Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi huono matematiikassa = tyhmä?

Vierailija
07.02.2016 |

Mietin sitä, että sain koko kouluaikani tuntea itseni tyhmäksi (ja kuulla sitä muilta), koska matematiikka oli minulle tosi vaikeaa, mutta nyt aikuisena olen saanut kuulla olevani sosiaalinen, fiksu, valveutunut yms (eikä sitä matematiikkaa yllättäen ole tarvinut ihan hirveästi, hyvin olen yhteiskunnassa pärjännyt, vaikka vieläkään ei päässälasku suju). Miksi etenkin koulussa juuri matematiikkaa pidetään fiksuuden mittarina? Ei ketään sanota samalla tavoin tyhmäksi, jos kielet tai taideaineet ovat vaikeita. Eikä kielien tai taideaineiden osaajia samalla tavoin kehuta fiksuksi, kuin jos on hyvä matikassa.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua ainakaan tyhmäksi ole haukuttu vaikken matikkaa osaakaan. Olenkin lahjakas jossain muussa. Enhän itsekään ajattele että joku on tyhmä koska ei osaa vieraita kieliä...

Vierailija
2/39 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla taitaa muuan A. Stubb olla valtiovarainministerinä, vaikka kuulemani mukaan kirjoitti lukiossa lyhyessä matikassa A:n. eli eipä taida se matemaattinen älykkyys kertoa kaikkea ihmisen "pelisilmästä" ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et osaa laskea, voisit suunnitella hintasäännöstelysysteemit, kun Suomessa seuraavan kerran yksityistetään jokin luonnollinen monopoli. Sopisit hyvin niihin hommiin!

Vierailija
4/39 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikka kertoo loogisesta päättelykyvystä...

Vierailija
5/39 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se kertoo otain, mutta niin vähän ettei matemaattinen osaaminen vielä tee ihmistä logiikan neroa. Itse olen huono matematiikassa, mutta osaan perustella mielipiteeni yleensä hyvin. Eräs tuttuni taas on hyvä laskemaan, mutta ei osaa perustella mielipiteitään lainkaan. Toisin sanoen hänen looginen päättelykyky on hyvin puutteellinen. Olisin siis parempi filosofi kuin tämä ystäväni. Mutta huonompi matemaatikko.

Vierailija
6/39 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Olen ollut alusta asti ja edelleen matemaattisesti lahjaton, ei vaikka miten yritin. Kirjoitin sentään C:n lyhyestä matematiikasta, tuosta suorituksesta olen ylpeä.

Hassusti kaikki muu on sujunut, kielet ja reaalit. Yliopistossa opiskelu oli helppoa ja valmistuin hyvillä papereilla. 

Vierailija
7/39 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en mene enää ikinä kouluun, koska mulle on jäänyt järkyttävät traumat juuriin matematiikan osaamattomuudesta ja kamalista tilanteista mihin se liittyy. Mulla on ollut elämässä aika rajuja ongelmia omien tyhmien valintojen takia ja ne valinnat johtuu osin siitä että olen aina tuntenut itseni tymemmäksi, kuin kukaan muu ja miltei kehitysvammaiseksi koska olen hyvin hidas laskemaan ja mun muisti ja erityisesti numeerinen muisti on ollut aina kamalan huono. ÄO mulla on suunnilleen keskimääräinen, mutta sitä matemaattista äo testiä en ole tehnyt enkä tule tekemään. En pärjää ammattikoulun matikassa ja sen takia olen varmaan lopun elämäni myös työtön. :(

Vierailija
8/39 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en mene enää ikinä kouluun, koska mulle on jäänyt järkyttävät traumat juuriin matematiikan osaamattomuudesta ja kamalista tilanteista mihin se liittyy. Mulla on ollut elämässä aika rajuja ongelmia omien tyhmien valintojen takia ja ne valinnat johtuu osin siitä että olen aina tuntenut itseni tymemmäksi, kuin kukaan muu ja miltei kehitysvammaiseksi koska olen hyvin hidas laskemaan ja mun muisti ja erityisesti numeerinen muisti on ollut aina kamalan huono. ÄO mulla on suunnilleen keskimääräinen, mutta sitä matemaattista äo testiä en ole tehnyt enkä tule tekemään. En pärjää ammattikoulun matikassa ja sen takia olen varmaan lopun elämäni myös työtön. :(

Älä nyt silti syyllistä itseäsi siitä. Uskon kyllä, että olet paska matikassa, mutta ei se tee sinusta tyhmää. Meillä kaikilla on puutteemme. Ja kovalla työllä saisit varmaan parempaa tulosta kuin uskoisitkaan. Matematiikka on vain pieni osa elämää. Minun elämääni matematiikka ei kuulu lainkaan :)

Vierailija
9/39 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma ettei sinulla ole matemaattista lukihäiriötä? Sellainen häiriö on olemassa ja tuo häiriö ei liity lainkaan kielelliseen lukihäiriöön vaan on oma lajinsa. 

