Mitä poistetun hampaan tilalle?
Mä olen ollut onnettomuudessa ja sen takia mulla on jo yksi implantti suussa. Sen maksoin vakuutusrahoilla.
Nyt samaisen onnettomuuden takia huonosti juurihoidettu hammas on siinä kunnossa, että se pitäisi poistaa.
Silta maksaa 1000 euroa, implantti 4000 euroa eikä vakuutusrahoja ole enää jäljellä.
Kyse toiseksi viimeisestä hampaasta alhaalla, joten ei näy pahemmin, joten olen miettinyt, että poistaisin sen enkä laittaisi uutta tilalle. Mitä haittoja siitä mahtaa olla?
Kommentit (31)
Mites olisi silta? Tulee halvemmaksi kuin implantti.
On poistettu samasta kohtaa, aikaa on varmasti yli 10v. Ei mitään harmia ole ollut. Ei siis mitään hampaan tilalla.
Silta kiinnitetään viereiseen, EHJÄÄN hampaaseen eli jo se on mun mielestä vähän huono juttu ja se, että silta ei ole ikuinen. Mulla on purentaongelmia ja käytän kiskoa ja mietin kauanko menee ennenkuin siltaan tulee ongelmia. Ja sekin kun maksaa kuitenkin sen tonnin kunnallisella puolella, joten todellakin mietityttää asia.
Ap
Käsittääkseni vakuutusyhtiö maksaa tuon hampaan korjaamisen erikseen, kun vain ottaa vakuutuspaperit esiin ja on yhteydessä kyseiseen yhtiöön. Ainakin omalle tuttavalleni sanottiin että jos istutetut hampaat irtoavat, niin vakuutusyhtiö korvaa niiden uusimisen.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni vakuutusyhtiö maksaa tuon hampaan korjaamisen erikseen, kun vain ottaa vakuutuspaperit esiin ja on yhteydessä kyseiseen yhtiöön. Ainakin omalle tuttavalleni sanottiin että jos istutetut hampaat irtoavat, niin vakuutusyhtiö korvaa niiden uusimisen.
Kirjoitin varmaan hieman epäselvästi. Kyse ei ole implantista, vaan toisesta hampaasta, joka vahingoittui samassa onnettomuudessa.
Ap
Kaverille kävi niin, että silta laitettiin ja siitä kymmenen vuoden päästä jouduttiinkin sitten poistamaan koko rakennelma eli "tekohammas" ja molemmat terveet hampaat, joihin silta oli kiinnitetty. Laitatti sitten kolme implanttia tilalle. Maksoi kaikkinensa yli kymppitonnin.
Mitä oma hammaslääkärisi sinulle suositteli? Kokonaistilanne vaikuttaa siihen, kannattaako tilalle laittaa silta vai implantti. Jos et halua tilalle mitään, niin sillä saattaa olla vaikutuksia purentaan. Myös vastapurijalla saattaa olla taipumuksia puhjeta alaspäin. Vaikea tehdä mitään päätelmiä, näkemättä röntgenkuvia ja suutasi.
Mä olen poistattanut kokonaan. Ehkä jos olisi tuhansia euroja ylimääräistä, niin olisin implantin laitattanut. Silta mulla oli edessä, ja jouduin sen poistattamaan ja asennettiin implantti kun se ei vaan kestänyt. Lisäksi viereiset hampaat kärsivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin varmaan hieman epäselvästi. Kyse ei ole implantista, vaan toisesta hampaasta, joka vahingoittui samassa onnettomuudessa.
Ap
Suosittelen silti olemaan yhteydessä vakuutusyhtiöön, heidän pitäisi tämä hoitaa, sillä vakuutus korvaa kaikki henkilövahingot.
Itsellä poiston takia puhe puuroutunut. Varaa ei ole siltoihin tai muihinkaan.
Impalanttia suositteli ja sanoi ettei silta ole välttämättä pitkäikäinen. Sitä en tiedä tarkoittiko yhtä vai kymmentä vuotta.
