Tunnetko montakin hajusteyliherkkää miestä?
tuli tässä mieleeni, yhtään vähättelemättä naisia, en ole koskaan törmännyt mieheen jolla tämä ongelma.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Tunnen.
Tiedän, että joidenkin kohdalla kysymys on ongelmasta korvien välissä ja huomionhausta. Tiedän myös, että on paljon ihmisiä, joilla kysymys on oikeasta fyysisestä ongelmasta. Yleensä he eivät pidä itsestään meteliä, koska pelkäävät leimautumista.
Mistä sinä muka tiedät mitään?
Vierailija kirjoitti:
Tunnen kaksi ns. hajusteyliherkkää ihmistä. Molemmat naisia, jotka ovat tiukkapipoisia kontrollifriikkejä "eniten vituttaa kaikki" -mentaliteetilla. Tämän otoksen perusteella sanoisin, että "hajusteyliherkkyys" on mielenterveydellinen sairaus.
EU:n kemikaalidirektiiviin kannattaa tutustua. Ei ole mielenterveysongelmasta kyse, ihan tieteellisestä faktasta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies myös! Kotona ei saa esim. lakata kynsiä tai käyttää kynsilakan poistoainetta, pyykinpesujauheen pitää olla tuoksutonta, silakkaa ei saa laittaa ruuaksi, ei myöskään viljeltyä lohta, luonnon lohta kyllä. En saa käyttää parfyymejä eikä mieheni käytä partavettä.
Mieheni on herkkä myös melulle ja allerginen kissoille ja saa heti oireita, jos jossain on vähänkään hometta. Voisi ryhtyä vaikka "homekoiraksi", omien sanojensa mukaan ;).
On sulla kestämistä!
Vaihdevuosi-iäasä alkoi. Hormonikierukka pois. Sitten kaikki pesuaineaisulimyrkyt ja huuhteluaineet oli ehdoton EI! Myös parfyymit jäi. Nyt estrogeenikorvaushoito ja tyytyväinen tuoksuttomaan kotiin. 👍🏻Suosittelen. Raikasta ja helppoa.
Tunnen kaksi. Miehet ei tällaisia asioita koko kylille kuuluttele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen kaksi ns. hajusteyliherkkää ihmistä. Molemmat naisia, jotka ovat tiukkapipoisia kontrollifriikkejä "eniten vituttaa kaikki" -mentaliteetilla. Tämän otoksen perusteella sanoisin, että "hajusteyliherkkyys" on mielenterveydellinen sairaus.
Kyllä tässä vuosien varrella alkaa itsellä pipo kiristyä, kun aina lääkärissä ja labrareissulla on joku parfymoitu ihminen samassa odotustilassa. On se perkele, kun ei edes silloin voi jättää hajusteita pois. Noissa on pakko käydä ja just silloin, kun on varattu aika. Töissä ja kaupassa pystyn välttelemään hajusteita jonkin verran, mutta konsertit, teatterit, messut ja muut vapaa-ajanvietot olen joutunut jo jättämään pois elämästäni.
Niinpä. Ainakin täällä Helsingissä potilasohjeissa miten tulla lääkärin tai hammaslääkärin yms. vastaanotolle mainitaan aina että pitäisi tulla laittamatta hajustettuja tuotteita.
Naisilla nämä kaiken maailman hajuste- ja kemikaaliherkkyydet on. Suurin osa luulosairaita tai huomionhakuisia.
Minä tunnen 5 miestä, jotka ovat hajusteyliherkkiä. Minun kannalta erittäin hyvä, sillä olen itse hajusteille allerginen. En voisi halata näitä ystäviäni ollenkaan, jos käyttäisivät tuoksuja. Onneksi ihmisten tietoisuus tästä vaivasta koko ajan lisääntyy. Pystyn enemmän halailemaan ilman rakkuloita.
Miehille HERKKYYS on yleensä häpeällinen kokemus. Siksi he eivät puhu siitä samalla tavalla kuin naiset. Väistävät vaan hajustetilanteita jollain muulla tekosyyllä tai vaan sanomatta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mun setä. Joutui pois töistä ja paheni kyllä astmakin. "Korvien väli" on ihan puppua. Toiset ihmiset ovat herkkiä ja allergisia esim. hajuille tai muille allergeeneille. Kyllä sen helvetin jättäisi kokematta, jos voisi. Ne jotka eivät usko, voivat työskennellä vaikka vuoden homekoulussa, sen jälkeen todella tietää, mitä on olla herkkä..
