Apua! taisin vahingossa nielaista cocktailtikun!
Tein täytettyjä broilerin fileitä ja suljin ne kiinni viidellä cocktailtikuilla. Äsken söin fileen ja huomasin että lautasella on vain neljä tikkua. Saatoin siis nielaista yhden, aivan varma en asiasta siis ole. Onko miten vaarallista jos tuollaisen nielaisee?
Kommentit (18)
Televisiossa kerrottiin miehestä joka nielaisi cocktailtikun martininsa kera. Se puhkaisi suoleen reiän ja suoliston bakteerit levisivät kehoon. Mies kuoli. Mene lääkäriin heti.
Etkö sä hyvä ihminen pureskele ruokaas? Kyllä tollanen tikku hampaissa tuntuu. Vai onko sulla tekohampaat?
No mä kyllä pureskelin kunnolla ruuan juuri tämän takia ja en kyllä tikkua suussani tuntenut. Eli kuten sanoin, en todellakaan ole varma olenko sellaista niellyt.
Ap
Toivottavasti mitään vakavampaa ei tule kuin kakka coctailtikun nokassa.
Kuinka ne siellä lääkärissä voi tarkistaa olenko sellaisen niellyt? Kun todennäkösempää kuitenkin on että en ole sitä niellyt kun en suussani tuntenut.
Ap
Sinä vaan laitoit siihen yhteen neljä tikkua :) Ihan varmasti olisit huomannut, jos olisit saanut suuhusi cocktailtikun. Ajattele nyt miten piene ruodonkin erottaa kalaa syödessään.
Kyllä se yllättävän helposti kurkusta alas menee ruuan kanssa. Jos on olemassa pieninkin epäilys että olet tikun niellyt (ja sullahan on), mars lääkäriin!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ne siellä lääkärissä voi tarkistaa olenko sellaisen niellyt? Kun todennäkösempää kuitenkin on että en ole sitä niellyt kun en suussani tuntenut.
Ap
No kuvaamalla valitsemallaan laitteella. Kyllä ne vierasesineet näkyy kuvissa.
On todellakin syytä tutkia, jos on epäily että olet tikun nielaissut. Tikku ei pääse tulemaan suoliston läpi, vaan tarttuu johonkin kohtaan.Tikku saattaa puhkaista suolen, jolloin seuraa vaarallinen tulehdus.
Siis lääkäriin, ja jos tikku on mahassa, se on poistettava leikkauksessa.
Soitan siis lääkäriin. Täytyy varmaan vielä tarkentaa vielä että olivat siis puolitettuja tikkuja, ei kokonaisia! Eli pääsisikö puolikas helpommin suoliston läpi?
Ap
Lääkäriin, jos olisit mun koira, syöttäisin sulle purkkiparsaa, en tosin tiedä, tehoaako ihmiseen? Miksei?
Vierailija kirjoitti:
Soitan siis lääkäriin. Täytyy varmaan vielä tarkentaa vielä että olivat siis puolitettuja tikkuja, ei kokonaisia! Eli pääsisikö puolikas helpommin suoliston läpi?
Ap
Nyt oikeasti, sinulla ei ole edes mikään nolo vaiva (esim. peruna perseessä) niin onko hirveän vaikeaa soittaa päivystykseen ja kysyä mitä tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Tein täytettyjä broilerin fileitä ja suljin ne kiinni viidellä cocktailtikuilla. Äsken söin fileen ja huomasin että lautasella on vain neljä tikkua. Saatoin siis nielaista yhden, aivan varma en asiasta siis ole. Onko miten vaarallista jos tuollaisen nielaisee?
Ehkä myös opit tästä jotain. Lautaselle asti EI KOSKAAN laiteta tuon tyyppisiä virityksiä vaan tikut poistetaan etukäteen. Olen tästä kerran riidellyt ravintolassakin, jossa hampurilaisen sisällä oli luullinen kanan reisipala.
Itse söin äsken noin puolikkaan hammastikun. Onko riski kuinka suuri? Eikö vatsahapot sitä sulata?
Minä olen kerran syönyt cocktailtikun juuri samalla tavalla eikä käynyt mitään. Vatsahapot ehkä tekivät tehtävänsä.
Soitin päivystykseen missä sanoivat ettei akuuttia hätää ole jos ei oo tarttunyt ruokatorveen. Ahdistaa silti kaikki noi kommentit että saattaa puhkaista suoliston ennen vatsalaukkuun joutumista ja aiheuttaa verenmyrkytyksen. Ja pieniä tuntemuksia vatsassa, kenties plasebo, mut ei nyt mitään pahoja kipuja ainakaan vielä.
En halua pelotella, mutta tikku voi tehdä pahaa jälkeä suolistossa ja yllättävän paljon ihmiset niitä vahingossa nielevät. Ota yhteys lääkäriin heti ja kerro tilanne, mene vaikka päivystykseen jos muu ei auta. Parempi turha reissu lääkäriin kuin hengenlähtö.