En kysynyt miten käy, jos hampaan tilalle ei laiteta mitään, koska ajatus hampaattomasta suusta ei houkutellut, mutta en tiedä miten maksaisin implantin. Lapset siinä iässä, että kuluja on ihan tarpeeksi muutenkin.
Ap
Osta valkoista muovailuvahaa ja kiinnitä sitä siihen leegon tilalle. Tulee halvaks, eikä kukaan huomaa
Vierailija kirjoitti:
Impalanttia suositteli ja sanoi ettei silta ole välttämättä pitkäikäinen. Sitä en tiedä tarkoittiko yhtä vai kymmentä vuotta.
En kysynyt miten käy, jos hampaan tilalle ei laiteta mitään, koska ajatus hampaattomasta suusta ei houkutellut, mutta en tiedä miten maksaisin implantin. Lapset siinä iässä, että kuluja on ihan tarpeeksi muutenkin.Ap
Soita sinne korvanneeseen vakuutusyhtiöön, he hoitavat asian
-vaakutusasiantuntija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kysynyt miten käy, jos hampaan tilalle ei laiteta mitään, koska ajatus hampaattomasta suusta ei houkutellut, mutta en tiedä miten maksaisin implantin. Lapset siinä iässä, että kuluja on ihan tarpeeksi muutenkin.Ap
Soita sinne korvanneeseen vakuutusyhtiöön, he hoitavat asian
-vaakutusasiantuntija
Kiitos! Kokeilen vakuutusyhtiötä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Osta valkoista muovailuvahaa ja kiinnitä sitä siihen leegon tilalle. Tulee halvaks, eikä kukaan huomaa
Toivon sulle aivosyöpää. Voit paikata vauriot sinitarralla ja kukaan ei huomaa eroa.
Hampaan puuttuminen vaikuttaa jo ihan kasvojen muotoon. Eli iho rypistyy ja vetäytyy sisäänpäin klommolle pahemmin ja näytät vanhemmalta. Takahampaat ovat koko kasvojen "kehikko" ja pitävät kasvot koossa. Jokainen hammas merkitsee!! Myös vaikuttaa purentaan kielteisesti,, jos yksikin hammas puuttuu.
Googlaa englanniksi asiasta tyyliin missing tooth missing teeth affects face
https://www.google.fi/search?q=missing+teeth+affect+face&biw=1209&bih=5…
Laitan tähän youtube linkin miten vaikuttaa vanhentavasti kasvojen muotoon puuttuvat hampaat
tässä miten purentaan:
http://www.burbankdentalimplants.com/why-even-have-missing-teeth-replac…
Once you start losing teeth, you can actually start to look old.
So-called bite collapse can occur when only some of the back teeth, which support the height (vertical dimension) of the face, are missing. This can cause the front teeth to be squashed or pushed forward. They were not designed to support facial height or to chew food — only to hold and incise or tear it. Toothless people appear unhappy when their mouths are at rest because their lips, too, have sagged; unsupported by teeth and gum tissues they just cave in. Without teeth present, the tongue spreads into the space and the face collapses. The same is true of self-confidence.
http://www.deardoctor.com/articles/hidden-consequences-of-losing-teeth/
Mulla on juuri samasta paikasta poistettu hammas. Aluksi siihen myös suunniteltiin implanttia, asennettiinkin se ruuvi mutta sitten hammaslääkäri hieman kämmäsi ja onnistui irrottamaan sen implanttiruuvin ennen kuin se oli luutunut kiinni. 6 kk olisi pitänyt odottaa ennen uuden ruuvin asennusta.
Mulla suurin syy siihen miksi implanttia alunperin suunniteltiin, oli se että mulla on molemmin puolin ylähampaissa takana isot paikat ja hammaslääkäri pelkäsi että paikat eivät kestä epätasaista pururasitusta. Kun sen 6 kk:n jälkeen paikat olivat edelleen ehjiä totesin etten rupea uuteen implantin laittoyritykseen. Tästä alkaa olla aikaa ainakin 8 vuotta ja paikat ovat edelleen ehjiä. Eli ei ainakaan mulle ole mitään ongelmia koitunut.