminen auki, hyi helvetti. Ei ollut ensisijainen synnytysvaihtoehto!

Kuvitteletko voivasi valita? On tilanteita joissa ei ole vaihtoehtoja

Vierailija
17/33 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tärisin kuin horkassa mutta en pelännyt kylläkään kiireellisessä sektiossa. Onnesta olin soikeana että synnytysyritys viimein päättyi melkein kolmen tunnin ponnistamisen jälkeen.

Vierailija
18/33 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista mitään, kun oli niin jännittävä tilanne. Olen kuitenkin ollut hammas- ja luomileikkauksissa ja silloin tärisin pöydällä ihan vaan pelosta.

Vierailija
19/33 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tärisin spinaalipuudutuksen laiton jälkeen. Vaikuttaakohan se lämpötilaero, kun huoneenlämpöistä tavaraa laitetaan nopsaan n 36.5-37 lämpöiseen kehoon. Se meni aika pian ohi.

Vierailija
20/33 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuduteaine (epiduraali/spinaali) aiheuttaa verisuonissa ns.vasodiltaation, eli verisuonet laajenevat. Tämän vuoksi usein verenpainekin laskee, johon meillä on tietysti tarvittavat lääkkeemme. Keho tulkitsee verisuonten laajentumisen kehon jäähtymisenä ja aloittaa vapinan, usein horkkamaisen tärinän, jonka tarkoituksena on tuottaa lämpöä. Tärinäänkin löytyy tarvittaessa lääkettä, useimmiten käytetään Petidiiniä.

Toki leik.salissa on kylmäkin ihan sen takia, että pöpöt eivät pääse lisääntymään viileässä niin herkästi, sen takia pyrimme tarjoamaan äidille lämmitetyt peitot. Samoin suoneen menevien nesteiden tulisi aina olla lämmitettyjä, valitettavasti se ei aina ole mahdollista.

Omissa alatiesynnytyksissäni tärisin hillittömästi ponnistusvaiheen jälkeen, olin ihan maitohapoilla.

Terv.Anestesiahoitaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi