Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensikertalaiskiintiö koitunee kohtalokseni, masentaako muitakin? :/

Vierailija
08.02.2016 |

Omat unelmat hiljalleen murtuu, näin dramaattisesti asian ilmaistakseni. 78 hakijaa pääsee sisään, joista VÄHINTÄÄN 62 ensikertalaisia. En voi kuvitella mitenkään onnistuvani nyt, kun en ole mikään nero, joka saisi täydet pisteet pääsykokeesta :-( YO-papreissakin E/M kaikki aineet, ainuttakaan Laudaturia ei tullut pisteitä nostamaan. Täytynee valmistautua siihen, että yliopistoon en pääse.

Saako vertaistukea vauvapalstalta tähän tuskaan? Oletteko itse tyytyneet opiskelussa vain johonkin, tyyliin kunhan edes jonkun ammatin saa, niinkuin taitaa mulle nyt käydä?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän se kohtuuttomuus määritellään, kun joku edellä sanoi, ettei lain mukaan ei-ensikertalaisilla saa olla kohtuuttomasti vaikeampi sisäänpääsy?

En tiedä onko tästä olemassa mitään tarkkaa absoluuttiista määritelmää. Tuollaisen tekstinpätkän satuin vain löytämään Oulun yliopiston sivuja selaillessani, ja nyt kun lähdin erikseen yliopistolakia (tai ton uuden yliopistolain valmistelua) penkomaan löysin vain seuraavanlaisen merkinnän: "Uudistuksen toisessa vaiheessa myös tutkinnon suorittaneiden ja korkeakoulupaikan aiemmin vastaanottaneiden tosiasialliset ja tasavertaiset mahdollisuudet alan vaihtamiseen turvataan opetus- ja kulttuuriministeriön sekä korkeakoulujen toimin. Toisessa vaiheessa korkeakoulututkinnon suorittaneet ja aikaisemmin opiskelupaikan vastaanottaneet valittaisiin yhteishaun ulkopuolella korkeakoulujen erillisillä hauilla. Yhteishaun ulkopuoliset valinnat mitoitetaan turvaamaan tosiasiallinen mahdollisuus alan tai korkeakoulun vaihtamiseen."

Lähde: Finlex, http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2012/20120044?search

-9

Vierailija
22/38 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitusten arvosanat eivät kerro mitään kyvystäsi päästä yliopistoon. Sinun pitää vain lukea enemmän kuin muut kokeeseen osallistujat, niin pääset kyllä sisään. Työtunnit merkkaavat kaikessa eniten.

Ei se ole mikään kilpailu, että se kuka lukee ajallisesti eniten pääsee sisään. Sisään pääsee ne jotka on sisäistäneet asia ja osaa ilmaista itseään kirjallisesti niin, että osoittavat sisäistäneensä asian. Useassa paikassa vaaditaan myös sovelluskykyä, että osaa soveltaa sisäistämäänsä asiaa X tilanteeseen Y.

Ilman muuta, mutta se joka on lukenut eniten, pystyy tuohon parhaiten.

Ei se ole niin yksiselitteistä. Esim. kaverini luki 1 kk:n ajan pääsykokeisiin (yhteiskuntatieteellinen). Virallista lukuaikaa oli 2 kk. Hän ei lukenut joka päivä ja silloin kun luki, luki maksimissaan 5 h/päivä. Hän pääsi kerrasta sisälle. Hän ei ole mikään ns. nero ja lukiostakin oli yli 10 vuotta aikaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan, ehkä sitten monikaan ei vaihda alaa, en tosiaan tiedä mitään siitä, mikä se hakijoiden suhde noin yleensä on. Paljon hakioita ilmeisesti kuitenkin on, ainakin sitten niitä ensikertalaisia.