Jos on hajuste allergia se oireilee ihottumana kun itse käyttää hajusteita, ei muiden hajusteet oireile. Suurin osa tuntemastani hajuste yliherkistä eivät saa esim ulkona mitään oireita vaikka monet puut kukkiessa löyhkää pitkälle. Eikö ole erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla nämä kaiken maailman hajuste- ja kemikaaliherkkyydet on. Suurin osa luulosairaita tai huomionhakuisia.
Otapa selvää asioista. Sun mutu ei ole mikään fakta.
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen 5 miestä, jotka ovat hajusteyliherkkiä. Minun kannalta erittäin hyvä, sillä olen itse hajusteille allerginen. En voisi halata näitä ystäviäni ollenkaan, jos käyttäisivät tuoksuja. Onneksi ihmisten tietoisuus tästä vaivasta koko ajan lisääntyy. Pystyn enemmän halailemaan ilman rakkuloita.
Tämä. Mies kertoo hajusteherkkyydestään vain vastaavalle naiselle. Muuten keksii tekosyitä ja vaikenee.
Tässä olisi yksi vaikea astma ja hajusteyliherkkyys. Tyttöystävä kyllä tietää asian kun meinaan aina tukehtua hajusteisiin.
Useamman tiedän. Yksi valitti, ettei meinaa saada henkeä miesten kuntosalin pukuhuoneessa, kun äijät suihkuttaa kainaloihinsa ties mitä aineita. Oli joutunut lähtemään muualle hengittämään. Ko mies ei tuoksunut itse millekään.
Minä olen nainen ja myös hajusteherkkä. Ehkä vertaiselle oli helpompi kertoa tällaisesta.
Moni mies on myös kertonut oireilevansa joko homeille tai kemikaaleille. Esim. rengasliikkeessä ja autohuollossa. Tämä on tapahtunut siinä vaiheessa, kun olen varmistanut tiettyjä asioita auton korjauksessa, etten saa autoa sisätiloiltaan mähmäisenä takaisin tai on korjattu auton kosteusvauriota.
Itse olen. Oireet alkoivat hometyöpaikan jälkeen.
Mies 50.
Äsken kun lävin kioskilla eikö joku idän ihmenainen ollut työntänyt järkyttävät kaasut. Se on kuin seinä, pitää lopettaa hengittäminen. Kurkussa kamala tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun setä. Joutui pois töistä ja paheni kyllä astmakin. "Korvien väli" on ihan puppua. Toiset ihmiset ovat herkkiä ja allergisia esim. hajuille tai muille allergeeneille. Kyllä sen helvetin jättäisi kokematta, jos voisi. Ne jotka eivät usko, voivat työskennellä vaikka vuoden homekoulussa, sen jälkeen todella tietää, mitä on olla herkkä..
Jos on hajuste allergia se oireilee ihottumana kun itse käyttää hajusteita, ei muiden hajusteet oireile. Suurin osa tuntemastani hajuste yliherkistä eivät saa esim ulkona mitään oireita vaikka monet puut kukkiessa löyhkää pitkälle. Eikö ole erikoista.
Mitä erikoista tuossa on? Ihmiset herkistyy eri hajuille ja niiden yhdistelmille.
Vierailija kirjoitti:
Useamman tiedän. Yksi valitti, ettei meinaa saada henkeä miesten kuntosalin pukuhuoneessa, kun äijät suihkuttaa kainaloihinsa ties mitä aineita. Oli joutunut lähtemään muualle hengittämään. Ko mies ei tuoksunut itse millekään.
Minä olen nainen ja myös hajusteherkkä. Ehkä vertaiselle oli helpompi kertoa tällaisesta.
Moni mies on myös kertonut oireilevansa joko homeille tai kemikaaleille. Esim. rengasliikkeessä ja autohuollossa. Tämä on tapahtunut siinä vaiheessa, kun olen varmistanut tiettyjä asioita auton korjauksessa, etten saa autoa sisätiloiltaan mähmäisenä takaisin tai on korjattu auton kosteusvauriota.
Tiedän yhden miehen joka voi pahoin uusien renkaiden hajusta. Siis auton-, pyörän- jne. Käytössä se haju katoaa pian, eikä häiritse enää.
En tunne yhtään hajusteyliherkkää miestä, enkä myöskään sieni-itiöille altistunutta. Psyk.sh.
Näin on. Siis ne jotka eivät usko hajusteyliherkkyyteen ovat yleensä niitä, joilla on vikaa korvien välissä.