Tästä luettavaa: http://www.lukimat.fi/matematiikka/tietopalvelu/oppimisvaikeudet/matema…

Vierailija
10/39 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaas nyt! Matematiikka ei ole numeriikkaa kuin pieneltä osin. Peruskoulun ja lukion matematiikka antaa vääristyneen kuvan siitä, mitä matematiikka on. Matematiikka on pohjimmiltaan todistamista. Se logiikka on se tärkeä osa, tärkein osa, matematiikasta.

Vierailija
11/39 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikka kertoo tosiaan loogisesta päättelykyvystä, ja kaikki älykkäät ihmiset hallitsee hyvin vähintäänkin perusmatikan. Tietysti mitään korkeampaa matikkaa ei tarvitse hallita, mutta jos perus päässälaskuissa on jo hukassa, niin ei voi ainakaan kovin älykäs olla, keskivertoa toki. Ja keskivertoälyllä pärjää jo elämässä hyvin.

Vierailija
12/39 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma ettei sinulla ole matemaattista lukihäiriötä? Sellainen häiriö on olemassa ja tuo häiriö ei liity lainkaan kielelliseen lukihäiriöön vaan on oma lajinsa. 

Tästä luettavaa: http://www.lukimat.fi/matematiikka/tietopalvelu/oppimisvaikeudet/matema…

Kannattaa oikeasti tutkia onko dyskalkuliaa jos epäilee vähänkään. Itselläni matikka meni päin helvettiä peruskoulussa, jos piti laskea 8×9-13 niin unohdin sen kertolaskun tuloksen saman tien. Jouduin kirjoittamaan kaikki pikkujutut ylös paperinkulmaan enkä oikeasti tajunnut että ne pitää muistaa päässään sen laskutoimituksen ajan. Kun alkoi tulla vaikeampaa matikkaa kaikki meni päin helvettiä, en ikinä muistanut mitä olin laskemassa ja mitä piti tehdä ja kirjoitin väärät numerot paperille. Onneksi matikan sijaisopettaja viimein tajusi että tämä ei nyt ole ihan normaalia matikkakömpelyyttä.

Vierailija
13/39 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa oikeasti tutkia onko dyskalkuliaa jos epäilee vähänkään. Itselläni matikka meni päin helvettiä peruskoulussa, jos piti laskea 8×9-13 niin unohdin sen kertolaskun tuloksen saman tien. Jouduin kirjoittamaan kaikki pikkujutut ylös paperinkulmaan enkä oikeasti tajunnut että ne pitää muistaa päässään sen laskutoimituksen ajan. Kun alkoi tulla vaikeampaa matikkaa kaikki meni päin helvettiä, en ikinä muistanut mitä olin laskemassa ja mitä piti tehdä ja kirjoitin väärät numerot paperille. Onneksi matikan sijaisopettaja viimein tajusi että tämä ei nyt ole ihan normaalia matikkakömpelyyttä.

Vierailija
14/39 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsta heittää kommenttini quoteihin vaikka viestissäni ei ole quotemerkkejä niin kokeillaan nyt vielä tähän:

Kannattaa oikeasti tutkia onko dyskalkuliaa jos epäilee vähänkään. Itselläni matikka meni päin helvettiä peruskoulussa, jos piti laskea 8×9-13 niin unohdin sen kertolaskun tuloksen saman tien. Jouduin kirjoittamaan kaikki pikkujutut ylös paperinkulmaan enkä oikeasti tajunnut että ne pitää muistaa päässään sen laskutoimituksen ajan. Kun alkoi tulla vaikeampaa matikkaa kaikki meni päin helvettiä, en ikinä muistanut mitä olin laskemassa ja mitä piti tehdä ja kirjoitin väärät numerot paperille. Onneksi matikan sijaisopettaja viimein tajusi että tämä ei nyt ole ihan normaalia matikkakömpelyyttä. (Anteeksi spämmi)

Vierailija
15/39 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään ymmärrä miten joku voisi olla huono matikassa? On ehkä selkein asia koko maailmassa, numerot ei ikinä valehtele. Sen ymmärrän ettei kaikki osaa päässä laskea hankalampia laskuja.

