Lapsen matkapahoinvointi johtuu kuulemma minusta
Arrggghh, ajoin tänään autolla lastani treeneistä kotiin. Hänellä on aina silloin tällöin ollut matkapahoinvointia autossa, erityisesti kuumalla ilmalla tai mutkaisilla teillä, mutta aika harvoin. Padia tai vastaavaa ei voi autossa lukea. Tänään hän oli syönyt heikosti ja urheillut pari tuntia, kun pahoinvointi yllätti.
Mieheni kommentti asiaan oli, että minun pitäisi ajaa paremmin, ajotyylini kuulemma aiheuttaa oksentamisen. Tarkemmin hän ei tätä tyyliä suostunut kuvaamaan. Mielestäni ajan tavallisesti ja aiempina pahoinvointikertoina olosuhteet ovat olleet hyvin erilaisia (pahoinvointi on yllättänyt sekä suoralla moottoritiellä että mutkaisella mökkitiellä).
Koskaan aikaisemmin mieheni ei ole kommentoinut ajotyyliäni. Nyt on sellainen olo, että samassa autossa ei enää huvita juuri olla :/
Kommentit (40)
Hyvä ehdotus. Hänen mielestään se, että poika oksentaa vain minun kyydissäni, on osoitus siitä, että pahoinvointi johtuu vain huonoista ajotaidoistani. Tosiasia kuitenkin on, että minä kuskaan poikaa huomattavasti miestäni enemmän. AP
Anna lapselle sea band rannekkeet niin ei yrjöä autossa.
Kyllä meillä lapsi oksentaa vain minun kyydissäni ja mieheni kyydissä ei koskaan. Yritän ajaa mahdollisimman tasaisesti. En ohittele, hidastan ajoissa risteyksiin jne. Mutta silti välillä tulee oksennus :( joudun ajamaan ehkä kerran kaksi kuussa ja silloin annan lapselle postafen nimisen lääkkeen. Auttaa!!
Rannekkeet on hyvä idea. Pahoinvointia on kuitenkin melko harvoin ja kuskausta usein. En ymmärrä miten mieheni perustelee sen, että pahoinvointi johtuu ajotaidoistani, vaikka 95 prosenttia kuskauksista sujuu ongelmitta. Kiukuttaa moinen. AP
Matkapahoinvointi syy, oireet ja hoito.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Ämpäri ja muut ihan ok ideoita, yleensä meillä onkin auto muovipusseja täynnä, eikä pahoinvoinnista ole suurta ongelmaa, kun se on niin harvinaist. Eniten ärsyttää mieheni vakaa näkemys siitä, että lapsi ei oksentaisi, ellen ajaisi huonosti. AP
Itse kyllä muistan, miten lapsena isäni kyydissä oksetti, mutta äidin ei. Isäni ajaa sillä tavalla nytkähdellen; kiihdyttää nopeasti ja sitte yhtäkkiä jarruttaa. Yök.
Just toi kiidyttäen ja jarrutellen. Yrjöt lentää. Tasaisen rauhallisesti, niin kaikki on hyvin. Moni ei tajua itse jarruttavansa ja kiidyttävänsä töksähtäen.
No mies on hyvä, ja alkaa itse kuskata lasta jos kerran se on ajotaidoista hänen mielestään kiinni...
Itse helposti matkapahoinvointia saavana voisin todeta, että kyllä se on enemmän olosuhteista (syöminen, sää, tien kunto ja tyyppi, esim. onko paljon mutkia ja mäkiä) kiinni kuin ajotyylistä.
Kyllä ajotyylillä ON vaikutusta pahoinvointiin. Usein "varovaiset" kuskit, joilla auto nytkähtelee ja jotka jarruttelevat kesken matkan aiheuttavat pahoinvointia.