20 ja muut, kyllä se lukeminen tietysti vie pitkälle jo, myönnän sen. Mutta kyseisessä kokeessa paljon opetun sovellusta, tekstin tulkintaa ym. vielä vieraalla kielellä, ja tämä  eniten tuottaa ongelmia. Kun lisää sen koejännityksen ja "onnistumispakon" tunteen, niin mulla on aina siinä sellainen lukko valmiina, joka tuntuu tappavan kaiken asiayhdistelytaidon/luovuuden.

Mutta nyt kai sitten kirja vain kauniiseen käteen ja vaikka harjoittelemaan jotain mielenhallintaa. Kiitos kaikista tarinoistanne, ne valavat uskoa, että kyllä tähän urakkaan ovat muutkin kyenneet :)

AP

Vierailija
24/38 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mulla on ihan sama tilanne. Olisi pakko päästä lukemaan englantia. Olen jo parin muun aineen opettaja, mutta sillä yhdistelmällä en saa töitä.

Onko mahdollisuus päästä sisään muuten parempi silloin, kun hakee maisterivalinnassa? Vai onko siinäkin ei-maisterit etusijalla?

Tunnen tuskasi.

Vierailija
25/38 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti kanssa mulla yrityksessä, kova halu tosiaan olisi sinne päästä.

Ainakin Helsingin yliopiston kohdalla maisterihausta sanotaan näin, en tiedä oletko jo lukenut:

"Valinta

Tutkinnonsuoritusoikeuden myöntämisestä päättää valintalautakunta haettua pääainetta kuultuaan. Päätökseen vaikuttavat

opintomenestyksesi haetun pääaineen tai vastaavan alan opinnoissa sekä

suorittamiesi opintojen määrä, taso ja sisältö (mitä vähemmän joutuisit suorittamaan täydentäviä opintoja, sen parempi).  "

Vähän erilainen haku taitaa siis olla kyseessä, vaikk en kyllä muuten tuosta paljoakaan tiedä. Onnea sulle haun kanssa, toivottavasti meille molemmille käy hyvin :-)

AP

Vierailija
26/38 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimen kautta ei voi hakea, jos on voimassaoleva paikka toisaalla. :(

Omasta mielestä myös aivan perseestä kiintiöt. Opiskelin kauppatieteitä kun luin samaan aikaan sinne ja yhteiskuntatieteisiin, josta jäin 0,25p, ja kauppikseen pääsin sisään. 2kk aloittamisen jälkeen tiesin jo että lopetan ja yritän uudelleen yhteiskuntatieteisiin.

Ja ne "muut väylät" josta on puhuttu niin ei ilmeisesti ole vielä toteutuneet.

Vierailija
27/38 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se mahdollista. Minä pääsin viime vuonna sisään Helsinkiin lukemaan sosiaalityötä pelkillä pääsykoepisteillä. Hakijoita 650, sisään 20, joista 6 vain pääsykokeen pisteillä. Olin siis yksi niistä kuudesta. :) Mottoni oli näin suoraan sanoen sama kuin jollain muullakin: sisään ei mennä älyllä, vaan perselihaksilla -> tässä ei mitata älyä vaan kisakuntoa.

Vierailija
28/38 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, lohdutusta siitä, että monet ovat ennakoineet tätä ja hakeneet esim. jo vuosi-pari sitten hiki hatussa tai jättäneet ottamatta sen väliaikaisen yliopisto-opiskelupaikan. Ts. ensikertalaisia on paljon sellaisia, jotka aiemmin eivät olisi tuohon porukkaan kuuluneet.

Se on selvä, että ensikertalaiset tulevat pääsemään helpommalla sisään, mutta uskon, ettei ne erot nyt loppujen lopuksi niin jättimäisiksi tule.

Vierailija
29/38 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi avoin yliopisto? Sitä kautta voi myös päästä opiskelemaan.

Juurikin näin, lienee lähes päivänselvää että muutamassa vuodessa ulkopuolelle jää niin paljon halukkaita, että yliopistot näkevät heissä hyvän tilaisuuden tienata, ja alkavat järjestää mitä lie erillishakuja tai -pääsykokeita riittävän määrän opintoja avoimessa suorittaneille. Ja kas kummaa, näin tuotiinkin maksullinen opiskelu Suomeen...