Toisaalta en itse tajua esimerkiksi yhteiskuntaopista mitään kun ihmisten toiminta tuntuu usein niin epäloogiselta, ettei kai paljoa arvostelunvaraa ole.

Vierailija
16/39 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään ymmärrä miten joku voisi olla huono matikassa? On ehkä selkein asia koko maailmassa, numerot ei ikinä valehtele. Sen ymmärrän ettei kaikki osaa päässä laskea hankalampia laskuja.

Toisaalta en itse tajua esimerkiksi yhteiskuntaopista mitään kun ihmisten toiminta tuntuu usein niin epäloogiselta, ettei kai paljoa arvostelunvaraa ole.

Minulla taas päinvastoin. Lukiossa kun tuijotti kaavaa (en ole kohdannut matematiikkaa tässä muodossa lukion jälkeen) aivot eivät sano _mitään_. Toki helppoja laskuja osaan laskea jos tiedän kaavan, mutta kaikessa soveltamisessa ei tunnu lyövän mikään. Ehkä taustalla voi olla itsestä huonona oppijana, koska ongelmat ovat alkaneet varhain. Silti juuri matematiikassa ahkeruus ei juuri auta jos ei käsitä mitä on tekemässä.

Sen sijaan jos minulle annetaan tentittäväksi lyhyessä ajassa 5 x 300-500 sivuisia kirjoja tenttiin, saan ne sisäistettyä nopeasti, yhdistelemään asioita päässäni ja suorittamaan 5 arvoinen vastauksen vailla ongelmia. Tai kirjoittaa 60 p arvoinen essee. Mutta nuo kuulostavat aina siltä mitä kuka tahansa kykenisi tekemään...

Vierailija
17/39 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma?

Vierailija
18/39 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Ei kirjaimetkaan valehtele, mutta joillakin ne silti hyppii silmissä. Eikä dyskalkulia/huono matikkapää yleensä edes ole sellaista "ööö en mä osaa laskee pluslaskui" tyylistä niinkuin monet luulee, vaan sitä että ne tulokset katoaa aivokopasta ja sääntöjen vaihtelu ja opitun päälle rakentaminen tuottaa vaikeutta. Esim. Jos asia X on laskettu aina tavalla Ö, mutta sitten opitaankin että tämä oli valhetta ja asian X voikin laskea tavalla Y, Z ja W, joku dysleksikko varmasti ahdistuu kun se tuntuu jo opittujen sääntöjen nylkemiseltä ja tarpeettomalta nysväämiseltä.

Vierailija
19/39 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se kertoo otain, mutta niin vähän ettei matemaattinen osaaminen vielä tee ihmistä logiikan neroa. Itse olen huono matematiikassa, mutta osaan perustella mielipiteeni yleensä hyvin. Eräs tuttuni taas on hyvä laskemaan, mutta ei osaa perustella mielipiteitään lainkaan. Toisin sanoen hänen looginen päättelykyky on hyvin puutteellinen. Olisin siis parempi filosofi kuin tämä ystäväni. Mutta huonompi matemaatikko.

Logiikka tarkoittaa tässä tapauksessa predikaattilogiikkaa, ei vaikkapa sitä kuuluisaa "naisten logiikkaa"...

Vierailija
20/39 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas päinvastoin. Lukiossa kun tuijotti kaavaa (en ole kohdannut matematiikkaa tässä muodossa lukion jälkeen) aivot eivät sano _mitään_. Toki helppoja laskuja osaan laskea jos tiedän kaavan, mutta kaikessa soveltamisessa ei tunnu lyövän mikään. Ehkä taustalla voi olla itsestä huonona oppijana, koska ongelmat ovat alkaneet varhain. Silti juuri matematiikassa ahkeruus ei juuri auta jos ei käsitä mitä on tekemässä.

Sen sijaan jos minulle annetaan tentittäväksi lyhyessä ajassa 5 x 300-500 sivuisia kirjoja tenttiin, saan ne sisäistettyä nopeasti, yhdistelemään asioita päässäni ja suorittamaan 5 arvoinen vastauksen vailla ongelmia. Tai kirjoittaa 60 p arvoinen essee. Mutta nuo kuulostavat aina siltä mitä kuka tahansa kykenisi tekemään...

Oih, oletkohan joku kadonnut kaksoseni :D ja matikan tunneilla vitutti sekin kun kysyi jostain kaavasta _miksi_ se menee niinkuin se menee, vastaukseksi tuli aina "se vaan menee noin." Jos joku olisi vaivautunut avaamaan vähän tarkemmin miksi joku kaava toimii niinkuin toimii niin se matikan maailma olisi saattanut avautuakin paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan