Tunnetko montakin hajusteyliherkkää miestä?
tuli tässä mieleeni, yhtään vähättelemättä naisia, en ole koskaan törmännyt mieheen jolla tämä ongelma.
Kommentit (41)
Kai olet tietoinen siitä, että naisillahan on miehiä parempi hajuaisti noin ylipäänsä muutenkin?
En yhtään ihmettele, että täten juuri naisille voimakkaat hajut aiheuttavat ongelmia. Tähän päälle vielä hormonaalisten seikkojen merkitys.
En tiedä muita, mutta minulla raskausaikana hajuaisti moninkertaistui. Oisko jotain tekemistä hormonien kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Kai olet tietoinen siitä, että naisillahan on miehiä parempi hajuaisti noin ylipäänsä muutenkin?
En yhtään ihmettele, että täten juuri naisille voimakkaat hajut aiheuttavat ongelmia. Tähän päälle vielä hormonaalisten seikkojen merkitys.
Miksi alapeukutatte faktaa? Voitte vaikka googlata jos ette ole tienneet, että naisilla ON tarkempi hajuaisti.
Minulla jotkut tuoksut aiheuttavat kipua nenään ja salpaavat hengityksen, useimmat eivät. Oireita ovat aiheuttaneet esim. pistorasiaan laitettava ilmanraikastin ja Perlana-merkkinen pyykinpesuneste niin valkoiselle kuin mustallekin pyykille. En ymmärrä mikä niissä sitten sen aiheuttaa, kun esim. Wunderbaumista ja muista pesuaineista ei ole tuota oiretta tullut.
Olkoot, mutta kyllä se ongelma on korvien välissä osassa tapauksissa.
Tunnen.
Tiedän, että joidenkin kohdalla kysymys on ongelmasta korvien välissä ja huomionhausta. Tiedän myös, että on paljon ihmisiä, joilla kysymys on oikeasta fyysisestä ongelmasta. Yleensä he eivät pidä itsestään meteliä, koska pelkäävät leimautumista.
Tunnen kaksi ns. hajusteyliherkkää ihmistä. Molemmat naisia, jotka ovat tiukkapipoisia kontrollifriikkejä "eniten vituttaa kaikki" -mentaliteetilla. Tämän otoksen perusteella sanoisin, että "hajusteyliherkkyys" on mielenterveydellinen sairaus.
Se hajusteyliherkkä mies jonka minä tunnen ei ole yhtään kontrollifriikki. Myönteinen ihminen, hyvä työmies entisessä ja myös uudessa ammatissaan. t. Eka vastaaja
Mun setä. Joutui pois töistä ja paheni kyllä astmakin. "Korvien väli" on ihan puppua. Toiset ihmiset ovat herkkiä ja allergisia esim. hajuille tai muille allergeeneille. Kyllä sen helvetin jättäisi kokematta, jos voisi. Ne jotka eivät usko, voivat työskennellä vaikka vuoden homekoulussa, sen jälkeen todella tietää, mitä on olla herkkä..
Hajusteet ovat usein hyvin huonosti tutkittuja kemikaaleja. Joutuessaan ihmisen elimistöön niillä on monia vaikutuksia, joista yliherkkyysreaktiot ovat ehkä tunnetuimmat, mut sen lisäksi ne rasittavat mm. hengityselimiä.
Jos hajusteisiin käytetyt kemikaalit olisi pistetty inhaloitavan lääkkeen muotoon ja ihmisiä pyydettäisiin hengittämään sitä vaikkapa samaan tapaan kuin astmasuihkeita, niin yksikään normaalijärkinen ihminen ei vetäisisi sitä henkeen. Ei, ensimmäisenä jokaisella soisi hälytyskellot siitä, että miksi myrkyttää oma kehoaan aineella josta kukaan ei halua sanoa, että mitä se on ja miten se ihmiskehossa vaikuttaa.
Mutta, kun se sama hajuste on hauskan näköisessä pinkissä kynttilässä, josta sen saa hengitellä sisuksiinsa yhdessä noen ja muun oheistuotteen kanssa, niin kappas vaan, sepäs onkin varmasti tosi turvallista. On ällistyttävää kuinka helppoa ihan järkeviäkin ihmisiä on kusta silmään. Ostakaa niitä kukkia ja männynkäpyjä ja mitä hemmetin etelän hetelmiä mitä noissa hajusteissa sitten jäljitelläänkään, ja nuuskutelkaa niitä, se on paljon turvallisempaa.
En yhtään. Mutta en tunne yhtään naista joka tarvitsisi saunakaljoja 20kpl.
Naisten kemikaalikuorma on ihan eri tasoa kuin miehillä. Voi olla, että mies käsittelee ja levittää iholleen kuukaudessa 10-20 eri kemikaalia ja nainen 200. Yleensä yliherkkyydet syntyvät ajan kanssa kumuloitumalla.