Vierailija
30/38 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensikertalaisten suosiminen pilaa elämäni!

Vierailija
31/38 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset ensikertalaiskiintiöt tulisi lakkauttaa. Yliopistoon tulisi päästä parhaimmat. Itse palasin takaisin opiskelemaan yliopistoon ja jotenkin taso on opiskelijoiden joukossa laskenut huomattavasti.

Vierailija
32/38 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensikertalaiskiintiöt ajavat ihmiset rappiolle, kun edes kouluun ei enää ikinä voi päästä

Vierailija
33/38 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lukiopaperit EMMC, sisään otettiin 60-70 ja ensikertalaisia reilusti yli puolet, en kuulunut siihen joukkoon enää aiemman AMK-paikan takia. No, pääsykokeella pääsin sisään, en kokenut onnistuneeni siinä kovin hyvin mutta näköjään paljon paremmin kuin moni muu.

Muitakin jännittää eikä tartte olla mikään L:n oppilas että yliopistoon pääsee sisään. Itse pääsin yllätyksekseni ekalla kerralla, olin varautunut ihan muuhun.

Vierailija
34/38 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, olen toki iloinen heidän puolesta, jotka saavat nyt paremman mahdollisuuden päästä opiskelemaan, ja ymmärrän kyllä systeemin idean. Tietysti myös omaakin syytä tämä tilanne, mitäs en alun alkaen sinne yrittänyt. Silti harmittaa :D 

Ja kiitos, täytynee katsoa, voisiko vaikka sen avoimen tms. kautta avautua uusia mahdollisuuksia. Tosiaan tuolla hakuosio sen kautta tuleville näkyy olevan! Ehkä toivo ei ole täysin menetetty.

AP

Toivo ei tosiaan ole menetetty. Voit hyvin päästä sisään. Toivon, että pääset!

Vierailija
35/38 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjottakaahan aiheesta äskettäin julkaistu adressi.

Vierailija
36/38 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan järkevää, että etusijalla on ne, joilla ei vielä ole samantasoista koulutusta, tietenkin. Sinähän voit työskennellä sosionomina nytki ja täyttää velvollisuutesi yhteiskuntaa kohtaan.

Vierailija
37/38 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen juuri tekemässä avoimen kautta kursseja ja sitä kautta aion päästä opiskelemaan. :) Mielestäni jopa kivempi mennä näin, kuin yhden kokeen kautta (ite jännitän kokeita ja ahdistaa ajatuskin mennä yksiin kokeisiin, josta koko tulevaisuus kiinni). Kursseja vaan siis avoimesta! Lisäksi pääset heti opiskelemaan ja kun olet virallisesti sisällä on jo opintopisteitä kertynyt. 

eipämitään
38/38 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä samankaltainen tilanne.

Uuvuin lukiossa aivan totaalisesti ja päätin pitää välivuoden. Sitten tuli kauhea kiire hakea jonnekin, ja päädyin amk.hon alalle, jossa ei edes työllisty. Ja jos työllistyy, niin palkka on aivan minimaalinen. Olisin todistuksellani päässyt oikeustieteelliseen tai Aalto Yliopiston kauppakorkeaan. Nyt kumpaankin otetaan todistuksella vain ja ainoastaan ensikertalaisia. Periaatteessa pääsisin EHKÄ opiskelemaan kemiantekniikkaa, IT-alaa, kasvatustieteitä jne. En vaan ole niistä niin kiinnostunut. Tuntuu, että olen kadottanut oman tarkoitukseni enkä elä edes omaa elämääni. Oon aivan hukassa ja totta puhuen tunnen itseni pahimmaksi luuseriksi. Kaikki nää vuodet valmistumisen jälkeen on mennyt aivan hukkaan, enkä tiedä montako vuotta tulee vielä tulevaisuudessa heittymään suoraan roskakoriin tämän ensikertalaiskiintiön takia.