Myö istumapaikalla on merkitystä. Itse pärjään parhaiten, jos voin itse ajaa autoa, toiseksi parhaiten etupenkillä apukuskin paikalla. Takapenkillä onkin sitten aivan kauheaa. Jos vaan teidän lapsella on niin paljon pituutta, että turvatyynyn kanssa uskaltaa istua, ottakaa hänet etupenkille istumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ajotyylillä ON vaikutusta pahoinvointiin. Usein "varovaiset" kuskit, joilla auto nytkähtelee ja jotka jarruttelevat kesken matkan aiheuttavat pahoinvointia.
Myö istumapaikalla on merkitystä. Itse pärjään parhaiten, jos voin itse ajaa autoa, toiseksi parhaiten etupenkillä apukuskin paikalla. Takapenkillä onkin sitten aivan kauheaa. Jos vaan teidän lapsella on niin paljon pituutta, että turvatyynyn kanssa uskaltaa istua, ottakaa hänet etupenkille istumaan.
Kyllä kamalimpia kuskeja ovat ne hyvinä kuskeina itseään pitävät - usein miehet- jotka kiihdyttää nollasta sataan lyhyellä pätkällä ja jarruttavat niin että kirskunta kuuluu ja taas seuraava pätkä samoin jne .
Ovatkin usein hyviä käsittelemään autoa , mutta kyydissä on yhtä tuskaa.
Pahoinvointi tulee helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä muistan, miten lapsena isäni kyydissä oksetti, mutta äidin ei. Isäni ajaa sillä tavalla nytkähdellen; kiihdyttää nopeasti ja sitte yhtäkkiä jarruttaa. Yök.
Mulla oli lapsena ihan sama. Äiti ajoi tasaisesti, mutta isä aina kiihdytti-jarrutti-kiihdytti-jarrutti.
Onhan lapsi etupenkillä? Ei koskaan taakse. Ja sitten kokeilu, josko Tapani Rahkon sisäkorvan asentohoidoilla vaiva saataisiin kuriin.
Olin myös tulossa sanomaan, että kyllä se ajotyyli vaikuttaa. Juuri sellainen epätasainen ajo, jarruttelu ja mutkittelu on pahinta. Että sori, mutta saattaa kyllä johtua ajotyylistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä lapsi oksentaa vain minun kyydissäni ja mieheni kyydissä ei koskaan. Yritän ajaa mahdollisimman tasaisesti. En ohittele, hidastan ajoissa risteyksiin jne. Mutta silti välillä tulee oksennus :( joudun ajamaan ehkä kerran kaksi kuussa ja silloin annan lapselle postafen nimisen lääkkeen. Auttaa!!
Entäs ne 12 ensimmäistä vuotta, lääkkeet kun on vasta yli 12 vuotiaille?
Totea miehelle, että niinhän se asia on. Ja jotta jatkossa ei tulisi matkapahoinvoita lapselle, niin lapsen kuljetusvastuu siirtyy täysin miehelle. Ja lopeta tyystin lapsen kuljettaminen. Sitten voit palata aiheeseen, kun lapsi on eka kerran oksentanut miehen autoon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa niitä antaa alle 12-vuotiaillekin puolitettuna annoksena ja tarvittaessa kokonaisenkin tabletin jos puolikas ei tehoa. Ihan lääkärin ja farmaseutin luvalla ollaan näin toimittu. Ruotsissa näiden samojen matkapahoinvointilääkkeiden "ikäraja" on 7-vuotta, mitä meillä Suomessa myydään K-12 lääkkeinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa niitä antaa alle 12-vuotiaillekin puolitettuna annoksena ja tarvittaessa kokonaisenkin tabletin jos puolikas ei tehoa. Ihan lääkärin ja farmaseutin luvalla ollaan näin toimittu. Ruotsissa näiden samojen matkapahoinvointilääkkeiden "ikäraja" on 7-vuotta, mitä meillä Suomessa myydään K-12 lääkkeinä.
Tämä oli hyvä tieto, kiitos. Itse kävin kysymässä apteekista onko mitään matkapahoinvointilääkettä 10-vuotiaalle ja sanoivat vaan, että ei ole.
Ukko ajaa sitten itse lastansa jos ei kerta kelpaa.