Puolison veljen. Puoliso ei ole yliherkkä suoraan, mutta mm. hotellissa halusi aamupalalla vaihtaa paikkaa, kun viereen tullut lemusi niin kamalasti. Puolison veli oli ennen itse kova käyttämään kaikenmaailman voimakkaita hajusteita, mutta saatuaan astman muuttui ääni kellossa kerrasta. Hajusteyliherkkiä naisia en tunne.
Mun mies. Meillä esimerkiksi erään auton osto kariutui siihen, että autossa haisi niin voimakkaasti hajukuuselta. Mä sanoin, että kestän sen (ja mullekin hajusteet ovat aika ongelmallisia, mulla on migreeniäkin), mies sanoi, että haju on niin paha, ettei kestä. Myös setäni on hajusteyliherkkä. Mua naurattaa tuo ylempänä oleva viesti, jossa kahden hajusteyliherkän perusteella ollaan kovasti sitä mieltä, millaisia hajusteyliherkät ovat. Esim. naapurissani asuu eläkkeellä oleva lypsytilan emäntä, joka on todella yliherkkä hajusteille ja esim. kukkien tuoksulle, heille ei koskaan voi tuoda leikko- tai joulukukkia. Ja kyseessä ei ole todellakaan mikään herkkänahkainen ihminen, hän on positiivisimpia tuntemiani ihmisiä, eikä esim. valita kivuistaan, joita hänellä sairautensa takia on. VOinko mä nyt tämän perusteella sitten tehdä jonkun yleistyksen hajusteyliherkistä ihmisistä?
Mun mies myös! Kotona ei saa esim. lakata kynsiä tai käyttää kynsilakan poistoainetta, pyykinpesujauheen pitää olla tuoksutonta, silakkaa ei saa laittaa ruuaksi, ei myöskään viljeltyä lohta, luonnon lohta kyllä. En saa käyttää parfyymejä eikä mieheni käytä partavettä.
Mieheni on herkkä myös melulle ja allerginen kissoille ja saa heti oireita, jos jossain on vähänkään hometta. Voisi ryhtyä vaikka "homekoiraksi", omien sanojensa mukaan ;).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukutatte faktaa? Voitte vaikka googlata jos ette ole tienneet, että naisilla ON tarkempi hajuaisti.
Heh, itse käyttäisin viestisi ylä / alapeukkuttajien kappalemäärää vain eräänlaisena älykkyystestinä palstalla kommentoijista.
Äsken ei vielä ainakaan ollut äly voitolla :=)
Vierailija kirjoitti:
Tunnen kaksi ns. hajusteyliherkkää ihmistä. Molemmat naisia, jotka ovat tiukkapipoisia kontrollifriikkejä "eniten vituttaa kaikki" -mentaliteetilla. Tämän otoksen perusteella sanoisin, että "hajusteyliherkkyys" on mielenterveydellinen sairaus.
Kyllä tässä vuosien varrella alkaa itsellä pipo kiristyä, kun aina lääkärissä ja labrareissulla on joku parfymoitu ihminen samassa odotustilassa. On se perkele, kun ei edes silloin voi jättää hajusteita pois. Noissa on pakko käydä ja just silloin, kun on varattu aika. Töissä ja kaupassa pystyn välttelemään hajusteita jonkin verran, mutta konsertit, teatterit, messut ja muut vapaa-ajanvietot olen joutunut jo jättämään pois elämästäni.
Samasta keskustelua nyt 2025.
https://www.vauva.fi/keskustelu/6150174/miksi-hajusteyliherkkyytta-ja-s…
Vierailija kirjoitti:
Minulla jotkut tuoksut aiheuttavat kipua nenään ja salpaavat hengityksen, useimmat eivät. Oireita ovat aiheuttaneet esim. pistorasiaan laitettava ilmanraikastin ja Perlana-merkkinen pyykinpesuneste niin valkoiselle kuin mustallekin pyykille. En ymmärrä mikä niissä sitten sen aiheuttaa, kun esim. Wunderbaumista ja muista pesuaineista ei ole tuota oiretta tullut.
Hajusteet ovat herkistäviä ja allergisoivia. Perlanassa on ainakin näitä: Limonene, linalool, coumarin ja citronellol.
Kaikki ovat EU:n kosmetiikkadirektiivin mainitsemissa 26 eniten allergisoivassa hajusteaineessa.
Tarkista mitä Perlaanaa käytit ja mikä sen INCI on. Sitten katsot mikä sen käyttämäsi toisen pesuaineen INCI on. Siitä sitten päättelet mikä voisi olla se pahin hasjusteaine.
Yhden miehen tunnen ja en yhtään naista jolla on tuo ongelma. Mies joutui vaihtamaan ammattia ongelmansa takia.